Wyrok WSA w Warszawie z dnia 14 sierpnia 2024 r., sygn. III SA/Wa 1147/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Jarosław Trelka (sprawozdawca), Sędziowie sędzia WSA Katarzyna Owsiak, sędzia WSA Anna Zaorska, Protokolant starszy sekretarz sądowy Cezary Ciwiński, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 sierpnia 2024 r. sprawy ze skargi M. sp. z o. o. z siedzibą w W. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] marca 2024 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1) uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną; 2) zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz M. sp. z o. o. z siedzibą w W. kwotę 697 zł (słownie: sześćset dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Jak wynika z akt niniejszej sprawy, w dniu 5 grudnia 2023 r. do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej ("Organ" lub "Dyrektor") wpłynął wniosek M. Sp. z o.o. w W. ("Skarżąca", "Strona" lub "Spółka") o wydanie interpretacji indywidualnej. Wniosek dotyczył możliwości zastosowania obniżonej stawki akcyzy dla samochodów osobowych. Wniosek uzupełniono pismami z 19 lutego 2024 r. oraz z 7 marca 2024 r., stanowiącymi odpowiedzi na wezwania Organu.
We wniosku Spółka wskazała, że należy do międzynarodowej grupy kapitałowej M.. Spółka działa w branży motoryzacyjnej. W ramach prowadzonej działalności dokonuje zakupu różnych modeli samochodów osobowych, w tym samochodów zaliczanych do kategorii tzw. miękkich hybryd - Mild Hybrid Electric Vehicles (dalej też "MHEV"), celem ich dalszej sprzedaży. Spółka dokonała pierwszych nabyć wewnątrzwspólnotowych samochodów osobowych MHEV w marcu 2021. Samochody te przeznaczone są do przewozu mniej niż 10 osób oraz posiadają wszystkie inne parametry istotne z punktu widzenia ich klasyfikacji do grupy samochodów osobowych opisanych w pozycji CN 8703. Każdy pojazd MHEV oferowany przez Spółkę wyposażony jest w instalację elektryczną wykorzystującą generator o określonym napięciu. Mechanizm funkcjonujący w pojazdach oferowanych przez Spółkę pełni jednocześnie funkcję rozrusznika i alternatora. Mechanizm ten połączony jest bezpośrednio z silnikiem i odpowiada za rozruch, wspomaganie i ładowanie akumulatora głównego, zapewniając m.in. mniejsze zużycie paliwa niż samochody wyposażone wyłącznie w silniki spalinowe. Odpowiada także za większe osiągi jazdy i odzyskiwanie energii traconej podczas zwalniania oraz wspomaga jazdę podczas początkowego przyspieszania, gdy wydajność silnika jest niska, co przekłada się na mniejsze obciążenie silnika spalinowego. W pojazdach MHEV oferowanych przez Spółkę instalacja elektryczna wspiera silnik spalinowy przy niskich i dużych obciążeniach (zależnie od wariantu), zmniejszając emisję dwutlenku węgla i poprawiając parametry środowiskowe.
