Wyrok WSA w Warszawie z dnia 6 marca 2024 r., sygn. III SA/Wa 2764/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Konrad Aromiński, Sędziowie sędzia WSA Andrzej Cichoń (sprawozdawca), sędzia WSA Dariusz Czarkowski, Protokolant sekretarz sądowy Anna Skorupska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 marca 2024 r. sprawy ze skargi Spółdzielnia Mieszkaniowa [...] z siedzibą w M. na uchwałę Rady Miasta Mińsk Mazowiecki z dnia 23 października 2023 r. nr LXV.572.2023 w przedmiocie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i stawek opłat oraz zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym oddala skargę.
Uzasadnienie
Rada Miasta Mińsk Mazowiecki (dalej jako: Rada, organ) w dniu 3 listopada 2023 r. podjęła uchwałę nr LXV.572.2023 w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i stawek opłat
oraz zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym (dalej jako: uchwała). Uchwała ta została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego w 2023 r., pod poz. 11819. Jak podstawę prawną podjętego aktu wskazano art. 6j ust. 1 pkt 1 i 2, ust. 2a, 3, 3b, i 3e, art. 6k ust. 1 pkt 1 i 2, ust. 2, 2a pkt 1, 2 i 5, ust. 3 i 4a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1469 ze zm., dalej też jako "u.c.p.g.").) oraz art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40, poz. 572 ze zm., dalej też jako "u.s.g."). Podjęta uchwała stanowi w paragrafie 1 pkt 2, że w przypadku nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi wielorodzinnymi, opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi iloczyn ilości zużytej wody z danej nieruchomości oraz stawki opłaty. W paragrafie 2 ust. 4 postanowiono, że stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi wielorodzinnymi, na których zamieszkują mieszkańcy wynosi 12,00 zł za 1 m3 zużytej wody z danej nieruchomości. Natomiast paragraf 3 określił sposób ustalania ilości zużytej wody na potrzeby ustalania wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi gdzie postanowiono, że: 1) dla nieruchomości opomiarowanych podstawę do ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi średnie miesięczne zużycie wody z danej nieruchomości, według odczytów wodomierzy, z ostatnich 6 miesięcy poprzedzających złożenie deklaracji; 2) dla nieruchomości opomiarowanych, dla których brak jest odpowiednich danych do ustalenia średniego miesięcznego zużycia wody z ostatnich 6 miesięcy poprzedzających złożenie deklaracji, podstawę do ustalenia miesięcznej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi zużycie wody obliczone jako iloczyn liczby osób zamieszkujących na nieruchomości oraz przeciętnej miesięcznej normy zużycia wody wynoszącej 3 m3 na 1 osobę zamieszkującą na nieruchomości; 3) dla nieruchomości nieopomiarowanych - podstawę do ustalenia miesięcznej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi zużycie wody obliczone jako iloczyn liczby osób zamieszkujących na nieruchomości oraz przeciętnej miesięcznej normy zużycia wody wynoszącej 3 m3 na 1 osobę zamieszkującą na nieruchomości. 4) od ustalonej zgodnie z pkt 1 ilości zużycia wody odlicza się ilość bezpowrotnie zużytej wody do podlewania ogródków przydomowych, której wielkość zużycia ustalana jest na podstawie dodatkowego wodomierza. Zaskarżona uchwała dokonywała zatem modyfikacji obowiązków w zakresie uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi poprzez uzależnienie wysokości tej opłaty, w przypadku nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi wielorodzinnymi, od zużycia wody z nieruchomości oraz określała zasady ustalania wysokości zużycia wody na potrzeby ustalenia wysokości opłaty. Rada uzasadniając uchwałę wskazała, że obowiązująca dotychczas metoda ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi /od mieszkańca zamieszkującego nieruchomość/ nie jest efektywna, gdyż deklarowana liczba mieszkańców, zwłaszcza w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych, była notorycznie zaniżana. Ponadto organ wskazał, że część kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi pokrywano z dochodów własnych niepochodzących z pobranej opłaty, ponieważ środki pozyskane z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie były wystarczające na pokrycie kosztów gospodarki odpadami.
