Wyrok WSA w Krakowie z dnia 12 września 2024 r., sygn. I SA/Kr 479/24
|Sygn. akt I SA/Kr 479/24 | [pic] W Y R O K W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 12 września 2024 r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, w składzie następującym:, Przewodniczący Sędzia: WSA Paweł Dąbek (spr.), Sędziowie: WSA Inga Gołowska, WSA Grzegorz Karcz, Protokolant: specjalista Bożena Piątek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 września 2024 r., sprawy ze skargi O. S.A. w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia 27 marca 2024 r. nr SKO.Pod/4140/947/2023 w przedmiocie odmowy określenia wysokości oprocentowania nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2009 r. I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu I instancji, II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie na rzecz strony skarżącej koszty postępowania w kwocie 997 zł ( dziewięćset dziewięćdziesiąt siedem złotych).
Uzasadnienie
Decyzją z 27 marca 2024 r. nr SKO.Pod/4140/947/2023, Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Krakowie (dalej: Kolegium) utrzymało w mocy decyzję Burmistrza Miasta Chrzanowa (dalej: Burmistrz) z 25 listopada 2021 r. nr PO.3120.3087.2021.SR w przedmiocie odmowy określenia O. S.A. w W. (dalej: Spółka) wysokości oprocentowania nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2009 r.
Ze stanu faktycznego sprawy wynika, że w odwołaniu od decyzji Burmistrza z 25 listopada 2021 r., Spółka zarzuciła naruszenie art. 77 § 1 pkt 1 oraz art. 78 § 1 i § 3 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm. – dalej: O.p.) poprzez brak określenia i zwrotu oprocentowania od nadpłaty za okres od dnia powstania nadpłaty, tj. wpłaty podatku do dnia zwrotu nadpłaty i zaliczenia jej części na poczet bieżącego zobowiązania podatkowego. W przedmiotowej sprawie nie wystąpiły okoliczności, które wyłączałyby oprocentowanie nadpłaty (tj. wyłączałyby oprocentowanie za cały okres istnienia nadpłaty). Organ podatkowy przyczynił się do powstania przesłanki zmiany lub uchylenia decyzji. Burmistrz prowadził postępowanie przez kilka lat, a przez wiele tygodni nie podejmował żadnych czynności. Działał opieszale i swoim działaniem lub bezczynnością, bez wątpienia przyczynił się do rozstrzygnięcia, jakie wydano w przedmiotowej sprawie. W sytuacji, w której decyzja Kolegium (uchylająca decyzję Burmistrza i umarzająca postępowanie wymiarowe) została wydana dopiero 30 lipca 2021 r., czyli 5 lat po upływie terminu przedawnienia, to nie ma wątpliwości, że winę za taki stan ponosi także Kolegium i to ten organ przyczynił się do przesłanki uchylenia decyzji. To zaś oznacza, że nadpłata powstała w niniejszej sprawie, podlega oprocentowaniu.
