Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 2 października 2024 r., sygn. II SA/Po 431/24
Dnia 2 października 2024 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tomasz Świstak Sędziowie Sędzia WSA Zbigniew Kruszewski Asesor WSA Paweł Daniel (spr.) po rozpoznaniu w postępowaniu uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 2 października 2024 roku sprawy ze skargi J. C. na decyzję Wojewody z dnia 3 kwietnia 2024 r., nr [...] w przedmiocie odmowy zatwierdzenia projektu zagospodarowania terenu oraz projektu architektoniczno – budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę oddala skargę
Uzasadnienie
Wojewoda, decyzją z dnia 03 kwietnia 2024 r., nr [...], po rozpatrzeniu odwołania J. C. (dalej również jako: "skarżąca") od decyzji Starosty [...] z dnia 18 stycznia 2024 r., nr [...], w przedmiocie udzielenia pozwolenia na budowę, utrzymał zaskarżoną decyzję w mocy.
Powyższe rozstrzygniecie zapadło w następującym stanie faktycznym.
W dniu 15 listopada 2023 r. do Starostwa Powiatowego [...] wpłynął wniosek J. C. o pozwolenie na budowę wolno stojącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego z dwoma lokalami mieszkalnymi przy ul. [...] w W. , gmina T. (działka nr [...] obręb W.).
Decyzją z 18 stycznia 2024 r. nr [...], znak [...] Starosta [...] odmówił zatwierdzenia projektu zagospodarowania terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę wnioskowanej inwestycji.
Uzasadniając wydane rozstrzygnięcie organ I instancji wskazał, że postanowieniem z dnia 13 grudnia 2023 r., inwestor został zobowiązany do usunięcia nieprawidłowości w dokumentacji projektowej dołączonej do wniosku, z czego jednak inwestor nie wywiązał się w pełni, tj. nie wykazał zgodności wnioskowanej inwestycji z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w zakresie powierzchni działki budowlanej.
W dalszej części uzasadnienia organ I instancji wskazał, że na podstawie decyzji Wójta Gminy T. z 11 stycznia 2016 r., nr [...], zatwierdzono podział działki nr [...] na nowe działki nr [...] i [...]. Podział ten został dokonany w oparciu o art. 95 pkt 7 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U z 2023 r., poz. 344 ze zm., dalej jako "u.g.n"). w celu wydzielenia działki budowlanej do korzystania z budynku. Powierzchnia działki nr [...] wynosi 557 m2. Starosta zauważył, że dla terenu, na którym położona jest działka nr [...] uchwalono obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przyjęty uchwała nr [...] Rady Gminy T. z dnia 20 października 2009 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów zabudowy mieszkaniowej w W. w rejonie ulic [...], [...], [...] i [...] (dalej również jako: "plan miejscowy"). Zgodnie z ustaleniami i rysunkiem powyższego planu, objęta wnioskiem działka nr [...] położona jest na terenie oznaczonym symbolem 11MN. Jest to teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. W § 8 ust. 2 planu miejscowego ustalono zasady podziału w tym minimalną powierzchnię działki budowlanej wynoszącą 800 m2, dodatkowo ustalono obowiązek zachowania parametrów powierzchni zabudowy i zieleni dla każdej nowo wydzielonej działki. Na tej podstawie organ uznał, iż wnioskowana inwestycja jest niezgodna z ustaleniami planu miejscowego.
