Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 16 października 2024 r., sygn. I SA/Ol 257/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Jolanta Strumiłło Sędziowie sędzia WSA Anna Janowska (sprawozdawca) sędzia WSA Przemysław Krzykowski Protokolant sekretarz sądowy Weronika Ćwiek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 października 2024 r. sprawy ze skargi F. P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie z dnia 12 czerwca 2024 r., nr SKO.63.84.2023 w przedmiocie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za okres od 1 sierpnia 2020r. do 31 października 2023r. 1) uchyla zaskarżoną decyzję wraz z poprzedzającą ją decyzją organu pierwszej instancji; 2) zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie na rzecz skarżącego F. P. kwotę 100 zł (słownie: sto złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Zaskarżoną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie decyzją z 12 czerwca 2024 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Olsztynie (dalej jako: "organ odwoławczy", "SKO", "Kolegium") utrzymało w mocy decyzję Zarządu Związku Międzygminnego – [...] (dalej jako: "organ pierwszej instancji") z 1 grudnia 2023 r., określającą F. P. (dalej jako: "strona", "skarżący") wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, położonej pod adresem: [...] (dalej jako: "nieruchomość"), za okres od 1 sierpnia 2020 r. do 31 października 2023 r. w kwocie 1.220,90 zł.
Z przekazanych Sądowi akt sprawy oraz uzasadnienia zaskarżonej decyzji wynika, że strona złożyła deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy (zabudowa jednorodzinna), podając, że od 2016 r. na ww. nieruchomości zamieszkuje 1 osoba. Organ pierwszej instancji w oparciu o ustalenia postępowania przyjął, że na nieruchomości tej prowadzona jest działalność pod nazwą: [...] w S., która polega na jego wynajmie. Zdaniem organu, w tej sytuacji właściciela nieruchomości należy zakwalifikować jako podmiot świadczący usługi hotelarskie w obiekcie, który nie jest hotelem. Nieruchomość ta winna być zatem traktowana jako nieruchomość mieszana w rozumieniu art. 6j ust. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U z 2024 r., poz. 399, dalej jako: "u.c.p.g."), przy czym za nieruchomość, na której nie zamieszkują mieszkańcy, nie została złożona deklaracja o wysokości opłaty. Wobec tego, że działalność jest prowadzona co najmniej od sierpnia 2020 r. organ uznał za konieczne wydanie decyzji odnoszącej się do generowania odpadów przez klientów/turystów wynajmujących domek w następujących okresach: sierpień 2020 r., maj-czerwiec, sierpień-listopad 2021 r., czerwiec-wrzesień 2022 r., maj-czerwiec, sierpień i październik 2023 r.
