Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 15 października 2024 r., sygn. I SA/Wr 127/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Dagmara Stankiewicz-Rajchman Sędziowie: Sędzia WSA Marta Semiczek Asesor WSA Łukasz Cieślak (sprawozdawca) po rozpoznaniu w dniu 15 października 2024 r. w Wydziale I na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi K. O. na postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu z dnia 11 grudnia 2023 r. nr 0201-IOA.4033.15.2023 w przedmiocie przedłużenia terminu zwrotu nadwyżki w podatku od towarów i usług za marzec 2023 r. oddala skargę w całości.
Uzasadnienie
Zaskarżonym postanowieniem z 11 grudnia 2023 r. nr 0201-IOA.4033.15.2023 Dyrektor Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu (dalej: DIAS, organ II instancji), podając w podstawie prawnej art. 233 § 1 pkt 1 w związku z art. 239 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.; dalej: Ordynacja podatkowa, o.p.) oraz art. 87 ust. 2 ustawy dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.; dalej: u.p.t.u.), po rozpatrzeniu zażalenia K. O. (dalej: strona, podatnik, skarżąca), utrzymał w mocy postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Trzebnicy (dalej: NUS, organ I instancji) z 13 września 2023 r. nr 0221-SKP.500.46.1.2023, którym przedłużono stronie termin zwrotu kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym za marzec 2023 r. do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia, tj. do 29 grudnia 2023 r.
Z uzasadnienia zaskarżonego postanowienia oraz akt sprawy wynika, że 25 kwietnia 2023 r. do NUS wpłynęła deklaracja strony w podatku od towarów i usług VAT-7 za marzec 2023 r. z wykazaną nadwyżką podatku naliczonego nad należnym podatkiem w wysokości 300 000 zł, z dyspozycją do zwrotu na rachunek bankowy w terminie 60 dni, czyli do 26 czerwca 2023 r.
W toku czynności analitycznych NUS ustalono, że nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym generowano od grudnia 2021 r. Na telefoniczne wezwanie podatniczka złożyła 29 maja 2023 r. pisemne wyjaśnienie w sprawie prowadzonej działalności gospodarczej. Strona wskazała m.in., że prowadzi działalność gospodarczą: transport lądowy pasażerski, miejski, podmiejski, który polega na przewozie osób do zakładów pracy. Wskazała także, że w prowadzonej działalności wykorzystuje środki transportowe dzierżawione od spółki T. sp.j. i środki transportowe na podstawie leasingu (3 nowe autobusy). Na dzień 31 marca 2023 r. zatrudnia 19 osób na podstawie umowy o pracę. Na podstawie złożonych przez stronę plików JPK za okresy od grudnia 2021 r. do marca 2023 r. w toku czynności sprawdzających stwierdzono m.in., że znaczny udział w zakupach zajmują zakupy u następujących kontrahentów: T.(1) s.c. (od stycznia 2023 r. - T. sp.j.), P. G. O., C. T. sp.j. jest podmiotem powiązanym ze stroną i G. O., prowadzącymi także działalność gospodarczą na własne nazwiska. Są oni wspólnikami ww. spółki, w której strona posiada 49% udziałów, a G. O. posiada 51% udziałów. Spółka ta ma siedzibę w Ż., prowadzi także działalność w W. Identyczne adresy prowadzenia działalności gospodarczej zgłosili strona i G. O. Spółka prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie przewozów pasażerskich i (jak wskazała strona) wynajmuje dla niej pojazdy. Transakcje zakupów w firmie C. i T. sp.j. były przeprowadzone już w 2022 r. i w ocenie NUS zakupy od tych kontrahentów miały wpływ na generowaną nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym.