Zakup środków trwałych po zakończeniu spisu z natury
Inwentaryzacja środków trwałych znajdujących się na terenie niestrzeżonym zgodnie z art. 26 ust. 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: uor) musi odbyć się w terminie od 1 października do 15 stycznia. Częstą praktyką jest przeprowadzenie spisu z natury w listopadzie, a nawet jeszcze w październiku. Co zrobić w sytuacji, kiedy po dokonaniu spisu z natury jednostka nabyła/otrzymała środki trwałe, które – co zrozumiałe – nie zostały ujęte w spisie? Odpowiedź na to pytanie znajdziecie Państwo w artykule.
Zgodnie z art. 26 ust. 1 uor, jednostki są zobowiązane do przeprowadzenia inwentaryzacji aktywów i pasywów na ostatni dzień każdego roku obrotowego, stosując jedną z trzech metod inwentaryzacji: spis z natury, potwierdzenie salda, weryfikacja.
Inwentaryzacja to ogół czynności wykonywanych w jednostce w celu okresowego ustalenia rzeczywistego stanu składników majątkowych znajdujących się w jej posiadaniu. Inwentaryzacja polega również na wyjaśnieniu różnic pomiędzy stanem stwierdzonym podczas wykonania spisu faktycznego (stan rzeczywisty), a stanem wynikającym z ewidencji księgowej. W świetle ustawy o rachunkowości, inwentaryzacja stanowi obowiązkowy element rachunkowości poprzedzający etap sporządzenia sprawozdania finansowego oraz rocznego zamknięcia ksiąg rachunkowych.
Głównym celem inwentaryzacji jest ustalenie rzeczywistego stanu wszystkich składników majątkowych i porównanie tego stanu z ewidencją księgową,
