Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 12 grudnia 2024 r., sygn. II SA/Rz 907/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący S. WSA Piotr Popek, Sędzia WSA Małgorzata Niedobylska, Sędzia WSA Jarosław Szaro /spr./, Protokolant sekr. sąd. Karolina Gołąbek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 grudnia 2024 r. sprawy ze skargi S. Ś. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie z dnia 27 maja 2024 r. nr 1801-IGC.4802.49.2023 w przedmiocie kary za przejazd po drogach publicznych pojazdem nienormatywnym 1) uchyla zaskarżoną decyzję, 2) zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie na rzecz skarżącego S. Ś. kwotę 1 457 (tysiąc czterysta pięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi S. Ś. jest decyzja Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie (dalej: DIAS) z 27 maja 2024 r. nr 1801-IGC.4802.49.2023 wydana po rozpatrzeniu odwołania strony od decyzji Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Celno-Skarbowego w Przemyślu (dalej: NPUCS) z 6 października 2023 r. nr 408000-408000-COC-1.4802.1089.2023 w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za przejazd po drogach publicznych pojazdem nienormatywnym z ładunkiem podzielnym.
Jak wynika z uzasadnienia decyzji i akt administracyjnych sprawy 20 marca 2023 r. funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej Oddziału Celnego w [....] przeprowadzili kontrolę, w zakresie przestrzegania przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym, wyjeżdżającego z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pojazdu członowego w postaci dwuosiowego ciągnika siodłowego marki [....] nr rej [...] i trzyosiowej naczepy ciężarowej marki [...] nr rej. [...], którego kierowcą był S. Ś.
W wyniku kontroli tj. ważenia masy całkowitej i dynamicznego obciążenia osi oraz pomiaru długości, wysokości i szerokości ww. pojazdu, stwierdzono przekroczenie dopuszczalnej normy nacisku na drugiej pojedynczej osi pojazdu, będącej osią napędową o 40 kg tj. 0,35%, co oznaczało, że pojazd jest nienormatywny, a przejazd nim wymaga, co do zasady, zezwolenia kategorii V na przejazd pojazdu nienormatywnego., co oznaczało, że pojazd jest nienormatywny, a przejazd nim wymaga - co do zasady - zezwolenia kategorii V na przejazd pojazdu nienormatywnego. Kontrola pomiaru parametrów zewnętrznych (tj. długość, długość z ładunkiem, wysokość, wysokość z ładunkiem) wykazała, że są w normie.
