Rekompensata w publicznym transporcie zbiorowym a podstawa opodatkowania VAT - Wyrok NSA z dnia 29 listopada 2024 r., sygn. I FSK 1141/22
Nie wszystkie dopłaty, dotacje, subwencje i inne wpłaty o podobnym charakterze otrzymane przez podatnika od osoby trzeciej w związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług będą zaliczane do podstawy opodatkowania. Warunkiem jest ich bezpośredni wpływ na cenę towarów lub usług dostarczanych, lub świadczonych przez podatnika.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Danuta Oleś (sprawozdawca), Sędzia NSA Marek Kołaczek, Sędzia WSA del. Adam Nita, Protokolant Katarzyna Wojnarska, po rozpoznaniu w dniu 29 listopada 2024 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 17 marca 2022 r., sygn. akt I SA/Gl 1515/21 w sprawie ze skargi [...] Przedsiębiorstwa [...] sp. z o.o. z siedzibą w C. (obecnie [...] Przedsiębiorstwa [...] S.A. z siedzibą w C.) na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 3 września 2021 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz [...] Przedsiębiorstwa [...] S.A. z siedzibą w C., kwotę 360 (słownie: trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 17 marca 2022 r., sygn. akt I SA/Gl 1515/21, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach uchylił zaskarżoną przez Miejskie [...] sp. z o.o. z siedzibą w C. (obecnie: Miejskie [...] S.A. z siedzibą w C.) interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 3 września 2021 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług.
Skargę kasacyjną od powyższego wyroku wniósł organ podatkowy. Wyrok zaskarżył w całości, zarzucając naruszenie:
1. prawa materialnego:
- art. 29a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm., dalej: "ustawa o VAT") przez błędną jego wykładnię, a w konsekwencji niewłaściwą ocenę co do zastosowania, polegającą na przyjęciu przez WSA w Gliwicach, że w przedstawionym we wniosku o wydanie interpretacji stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym otrzymane przez Miejskie [...] sp. z o.o. z siedzibą w C. (dalej: "spółka" lub "skarżąca") od Gminy rekompensaty na podstawie umów na świadczenie usług przewozu w ramach publicznego transportu zbiorowego nie mogą być uznane za dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze zaliczane do podstawy opodatkowania, o której mowa w tym przepisie, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, bowiem nie mają bezpośredniego wpływu na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie stanowią obrotu, nie da się ich powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, nie są uzależnione od ilości i wartości świadczonych usług oraz nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie usług, mają charakter ogólny, a ich celem jest wyłącznie dotowanie ogólnej działalności spółki, w sytuacji gdy - zdaniem organu - prawidłowa wykładnia w/w przepisu powinna prowadzić do wniosku, że przedmiotowe rekompensaty stanowią podstawę opodatkowania VAT w rozumieniu w/w przepisu i podlegają opodatkowaniu VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, gdyż mają bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, stanowią dopłatę do świadczonych usług, są warunkiem świadczenia usług przewozu osób w określonych cenach, mają charakter celowy, bo są przyznawane konkretnemu podmiotowi w celu sfinansowania wykonywanych przez niego konkretnych usług,
