Strategia ochrony danych osobowych – jakie polityki warto wdrożyć
W dobie cyfryzacji przedsiębiorcy muszą nie tylko dostosować je do przepisów RODO i regularnie aktualizować, aby sprostać nowym wymogom prawnym oraz technologicznym, lecz także wdrożyć skuteczne procedury dotyczące pracy zdalnej, antymobbingu i zarządzania incydentami. Dobrze opracowane polityki nie tylko minimalizują ryzyko naruszeń i kar finansowych, lecz także wzmacniają zaufanie klientów i pracowników. Podpowiadamy, jak przygotować firmę na potencjalne zagrożenia oraz jakie zasady ochrony danych powinny obowiązywać w organizacji. A jest o co walczyć – w 2024 r. polskie firmy zapłaciły łącznie 13,9 mln zł kar za naruszenie przepisów RODO. Zdecydowaną większość, bo aż 98,7 proc., Urząd Ochrony Danych Osobowych nałożył na przedsiębiorstwa prywatne.
Przed wejściem w życie RODO obowiązujące wówczas przepisy jasno określały, jakie dokumenty związane z ochroną danych należało prowadzić. Były nimi polityka bezpieczeństwa, instrukcja zarządzania systemem informatycznym służącym do przetwarzania danych oraz ewidencja osób upoważnionych do przetwarzania danych. Obecnie te dokumenty nadal funkcjonują w wielu organizacjach, co nie jest błędem. Kluczowe jest jednak, by od momentu ich wdrożenia były regularnie aktualizowane i dostosowywane do zmieniających się przepisów w zakresie ochrony danych. Wiele zapisów straciło już na aktualności, a współczesny administrator może swobodnie kształtować i opisywać zasady oraz procedury przetwarzania danych, dostosowując je do realiów swojej organizacji.
