Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 11 października 2024 r., sygn. II SA/Gl 644/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Beata Kalaga-Gajewska (spr.), Sędziowie Asesor WSA Aneta Majowska, Sędzia WSA Krzysztof Nowak, Protokolant Monika Rał, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 października 2024 r. sprawy ze skargi P. sp. z o.o. w K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bielsku-Białej z dnia 7 marca 2024 r. nr SKO.V 428/50/2024 w przedmiocie odmowy wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla realizacji przedsięwzięcia oddala skargę.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 9 sierpnia 2022 r. Spółka z o.o. P. z siedzibą w K. ul. [...] (dalej w skrócie: "skarżąca") zwróciła się do Urzędu Gminy Z. o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie Instalacji Termicznego Przekształcania Odpadów Niebezpiecznych (ITPON) o wydajności dobowej poniżej 10 Mg/dobę odpadów niebezpiecznych, w wyniku których spalania będzie produkowana energia elektryczna wykorzystywana na własne potrzeby oraz załączyła stosowny raport z dnia 26 lipca 2022 r.
Wójt Gminy Z. (dalej: "organ I instancji") decyzją z dnia 4 stycznia 2024 r., nr [...], odmówił wydania skarżącej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia planowanego na fragmencie działki nr ewidencyjny [...], o powierzchni 0, 7347 ha, obręb O., w miejscowości K., w gminie Z., w powiecie [...], polegającego na budowie ITPON o wydajności dobowej poniżej 10 Mg/dobę odpadów niebezpiecznych. Podstawę prawną decyzji stanowił art. 71 ust. 1 i ust. 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 80 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (powołany tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 z późn. zm., dalej: "u.o.u.i.ś."), § 2 ust. 1 pkt 41 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (powołany tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 z późn. zm., dalej: "rozporządzenie z 10 września 2019 r.") oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (powołany tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 775 z późn. zm., dalej: "k.p.a."). W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ I instancji szczegółowo scharakteryzował planowane przedsięwzięcie i jego zakres, zważywszy na wskazania zawarte w decyzji kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bielsku-Białej z dnia 29 marca 2023 r., nr [...]. Jego przedmiotem jest budowa instalacji termicznego przekształcania odpadów niebezpiecznych, która zostanie zrealizowana w oparciu o sprawdzoną technologię spalania, z kotłem odzyskowym, wyposażonym w instalację do oczyszczania spalin wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, w tym jednoprzewodowym kominem (emitor punktowy) o wysokości ok. 20 m oraz wentylatorem ciągu. Głównym celem będzie spalanie odpadów niebezpiecznych. Z treści raportu oddziaływania na środowisko wynika, że produktem ubocznym będzie energia wykorzystywana na potrzeby skarżącej. Dla wymienionej działki o powierzchni 0,7347 ha obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, przyjęty uchwałą nr [...] Rady Gminy Z. z dnia [...] r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (dalej w skrócie: "m.p.z.p."), który w roku [...] został ogłoszony w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego pod poz. [...]. Teren inwestycyjny oznaczony jest symbolem "D4P". Oznaczenie symbolu "D" określa położenie na terenie miejscowości K., "4" określa numer terenu wydzielonego liniami rozgraniczającymi w zborze tego samego rodzaju przeznaczenia terenu, a symbol "P" rodzaj przeznaczenia podstawowego. Dla D4P ustalono przeznaczenie podstawowe: obiekty produkcyjne, składy, magazyny. Zatem jest to między innymi teren obiektów produkcyjnych. Jednocześnie jako przeznaczenie uzupełniające ustalono: zabudowa usługowa, tereny obsługi pojazdów samochodowych, dojazdy, parkingi, garaże, obiekty małej architektury, zieleń urządzona, obiekty, budowle i sieci infrastruktury technicznej oraz gospodarowania odpadami i magazynowania odpadów na terenach o symbolach D4P i D5P za wyjątkiem kompostowania odpadów, elektrownie słoneczne o mocy poniżej 100 kW. Zdaniem organu I instancji działalność objęta wnioskiem skarżącej nie jest to działalnością produkcyjną lecz działalnością polegającą na gospodarce odpadami, stąd też jest niezgodna z m.p.z.p. w zakresie głównego przeznaczenia terenu, nadto m.p.z.p. dopuszcza planowane przedsięwzięcie jedynie w ramach przeznaczenia uzupełniającego i to tylko wówczas, gdy inwestycja nie powoduje przekroczenia wskaźnika zabudowy wynoszącego maksymalnie do 50% powierzchni działki, czyli poniżej 0,3673 ha. Wskaźnik ten biorąc pod uwagę działalność już prowadzoną przez skarżącą, w przypadku wydania zgody na planowaną inwestycję, zostałby przekroczony i wynosiłby 77,58%, Do tej powierzchni należy jeszcze doliczyć całą powierzchnię istniejącej na części działki inwestycyjnej hali, w której znajduje się sortownia odpadów i produkcja paliwa RDF, tj. ok. 1 504 m². Razem dałoby to powierzchnię 6 016 m², co stanowi 81,88% powierzchni działki, a więc przekracza 50% jej powierzchni (0,3673 ha), która może być przeznaczona w m.p.z.p. dla przeznaczenia uzupełniającego - wyłącznie w ramach którego może być prowadzona działalność związana między innymi z gospodarowaniem odpadami. Analizując również parametr określony w § 28 ust. 2 pkt 3 lit. f) m.p.z.p. - 15,0 m, dotyczący maksymalnej wysokości dla budowli i budynków, jeżeli wymaga tego technologia produkcji, organ I instancji zaznaczył, że planowana inwestycja będzie posiadała jednoprzewodowy komin (emitor punktowy) o wysokości 20 m.
