Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 22 października 2024 r., sygn. II SA/Bd 782/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Jarosław Wichrowski Sędziowie sędzia WSA Renata Owczarzak asesor WSA Mariusz Pawełczak (spr.) Protokolant sekretarz sądowy Dominika Matuszewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 października 2024 r. sprawy ze skargi H. S. O. na uchwałę Rady Gminy z dnia [...] lutego 2024 r. nr [...] w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oddala skargę.
Uzasadnienie
1. Pismem z dnia [...] sierpnia 2024 r. H. O. (dalej: "skarżący", "strona") powołując się na art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm. – dalej "u.s.g.") wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy skargę na uchwałę Rady Gminy Łubianka z dnia 19 lutego 2024 r. nr LV/555/2024 w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów położonych w sołectwach Bierzgłowo, Słomowo i Zamek Bierzgłowski domagając się stwierdzenia jej nieważności w zakresie, w jakim dotyczy jego nieruchomości opisanych w ewidencji gruntów jako działki o nr [...] położonych w miejscowości B. - w zakresie terenu oznaczonego symbolem "5RNR".
W uzasadnieniu skargi skarżący zarzucił naruszenie przepisów art. 15 ust. 1, art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tj. Dz. U. z 2024 r., poz. 1130 – dalej "u.p.z.p." w brzmieniu obowiązujących w dniu podjęcia skarżonej uchwały) poprzez określenie przeznaczenia terenu stosownych działek w sposób niezgodny (sprzeczny) z ustaleniami studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Łubianka. Studium to zostało uchwalone uchwałą nr XXV/177/2001 Rady Gminy w Łubiance z dnia 9 kwietnia 2001 r., a następnie zmienione uchwałami: nr XXXV/233/2006 z dnia 27 października 2006 r. oraz nr XLIV/296/2014 z dnia 3 września 2014 r. W tym zakresie strona podniosła, że studium dzieli obszar gminy na: strefy polityki przestrzennej, następnie na obszary funkcjonalno-przestrzenne w ramach których wskazuje się funkcje, które to mogą być określone w planach miejscowych. Dla działek nr [...] określono strefę B polityki przestrzennej, tj. strefę rolniczo-osadniczą. Ponadto działki te położone są w obszarze funkcjonalno-przestrzennym oznaczonym symbolem OS, tj. obszar osadniczy, dla którego dopuszczono określenia takich funkcji jak: "ZL", "Zn", "ZP", "RM", "MN", "U", "MN/U". Analiza wskazanych treści studium nie pozostawia wątpliwości, że w obszarze funkcjonalno-przestrzennym "OS" nie określono możliwości przeznaczenia stosownych terenów jako tereny gruntów ornych oraz upraw - tym bardziej wyłączonych spod zabudowy. Studium daje taką możliwość np. w obszarze funkcjonalno-przestrzennym ekologicznym "E".
