Wyrok NSA z dnia 9 lipca 2024 r., sygn. II OSK 1281/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz Sędziowie sędzia NSA Paweł Miładowski sędzia del. WSA Anna Szymańska (spr.) po rozpoznaniu w dniu 9 lipca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. L. i J. L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 2 lutego 2023 r., sygn. akt VII SA/Wa 2218/22 w sprawie ze skargi M. L. i J. L. na uchwałę Rady Gminy R. z dnia 27 listopada 2012 r., nr XXVIII/350/12 w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z 2 lutego 2023 r., sygn. akt VII SA/Wa 2218/22, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej: "WSA w Warszawie", "Sąd wojewódzki", "Sąd I instancji") po rozpoznaniu skargi M. L. i J. L. (dalej: "skarżący", "skarżący kasacyjnie") na uchwałę Rady Gminy Raszyn z 27 listopada 2012 r., nr XXVIII/350/12 (dalej: "uchwała", "plan miejscowy", "plan") w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – oddalił skargę.
Wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
Rada Gminy Raszyn (dalej: "Rada") podjęła 27 listopada 2012 r. uchwałę w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części terenów położonych we wsi Laszczki – rejon ul. Leśnej w Gminie Raszyn.
W skardze do WSA w Warszawie na powyższą uchwałę zarzucono naruszenie: art. 20 ust. 1 w zw. z art. 9 ust. 4 w zw. z art. 15 ust. 1 w zw. z art. 28 ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2012 r., poz. 647), dalej: "u.p.z.p." poprzez uchwalenie planu miejscowego z naruszeniem ustaleń Studium uwarunkowań kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Raszyn przyjętego uchwałą Rady z 16 grudnia 1999 r., nr 76/XIX/99 (dalej: "Studium") i ustalenie przeznaczenia terenu oznaczonego symbolem US/MN (obejmującego działkę nr [...]) jako terenu usług sportu i zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, podczas gdy zgodnie ze Studium na obszarze oznaczonym w planie miejscowym symbolem US/MN ustanowiono obszar o wiodącej funkcji mieszkaniowej, co stanowi istotne naruszenie zasad sporządzania planu, a w konsekwencji powoduje nieważność uchwały; art. 20 ust. 1 w zw. z art. 9 ust. 4 w zw. z art. 15 ust. 1 w zw. z art. 28 ust. 1 u.p.z.p. poprzez uchwalenie planu miejscowego z naruszeniem ustaleń Studium i ustalenie przeznaczenia terenu oznaczonego symbolem US/MN (obejmującego działkę nr [...]) jako terenu usług sportu i zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, podczas gdy zgodnie ze Studium teren ten znajduje się w bliskości Warszawskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu (dalej: "WOChK"), a celem zagospodarowania przestrzennego gminy Raszyn jest zachowanie i ochrona pomnika przyrody Źródliska Laszczki oraz umożliwienie rozwoju funkcji mieszkaniowej z zachowaniem uwarunkowań ochrony środowiska, co stanowi istotne naruszenie zasad sporządzania planu miejscowego, a w konsekwencji powoduje nieważność uchwały; art. 15 ust. 1 w zw. z art. 28 ust. 1 u.p.z.p. poprzez uchwalenie planu miejscowego z naruszeniem ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r., nr 151, poz. 1220 ze zm.), dalej: "u.p." w zw. z rozporządzeniem Wojewody Mazowieckiego z 31 lipca 2009 r., nr 19 w sprawie ustanowienia pomników przyrody położnych na terenie powiatu pruszkowskiego (dalej: "rozporządzenie nr 19") w związku z rozporządzeniem Wojewody Mazowieckiego z 13 lutego 2007 r., nr 3 w sprawie Warszawskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu (dalej: "rozporządzenie w sprawie WOChK"), co stanowi istotne naruszenie zasad sporządzania planu i w konsekwencji powoduje nieważność uchwały; art. 17 pkt 4 u.p.z.p. w zw. z art. 46 ust. 1 pkt 1 ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U., nr 199, poz. 1227 ze zm.), dalej: "ustawa ocenowa" w zw. z art. 28 ust. 1 u.p.z.p. poprzez brak sporządzenia w procedurze planistycznej prognozy oddziaływania planu miejscowego na środowisko, podczas gdy przepisy prawa nakładają na organ obowiązek przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko planu zagospodarowania przestrzennego gminy, co stanowi istotne naruszenie zasad sporządzania planu, i w konsekwencji powoduje nieważność uchwały. Skarżący wnieśli o stwierdzenie nieważności zaskarżonej uchwały w całości, ewentualnie w części, tj. w części tekstowej w zakresie § 6 ust. 1 pkt 2 i § 8 oraz w części graficznej w odniesieniu do działek nr [...] i nr [...].
