Wyrok WSA w Lublinie z dnia 1 sierpnia 2024 r., sygn. II SA/Lu 151/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jerzy Parchomiuk Sędziowie Sędzia WSA Jacek Czaja Asesor sądowy Bartłomiej Pastucha (sprawozdawca) Protokolant Referent Elwira Szymaniuk-Szkodzińska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 1 sierpnia 2024 r. sprawy ze skargi M. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie z dnia 31 lipca 2023 r., znak: SKO.41/3727/OS/2023 w przedmiocie zasiłku celowego oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną do Sądu decyzją z dnia 31 lipca 2024 r. znak: SKO.41/3727/OS/2023 Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Lublinie, po rozpatrzeniu odwołania M. S. (dalej także jako "skarżący"), utrzymało w mocy decyzję Prezydenta Miasta P. z dnia 28 kwietnia 2024 r., nr OPS/8121-1/001785/23/20/1702 w przedmiocie odmowy przyznania zasiłku celowego.
Zaskarżona decyzja została wydana w następującym stanie sprawy:
Wnioskiem z dnia 19 kwietnia 2023 r. skarżący zwrócił się do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w P. (dalej także jako: "MOPS") o przyznanie szeregu świadczeń, w tym m.in. zasiłku celowego na pokrycie opłat za mieszkanie w kwocie [...]zł w miesiącu kwietniu 2023 r. oraz zwrotu pokrytych kosztów opłat za mieszkanie za wcześniejsze miesiące.
Decyzją z dnia 28 kwietnia 2023 r. Prezydent Miasta P. odmówił przyznania skarżącemu zasiłku celowego na zaspokojenie ww. potrzeb.
W uzasadnieniu decyzji organ I instancji wyjaśnił, że spełnienie warunku kryterium dochodowego nie jest jedyną przesłanką przyznania zasiłku celowego. Prawo do świadczeń z pomocy społecznej ma charakter wtórny i uzupełniający wobec obowiązku alimentacyjnego rodziców względem dzieci. Z ustaleń poczynionych w sprawie wynika, że rodzice skarżącego ponoszą koszty opłat mieszkaniowych, zabezpieczają jego niezbędne potrzeby żywieniowe, umożliwiają korzystanie z komputera, Internetu oraz pralki. W dalszym wywodzie organ wskazał, że brak współdziałania wnioskodawcy z pracownikiem socjalnym w rozwiązywaniu trudnej sytuacji życiowej, jak również odmowa zawarcie kontraktu socjalnego, stanowią przesłanki odmowy przyznania świadczenia z pomocy społecznej. Organ wskazał, że w dniu 12 kwietnia 2023 r. skarżący odmówił zawarcia kontraktu socjalnego. W ocenie organu niewyrażenie zgody na zawarcie kontraktu socjalnego, jak również postępowanie skarżącego w trakcie prowadzonego postępowania (pierwotna odmowa podpisania kwestionariusza wywiadu środowiskowego) należy określić jako brak współpracy z pracownikiem socjalnym w rozwiązaniu trudnej sytuacji życiowej, co stanowi podstawę do odmowy przyznania świadczenia z pomocy społecznej.
