Samorządy muszą zaktualizować uchwały w sprawie dotacji oświatowych
Jeśli do tej pory nie dostosowały ich do zmian wynikających z nowej ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, to nie powinny dłużej zwlekać. Nieaktualny akt może zaskarżyć na przykład prowadzący niepubliczną szkołę lub przedszkole, a następnie sąd może go uchylić
Od kilku miesięcy obowiązuje ustawa z 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (dalej: ustawa o dochodach JST). Przebudowała ona system finansowania zadań jednostek samorządu terytorialnego. W konsekwencji JST powinny dokonać przeglądu wszystkich podjętych do tej pory oświatowych uchwał dotacyjnych pod kątem ich dostosowania do aktualnie obowiązujących przepisów. Nie wszystkie to już zrobiły.
Potrzeby zamiast subwencji oświatowej
Przypomnijmy: nowa ustawa o dochodach JST wprowadziła m.in. nową terminologię – ustawodawca odszedł od modelu finansowania w formie części oświatowej subwencji ogólnej, natomiast wprowadził pojęcie potrzeb oświatowych. Z uzasadnienia rządowego projektu ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (druk sejmowy nr 622) wynika m.in., że regulacje prawne odnoszące się do wspomnianej potrzeby oświatowej w przeważającej części stanowią powtórzenie dotychczasowych rozwiązań, a punktem wyjścia pozostało założenie, że potrzeby finansowe (podobnie jak wcześniej kwota części oświatowej subwencji ogólnej) są ustalane „w wysokości nie mniejszej niż w roku poprzedzającym rok budżetowy, skorygowane o kwotę innych wydatków z tytułu zmiany realizacji zadań oświatowych” (art. 26 ustawy o dochodach JST).
Zmiana sposobu finansowania oświaty (a jednocześnie terminologii) ma swoje konsekwencje także dla innych zadań oświatowych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego, w tym przede wszystkim przez gminy. W szczególności mowa o finansowaniu dotacyjnym, które opiera się o mechanizmy prawne przewidziane w ustawie o finansowaniu zadań oświatowych (dalej: u.f.z.o.). Przypomnijmy, że art. 2 pkt 23a tej ustawy wprowadza definicję „przewidzianej kwoty potrzeb oświatowych”, którą należy rozumieć jako „jako przewidzianą kwotę potrzeb oświatowych dla jednostki samorządu terytorialnego, ustaloną na podstawie art. 26 ustawy z 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego”.
