Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 11 grudnia 2024 r., sygn. II SA/Po 682/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tomasz Świstak Sędziowie Sędzia WSA Wiesława Batorowicz Asesor WSA Arkadiusz Skomra (spr.) Protokolant: starszy sekretarz sądowy Krzysztof Dzierzgowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 grudnia 2024 r. sprawy ze skargi I. F. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 26 sierpnia 2024 r., nr [...] w przedmiocie lokalizacji inwestycji celu publicznego oddala skargę.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 17 kwietnia 2024 r., sygn. akt II SA/Po [...] Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił sprzeciw I. F. od decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 12 stycznia 2024 r., nr [...] w przedmiocie lokalizacji inwestycji celu publicznego.
W uzasadnieniu wyroku Sąd wskazał, iż zasadniczym powodem wydania decyzji kasacyjnej przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze było stwierdzenie naruszenia przez organ I instancji prawa materialnego, tj. przepisu art. 56 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2022 poz. 503 dalej u.p.z.p.), który stanowi, że nie można odmówić ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego, jeżeli zamierzenie inwestycyjne jest zgodne z przepisami odrębnymi. Przepis art. 1 ust. 2 nie może stanowić wyłącznej podstawy odmowy ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego.
Decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego nie jest decyzją uznaniową. Stanowi prawnie określoną formę oceny dopuszczalności lokalizacji inwestycji w danym miejscu przez pryzmat powszechnie obowiązującego prawa. Odmowa ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego musi wykazywać niezgodność wnioskowanej inwestycji z przepisem nakładającym expressis verbis jakieś ograniczenia. Przepisami odrębnymi są przepisy umiejscowione w innych (odrębnych) aktach prawnych niż sama ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Sąd wskazał, iż organ odwoławczy słusznie zaznaczył, że w odniesieniu do lokalizacji inwestycji celu publicznego, inaczej niż przy wydawaniu decyzji o ustaleniu warunków zabudowy, mając na uwadze ład przestrzenny ustala się jedynie, czy inwestycja jest dopuszczalna na danym terenie. Podkreślenia wymaga, że zasada dobrego sąsiedztwa nie stanowi kryterium dopuszczalności lokalizacji inwestycji celu publicznego. Dlatego też uzasadnienie decyzji organu I instancji, że odmowa decyzji spowodowana jest brakiem ładu przestrzennego po ewentualnym zrealizowaniu inwestycji, również nie mogła się ostać- na co słusznie zwróciło uwagę Kolegium.
