Interpretacja indywidualna z dnia 26 lutego 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.798.2024.1.RH
Dotyczy ustalenia, czy: • dochody osiągane przez Instytut, w przypadku ich przeznaczenia i wydatkowania na działalność statutową będą zwolnione z podatku dochodowego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP; • dochody osiągane przez Instytut stanowiące równowartość dokonanych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, sfinansowanych przez Instytut z dotacji stanowiących przychody wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21, 47, 48 lub 53 ustawy o PDOP, podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych i nie są objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP.
Istota problemu
Główny problem prawny w przedmiotowej interpretacji dotyczy ustalenia, czy dochody osiągane przez Instytut, jako jednostkę badawczą, które są przeznaczane na działalność statutową, mogą być zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP. Dodatkowo istotna jest kwestia, czy równowartość wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów, sfinansowanych wolnymi od podatku dotacjami, również podlega zwolnieniu od tego podatku.
Rozstrzygnięcie
Organ podatkowy uznał, że gdy Instytut przeznacza i wydatkuje swoje dochody na działalność statutową, zachowując zbieżność z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP, dochody te są zwolnione z opodatkowania. Zwolnienie to dotyczy jednak tylko tych dochodów, które rzeczywiście służą realizacji celów statutowych enumeratywnie wyliczonych w przepisie. Ponadto organ uznał, że dochody będące równowartością wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów, lecz sfinansowanych dotacjami wolnymi od podatku, są objęte zwolnieniem, o ile te ostatnie dochody nie są wydatkowane na inne cele. Wersety prawne stanowią fundament rozstrzygania w takim kontekście spraw, zapewniając ochronę interesów podmiotów prowadzących działalność statutową.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 grudnia 2024 roku, wpłynął Państwa wniosek z 30 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Instytut (…) (dalej jako: „Instytut” lub „Wnioskodawca”) jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną. Instytut jest (…). Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych o nieograniczonym obowiązku podatkowym na terytorium Polski.
Instytut działa m.in. na podstawie:
- ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz.U. z 2010 r., Nr 96, poz. 619, ze zm. – dalej jako: „ustawa o PAN”),
- Statutu Polskiej Akademii Nauk,
- uchwały w sprawie utworzenia Instytutu (…),
- statutu Instytutu (…) (dalej jako: „Statut”).
Zgodnie z § 5 Statutu, przedmiotem działania Instytutu jest (…).
Stosownie do § 6 Statutu, do zadań Instytutu należy w szczególności:
1)Prowadzenie badań naukowych (…).
2)Prowadzenie prac rozwojowych i wdrażanie tych badań do gospodarki.
3)Kształcenie pracowników naukowych i specjalistów o szczególnych kwalifikacjach w dziedzinie (…).
4)Współpraca z uczelniami, instytutami naukowymi lub badawczymi oraz towarzystwami naukowymi, w szczególności w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych.
5)Współpraca ze środowiskiem społeczno-gospodarczym w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w celu ich wdrożenia.
6)Rozwijanie międzynarodowej współpracy naukowej, w szczególności przez tworzenie konsorcjów naukowych i prowadzenie projektów badawczych wspólnie z partnerami zagranicznymi.
7)Upowszechnianie wiedzy w zakresie działalności Instytutu.
8)Wykonywanie innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów oraz zleconych przez władze Polskiej Akademii Nauk.
Zgodnie z § 7 Statutu, zadania wymienione w § 6 Statutu, Instytut realizuje w szczególności poprzez:
1)prowadzenie badań naukowych,
2)prowadzenie działalności (…),
3)(…),
4)nadawanie tytułów naukowych zgodnie z posiadanymi uprawnieniami,
5)prowadzenie działalności z zakresu (…),
6)ochronę prawną własnych oryginalnych rozwiązań (…),
7)współpracę z krajowymi i zagranicznymi instytucjami naukowymi,
8)opracowywanie ekspertyz i udzielanie opinii (…),
9)organizowanie zebrań (…),
10)współdziałanie z instytucjami (…),
11)wydawanie (…),
12)prowadzenie działalności (…),
13)(…).
Statut nie określa źródeł przychodów jakie Instytut może uzyskiwać, ale uregulowania w tym zakresie wynikają z przepisów na podstawie których działa m.in. Instytut (ustawa o PAN). Mianowicie, zgodnie z art. 42 ustawy o PAN, podstawową jednostką naukową Akademii jest instytut naukowy, zwany w ustawie o PAN „instytutem”.
Wnioskodawca posiada statut „instytutu” na podstawie ustawy o PAN. Z kolei, stosownie do art. 84 ust. 6 ustawy o PAN, instytuty prowadzą samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając koszty działalności z przydzielonych im środków publicznych, a także z innych środków pozyskiwanych przez instytuty, w tym z wynagrodzenia, o którym mowa w art. 94c decyzja uczelni o nie komercjalizacji wyników badań lub prac pracownika uczelni ust. 2, oraz z części środków przysługujących instytutom z tytułu komercjalizacji przez pracownika instytutu wyników badań naukowych, prac rozwojowych lub know-how związanego z tymi wynikami.
Zgodnie z art. 86 ustawy o PAN, minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego i nauki określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy tryb finansowania i gospodarki finansowej Akademii oraz gospodarki finansowej jej instytutów, sposób sporządzania planu finansowego, sprawozdawczości i rozliczania kosztów przez Akademię i jej instytuty, z zachowaniem zasady prawidłowej gospodarki majątkiem Akademii i jej instytutów.
Natomiast, zgodnie z § 6 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 20 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego trybu finansowania i gospodarki finansowej Polskiej Akademii Nauk i jej instytutów naukowych, przychodami instytutu są:
1)środki przyznane ze środków finansowych na szkolnictwo wyższe i naukę, o których mowa w art. 365 pkt 2 lit. a-d i g, pkt 4 lit. b oraz pkt 5, 7 i 9 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r. poz. 85, 374, 695, 875 i 1086);
2)środki uzyskane z tytułu komercjalizacji wyników badań naukowych, prac rozwojowych oraz know-how związanego z tymi wynikami;
3)opłaty za kształcenie na studiach podyplomowych lub kształcenie w innych formach;
4)środki uzyskane ze sprzedaży praw własności przemysłowej i licencji na te prawa;
5)środki uzyskane ze sprzedaży, użytkowania rzeczy i praw majątkowych instytutu;
6)środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) oraz z innych zagranicznych źródeł, w tym środki uzyskane w ramach programów międzynarodowych;
7)środki otrzymane z Akademii;
8)darowizny, spadki i zapisy;
9)przychody z działalności gospodarczej;
10)przychody z tytułu udziałów lub akcji spółek handlowych;
11)środki finansowe pochodzące z innych źródeł.
Wnioskodawca wskazuje, iż aktualnie, faktycznymi przychodami Instytutu są m.in.:
- subwencje otrzymane na prowadzenie działalności (dotacje podmiotowe),
- dotacje otrzymane na realizację projektów ze środków krajowych i unijnych na podstawie stosownych umów zawartych przez Instytut,
- czynsze z tytułu wynajmu mienia posiadanego przez Instytut,
- opłaty licencyjne za sprzedaż czasopism,
- usługi komercyjne świadczone przez Instytut (np. analizy chemiczne),
- przychody na podstawie umów sponsoringu,
- opłaty za dyplomy wydawane przez Instytut oraz inne opłaty pobierane przez Instytut,
- sprzedaż majątku Instytutu,
- refaktury (np. dot. wynajmu mienia przez Instytut),
- odszkodowania.
Pytania
1.Czy dochody osiągane przez Instytut, w przypadku ich przeznaczenia i wydatkowania na działalność statutową będą zwolnione z podatku dochodowego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o PDOP”)?
2.Czy dochody osiągane przez Instytut stanowiące równowartość dokonanych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, sfinansowanych przez Instytut z dotacji stanowiących przychody wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21, 47, 48 lub 53 ustawy o PDOP, podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych i nie są objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1.
Zdaniem Wnioskodawcy, osiągane przez Instytut dochody, w przypadku ich przeznaczenia i wydatkowania na działalność statutową będą zwolnione z podatku dochodowego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako „ustawa o PDOP”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o PDOP, dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
W świetle przepisów ustawy o PDOP, niektóre dochody podlegają jednakże zwolnieniu od opodatkowania. Z analizy przepisów ustawy o PDOP wynika, że przewidują one dwa rodzaje zwolnień od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych:
- podmiotowe - przewidziane w art. 6 ustawy o PDOP, które polega na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych wszystkich dochodów osiąganych przez wymienione w tym przepisie podmioty,
- przedmiotowe – przewidziane w przepisach art. 17 ustawy o PDOP, które polega na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych wymienionych w tym przepisie dochodów i na warunkach przewidzianych w tych przepisach. Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 ustawy o PDOP.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.
Warunkiem zwolnienia dochodu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP jest jednak wykazanie przez podatnika zbieżnością celu statutowego jego działalności z celami wynikającymi z ww. przepisu. Wykazanie tych celów w statucie powinno być precyzyjne i ścisłe. Pojęcie celu statutowego to nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez podatnika jakiejś działalności, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost ze statutu.
Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o PDOP, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:
1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawy o PDOP, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Przepisy ustawy o PDOP przewidują także wyłączenia z możliwości skorzystania z preferencji wymienionej w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP, bowiem zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy o PDOP, przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:
1) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.
W świetle analizy przepisów dot. zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP wynika zatem, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:
- podatnik prowadzi działalność statutową w zakresie wskazanym w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP,
- podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o PDOP,
- podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP.
Podkreślenia wymaga, że skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP nie jest uzależnione od rodzaju dochodu uzyskiwanego przez podatnika, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o PDOP. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej lub z działalności gospodarczej. Ponieważ przepisy ustawy o PDOP nie zawierają definicji pojęcia „cel statutowy”, można odwołać się w tym zakresie do rozumienia tego pojęcia w orzecznictwie sądów administracyjnych.
W orzecznictwie przyjmuje się, że cel statutowy użyty w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP, należy rozumieć jako cel przywołany w statucie, który winien być badany dla oceny - czy na podstawie normującego w stosunku do danych podmiotów prawa może stanowić ich cel statutowy, a następnie, w razie odpowiedzi twierdzącej – czy cel ten zgodny jest z celami statutowymi przewidzianymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP (Wyroki NSA: sygn. akt II FSK 1974/15 z 4 sierpnia 2017 r., sygn. akt II FSK 910/13 z 3 marca 2015 r., sygn. akt II FSK 1291/08 z 3 marca 2009 r.).
Z kolei w zakresie pojęć dochód „przeznaczony” oraz „wydatkowany” można odwołać się do rozumienia tych pojęć w języku potocznym, bowiem przepisy ustawy o PDOP, również nie zawierają ich definicji. Zgodnie z definicjami znajdującymi się w internetowej wersji słownika języka polskiego (https://sjp.pwn.pl/), pojęcia te nie są bezpośrednio zdefiniowane, ale związane są z następującymi pojęciami:
1.pojęcie „przeznaczony” tzn. „przeznaczyć — przeznaczać”: 1. «określić z góry cel, któremu coś ma służyć, przekazać coś dla kogoś, na czyjś użytek, na czyjąś korzyść» 2. «z góry określić zakres czyichś obowiązków, wybrać komuś zawód, wyznaczyć do pełnienia jakiejś funkcji»;
2.pojęcie „wydatkowany” tzn. „wydatkować”: 1. «wydać pieniądze na coś» 2. «zużyć coś».
Reasumując, użycie w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie – to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.
Zatem przedmiotowe zwolnienie obejmuje tylko tę część dochodów, która zostanie przeznaczona (przekazana) na cele statutowe wskazane w tym przepisie i nie zostanie wydana na inne cele. Jak wynika to z przedstawionego stanu faktycznego, Instytut jest instytutem badawczym prowadzącym działalność, której celem statutowym jest „prowadzenie badań naukowych w zakresie (…)” (§ 5 Statutu Wnioskodawcy).
Ponadto, zgodnie z § 6 Statutu Wnioskodawcy, wśród celów statutowych (zadań wykonywanych przez Instytut), wymienia się m.in.:
1) Prowadzenie badań naukowych (…);
2) Prowadzenie prac rozwojowych i wdrażanie tych badań do gospodarki;
3) Kształcenie pracowników naukowych i specjalistów o szczególnych kwalifikacjach w dziedzinie (…).
Reasumując, ponieważ Wnioskodawca jest państwową jednostką naukową, której celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna i oświatowa, zatem Instytut może skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP, jeżeli uzyskane dochody zostaną przeznaczone i wydatkowane na cele statutowe, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z przepisów ustawy o PDOP.
Ad 2.
Zdaniem Wnioskodawcy, dochody osiągane przez Instytut stanowiące równowartość dokonanych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, sfinansowanych przez Instytut z dotacji stanowiących przychody wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21, 47, 48 lub 53 ustawy o PDOP, podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych i jednocześnie nie są objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP, a więc nie podlegają warunkom skorzystania z tego zwolnienia (przeznaczenia wydatku na działalność statutową).
Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP, ma zastosowanie do dochodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o PDOP.
Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o PDOP, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:
1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawy o PDOP, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą o PDOP cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.
W przypadku podatników, w tym Instytutu, którzy uzyskują dochody zwolnione od podatku dochodowego w związku z prowadzeniem określonej działalności statutowej, wszelkie ponoszone wydatki w pierwszej kolejności powinny być analizowane pod kątem możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 z uwzględnieniem art. 16 ustawy o PDOP. Powyższe oznacza, że w przypadku wystąpienia wydatków, które są objęte tzw. katalogiem negatywnym przewidzianym przepisem art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP (np. wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, wydatki na cele związane z reprezentacją, odsetki budżetowe itp.), które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w świetle art. 15 ust. 1 w związku z art. 16 ustawy o PDOP. Jeżeli zostaną one sfinansowane dotacją stanowiącą przychód wolny od podatku dochodowego od osób prawnych (np. na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21, 47, 48 lub 53 ustawy o PDOP), to przychód (dochód) stanowiący równowartość tych wydatków (kosztów) jest wolny od tego podatku, ponieważ wydatków tych dokonano ze środków stanowiących przychody (dochody) wolne od podatku.
Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, dochód stanowiący równowartość dokonanych wydatków, niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów, sfinansowanych otrzymaną dotacją stanowiącą przychód wolny od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21, 47, 48 lub 53 ustawy o PDOP, podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych i nie jest jednocześnie objęty zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP, a więc nie podlega warunkom skorzystania z tego zwolnienia (przeznaczenia wydatku na działalność statutową).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych oraz orzeczeń sądów administracyjnych należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach podmiotów, które o ich wydanie wystąpiły, zatem nie są one wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym:
Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.
