Odmowa wykreślenia z ewidencji zabytków - Wyrok NSA z dnia 5 marca 2025 r., sygn. II OSK 730/24
Zachowanie autentyczności i potencjalnej wartości historycznej nieruchomości jest kluczowe dla jej pozostawienia w gminnej ewidencji zabytków, niezależnie od współczesnych przekształceń wnętrza czy zniszczeń w obrębie struktury.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jacek Chlebny (spr.) Sędziowie sędzia NSA Jerzy Stankowski sędzia del. WSA Grzegorz Rząsa po rozpoznaniu w dniu 5 marca 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. sp. z o.o. z siedzibą we W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 10 stycznia 2024 r. sygn. akt IV SA/Wr 301/23 w sprawie ze skargi A. sp. z o.o. z siedzibą we W. na czynność Prezydenta Miasta Wrocławia z dnia 8 marca 2023 r. nr WAZ-ZZ.410.156.2023 KG 00027891/2023/W 2932/2023 w przedmiocie odmowy wykreślenia obiektu z gminnej ewidencji zabytków 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od A. sp. z o.o. z siedzibą we W. na rzecz Miasta Wrocławia kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu wyrokiem z 10 stycznia 2024 r., sygn. akt IV SA/Wr 301/23, oddalił skargę A. sp. z o.o. z siedzibą we W. na akt Prezydenta Miasta Wrocławia z 8 marca 2023 r. w przedmiocie odmowy wykreślenia obiektu z gminnej ewidencji zabytków.
Wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
Prezydent Miasta Wrocławia włączył budynek [...], położony [...] do gminnej ewidencji zabytków w dniu 24 listopada 2014 r.
A. sp. z o.o. z siedzibą we W., będąca właścicielką tego budynku, pismem z dnia 1 lutego 2022 r. zwróciła się do organu o wyłączenie go z gminnej ewidencji zabytków ze względu na to, że uległ zniszczeniu w stopniu powodującym utratę wartości zabytkowej, w tym historycznej, artystycznej i naukowej, wobec czego nie stanowi już zabytku w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Do wniosku dołączyła: Program badań archeologicznych przy pracach ziemnych [...]; sporządzoną w styczniu 2022 r. opinię techniczną dotyczącą stanu technicznego oraz stanu historyczno-zabytkowego budynku [...] i analizę historyczno-architektoniczną dotycząca budynku [...] z grudnia 2021 r. Spółka podtrzymała swoje żądanie w piśmie z 26 stycznia 2023 r.
