Postanowienie WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 10 kwietnia 2025 r., sygn. II SA/Go 1/25
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jacek Jaśkiewicz Sędziowie Sędzia WSA Grażyna Staniszewska (spr.) Asesor WSA Kamila Karwatowicz Protokolant st. sekr. sąd. Danuta Chorabik po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 kwietnia 2025 r. sprawy ze skargi W. D. i D. D. na uchwałę Rady Miejskiej w [...] z dnia [...] r. nr [...] w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy oraz odstąpienia od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy postanawia odrzucić skargę.
Uzasadnienie
Pismem z dnia [...] grudnia 2024 r. W. D. oraz D. D., reprezentowane przez profesjonalnego pełnomocnika, powołując się na art. 101 ust 1 i 2a w zw. z art 94 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( Dz.U. 2023.40, dalej jako - u.s.g.) oraz art. 53 § 2a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi z dnia 30 lipca 2002 roku (Dz.U. 2024.935, dalej jako - p.p.s.a.): wniosły skargę na uchwałę Rady Miejskiej w [...] z dnia 25 lipca 2024 roku nr lV/32/2024 w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy oraz odstąpienia od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy w całości; Zaskarżonej uchwale skarżące zarzuciły:
a. naruszenie przepisów postępowania mające wpływ na treść zaskarżonego rozstrzygnięcia oraz skutkujące wadliwym procedowaniem projektu uchwały, a to: art. 18 ust 2 pkt 9 lit "a" u.s.g., wedle którego do kompetencji rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej: uchwała rady gminy jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość; do czasu określenia zasad wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy, który zatem reguluje przypadki zaangażowania rady w bezprzetargowe zbycie nieruchomości gminnych jako:- określenie zasad zbywania, nabywania, obciążania i dzierżawy nieruchomości na czas oznaczony powyżej 3 lat lub czas nieoznaczony - w okresie zawarcia kolejnych umów po umowie zawartej do 3 lat oraz - do czasu określenia zasad gospodarowania nieruchomościami w tym zakresie, podczas gdy żaden z warunków opisany powyższym przepisem nie został zrealizowany w procedowaniu uchwały z dnia 25 lipca 2024 roku nr IV/32/2024; art. 25 ust 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (DZ.U. 2024, 1145, dalej jako - u.g.n.) w zw. z art. 18 ust 2 pkt 9 lit "a" u.s.g., poprzez przekroczenie delegacji ustawowej wynikającej z przepisów statutowych samorządu gminnego i wskazanie warunków na jakich umowa dzierżawy ma zostać zawarta w sytuacji, gdy rada gminy w oparciu o wskazany przepis, stanowiący też źródło podjętej uchwały, ma podejmować uchwały o wyrażeniu zgody na czynność wójta, nie zaś wskazywać organowi wykonawczemu gminy, w jaki sposób ma realizować zadania wynikające z art. 25 ust. 1 u.g.n.; art. 41 ust 1 u.s.g. w zw. z art. 23 ust 1 pkt 7"a" u.g.n. poprzez sformułowanie uchwały w sposób niekonsekwentny, niezgodny z obowiązującą techniką legislacyjną, niechronologiczny, co wyraża się w nieadekwatnym do procedowanego przedmiotu powołaniu w podstawie uchwały art. 23 ust 1 pkt 7"a", zredagowaniu uchwały w kolejności odwrotnej do ustawowego, co wyraża się w pierwszej kolejności: zezwoleniu na zawarcie konkretnej umowy z konkretnym podmiotem, kolejno zaś w zwolnieniu z obowiązku przeprowadzenia przetargu na wyłonienie dzierżawcy w sytuacji, gdy, przy przyjęciu spełnienia przesłanek bezprzetargowego gospodarowania tą nieruchomością w pierwszej kolejności winno znaleźć się zezwolenie na pominięcie procedury przetargowej, w drugiej dopiero określenie zasad zbycia (z zastrzeżeniem aktualności przepisu powyższego), a nadto poprzez opublikowanie uzasadnienia do projektu uchwały poddanej pod głosowanie nie zaś samej uchwały po jej etapie legislacyjnym;
