Wyrok WSA w Warszawie z dnia 28 maja 2024 r., sygn. VI SA/Wa 558/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dorota Pawłowska Sędziowie Sędzia WSA Urszula Wilk Sędzia WSA Tomasz Sałek (spr.) Protokolant st. ref. Magdalena Antys po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 maja 2024 r. sprawy ze skargi L. P. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 8 grudnia 2023 r. nr BP.702.896.2023.E.1973.BKOE.8293 w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę
Uzasadnienie
W dniu [...] kwietnia 2022 r. o godzinie 951 na odcinku drogi krajowej nr [...] C. (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr [...]) – D. (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr [...]) w miejscowości J., inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymali do kontroli mobilnej zespół pojazdów składający się z ciągnika samochodowego o numerze rejestracyjnym [...] marki S. oraz przyczepy o numerze rejestracyjnym [...], co zostało odnotowane o godzinie 959 pod numerem ewidencyjnym [...]. W wyniku dokonanej kontroli stwierdzono, iż ww. pojazd samochodowy został zarejestrowany w Systemie Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (SPOE KAS). Z aktywnym kontem użytkownika powiązano urządzenie służące do uiszczania opłat elektronicznych, które zgłaszało konieczność poboru opłaty dla ww. sekcji płatnej powiązanej z wykrytym przejazdem. Na ww. koncie użytkownika typu przedpłaconego nie znajdowały się środki uniemożliwiające pokrycie należnej opłaty. Tym samym za kontrolowany przejazd nie została uiszczona opłata elektroniczna. Na podstawie danych uzyskanych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEPiK) oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu okazanego podczas kontroli ustalono, że dopuszczalna masa całkowita kontrolowanego pojazdu przekracza 3,5 tony. Ponadto w oparciu o dane zawarte w dowodzie rejestracyjnym kontrolowanego pojazdu organ prowadzący postępowanie ustalił, iż na dzień odnotowania naruszenia właścicielem ww. pojazdu samochodowego był L. P. (dalej też jako "skarżący" lub "strona").
