Postanowienie NSA z dnia 24 kwietnia 2025 r., sygn. III OW 14/25
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodnicząca: Sędzia NSA Teresa Zyglewska (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Mirosław Wincenciak Sędzia del. WSA Maciej Kobak po rozpoznaniu w dniu 24 kwietnia 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy Marszałkiem Województwa Warmińsko-Mazurskiego a Starostą Nidzickim przez wskazanie organu właściwego w sprawie wydania zezwolenia na przetwarzanie odpadów postanawia: wskazać Starostę Nidzickiego jako organ właściwy w sprawie. .
Uzasadnienie
Wnioskiem z 17 lutego 2025 r. Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego wniósł o rozstrzygnięcie sporu o właściwość przez wskazanie Starosty Nidzickiego jako organu właściwego do załatwienia wniosku A. sp. z o.o. z siedzibą w W. (dalej: spółka, wnioskodawca) o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów w procesie odzysku w ramach zamknięcia i rekultywacji składowiska odpadów obojętnych, zlokalizowanego w miejscowości O., gmina [...], powiat [...], województwo [...].
W uzasadnieniu wniosku Marszałek wyjaśnił, że spółka zwróciła się do Marszałka z wnioskiem na przetwarzanie odpadów w procesie odzysku w ramach zamknięcia i rekultywacji składowiska odpadów obojętnych w miejscowości O., gmina [...], powiat [...], województwo [...].
Marszałek przyjmując, iż określone we wniosku przedsięwzięcie nie mieści się w zamkniętym katalogu przedsięwzięć o których stanowi art. 41 ust. 3 pkt 1 ustawy o odpadach, dla których organem właściwym jest marszałek województwa, zawiadomieniem z 24 stycznia 2024 r., na podstawie art. 65 § 1 k.p.a., przekazał Staroście Nidzickiemu do załatwienia według właściwości wymieniony wyżej wniosek. Z informacji uzyskanych od pełnomocnika spółki wynika, że organ pozostawił ww. wniosek bez rozpoznania, ze względu na nieusunięcie braków formalnych w wyznaczonym terminie.
