Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 20 listopada 2024 r., sygn. II SA/Rz 744/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący SWSA Magdalena Józefczyk Sędziowie WSA Maria Mikolik AWSA Jolanta Kłoda-Szeliga /spr./ Protokolant starszy specjalista Anna Mazurek-Ferenc po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 listopada 2024 r. sprawy ze skargi "A" sp. z o.o. w T. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu z dnia 28 marca 2024 r. nr SKO.402.ŚO.587.20.2024 w przedmiocie kary pieniężnej za brak osiągnięcia wymaganego poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu – skargę oddala –
Uzasadnienie
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Tarnobrzegu (dalej: SKO) decyzją z 28 marca 2024 r. nr SKO.402.ŚO.587.20.2024 - działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775 ze zm. - dalej K.p.a.) - po rozpatrzeniu odwołania F. T. sp. z o.o. (dalej: Spółka bądź Skarżąca) od decyzji Prezydenta Miasta [...] (dalej: organ I instancji) z 29 lutego 2024 r. nr [...] o nałożeniu kary pieniężnej w wysokości 76 035 zł. za nieosiągnięcie wymaganego w 2022 r. poziomu przygotowania do ponownego recyklingu odpadów komunalnych w wysokości 25% wagowo - utrzymało w mocy decyzję organu I instancji.
Organ I instancji, działając z urzędu, przeprowadził postępowanie administracyjne w sprawie nałożenia na Skarżącą kary pieniężnej za nieosiągnięcie wymaganego w 2022 r. poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu określonego w art. 3b ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U z 2024r. poz. 399 - dalej u.c.p.g.), w odniesieniu do masy odpadów komunalnych z terenu Miasta [...].
W uzasadnieniu zaskarżonej decyzji organ I instancji wskazał, że w wyniku analizy rocznego sprawozdania podmiotu odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości stwierdzono, że Skarżąca osiągnęła w 2022r. poziom przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych w wysokości 10,78 % zamiast założonego przez ustawodawcę poziomu 25%. Skoro poziom ten, określony w art. 3b ust. 1 pkt 2 u.c.p.g. nie został osiągnięty w 2022 r. Skarżąca jako przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, zgodnie z art. 9x ust.2 pkt 1 u.c.p.g. podlega karze pieniężnej obliczonej dla wymaganego poziomu tj. w wysokości 76 035 zł.
