Stosowanie 17% stawki ryczałtu dla usług prawnych niekwalifikujących się jako wolny zawód - Interpretacja indywidualna z dnia 15 maja 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.244.2025.2.BS
Nie można zastosować zryczałtowanej stawki podatkowej 15% dla przychodów z usług prawniczych, gdy usługi są świadczone przy współudziale innych osób uprawnionych zawodowo; działalność w takim przypadku nie spełnia wymogu osobistego świadczenia wolnego zawodu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 marca 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła Pani wniosek w odpowiedzi na wezwanie Organu w dniu 9 maja 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 9 czerwca 2016 roku pod firmą Kancelaria Adwokacka (…), prowadzoną pod adresem ul. (…), zarejestrowaną w CEIDG pod numerem NIP: (…) i numerem REGON: (…).
Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 - dalej: ustawa o PIT).
Jednoosobowa działalność gospodarcza prowadzona jest w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Wnioskodawca, w ramach prowadzonej osobiście działalności gospodarczej, świadczy kompleksowe usługi prawne obejmujące szeroki zakres dziedzin prawa. Specjalizuje się w szczególności w następujących obszarach:
- prawo rodzinne prowadzenie spraw dotyczących rozwodów, separacji, alimentów, władzy rodzicielskiej oraz podziału majątku;
- sprawy frankowe analiza umów kredytowych, dochodzenie roszczeń wynikających z kredytów walutowych oraz reprezentacja klientów w sporach z bankami;
- prawo spadkowe doradztwo w zakresie dziedziczenia, sporządzanie testamentów, reprezentacja w sprawach o zachowek i podział spadku;
- bieżące doradztwo prawne udzielanie porad prawnych, sporządzanie opinii oraz konsultacje w zakresie zgodności działań z obowiązującymi przepisami;
- sporządzanie umów przygotowywanie umów cywilnoprawnych, handlowych i innych dokumentów prawnych, Analiza i negocjowanie umów weryfikacja treści umów pod kątem ryzyk prawnych oraz reprezentacja klientów w negocjacjach;
- spory cywilne reprezentacja w postępowaniach sądowych i pozasądowych dotyczących roszczeń cywilnych, Prawo nieruchomości doradztwo w zakresie kupna, sprzedaży i wynajmu nieruchomości, analiza umów deweloperskich oraz prowadzenie sporów dotyczących prawa własności;
- prawo bankowe obsługa prawna w zakresie kredytów, produktów bankowych oraz relacji klient-bank, Sprawy administracyjne reprezentowanie klientów przed organami administracji publicznej, sporządzanie odwołań i skarg, a także wsparcie w uzyskiwaniu zezwoleń i decyzji administracyjnych.
Działalność Wnioskodawcy koncentruje się na dostarczaniu rzetelnych i profesjonalnych usług prawnych, dostosowanych do indywidualnych potrzeb klientów.
W roku 2025 Wnioskodawca jako formę opodatkowania wybrał ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, a osiągnięty przychód chciałby opodatkować 15% stawką ryczałtu, poczynając od 2025 r. W tym celu w 2025 roku złożył Wnioskodawca naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Wnioskodawca- w razie potrzeby- zawiera z aplikantem adwokackim umowy na wykonywanie fotokopii akt sprawy i jej segregowanie (umowy zlecenia).
Wnioskodawca zamierza rozszerzyć zakres prac Zleceniodawcy o sporządzaniu projektów pism, projektów odpowiedzi na wezwania organów, analiz umów oraz przygotowywania skarg do sądów.
Dodatkowo Wnioskodawca świadczy usługi prawne przy współudziale innej osoby posiadającej uprawnienia zawodowe- tj. Radcy prawnego prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą W poprzednim roku podatkowym ww. osoba zastępowała Wnioskodawcę w rozprawach sądowych, a także sporządzała na zlecenia pisma i dokonywała fotokopii akt.
Od roku bieżącego, Wnioskodawca zleca mu czynności w znacznie szerszym zakresie (w tym ww. osoba oficjalnie występuje jako pełnomocnik substytucyjny w niektórych sprawach i podpisuje pisma).
Wnioskodawca wnosi o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości opodatkowania prowadzonej przez Niego działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jak również ustalenia właściwej dla tej działalności stawki podatku.
Uzupełnienie i doprecyzowanie zdarzenia przyszłego
Świadczone usługi przez Wnioskodawczynię według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) mieszczą się w ugrupowaniu:
- PKWiU 69.10.12.0 Usługi doradztwa prawnego i reprezentacji w dziedzinie prawa handlowego,
- PKWiU 69.10.13.0 Usługi doradztwa prawnego i reprezentacji w dziedzinie prawa pracy,
- PKWiU 69.10.14.0 Usługi doradztwa prawnego i reprezentacji w dziedzinie prawa cywilnego.
Wnioskodawczyni na bieżąco prowadzi ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności w której przychody są opodatkowane różnymi stawkami zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przez świadczenie usług przy współudziale innej osoby posiadającej uprawnienia zawodowe Wnioskodawczyni rozumie świadczenie usługi przy współudziale innej osoby na podstawie zawartej umowy o współpracę - umowy cywilnoprawnej o świadczenie usług B2B. Druga osoba pełni w tym zakresie rolę podwykonawcy, a rozliczenia odbywają się na podstawie faktur VAT.
Pytania
1. Czy przychód z działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę, opisanej we wniosku, tj. współpraca ad hoc z aplikantem adwokackim na przedstawiony zakres w stanie faktycznym (wykonywanie fotokopii akt sądowych, do których dostęp mogą mieć wyłącznie osoby z uprawnieniami adwokackimi/radcowskimi/etc. oraz aplikanci w ww. zawodach) będzie kwalifikował Wnioskodawcę do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. I ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 z późn. zm., dalej: ustawa o ryczałcie), a więc w stawce 15%?
2. Czy przychód z działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę ze współudziałem innego prawnika z tytułem zawodowym (radcy prawnego, adwokata, doradcy podatkowego) w ramach umowy B2B, będzie kwalifikował się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. I ustawy o ryczałcie, a więc w stawce 15%?
3. Czy przychód z działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę opisanej we wniosku oraz rozszerzeniu zakresu świadczeń aplikanta adwokackiego będzie kwalifikował się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. I ustawy o ryczałcie, a więc w stawce 15%?
Pani stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o PIT osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Tę formę opodatkowania mogą również stosować osoby nieprowadzące działalności gospodarczej w przypadku, w którym osiągają one przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (art. 1 ust. 2 ustawy o ryczałcie).
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f.
W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Z powołanych przepisów wynika, że przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (określone w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o PIT).
Z treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie wynika, że, użyte przez ustawodawcę określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).
Wybór zryczałtowanego podatku dochodowego jako formy opodatkowania nie jest dopuszczalny w przypadku wystąpienia którejś z przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 8 ustawy o ryczałcie, tj.: jeśli podatnik nie uzyskuje przychodów z prowadzenia apteki, kupna i sprzedaży wartości dewizowych, sprzedaży części do pojazdów mechanicznych i wytwarzania wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii). Ponadto podatnik nie może świadczyć usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uniemożliwia także podjęcie przez podatnika działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
- samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem;
- w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków;
- samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto podatnik nie może opłacać podatku w formie karty podatkowej w momencie zmiany formy opodatkowania na ryczałt. W przypadku Wnioskodawcy nie zachodzą wspomniane negatywne przesłanki.
Podatnik może stosować zryczałtowany podatek dochodowy w przypadku, gdy uzyskane w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody z prowadzonej samodzielnie przez niego działalności nie przekroczyły wysokości 2 000 000 euro (art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie).
Wnioskodawca nie osiągnął przychodów w wysokości wyższej niż 2 000 000 euro w roku poprzedzającym rok podatkowy, od którego zamierza zastosować formę zryczałtowanego podatku dochodowego.
W kwestii właściwej stawki podatku należy wspomnieć, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest wyjątkowym podatkiem dla osób fizycznych, który jako jedyny umożliwia stosowania wielu stawek podatku jednocześnie. Ustawodawca przewidział następujące stawki ryczałtu: 17%; 15%; 10%; 8,5%/12,5%; 8,5%; 5,5%; 3% oraz 2%. Stosowanie poszczególnych stawek zależy od wykonywanych przez podatnika usług. Dodatkowo Nowy Ład przewiduje pojawienie się stawek 12% oraz 14%. Stawka podatku dla konkretnej usługi uzależniona jest od właściwego dla niej kodu PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług).
Ad. 1
W przedmiotowej sprawie świadczone usługi przez Wnioskodawcę mieszczą się w grupie PKWiU 69.10.1 usługi prawne.
Zgodnie z art. 16c ustawa z dnia 26 maja 1982 r. Prawo o adwokaturze (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1564), Adwokat jest zobowiązany do przechowywania dokumentacji dot. danych osobowych swoich klientów. Ze względu na ilość obowiązków Wnioskodawca zdecydował się zlecić wykonanie niektórych prac na podstawie umowy zlecenie aplikantowi adwokackiemu, który odciąży go w bieżącej pracy (w szczególności w zakresie wykonywania w sądach fotokopii akt) , która to niewątpliwie jest związana z istotą zawodu adwokackiego ponieważ dostęp do akt sądowych mają wyłącznie osoby z uprawnieniami zawodowymi lub aplikanci na podstawie upoważnienia.
Dodatkowo na względzie należy mieć, charakterystykę świadczeń Wnioskodawcy. Zadań wykonywanych przez zleceniobiorcę nie sposób powierzyć osobie, która nie jest wykwalifikowanym prawnikiem. Fakt ten potwierdza tylko istotę świadczeń nabywanych od zleceniobiorcy, które są ściśle związane z zawodem prawniczym.
Ad. 2
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt. 2 lit. I ustawy o ryczałcie, prawo do skorzystania z 15% stawki mają prawnicy, którzy świadczą swoje usługi w innych ramach niż wolnego zawodu. Wedle ustawodawcy o sytuacji tej mówimy, gdy działalność ta wykonywana jest:
1.bez tytułu zawodowego
2.z tytułem zawodowym, w ramach której to działalności osoby zatrudnione związane były wyłącznie z istotą zawodu prawniczego.
Ustawodawca na jedną z form zatrudnienia wskazuje umowę zlecenie, która to na gruncie cywilnym jest traktowana jak umowa o świadczenie usług (B2B), zgodnie z tym należy przyjąć analogię, że nabywając świadczenie od innego podmiotu usług prawniczych powyższe przesłanka została spełniona.
W indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia 14 maja 2021 roku o sygn.: 0113-KDlPT2-1.4011.139.2021.2.MD Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał:
Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi prawne przy współudziale innych osób wspomagających go w świadczeniu usług prawnych, tj. zamierza zatrudniać innych prawników w ramach umów cywilnoprawnych.
Uznać zatem należy, że usługi te nie będą wykonywane w ramach wolnego zawodu, a zatem zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. I ustawy Wnioskodawca może opodatkować uzyskiwane przychody zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 15%
Tożsame stanowisko Dyrektor KIS przyjął w indywidualnych interpretacjach o sygn.:
- 0115-KDST2-2.4011.297.2023.1 .KK, z dnia 23 sierpnia 2023 roku,
- 0113-KDlPT2-1.4011.60.2022.1 .ISL, z dnia 18marca 2022 roku,
- 0113-KDlPT2-1.4011.1188.2021.1 .MM, z dnia 24 lutego 2022 roku.
Ad. 3
Niewątpliwie rozszerzenie zakresu świadczenia zleceniobiorcy o sporządzanie pism, odpowiedzi na wezwania organów, analiz umów oraz przygotowywania skarg do sądów powoduje, że Wnioskodawca nie wykonuje zawodu osobiście. Rozwiewa to wątpliwości spełnienia przesłanki zatrudnienia osoby wyłącznie z istotą przedmiotowej działalności Wnioskodawcy.
Na podstawie wskazanych przepisów prawa oraz opisanego stanu faktycznego należy stwierdzić, że działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawcę będzie miała charakter usługowy i obejmie usługi sklasyfikowane w PKWiU pod kodami: 69.10.1. W odniesieniu do usług świadczonych przez Wnioskodawcę nie znajdą zastosowania negatywne przesłanki określone w art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ponieważ nie będą one wykluczały możliwości opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Dodatkowo, zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy, kluczowym kryterium uznania danej działalności za wolny zawód jest jej osobiste wykonywanie bez zatrudniania osób na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło lub innych umów o podobnym charakterze, które wykonują czynności związane z istotą zawodu. Ponieważ jednak, jak wskazano we wniosku, Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi prawne przy wsparciu innych osób, w tym zatrudniając prawników oraz aplikantów radcowskich/adwokackich na podstawie umów cywilnoprawnych oraz radców prawnych/adwokatów na podstawie umowy B2B, działalność ta nie będzie kwalifikowana jako wykonywanie wolnego zawodu.
W konsekwencji, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. I ustawy, przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 15%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zauważyć należy, że wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.
Stawki ryczałtu zostały określone w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
W tym miejscu należy odnieść się do art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w myśl którego:
Użyte w ustawie określenie wolny zawód oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.
Wolny zawód to pozarolnicza działalność gospodarcza wykonywana osobiście między innymi przez adwokatów, notariuszy, radców prawnych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.
Negatywną przesłanką wskazaną w tej definicji jest zatrudnianie innych osób, wykonujących czynności związane z istotą danego zawodu. Gdyby chodziło o współpracę z innymi firmami, które wykonują takie czynności, ustawodawca wskazałby wprost na taką przesłankę.
Gdyby więc wolą ustawodawcy było zdefiniowanie osobistego świadczenia usług w ramach wolnego zawodu poprzez wyłączenie obok zatrudnienia, również współpracy z innymi przedsiębiorcami, to w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o ryczałcie byłaby wymieniona jako negatywna przesłanka okoliczność „korzystania z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, które wykonują czynności wchodzące w zakres danego zawodu”.
Nie można zrównać współpracy pomiędzy przedsiębiorcami z zatrudnieniem, czyli uznanie, że usługa świadczona przez innego przedsiębiorcę na podstawie umowy o współpracę, jest formą umowy o podobnym charakterze do umowy o pracę, zlecenia, czy o dzieło.
W konsekwencji, aby podatnik mógł zastosować 15% stawkę ryczałtu powinien spełnić dwie przesłanki:
a)zatrudnić osobę fizyczną,
b)osoba zatrudniona powinna wykonywać czynności związane z istotą zawodu wykonywanego przez pracodawcę.
Zatem zatrudnienie przez adwokata osoby fizycznej, która wykonuje czynności związane z istotą tego zawodu powoduje, że adwokat nie wykonuje działalności osobiście.
Z treści wniosku wynika,że świadczy Pani usługi prawne przy współudziale innej osoby posiadającej uprawnienia zawodowe- tj. radcy prawnego prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą W poprzednim roku podatkowym ww. osoba zastępowała Panią w rozprawach sądowych, a także sporządzała na zlecenia pisma i dokonywała fotokopii akt. Od roku bieżącego, zleca mu Pani czynności w znacznie szerszym zakresie (w tym ww. osoba oficjalnie występuje jako pełnomocnik substytucyjny w niektórych sprawach i podpisuje pisma).
W uzupełnieniu wskazała Pani, że przez świadczenie usług przy współudziale innej osoby posiadającej uprawnienia zawodowe rozumie Pani świadczenie usługi przy współudziale innej osoby na podstawie zawartej umowy o współpracę - umowy cywilnoprawnej o świadczenie usług B2B. Druga osoba pełni w tym zakresie rolę podwykonawcy, a rozliczenia odbywają się na podstawie faktur VAT.
Z powyższego wynika zatem, że doszło do zawarcia przez Panią umowy o współpracę na równych zasadach między dwoma podmiotami gospodarczymi. W takim przypadku nie można mówić o zatrudnieniu jak to ma miejsce w przypadku umowy o pracę, umowy zlecenia czy umowy o dzieło.
Umowa o współpracę jest w tym przypadku umową partnerską. Transakcje zawierane są przez strony będące odrębnymi przedsiębiorcami. Nie ma kierownictwa i podwładnego. Są za to dwie strony - obie równoważne - i jedna świadczy pewne usługi dla drugiej. Współpraca pomiędzy dwoma podmiotami prowadzącymi jednoosobowe działalności gospodarcze nie powoduje, że w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o ryczałcie adwokat korzystający z takiej współpracy nie wykonuje swojej działalności w ramach wolnego zawodu.
W związku z powyższym w opisanym właściwą stawką ryczałtu do opodatkowania przychodów adwokata współpracującego z radcą prawnym -przedsiębiorcą będzie stawka 17%. W tej sytuacji fakt zatrudnienia aplikanta adwokackiego na podstawie umowy zlecenia pozostaje bez wpływu na rozstrzygnięcie.
Mając zatem na uwadze powyższe należy uznać, że w sytuacji opisanej we wniosku do przychodów uzyskanych przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według:
- PKWiU 69.10.12.0 Usługi doradztwa prawnego i reprezentacji w dziedzinie prawa handlowego,
- PKWiU 69.10.13.0 Usługi doradztwa prawnego i reprezentacji w dziedzinie prawa pracy,
- PKWiU 69.10.14.0 Usługi doradztwa prawnego i reprezentacji w dziedzinie prawa cywilnego,
nie znajdzie zastosowania 15 % stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określona w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, lecz 17% stawka ryczałtu, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.
W związku z powyższym Pani stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartych w nich stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111).
Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pana do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
