praktyka
Księgowi mają sposoby na niepłacących klientów, ale nie wszystkie są dopuszczalne
Biura rachunkowe nie dysponują żadnymi szczególnymi narzędziami, które pozwoliłyby na odzyskiwanie należnych im pieniędzy od niesolidnych klientów będących ich dłużnikami. Mimo to łatwiej niż inni wierzyciele mogą się zabezpieczyć przed taką sytuacją dzięki wcześniej podjętym działaniom
Tylko mało roztropny przedsiębiorca nie płaci za usługi swojemu księgowemu, a jednak, jak się okazuje w praktyce, takich nie brakuje. Nie chodzi tutaj o jakieś nadzwyczajne uprawnienia księgowych, lecz o zaufanie, i to nie jednostronne, ale wzajemne: przedsiębiorcy i osoby zajmującej się prowadzeniem jego ksiąg rachunkowych, ewidencji podatkowych i bieżącymi rozliczeniami podatkowymi. Trudno tymczasem o nie, jeżeli klient zobowiązany do terminowego regulowania zobowiązań opóźnia się z realizacją takiej powinności.
Chociaż księgowi nie mają szczególnej ochrony, nie dysponują nadzwyczajnymi środkami windykacyjnymi, to… mają informacje na temat zwyczajów płatniczych klienta. Wbrew temu, co niekiedy jemu samemu się wydaje (a o czym może się przekonać w najmniej odpowiednim dla niego momencie), księgowi stanowią niezwykle ważny trybik w funkcjonowaniu jego przedsiębiorstwa (jakiejkolwiek wielkości ono jest). Dzięki swojej wiedzy mogą więc skutecznie zmotywować dłużnika do zapłaty.
