Obowiązki płatnika w zakresie zaliczek na podatek od diet członków zarządu stowarzyszenia - Interpretacja indywidualna z dnia 23 maja 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.272.2025.1.SJ
Diety wypłacane przez LGD członkom jej zarządu nie spełniają przesłanek zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż stanowią wynagrodzenie za czynności w organie osoby prawnej, wymagają poboru zaliczek na podatek dochodowy.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 marca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest tzw. lokalną grupą działania (dalej LGD), tj. stowarzyszeniem działającym na podstawie przepisów m.in. ustawy Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. 2020 poz. 2261 ze zm.), ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności (t. j. Dz. U. 2025 poz. 182 ze zm.) oraz statutu. Członkami stowarzyszenia są m.in. osoby prawne - jednostki samorządu terytorialnego (gminy), przedsiębiorcy oraz przedstawiciele tzw. trzeciego sektora np. stowarzyszenia. Jest to szczególny rodzaj partnerstwa publiczno-prywatnego. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Celem funkcjonowania Stowarzyszenia jest budowanie kapitału społecznego - podejmowanie działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych, działalności z zakresu edukacji, ochrony dóbr kultury i tradycji, ekologii oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego, upowszechniania kultury fizycznej, sportu i rekreacji.
Zgodnie z § 19 ust. 1 Statutu:
Władzami LGD są:
a)walne zebranie członków,
b)rada,
c)zarząd,
d)komisja rewizyjna.
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy m.in. „wybór i odwołanie członków Rady, Zarządu i Komisji Rewizyjnej” (§ 20 lit. c) Statutu).
Zadania Zarządu zostały określone w § 23 ust. 4 Statutu i zgodnie z nim do jego zadań należy:
a) (...)
Wspomniana w powyższym przepisie LSR oznacza Lokalną Strategię Rozwoju, tj. podstawowy dokument na podstawie którego LGD realizuje politykę społecznego rozwoju.
Zgodnie z art. 32 ust. 1 Rozporządzenia 2021/1060 ustanawiającego wspólne przepisy dot. EFRR, EFS Plus, FS, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i EFMRiA, a także przepisy finansowe (…) z 24 czerwca 2021 r. strategia musi zawierać następujące elementy:
a)obszar geograficzny i populację, której dot. strategia,
b)opis procesu udziału społeczności w opracowywaniu strategii,
c)analizę potrzeb rozwojowych i potencjału danego obszaru,
d)cele strategii, w tym wymierne cele końcowe dot. rezultatów oraz odnośne planowane działania,
e)ustalenie w zakresie zarządzania, monitorowania i ewaluacji pokazujące zdolności lokalnej grupy działania do realizacji strategii,
f)plan finansowy, w tym planowaną alokację z każdego funduszu.
Wnioskodawca w swojej LSR zakłada 4 cele:
1. (...)
Beneficjentami poszczególnych przedsięwzięć realizowanych w ramach ww. celów są mieszkańcy (w tym w szczególności kobiety), turyści, przedsiębiorcy, organizacje społeczne, związki wyznaniowe, administracja publiczna.
Ponadto jak wynika z § 5 ust. 3 Statutu: „Członkom Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Rady za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją może przysługiwać od Stowarzyszenia wyłącznie zryczałtowany zwrot kosztów udziału w pracach organu w postaci diety. Wysokość diety, warunki jej przyznania oraz zasady wypłacania określa uchwała Walnego Zebrania Członków”. Osoby zasiadające w zarządzie nie są zatrudniane przez Wnioskodawcę na podstawie jakiejkolwiek umowy (czy to umowy o pracę czy umowy cywilnoprawnej). Podstawą sprawowania funkcji w zarządzie jest wyłącznie uchwała Walnego Zebrania Członków o wyborze (nie o powołaniu) danej osoby jako członka zarządu. Wybór członków zarządu jest przewidziany również w ustawie Prawo o stowarzyszeniach (nie stanowi ona o powołaniu członka zarządu). Członkowie zarządu nie otrzymują wynagrodzenia w związku ze sprawowaną funkcją. Osoby pełniące funkcję członka zarządu to osoby, które na co dzień wykonują innego rodzaju prace, np. są to sekretarze gmin, właściciele firm, prezesi stowarzyszeń.
Na mocy uchwały Walnego Zebrania Członków członkom zarządu za udział w zebraniach zarządu przysługuje dieta. Dieta stanowi uzasadniony zwrot kosztów w związku z koniecznością uczestniczenia w pracach organu jakim jest zarząd. Dieta ustalona jest w sposób zryczałtowany. Aktualną wysokość diety określa uchwała z dnia 16 maja 2024 r. Zgodnie z treścią powołanej uchwały: „Mając na względzie społeczny charakter funkcji członków zarządu stowarzyszenia oraz fakt ponoszenia kosztów pełnienia funkcji Walne Zebranie Członków uchwala tytułem zwrotów kosztów pełnienia funkcji następujące wysokości miesięcznych diet: Prezes zarządu 940 zł, Wiceprezes Zarządu w wysokości 770 zł, członkowie zarządu pozostali 640 zł”.
Pytania
1.Czy należy zaliczyć diety wypłacane wybieralnym członkom zarządu LGD do przychodów uzyskiwanych za pośrednictwem płatnika, o których mowa w art. 13 pkt 5 u.p.d.o.f.?
2.Czy Wnioskodawca powinien pobrać zaliczkę na podatek dochodowy z tytułu wypłacanych wybieralnym członkom zarządu LGD diet?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1
Jednym ze źródeł przychodów, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f., jest działalność wykonywana osobiście.
Stosownie do art. 13 pkt 5 ustawy, za przychody z takiej działalności uważa się m.in. przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.
W pkt 7 natomiast wskazano na przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składów zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych. Wskazane przychody podlegają opodatkowaniu za pośrednictwem płatnika, tj. Wnioskodawcy (art. 41 u.p.d.o.f.).
W ocenie Wnioskodawcy uzyskiwane przez członków zarządu diety stanowią przychody określone w art. 13 pkt 5 u.p.d.o.f. a zatem są to przychody uzyskiwane za pośrednictwem płatnika.
Jak wyjaśnił NSA w wyroku z 11 kwietnia 2012 r. sygn. akt II FSK 1908/10 oraz w wyroku z 7 października 1997 r. sygn. akt III SA 253/96, wyrażenie osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich należy rozumieć bardzo szeroko: „Nie ma bowiem legalnej definicji tego wyrażenia ani w przepisach podatkowych ani też w innych przepisach prawa. W świetle Słownika języka polskiego (Warszawa 1993, t. II, s. 435 i t. III, s. 296) wyraz „społeczny” oznacza między innymi „zorganizowany, przeznaczony dla społeczeństwa, do obsługiwania społeczeństwa, do zaspokojenia jego potrzeb, będący przedstawicielem społeczeństwa, pracujący dla społeczeństwa, dla dobra ogółu”.
Jeżeli chodzi o wyraz „obywatelski” to, oznacza on „obowiązek obywatelski, Prawa obywatelskie, Komitet, Sąd obywatelski, Straż obywatelska zorganizowana z osób prywatnych, ochotników, niefachowców, do doraźnej pomocy władzom, jako instytucje tymczasowe”.
Zdaniem Wnioskodawcy dot. to również pełnienia określonych funkcji w ramach organizacji o charakterze społecznym. Jak Wnioskodawca wskazał w opisie stanu faktycznego, LGD jest szczególną formą partnerstwa terytorialnego, którego celem jest rozwój lokalnej społeczności, aktywizacja obszarów wiejskich.
Realizacja tego celu odbywa się przede wszystkim poprzez przygotowanie i wdrożenie Lokalnej Strategii Rozwoju. Należy pamiętać, że zgodnie z założeniami unijnego prawodawcy LGD są oddolną inicjatywą gdzie mieszkańcy danego obszaru decydują jakie przedsięwzięcia będą realizowane.
Zgodnie z preambułą do rozporządzenia 2021/1060: „Aby lepiej wykorzystać potencjał na szczeblu lokalnym, konieczne jest wzmocnienie i ułatwienie rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność. Powinien on uwzględniać lokalne potrzeby i potencjał, a także istotne charakterystyczne cechy społecznokulturowe oraz powinien również przewidywać zmiany strukturalne, budować potencjał społeczności i stymulować innowacje. Należy wzmocnić bliską współpracę i zintegrowane wykorzystanie Funduszy i EFRROW w celu realizacji strategii rozwoju lokalnego. Kluczowe jest, aby odpowiedzialność za opracowanie i realizację strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność spoczywała na lokalnych grupach działania reprezentujących interesy społeczności”. Wszyscy partnerzy w LGD działają na równych zasadach i decydują wspólnie na co zostaną wydatkowane środki z budżetu Unii Europejskiej przyznane w ramach Funduszu. Należałoby więc przyjąć, że zarząd który składa się z przedstawicieli wszystkich partnerów reprezentuje jednocześnie ich interesy a już przede wszystkim działa dla dobra i w interesie lokalnej społeczności. LGD zatem realizuje zadania publiczne.
W konsekwencji wypłacane diety należy zakwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście jako przychody przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich.
Ad 2
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy: „Wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 3000 zł”.
Dieta w rozumieniu tego przepisu obejmuje rekompensatę wydatków ponoszonych w związku z pełnieniem określonych obowiązków. W niniejszym przypadku skoro przychód z diet winien być kwalifikowany do przychodów z art. 13 pkt 5 u.p.d.o.f. to również zastosowanie znajdzie zwolnienie z opodatkowania przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 17 u.p.d.o.f. (choć w orzecznictwie pojawią się wyroki, że także w sytuacji gdyby zakwalifikować te przychody do źródła z art. 13 pkt 7 u.p.d.o.f. to również zastosowanie znalazłoby zwolnienie por. wyrok WSA w Warszawie z 19 lutego 2013 r. sygn. akt III SA/Wa 2345/12).
Bowiem zgodnie z uchwałą Walnego Zebrania Członków LGD członkom zarządu przysługują diety jako zwrot kosztów związanych z pełnieniem przez nich z funkcji. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że z uwagi na powyższe nie jest zobowiązany do pobrania zaliczki na podatek z tytułu wypłacanych wybieralnym członkom zarządu diet.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Brzmienie tego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.
Pojęcie przychodów
Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Za przychód należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno w postaci pieniężnej, jak i w postaci niepieniężnej, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.
Źródła przychodów
Jednym ze źródeł przychodów jest – stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – działalność wykonywana osobiście.
Na podstawie art. 13 pkt 5 cytowanej ustawy:
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.
Wyłączenie, o którym mowa w cytowanym przepisie, odnosi się do przychodów otrzymywanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.
Stosownie do art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.
Konsekwencją zakwalifikowania uzyskiwanych przychodów jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa m.in. w art. 13 pkt 5 i pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest ich opodatkowanie za pośrednictwem płatnika – na zasadach określonych w art. 41 i art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z opisu sprawy wynika w szczególności, że jesteście Państwo tzw. lokalną grupą działania (dalej LGD), tj. stowarzyszeniem działającym na podstawie przepisów m.in. ustawy Prawo o stowarzyszeniach, ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności oraz statutu. Członkami stowarzyszenia są m.in. osoby prawne - jednostki samorządu terytorialnego (gminy), przedsiębiorcy oraz przedstawiciele tzw. trzeciego sektora np. stowarzyszenia. Jest to szczególny rodzaj partnerstwa publiczno-prywatnego. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej. Celem funkcjonowania Stowarzyszenia jest budowanie kapitału społecznego - podejmowanie działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych, działalności z zakresu edukacji, ochrony dóbr kultury i tradycji, ekologii oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego, upowszechniania kultury fizycznej, sportu i rekreacji. Beneficjentami poszczególnych przedsięwzięć realizowanych w ramach ww. celów są mieszkańcy, turyści, przedsiębiorcy, organizacje społeczne, związki wyznaniowe, administracja publiczna. Ponadto jak wynika ze statutu: „Członkom Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Rady za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją może przysługiwać od Stowarzyszenia wyłącznie zryczałtowany zwrot kosztów udziału w pracach organu w postaci diety. Wysokość diety, warunki jej przyznania oraz zasady wypłacania określa uchwała Walnego Zebrania Członków”. Osoby zasiadające w zarządzie nie są przez Państwa zatrudniane na podstawie jakiejkolwiek umowy (czy to umowy o pracę czy umowy cywilnoprawnej). Podstawą sprawowania funkcji w zarządzie jest wyłącznie uchwała Walnego Zebrania Członków o wyborze (nie o powołaniu) danej osoby jako członka zarządu. Wybór członków zarządu jest przewidziany również w ustawie Prawo o stowarzyszeniach (nie stanowi ona o powołaniu członka zarządu). Członkowie zarządu nie otrzymują wynagrodzenia w związku ze sprawowaną funkcją. Osoby pełniące funkcję członka zarządu to osoby, które na co dzień wykonują innego rodzaju prace np. są to sekretarze gmin, właściciele firm. prezesi stowarzyszeń. Na mocy uchwały Walnego Zebrania Członków członkom zarządu za udział w zebraniach zarządu przysługuje dieta. Dieta stanowi uzasadniony zwrot kosztów w związku z koniecznością uczestniczenia w pracach organu jakim jest zarząd. Dieta ustalona jest w sposób zryczałtowany. Aktualną wysokość diety określa uchwała z dnia 16 maja 2024 r.
Powzięli Państwo wątpliwość czy należy zaliczyć diety wypłacane wybieralnym członkom zarządu LGD do przychodów uzyskiwanych za pośrednictwem płatnika, o których mowa w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy w związku z tym powinniście Państwo pobrać zaliczkę na podatek dochodowy z tytułu wypłacanych wybieralnym członkom zarządu LGD diet.
Zwolnienie przedmiotowe
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 3 000 zł
Wszelkie ulgi i zwolnienia w prawie podatkowym są nie tylko odstępstwem od zasady wyrażonej w treści art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, lecz również stanowią wyjątek od konstytucyjnej zasady powszechności opodatkowania, dlatego też wykładnia przepisów ustanawiających te zwolnienia musi być wykładnią ścisłą, co oznacza, że nie może być ani rozszerzająca, ani też zawężająca.
Podkreślam zatem, że zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy, dotyczy wyłącznie przychodów ze źródła określonego w art. 13 pkt 5 cytowanej ustawy.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 13 wyodrębnia i różnicuje przychody z działalności wykonywanej osobiście w taki sposób, że przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (pkt 7) nie mogą być utożsamiane z wyodrębnionymi w punkcie 5 tego przepisu przychodami otrzymywanymi przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich. Zakresy pojęciowe obu tych przepisów (pkt 7 i 5) wzajemnie się wyłączają. Przychody otrzymywane przez osoby z tytułu uczestnictwa w ww. organach osób prawnych nie mogą być zakwalifikowane do przychodów otrzymywanych przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich.
Pojęcie obowiązków społecznych i obywatelskich
Pojęcie „obowiązki” w rozumieniu art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, muszą mieć charakter obowiązków wykonywanych na podstawie ustawy w tym sensie, że funkcja, z pełnieniem której obowiązki te się wiążą, jest funkcją unormowaną ustawowo. Dookreślenie, że chodzi o obowiązki o charakterze „obywatelskim” bądź „społecznym” wprowadza kryterium dodatkowe, sytuujące daną funkcję w płaszczyźnie relacji państwo – obywatel państwa albo społeczność – członek tej społeczności. W orzecznictwie i doktrynie przyjęto, że o pełnieniu obowiązku obywatelskiego można mówić wtedy, gdy dana osoba uczestniczy w zawiadywaniu sprawami państwowymi jako obywatel, zgodnie z zasadami demokratyzmu instytucji publicznych. Z pełnieniem obowiązków społecznych mamy do czynienia wówczas, gdy dana osoba uczestniczy w pracy instytucji (w szczególności instytucji samorządu terytorialnego lub zawodowego) jako reprezentant pewnej społeczności, biorąc udział w rozwiązywaniu problemów tej społeczności w jej interesie. Tak rozumiane obowiązki społeczne lub obywatelskie można pełnić na podstawie wyboru, w wyniku powołania przez właściwy organ, wyznaczenia przez upoważnioną organizację społeczną lub na skutek podobnych prawem określonych zdarzeń.
Zgodnie z ukształtowanym przez doktrynę poglądem za pełnienie obowiązków obywatelskich i społecznych uznaje się działalność posłów i senatorów, radnych i innych przedstawicieli samorządu terytorialnego, składów komisji wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, składów inspekcji Państwowej Komisji Wyborczej i inspekcji wojewódzkich komisarzy wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, Trybunału Stanu, ławników sądów powszechnych. Będą to przede wszystkim obowiązki związane z uczestniczeniem obywateli w sprawowaniu władzy publicznej (zarówno wykonawczej, sądowniczej, jak i ustawodawczej). Dotyczy to również określonych funkcji w ramach organizacji o charakterze społecznym (organizacje pozarządowe), w tym również w ramach wolontariatu. Do pojęcia „pełnienia obowiązków społecznych” zaliczono zatem również prace w instytucjach reprezentujących daną społeczność zawodową.
Dodatkowo, jak wyjaśnił NSA w wyroku z 11 kwietnia 2012 r. sygn. II FSK 1908/10 oraz w wyroku z 7 października 1997 r. sygn. akt III SA 253/96, wyrażenie osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich „należy rozumieć bardzo szeroko”. Nie ma bowiem legalnej definicji tego wyrażenia ani w przepisach podatkowych ani też w innych przepisach prawa. W świetle Słownika języka polskiego (Warszawa 1993, t. II, s. 435 i t. III, s. 296) wyraz „społeczny” oznacza między innymi „zorganizowany, przeznaczony dla społeczeństwa, do obsługiwania społeczeństwa, do zaspokojenia jego potrzeb, będący przedstawicielem społeczeństwa, pracujący dla społeczeństwa, dla dobra ogółu”. Jeżeli chodzi o wyraz „obywatelski” to, oznacza on „obowiązek obywatelski, Prawa obywatelskie, Komitet, Sąd obywatelski, Straż obywatelska zorganizowana z osób prywatnych, ochotników, niefachowców, do doraźnej pomocy władzom, jako instytucje tymczasowe”.
Nie kwestionując faktu, że osoby wskazane we wniosku pełnią funkcje społeczne, to nie sposób jednak zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że diety im wypłacane objęte będą przedmiotowym zwolnieniem.
Co zostało już wcześniej podkreślone, przychody z działalności wykonywanej osobiście wskazane w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób ale z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 7 ww. ustawy. Ustawodawca zatem w sposób wyraźny wskazuje, że istnieje inna grupa przychodów podatników, którą wyróżnił w uzasadnionym celu.
W konsekwencji oznacza to, że ustawodawca wyłączył z kategorii przychodów otrzymywanych w związku z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich przychody otrzymywane przez osoby należące do organów stanowiących osób prawnych.
Do zakwalifikowania przychodu jako zwolnionego od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – co podkreśla Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 25 listopada 1997 r., sygn. akt U 6/97 – istotne jest, aby warunek obywatelskiego bądź społecznego charakteru obowiązku był spełniony łącznie z warunkiem ustawowej podstawy jego pełnienia oraz z warunkiem zaliczenia przez ustawę przychodu uzyskiwanego przez osobę pełniącą taki obowiązek do kategorii przychodów wymienionych w omawianym przepisie.
Zatem przy wykładni pojęć użytych w art. 21 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy – by uniknąć zastosowania wykładni rozszerzającej – należy przyjąć zasadę, że kryteria rozumienia powyższych pojęć muszą mieć w pierwszej kolejności charakter kryteriów ustawowych, a tylko pomocniczo, tj. w kwestiach nierozstrzygniętych przez ustawy mogą odwoływać się do znaczeń pozaprawnych.
Samo nazwanie świadczeń „dietą” bądź „wynagrodzeniem ryczałtowym” czy też „wynagrodzeniem” nie wystarczy, aby w istocie nimi było i nie stanowi podstawy do zastosowania przedmiotowego zwolnienia. Do uznania określonego świadczenia za „dietę” (zwolnioną z opodatkowania) konieczne jest, aby świadczenie było w taki właśnie sposób nazwane przez ustawę i następowało w wykonaniu ustawowego uprawnienia do tego rodzaju świadczenia.
Ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych korzystają diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich, natomiast zwolnieniem nie jest objęte wynagrodzenie tych osób w związku z pełnieniem funkcji w organach stanowiących osób prawnych.
Skoro ustawodawca nie zastosował analogicznej metody jak w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ograniczając zakres stosowania danego przepisu, to zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 17 tej ustawy obejmować będzie wszystkie osoby pełniące jakiekolwiek funkcje i działające w organizacjach społecznych niezależnie od formy prawnej organizacji. Taka interpretacja ww. przepisu została bowiem dokonana przy zastosowaniu wykładni rozszerzającej, która nie znajduje zastosowania przy interpretowaniu przepisów odnoszących się do ulg i zwolnień podatkowych.
Fakt, że ustawodawca nie przewidział analogicznego zwolnienia do przychodów wymienionych w art. 13 pkt 7 ww. ustawy świadczy, że jego wolą było objęcie zwolnieniem wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych diet jedynie tych osób, które wykonują czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich. Gdyby zamiarem ustawodawcy było również zwolnienie z podatku diet otrzymywanych przez osoby niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych, to z całą pewnością dałby temu wyraz w przepisach prawa.
W myśl art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach ( t. j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2261 ze zm.):
Stowarzyszenie uzyskuje osobowość prawną i może rozpocząć działalność po wpisie do Krajowego Rejestru Sądowego.
Wobec powyższego jesteście Państwo, jako stowarzyszenie wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego, osobą prawną.
W świetle powyższych wyjaśnień, pełnienia funkcji w organach Stowarzyszenia nie można uznać za pełnienie obowiązków społecznych i obywatelskich, o których mowa w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pojęcie obowiązków społecznych lub obywatelskich odnosi się do zadań publicznych i państwowych, a nie do czynności związanych z zarządzaniem stowarzyszeniem jako osobą prawną, choćby miały charakter społeczny w tym znaczeniu, że niezwiązany z zatrudnieniem.
W konsekwencji, wynagrodzenie wypłacone przez Państwa w postaci diet osobom wchodzącym w skład organów Stowarzyszenia stanowi przychód podlegający opodatkowaniu zgodnie z art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, niekorzystający ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 17 tej ustawy.
W związku z powyższym, Państwa stanowisko odnośnie pytania nr 1 należy uznać za nieprawidłowe.
Państwa obowiązki jako płatnika
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy,
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Przy czym, z przepisu art. 41 ust. 4 ww. ustawy wynika, że:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy:
Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Treść powyższych przepisów zobowiązuje płatnika do obliczania i poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od osób, które uzyskują od płatnika przychody m.in. ze źródła przychodu określonego w ar. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Odnosząc się wprost do Państwa pytania nr 2 – są Państwo zobowiązani do naliczenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłacanych diet.
Państwa stanowisko należało więc uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W odniesieniu do powołanych we wniosku wyroków sądowych informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
