Nieprawidłowe ustalenie podatkowe w zakresie opodatkowania VAT prowizji z dropshippingu jako usługi pośrednictwa - Interpretacja indywidualna z dnia 10 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.181.2025.5.EP
Działalność prowadzona w oparciu o model dropshipping stanowi dokonanie dostawy towarów, dla której podstawą opodatkowania VAT jest pełna kwota otrzymana od klienta, a nie tylko prowizja za pośrednictwo.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 marca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 23 kwietnia 2025 r. (wpływ 24 kwietnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w ramach której pośredniczy w sprzedaży internetowej w oparciu o model logistyczny dropshipping. Usługa ta polega na zbieraniu od klientów zamówień, poprzez stronę internetową oraz obsłudze płatności i przekazywaniu zamówień do podmiotów zewnętrznych będących sprzedawcami danego towaru, odbieraniu zapłaty od kupującego i przekazaniu jej do sprzedawcy, po potrąceniu prowizji za pośrednictwo w zakupie. Po otrzymaniu zamówienia podmiot zagraniczny realizuje jego wysyłkę bezpośrednio do klienta. Zakupiony w ten sposób towar nigdy nie trafia do pośrednika handlowego - Spółki (…), lecz zawsze bezpośrednio do klienta. W żadnym momencie Spółka nie staje się właścicielem towaru, nie dokonuje sprzedaży towarów we własnym imieniu i na własny rachunek, a jedynie pośredniczy w sprzedaży przedmiotów będących własnością podmiotów zagranicznych, którzy są sprzedawcami.
Przychodem Spółki jest uzyskana z tego tytułu wartość prowizji. Prowizja stanowi również obrót w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług. W ten sposób cały proces logistyczny związany z realizacją zamówienia przeniesiony zostaje z esklepu na dostawcę (hurtownię/producenta/podmiot zagraniczny). Klient zwraca towar lub go reklamuje również do dostawcy od którego otrzymał przedmiot transakcji, pomijając pośrednika - Spółkę (...). Dostawca (hurtownia/producent) wystawia faktury sprzedaży na klienta. Spółka (...) wystawia jedynie faktury za usługę pośrednictwa, kwota na fakturze odpowiada wartości prowizji uzyskanej z transakcji pośrednictwa.
Przy złożeniu zamówienia za pośrednictwem platformy sprzedażowej Kupujący akceptuje treść Regulaminu sprzedaży usług pośrednictwa, który określa zasady wykonywania zamówień za pośrednictwem i na rzecz Kupującego, z którego wynika, że podatnik Spółka (...) działa jako pośrednik, który w imieniu i na rzecz kupującego dokonuje zamówienia od sprzedającego. Spółka opodatkowuje podatkiem dochodowym przychody za usługi pośrednictwa tylko od wartości uzyskanej prowizji. Na konto bankowe Spółki wpływają środki od klientów na poczet zakupu danego produktu, który następnie jest zamawiany u dostawcy. Dostawca wysyła produkt bezpośrednio do klienta. Firma nie jest agentem ani pośrednikiem hurtowni, producentów ani żadnych konkretnych podmiotów. Rola (...) ogranicza się do działania jako pośrednik klienta, co oznacza, że zakup towarów odbywa się wyłącznie po złożeniu zamówienia przez klienta, co jest równoznaczne z akceptacją regulaminu, w którym jasno określono sposób realizacji zamówienia.
Towary są pozyskiwane od różnych dostawców, najczęściej za pośrednictwem platform takich jak (…) czy (…), po czym są bezpośrednio wysyłane do klienta końcowego. Proponowane za pośrednictwem platform towary nie zostały przez Spółkę zakupione a stanowią jedynie ofertę, informującą co konkretnie klient może za pośrednictwem Spółki nabyć. Po złożeniu zamówienia rozpoczyna się proces szukania danego towaru na rzecz klienta, po korzystnej dla niego, jak i dla pośrednika – Spółki (...) – cenie. Nie posiadają Państwo magazynu ani nie przechowują towarów – wszystkie produkty są zamawiane na bieżąco zgodnie z zamówieniami klientów. W związku z powyższym nie zawierają Państwo żadnych formalnych umów z hurtowniami, producentami ani innymi podmiotami, z którymi współpracują w ramach realizacji zamówień. Działają Państwo na zasadach ogólnych, korzystając z dostępnych na platformach internetowych ofert sprzedaży.
W piśmie z 23 kwietnia 2025 r., będącym uzupełnieniem wniosku, wskazali Państwo co następuje:
Wyjaśnili Państwo, że chcą uzyskać interpretację indywidualną, która będzie dotyczyła wyjaśnienia:
a)przepisów ustawy o podatku od towarów i usług tj. art. 7 ust 1 ustawy, oraz art. 8 ust. 1 ustawy, wg którego przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1. Wyjaśnienie ww. przepisów ma celu ustalenie czy zaprezentowana we wniosku i niniejszym piśmie działalność Spółki, na gruncie ww. przepisów, stanowi działalność handlową polegającą na dostawie towarów czy świadczenie usług pośrednictwa w sprzedaży, które to jest usługą, a przedmiotem opodatkowania jest w takim wypadku marża, jako wynagrodzenie za usługę.
b)przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tj. art. 12 ust. 1 pkt 1 zgodnie z którym przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Stosownie do art. 12 ust. 3 za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Wyjaśnienie ww. przepisu ma na celu ustalenie, czy przychodem w opisanym we wniosku modelu działalności Spółki jest kwota jaką nabywca płaci za towar (tak ja w klasycznym handlu) czy też przychodem jest kwota prowizji jako należność za wykonaną usługę pośrednictwa.
Ponadto, wskazali Państwo, że:
1.Nie są zarejestrowani do transakcji wewnątrzwspólnotowych i nie posiadają ważnego numeru VAT-UE.
2.Siedziba działalności gospodarczej znajduje się na terytorium Polski.
3.Nie prowadzą działalności gospodarczej zarejestrowanej poza terytorium Polski.
4.Spółka nie jest zarejestrowana do procedury szczególnej dotyczącej sprzedaży na odległość towarów importowanych IOSS.
5.Prowadzą ewidencję otrzymanych zapłat na podstawie zbiorczych tygodniowych zestawień wpłat otrzymanych od platform sprzedażowych. Każda transakcja jest dokumentowana w systemach platform z wyszczególnieniem nabywcy, kwoty, danych do wysyłki i szczegółów dostawy.
6.Pośredniczą w sprzedaży za pośrednictwem stron internetowych oraz portali aukcyjnych towarów przemysłowych wszelkiego rodzaju.
7.Wśród tych towarów są również towary o wartości rzeczywistej nieprzekraczającej wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 150 euro.
8.Wśród ww. towarów nie znajdują się:
a)nowe środki transportu,
b)towary, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz,
c)towary, tj. dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie, antyki, towary używane, dla których podstawę opodatkowania ustala się zgodnie z procedurami szczególnymi określonymi w art. 120 ust. 4 lub 5 ustawy o podatku od towarów i usług.
9.Klientami są podatnicy posiadający siedzibę działalności na terytorium kraju, czyli w Polsce.
10.Dostawa towarów nie jest dokonywana na rzecz:
a)podatnika podatku od wartości dodanej zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
b)osoby prawnej niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
c)podatnika podatku od towarów i usług lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem podatku od towarów i usług, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
d)podatnika podatku od wartości dodanej lub osoby prawnej niebędące podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów odpowiadającego wewnątrzwspólnotowemu nabyciu towarów.
Dostawa towarów jest dokonywana na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.
11.Posiadają konto na platformie (…) i (…), za pomocą których dokonują Państwo zamówień u dostawcy.
12.Składając zamówienie u dostawcy, posługują się Państwo tylko danymi adresowymi klienta do wysyłki towaru.
13.Transakcja między dostawcą a Spółką dokumentowana jest tylko w taki sposób, że transakcja figuruje w historii zamówień i zakupów na platformie sprzedażowej. Dostawca nie wystawia na rzecz Spółki żadnej faktury czy rachunku. Dowód dostawy wraz z przesyłką dostawca przekazuje nabywcy (klientowi).
14.Dostarczane towary na rzecz klientów kupowane za pośrednictwem (…) pochodzą z Polski, a za pośrednictwem (…) pochodzą z Chin.
15.Dopuszczenie towarów do obrotu w Unii Europejskiej, odbywa się w Polce. Spółka nie jest importerem towarów. Po otrzymaniu płatności za towar podmiot zagraniczny realizuje jego wysyłkę bezpośrednio do klienta i dopełnia wszystkich formalności związanych z przekazaniem podatku VAT od importu towaru do odpowiednich instytucji. Importerem może też być nabywca czyli klient.
16.Spółka w żadnym momencie opisywanej we wniosku transakcji nie będzie miała prawa do rozporządzania towarem jak właściciel w tym nigdy nie ma prawa do jego sprzedaży.
17.Prezentowane przez Państwa towary za pośrednictwem stron internetowych oraz portali aukcyjnych odbywa się w ten sposób, że Spółka samodzielnie wystawia oferty sprzedaży, tworząc opisy i dodając zdjęcia.
18.Opisy i zdjęcia są dostosowywane do potrzeb klienta – edytowane i tłumaczone.
19.Dostawcy nie mają prawa dokonania zmian w opisie towaru lub do jakiejkolwiek ingerencji po umieszczeniu przez nas towaru na stronach internetowych oraz portalach aukcyjnych. Tylko Spółka edytuje oferty.
20.Klienci nie mają możliwość wyboru podmiotu, od którego zostanie zakupiony i wysłany towar, mogą oni zakupić tylko towar, który został już przez Państwa zamieszczony na stronach internetowych oraz portalach aukcyjnych.
21.Nie wskazują klientowi pełnych danych sprzedającego – dostawcy, od którego został zakupiony i wysłany towar. W indywidualnych sprawach dane te mogą być podane na żądanie klienta.
22.Tylko Spółka decyduje jakie towary będą oferowane na Państwa stronach internetowych oraz portalach aukcyjnych.
23.Klient nie zleca jakie konkretne towary chciałby nabyć, może on kupić towar, który został już zamieszczony przez Państwa na stronach internetowych oraz portalach aukcyjnych.
24.Klient chcąc dokonać zakupu towaru zaprezentowanego przez Spółkę na stronach internetowych oraz portalach aukcyjnych nie przełącza się na platformę taką jak (…) lub podobną. Zakupu może dokonać tylko za pośrednictwem platformy na której wystawiona jest Państwa oferta.
25.Dostawcy mają wpływ na cenę oferowanego przez Spółkę towaru, w ten sposób że zmiana ceny towaru przez dostawcę wpływa na cenę Państwa oferty.
26.To Spółka decyduje o cenie oferowanego towaru.
27.Cena za oferowany przez Spółkę towar do sprzedaży kalkulowana jest poprzez dodanie narzutu (…)–(…)% do ceny oferowanej przez dostawcę.
28.Cena uwzględnia prowizję portalu, koszty wysyłki i obsługę transakcji.
29.Dostawa do paczkomatu jest darmowa, natomiast wysyłka kurierem jest płatna dodatkowo.
30.Opłata związana z kosztami z wysyłką towaru nie jest traktowana oddzielnie od dostawy towaru, jest wliczona w cenę.
31.Sprzedaż dokonywana na rzecz klientów, dokumentowana jest fakturą, na ich życzenie, faktura dotyczy usługi pośrednictwa i zawiera stosowną adnotację.
32.Po otrzymaniu zamówienia Spółka zamawia produkt u dostawcy, który realizuje wysyłkę.
33.Nie ma oddzielnej płatności za transport. Klient płaci Spółce za towar, i z tej opłaty pokrywane są ewentualne koszty wysyłki przy zakupie u dostawcy.
34.Instrukcja użytkowania dostarczana jest przez dostawcę.
35.Spółka zamawia towary od polskich dostawców i towary te sprzedawane są polskim odbiorcom. W przypadku towarów importowanych, po otrzymaniu płatności za towar podmiot zagraniczny realizuje jego wysyłkę bezpośrednio do klienta i dopełnia wszystkich formalności związanych z przekazaniem podatku VAT od importu towaru do odpowiednich instytucji.
36.Na pewno Spółka nie jest importerem, ponieważ tylko pośredniczy w płatnościach i zamówieniach, nie sprowadza towaru na własny rachunek.
37.Spółka udziela pomocy klientom w postępowaniu reklamacyjnym z zagranicznym sprzedawcą i bieżącą obsługę zapytań od klientów.
38.Spółka nie ponosi odpowiedzialność tytułem rękojmi za wady towaru.
39.Reklamacje składane są do Spółki, która kontaktuje się z dostawcą.
40.W przypadku zwrotu klient odsyła towar bezpośrednio do dostawcy, nie do Spółki.
41.Spółka zwraca klientowi pełną kwotę zapłaconą za towar.
42.Płatności za towar są dokonywane ze środków otrzymanych od klienta.
Pytania
Czy ta prowizja jest obrotem w rozumieniu przepisów podatku od towarów i usług , a tym samym od kwoty prowizji należy liczyć VAT należy od sprzedaży? Czy może jednak należny podatek od towarów i usług spółka powinna naliczać biorąc pod uwagę pełną kwotę otrzymaną od klienta tytułem zapłaty (tak jak w klasycznym handlu)?
Państwa stanowisko w sprawie
Na gruncie podatku od towarów i usług istota problemu sprowadza się do ustalenia, czy czynności, które będą podjęte przez podatnika (pośrednika), polegające na sprzedaży towarów przez internet, skutkują opodatkowaniem VAT obrotu z tej sprzedaży, rozumianego jako całość świadczenia otrzymanego od kupującego, czy też aktywność podatnika (pośrednika) polega jedynie na pośrednictwie handlowym w zakupie towaru, w oparciu o tzw. dropshipping, co prowadzi do opodatkowania jedynie prowizji, stanowiącej różnicę między kwotą otrzymaną od kupującego, a kwotą należną sprzedawcy za towar.
W ocenie Wnioskodawcy opodatkowaniu VAT powinna podlegać jedynie kwota uzyskana przez niego jako marża, a więc wynagrodzenie należne bądź uzyskane tytułem usługi pośrednictwa.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, w odniesieniu do pytań w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361, ze zm.) - zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 1 ustawy:
Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Stosownie do art. 2 pkt 3 ustawy:
Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej […].
Jak stanowi art. 2 pkt 5 ustawy:
Przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:
Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy:
Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Z kolei art. 2 pkt 7 ustawy stanowi, że:
Import towarów to przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.
Definicja ustawowa importu towarów kładzie nacisk przede wszystkim na czynność faktyczną, czyli przywóz towaru. Dla zaistnienia importu nie ma znaczenia cel przywozu, czy stosunek prawny w ramach którego dokonano przywozu, gdyż jeżeli towar został faktycznie przywieziony, to ma miejsce import.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy,
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel […].
Należy zauważyć, że dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, rozumiana jest przez ustawodawcę, jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W określeniu „jak właściciel” zawiera się możliwość uznania za dostawę faktycznego przeniesienia władztwa nad rzeczą. W rozumieniu ustawy, „dostawa” oznacza wszelkiego rodzaju rozporządzanie towarem (sprzedaż, zamianę, darowiznę, oraz każdą inną czynność, która w aspekcie ekonomicznym będzie prowadziła do podobnego rezultatu). Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, definiujący pojęcie „dostawa towarów” nie odwołuje się do cywilistycznych pojęć sprzedaży, czy też przeniesienia prawa własności, stąd też nie można utożsamiać dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z przeniesieniem prawa własności na gruncie prawa cywilnego. W konsekwencji pojęcie „dostawa towarów” oraz ekonomiczne aspekty transakcji, nie muszą wiązać się ze skutkami powstającymi na gruncie cywilistycznego prawa własności. Pozwala to na uznanie danej czynności za dostawę towarów, nawet w przypadkach nałożenia na nabywcę pewnych ograniczeń we władaniu towarem.
Pojęcie „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” - zawarte w art. 7 ust. 1 ustawy - dotyczy tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Należy przy tym uznać, że chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Ponieważ istotą dostawy towarów nie jest przeniesienie prawa własności, zatem zwrotu „prawo do rozporządzania jak właściciel” nie można interpretować jako „prawa własności”. Co więcej, czynności przejścia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejście własności w sensie prawnym, ponieważ „dostawa towarów” nie ogranicza się wyłącznie do zbycia prawa własności rzeczy.
Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak zaznaczyć, że nie każde powstrzymanie się od działania czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Na mocy art. 29a ust. 1 ustawy:
podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Jak stanowi art. 29a ust. 6 ustawy:
podstawa opodatkowania obejmuje:
1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w ramach której pośredniczy w sprzedaży internetowej w oparciu o model logistyczny dropshipping. Działalność ta polega na zbieraniu od klientów zamówień, poprzez stronę internetową oraz obsłudze płatności i przekazywaniu zamówień do podmiotów zewnętrznych będących sprzedawcami danego towaru, odbieraniu zapłaty od kupującego i przekazaniu jej do sprzedawcy, po potrąceniu prowizji za pośrednictwo w zakupie.
Państwa wątpliwości dotyczą określenia podstawy opodatkowania, tj. czy stanowi ona Państwa prowizję czy też całą kwotę otrzymana od klienta.
Aby odpowiedzieć na to pytanie należy określić charakter Państwa świadczenia, mianowicie czy mamy do czynienia z usługa pośrednictwa czy też z dostawą towarów.
Ustawa o VAT nie definiuje pojęcia „pośrednictwo”, a zatem przy określaniu zakresu przedmiotowego tego pojęcia należy odnieść się do wykładni językowej tego określenia. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego (Uniwersalny słownik języka polskiego PWN), przez pojęcie „pośrednictwo” należy rozumieć: działalność osoby trzeciej mającą na celu porozumienie się między stronami lub załatwienie jakichś spraw dotyczących obu stron, kojarzenie kontrahentów w transakcjach handlowych.
Analogiczną definicję pośrednictwa można znaleźć w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE). Przykładowo, w uzasadnieniu wyroku Volker Ludwig v. Finanzamt Luckenwalde (wyrok z dnia 21 czerwca 2007 r., C-453/05) TSUE wskazał, że „pośrednictwo stanowi działalność polegającą na pośredniczeniu, która może obejmować między innymi wskazywanie stronie danej umowy okazji do zawarcia takiej umowy, przy czym celem takiej działalności jest uczynienie wszystkiego, co niezbędne, aby dwie strony zawarły umowę, a sam pośrednik nie ma żadnego interesu w zakresie treści ww. umowy”.
W praktyce, na podstawie orzecznictwa TSUE i polskich sądów administracyjnych ukształtowały się przesłanki jakie powinny zostać spełnione, aby daną usługę zakwalifikować jako usługę pośrednictwa. W tym zakresie, wskazuje się, że usługa pośrednictwa powinna stanowić:
‒usługę świadczoną na rzecz strony transakcji o świadczenie usług, za którą strona ta wypłaca wynagrodzenie,
‒z punktu widzenia strony transakcji usługi świadczone przez pośrednika powinny stanowić element tej transakcji,
‒celem jest dążenie do zawarcia umowy (przy czym pośrednik nie ma żadnego interesu co do treści umowy),
‒usługa pośrednictwa nie może mieć charakteru wyłącznie wykonywania czynności faktycznych związanych z umową (nie może to być np. wyłącznie udostępnianie informacji stronom transakcji o świadczenie usług).
Należy wskazać, że w prawodawstwie polskim obowiązuje zasada swobody umów, w ramach której strony mogą dowolnie kształtować treść umowy w granicach wyznaczonych przez prawo. Zasada ta ma również zastosowanie na gruncie prawa podatkowego. Oznacza to, że ustawodawca nie ingeruje w sferę podejmowanych przez podatników decyzji w zakresie konstruowania umów cywilnoprawnych, jednakże umowy te nie mogą zmieniać obowiązków jakie wynikają z prawa podatkowego.
Jak wynika z wniosku Posiadacie konto na platformie (…) i (…), za pomocą których dokonują Państwo zamówień u dostawcy, posługując się tylko danymi adresowymi klienta do wysyłki towaru. Prezentowane przez Państwa towary za pośrednictwem stron internetowych oraz portali aukcyjnych odbywa się w ten sposób, że Spółka samodzielnie wystawia oferty sprzedaży, tworząc opisy i dodając zdjęcia. Opisy i zdjęcia są dostosowywane do potrzeb klienta – edytowane i tłumaczone. Dostawcy nie mają prawa dokonania zmian w opisie towaru lub do jakiejkolwiek ingerencji po umieszczeniu przez nas towaru na stronach internetowych oraz portalach aukcyjnych. Tylko Spółka edytuje oferty. To Spółka decyduje o cenie oferowanego towaru
Podali Państwo, że Klienci nie mają możliwość wyboru podmiotu, od którego zostanie zakupiony i wysłany towar, mogą oni zakupić tylko towar, który został już przez Państwa zamieszczony na stronach internetowych oraz portalach aukcyjnych. Tylko Spółka decyduje jakie towary będą oferowane na Państwa stronach internetowych oraz portalach aukcyjnych. Klient nie zleca jakie konkretne towary chciałby nabyć, może on kupić towar, który został już zamieszczony przez Państwa na stronach internetowych oraz portalach aukcyjnych.
Podali Państwo również, że Spółka udziela pomocy klientom w postępowaniu reklamacyjnym z zagranicznym sprzedawcą i bieżącą obsługę zapytań od klientów. Reklamacje składane są do Spółki, która kontaktuje się z dostawcą. Spółka zwraca klientowi pełną kwotę zapłaconą za towar.
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że Państwa Spółka nie dąży do zawarcia umowy pomiędzy dostawcą towaru a Klientem, lecz pomiędzy Spółka a Klientem. Zatem nie można uznać że mamy do czynienia z usługa pośrednictwa.
Natomiast transakcję opisane przez Państwa wpisują się w dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy. Czynności wykonywane przez Spółkę w ramach prowadzonej działalności wypełniają znamiona handlu towarami. Należy zauważyć, że przedmiotem nabycia przez Klientów są konkretne towary oferowane na prowadzonej przez Państwa stronie internetowej, zatem posiadają Państwo władztwo ekonomiczne nad tymi towarami i praktyczną możliwość dysponowania nimi jak właściciel. Bowiem to Państwo wyszukują towary oferowane przez dostawców w serwisach takich jak (…), (…) i decydują jakie towary i za jaką cenę zostaną zaoferowane do sprzedaży. Państwo też dokonują modyfikacji tych ofert poprzez m.in. tłumaczenie ich na język polski, edytowanie, dodawanie opisów oraz dostosowywanie ich do potrzeb klienta i następnie prezentują je Państwo na swojej stronie internetowej. ZatemKlient może zakupić jedynie towar, który został zamieszczony na Państwa platformie sprzedażowej i w cenie ustalonej przez Spółkę. Klient płaci Spółce za towar, na Państwa konto bankowe.Nie zawierają Państwo żadnych formalnych umów z hurtowniami, producentami ani innymi podmiotami, z którymi współpracują w ramach realizacji zamówień. Zatem wynagrodzenie Spółki nie wynika z uzgodnień z zawartych z dostawcami i to Państwo mają wpływ na cenę oferowanego towaru. Państwo, choć nie będą mieli fizycznego kontaktu z towarem, który będzie dostarczany bezpośrednio od sprzedawcy do klienta, co jednak istotne, jak wskazali Państwo we wniosku, będą Państwo nabywać towary korzystając z własnego konta na platformie (…) oraz (…) i sprzedawać je do odbiorców. Zatem to Państwo będą przenosili prawo do rozporządzania towarami jak właściciel i tym samym opisana we wniosku realizowana przez Państwa transakcja wpisuje się w definicję dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy.
Nie można więc się zgodzić z Państwa stanowiskiem, w którym wskazali Państwo, że opodatkowaniu VAT powinna podlegać jedynie kwota uzyskana przez Spółkę jako marża, a więc wynagrodzenie należne bądź uzyskane tytułem usługi pośrednictwa.
Podali Państwo, że opłata związana z kosztami z wysyłką towaru nie jest traktowana oddzielnie od dostawy towaru, jest wliczona w cenę. Nie ma oddzielnej płatności za transport. Klient płaci Spółce za towar, i z tej opłaty pokrywane są ewentualne koszty wysyłki przy zakupie u dostawcy.
Mając powyższe na uwadze oraz regulację wynikające z art. 29a ust. 1 i 6 ustawy należy stwierdzić, że podstawą opodatkowania dla opisanej sprzedaży będzie kwotę otrzymaną od Klienta, pomniejszoną o podatek VAT dla transakcji opodatkowanych w Kraju.
W konsekwencji Państwa stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Organ zastrzega, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Państwa sytuacji prawnopodatkowej w ramach przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego oraz zadanych we wniosku pytań.
Zakres interpretacji odnosi się wyłącznie do transakcji, których miejsce docelowe dostaw/transportu jest na terytorium Polski. W przypadku transakcji realizowanych poza granicami kraju, zastosowanie mogą mieć odmienne regulacje prawne a przedstawiona interpretacja nie znajduje do nich zastosowania.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…), (…) , (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
