Stawki ryczałtu dla usług informatycznych sklasyfikowanych według PKWiU a prawidłowość ich zastosowania - Interpretacja indywidualna z dnia 12 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.264.2025.3.MZ
Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, sklasyfikowane pod PKWiU 62.02.30.0, opodatkowane są stawką 8,5%, natomiast usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania i sprzętu komputerowego są opodatkowane stawką 12% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 marca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 7 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 18 kwietnia 2025 r. (wpływ 23 kwietnia 2025 r.) oraz pismem z 30 maja 2025 r. (wpływ 4 czerwca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 2 kwietnia 2024 roku, pod firmą A., prowadzoną pod adresem B., zarejestrowaną w CEIDG pod numerem NIP: (…) i numerem REGON: (…).
Jako formę opodatkowania w roku 2025, Wnioskodawca wybrał ryczałt od przychodów ewidencjonowanych Wnioskodawca prowadzi stosowną dla formy opodatkowania szczegółową ewidencję przychodów. Do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: ustawa o ryczałcie).
Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z przyjętym dominującym kodem PKD 62.02.Z Wnioskodawca prowadzi działalność związaną z doradztwem w zakresie informatyki. Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie. W poprzednim roku przychody z tej działalności nie przekroczyły równowartości w złotych, kwoty 2 000 000 euro, o której mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie. W przypadku Wnioskodawcy nie zajdzie również żadne z wyłączeń określonych w art. 8 ustawy o ryczałcie.
Wnioskodawca w ramach prowadzonej bezpośrednio przez siebie działalności gospodarczej świadczy usługi:
- wspierania wiedzą i pomocy w rozwiązywaniu problemów zespołów wdrażających funkcjonalności;
- wspierania wiedzą użytkowników aplikacji;
- testowania aplikacji (sprawdzenia, czy stworzony program nie zawiera błędów i działa zgodnie z założeniami projektu);
- zgłaszania błędów w testowanej aplikacji;
- rozwiązywania bieżących problemów z działaniem aplikacji;- omówienia wymagań biznesowych w zakresie oprogramowania komputerowego;- omówienia sposobu implementacji funkcjonalności;
- omówienia integracji systemów;
- analizy wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem nowych funkcjonalności w systemie;
- modelowania i projektowania automatyzacji procesów wdrażania nowych funkcjonalności w systemie;
- omówienia proponowanych rozwiązań i technologii w zakresie oprogramowania komputerowego;
- omówienia proponowanych rozwiązań i technologii w zakresie sprzętu komputerowego;
- omówienia wymagań biznesowych w zakresie sprzętu komputerowego.
Wnioskodawca występuje w charakterze podmiotu profesjonalnego, więc ponosi pełne ryzyko związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. W relacji z kontrahentem nie istnieje stosunek podrzędności.
Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi (dalej; Ośrodek) o pomoc w przydzieleniu odpowiednich kodów PKWiU do poszczególnych usług, które świadczy. Dnia 12 lutego 2025 roku Wnioskodawca otrzymał z Ośrodka opinię klasyfikacyjną o sygn. (…), w której Ośrodek poinformował Wnioskodawcę, że odpowiednim kodem PKWiU jest:
- symbol 62 02.30.0 Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, w odniesieniu do usług:
a) wspierania wiedzą i pomocy w rozwiązywaniu problemów zespołów wdrażających funkcjonalności;
b) wspierania wiedzą użytkowników aplikacji;
c) testowania aplikacji (sprawdzenia, czy stworzony program nie zawiera błędów i działa zgodnie z założeniami projektu);
d) zgłaszanie błędów w testowanej aplikacji;
e) rozwiązywanie bieżących problemów z działaniem aplikacji;
- symbol 62.02.20.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego, w odniesieniu do usług:
a) omówienia wymagań biznesowych w zakresie oprogramowania komputerowego;
b) omówienia sposobu implementacji funkcjonalności;
c) omówienia integracji systemów;
d) analizy wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem nowych funkcjonalności w systemie;
e) modelowania i projektowania automatyzacji procesów wdrażania nowych funkcjonalności w systemie,
f) omówienia proponowanych rozwiązań i technologii w zakresie oprogramowania komputerowego;
- symbol 62.02.10.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, w odniesieniu do usług.
a) omówienia proponowanych rozwiązań i technologii w zakresie sprzętu komputerowego;
b) omówienia wymagań biznesowych w zakresie sprzętu komputerowego.
Wnioskodawca zamierza opodatkować usługi sklasyfikowane pod PKWiU 62.02.30.0 stawką 8,5%, a pozostałe, opisane wyżej usługi, stawką 12%.
Wnioskodawca wnosi o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie prawidłowości ustalenia właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Wniosek dotyczy roku podatkowego 2024, 2025 oraz okresów późniejszych. Od początku prowadzenia działalności, tj. kwiecień 2024 roku. Wnioskodawca korzysta z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Oświadczenie, o którym mowa, było składane na etapie składania wniosku CEIDG-1, czyli w dacie rejestracji działalności gospodarczej. Pierwszy dochód został osiągnięty w kwietniu 2024 roku.
Poza działalnością gospodarczą, Wnioskodawca inwestuje na rynku kapitałowym (giełda), w związku z czym osiąga dochody ze źródła określonego w art. 17 ustawy o PIT. Usługi wymienione we wniosku stanowią świadczenie kompleksowe, które obejmuje wszystkie wskazane we wniosku czynności.
Usługą główną, nadającą świadczeniu zasadniczy charakter jest usługa „wspierania wiedzą i pomocy w rozwiązywaniu problemów zespołów wdrażających funkcjonalności". Wnioskodawca świadczy ogólnie pojęte prace wspierające na różnych etapach wytwarzania oprogramowania. Głównym zadaniem jest wskazane wspieranie zespołu wdrażającego funkcjonalności, w tym także manualne testowanie wytworzonego oprogramowania, zgłaszanie błędów w aplikacji, przekazywanie zespołowi wymagań biznesowych otrzymanych od klienta czy też omówienie technologii i rozwiązań proponowanych przez zespół, w ramach dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem.
Zgodnie z opinią uzyskaną przez Wnioskodawcę z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w (…), usługa „wspierania wiedzą i pomocy w rozwiązywaniu problemów zespołów wdrażających funkcjonalności" jest sklasyfikowana pod PKWiU 62.02.30.0.
Umowa zawarta ze Zleceniodawcą nie przewiduje odrębnych stawek, w zależności od rodzaju wyświadczonej usługi. Wnioskodawca wystawia Zleceniodawcy fakturę, na której nie wyodrębnia poszczególnych czynności, jakie wykonywał danym okresie. Pozycja na fakturze jest jedna i obejmuje wszelkie czynności przez Wnioskodawcę wykonywane w ramach umowy ze Zleceniodawcą.
Zgodnie z odpowiedzią na pytanie nr. 5, usługą, która determinuje świadczenie kompleksowe, wykonywane przez Wnioskodawcę jest wspieranie wiedzą i pomoc w rozwiązywaniu problemów zespołów wdrażających funkcjonalności. Pozostałe wskazane „usługi” są zatem tymi czynnościami, wykonywanymi w ramach świadczenia głównego. Jeżeli mowa o opisie tychże czynności:
a)wspieranie wiedzą użytkowników aplikacji - po implementacji programu, w razie ewentualnych błędów czy pytań końcowego użytkownika. Wnioskodawca pomaga w rozwiązywaniu bieżących problemów;
b)testowanie aplikacji i zgłaszanie błędów w testowanej aplikacji - testowanie manualne pozwala na praktyczną weryfikację prawidłowego działania zaimplementowanych funkcjonalności i zgodności z założeniami projektu. Jeżeli Wnioskodawca wykryje błąd - odnotowuje go i przekazuje informację zwrotną właściwym osobom;
c)rozwiązywanie bieżących problemów z działaniem aplikacji — codzienna pomoc, podczas której Wnioskodawca jest dostępny dla zespołu przy rozwiązywaniu ich problemów i jako bardziej doświadczona osoba, pomaga od strony merytorycznej;
d)omówienie wymagań biznesowych w zakresie oprogramowania komputerowego i sprzętu komputerowego oraz analiza wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem nowych funkcjonalności w systemie - przekazanie zespołowi wymagań projektowych dotyczących kształtu finalnego programu;
e)omówienie sposobu implementacji funkcjonalności, integracji systemów, modelowania i projektowania automatyzacji procesów wdrażania nowych funkcjonalności w systemie oraz rozwiązań i technologii w zakresie oprogramowania komputerowego i sprzętu komputerowego - spotkania w sprawie ustalenia kierunków działania w procesie wytwarzania oprogramowania, pod kątem sposobów implementacji, integracji oraz automatyzacji tychże procesów, a także zatwierdzenia lub odrzucenia proponowanych technologii, które mają zostać użyte w wytwarzanym oprogramowaniu.
Efektem tychże czynności (usługi wspierania wiedzą i pomocy w rozwiązywaniu problemów zespołów wdrażających funkcjonalności) jest poprawne wykonanie programu przez zespół, tak, żeby zapewniał on wszelkie oczekiwane funkcjonalności oraz działał bez błędów.
Ponadto, z początkiem kwietnia roku 2025, Wnioskodawca zaczął w ramach działalności gospodarczej świadczyć również usługi z zakresu rekrutacji nowych osób do firmy kontrahenta. Dla celów świadczenia tych usług została zawarta odrębne umowa i nie są one przedmiotem wniosku natomiast, z uwagi na ogólny charakter pytania, Wnioskodawca zdecydował się również o nich wspomnieć.
Wnioskodawca prowadzi stosowną ewidencję przychodów, która pozwala na określenie przychodu opodatkowanego różnymi stawkami ryczałtu, jeżeli taka sytuacja zaistnieje.
Dotychczas Wnioskodawca nie wyodrębniał przychodów, dla których są różne stawki podatku, gdyż nie było takiej potrzeby.
Jeżeli w związku z wydaną decyzją okaże się, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę powinny być opodatkowane różnymi stawkami podatku, najrozsądniejszym podejściem będzie wykorzystanie szczegółowej ewidencji godzinowej prac, którą Wnioskodawca na bieżąco prowadzi, w celu wyodrębnienia wartości przychodu opodatkowanego daną stawką. Dzięki prowadzonej ewidencji Wnioskodawca jest w stanie ustalić procentowy udział czasu przeznaczonego na wyświadczenie usługi opodatkowanej daną stawką w ogólnym czasie pracy, w danym okresie rozliczeniowym. Według takiego wskaźnika procentowego Wnioskodawca ustaliłby wartości przychodu, które powinny zostać opodatkowane różnymi stawkami.
Jeżeli jednak Organ uzna, że właściwa stawka ryczałtu dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług jest jedna - właściwa dla usługi mającej dominujący charakter - to wyodrębnienie przy pomocy ewidencji godzinowej, czy w jakikolwiek inny sposób nie będzie konieczne. Wnioskodawca wskazał bowiem w odpowiedzi na poprzednie wezwanie Organu, że opisane we wniosku usługi stanowią świadczenie kompleksowe, a usługą dominującą w ramach tego świadczenia jest usługa „wspierania wiedzą i pomocy w rozwiązywaniu problemów zespołów wdrażających funkcjonalności".
Pytanie
Czy Wnioskodawca postąpi prawidłowo opodatkowując przychód z działalności opisanej we wniosku w sposób przyjęty w opisie stanu faktycznego, czyli częściowo stawką 8,5% (zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie), a częściowo stawką 12% (zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o ryczałcie)?
Pana stanowisko w sprawie
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o PIT. z zastrzeleniem ust. 1e-1g.
W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, za przychód z działalności, o której mowa w art.10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Z treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie wynika, że użyte przez ustawodawcę określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.
Wybór zryczałtowanego podatku dochodowego jako formy opodatkowania nie jest dopuszczalny w przypadku wystąpienia którejś z przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 8 ustawy o ryczałcie, tj. jeśli podatnik nie uzyskuje przychodów z prowadzenia apteki, kupna i sprzedaży wartości dewizowych, sprzedaży części do pojazdów mechanicznych i wytwarzania wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii).
Ponadto podatnik nie może świadczyć usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uniemożliwia także podjęcie przez podatnika działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
- samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem;
- w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzona samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków;
- samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzona samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Podatnik może stosować zryczałtowany podatek dochodowy w przypadku, gdy uzyskane w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody z prowadzonej samodzielnie przez niego działalności nie przekroczyły wysokości 2 000 000 euro (art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie).
W przypadku Wnioskodawcy, nie zachodzi żaden z powyżej wymienionych czynników wykluczających możliwość stosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania. Jednocześnie Wnioskodawca spełnia wszystkie z powyżej wymienionych warunków opodatkowania ryczałtem. Świadczone przez Niego usługi, mogą być zatem opodatkowane ryczałtem.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1.5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą której przedmiotem jest świadczenie usług sklasyfikowanych w grupowaniach PKWiU 62.02.30.0 Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, PKWiU 62.02.20.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego oraz PKWiU 62.02.10.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego.
Klasyfikacja PKWiU 62.02.30.0 Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego znajdująca zastosowanie w przypadku Wnioskodawcy nie mieści się w zakresie PKWiU powołanych w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit, b ustawy o ryczałcie, tj. związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0). związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1). objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2) związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWIU ex 62.02). w zakresie instalowania oprogramowania (PKWIU ex 62.09.20. 0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Przy symbolach PKWiU powołanych w ustawie o ryczałcie ustawodawca umieścił znak ex. Stosownie do art 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia ”ex" przy symbolu danego grupowania PKWIU. Oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. W pozostałym zakresie zaś podlegają one opodatkowaniu inną stawką ryczałtu. W konsekwencji właściwą stawką ryczałtu dla usług zgrupowanych pod PKWIU 62.02.30.0 będzie stawka 8.5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit a.
Stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 15 marca 2024 r. sygn. 0114-KDIP3-2.4011 118 2024 1.MG. gdzie wskazano, że:
"Odnosząc się do usług objętych grupowaniem PKWIU 62 02 30.0 stwierdzić należy, ze wyjaśnienia do PKWIU z 2015 r, wydane przez Główny Urząd Statystyczny, zawierają następującą charakterystykę: "klasa 62.02 • Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki".
Klasa ta nie obejmuje:
- usług związanych z doradztwem połączonych z projektowaniem i rozwojem technologu informatycznych (strona internetowa, baza danych, określona aplikacja, sieć itp.). sklasyfikowanych w 62.01.1,
- usług związanych z doradztwem w zakresie strategu przedsiębiorstw takich jak: doradztwo dotyczące rozwoju strategii handlu elektronicznego, sklasyfikowanych w 70.22.11.0.
W klasie tej znajdują się trzy kategorie, które obejmują:
- PKWiU 62.02.10.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego,
- PKWiU 62.02.20.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego,
- PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologu informatycznych i sprzętu komputerowego.
Grupowanie to obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego takie jak:
- udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
- usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
- udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
- udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
- udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
- udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów wydajności lub bezpieczeństwa.
Grupowanie to nie obejmuje
- usług odzyskiwania danych, sklasyfikowanych w 62.09.20.0.
Jak wynika z powyższego, usługi świadczone w ramach PKWiU 62.02.30.0 nie stanowią usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania oraz usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego.
Odnosząc się zatem do sytuacji przedstawionej we wniosku, wskazuję, że w świetle tak przedstawionego opisu czynności w zakresie usług w ramach grupowania PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologu informatycznych i sprzętu komputerowego, należy stwierdzić, że uzyskiwane z tego tytułu przychody podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8.5%, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy.
W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy będzie mógł On zastosować stawkę 8 5% ryczałtu w zakresie usług objętych PKWiU 62.02.30.0.
A contrario, pozostałe usługi świadczone przez Wnioskodawcę zgrupowane pod PKWiU 62.02.20.0 oraz PKWiU 62.02.10.0 będą opodatkowane stawką 12%.
W związku z czym stanowisko Wnioskodawcy należy w pełni uznać za prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
- w brzmieniu obowiązującym do końca 2024 r.:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
- w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2025 r.:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony).
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.
Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
- 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że:
- Od 2 kwietnia 2024 r. prowadzi Pan działalność gospodarczą, świadczy Pan usługi sklasyfikowane w ramach grupowań: PKWiU 62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, PKWiU 62.02.20.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego, PKWiU 62.02.10.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego,
- Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania było składane na etapie składania wniosku CEIDG-1. czyli w dacie rejestracji działalności gospodarczej.
- Prowadzi Pan stosowną ewidencję przychodów, która pozwala na określenie przychodu opodatkowanego różnymi stawkami ryczałtu, jeżeli taka sytuacja zaistnieje,
- Będą zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz nie wystąpią negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ww. ustawy.
Odnosząc się do usług objętych grupowaniem PKWiU 62.02.30.0, PKWiU 62.02.20.0 oraz 62.02.10.0 stwierdzić należy, że wyjaśnienia do PKWiU z 2015 r., wydane przez Główny Urząd Statystyczny, zawierają następującą charakterystykę: „klasa 62.02 - Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.
Klasa ta nie obejmuje:
- usług związanych z doradztwem połączonych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (strona internetowa, baza danych, określona aplikacja, sieć itp.), sklasyfikowanych w 62.01.1,
- usług związanych z doradztwem w zakresie strategii przedsiębiorstw, takich jak: doradztwo dotyczące rozwoju strategii handlu elektronicznego, sklasyfikowanych w 70.22.11.0
W klasie tej znajdują się trzy kategorie, które obejmują:
- PKWiU 62.02.10.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego;
- PKWiU 62.02.20.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego;
- PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
Zgodnie z wyjaśnieniami GUS do PKWiU 2015:
Grupowanie PKWiU 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego” obejmuje:
- usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,
- usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,
- usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,
- usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu i oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu.
Grupowanie PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” obejmuje:
- usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:
- doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,
- systemy zabezpieczające.
Natomiast grupowanie 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” obejmuje:
- usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:
- udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
- usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
- udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
- udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
- udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
- udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
Z opisu sprawy wynika, że:
- W ramach grupowania PKWiU 62.02.30.0 świadczy Pan usługi takie jak:
- wspierania wiedzą i pomocy w rozwiązywaniu problemów zespołów wdrażających funkcjonalności;
- wspierania wiedzą użytkowników aplikacji;
- testowania aplikacji (sprawdzenia, czy stworzony program nie zawiera błędów i działa zgodnie z założeniami projektu);
- zgłaszanie błędów w testowanej aplikacji;
- rozwiązywanie bieżących problemów z działaniem aplikacji.
- W ramach grupowania PKWiU 62.02.20.0 świadczy Pan usługi takie jak:
- omówienia wymagań biznesowych w zakresie oprogramowania komputerowego;
- omówienia sposobu implementacji funkcjonalności;
- omówienia integracji systemów;
- analizy wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem nowych funkcjonalności w systemie;
- modelowania i projektowania automatyzacji procesów wdrażania nowych funkcjonalności w systemie,
- omówienia proponowanych rozwiązań i technologii w zakresie oprogramowania komputerowego;
- W ramach tego grupowania PKWiU 62.02.10.0 świadczy Pan usługi takie jak:
- omówienia proponowanych rozwiązań i technologii w zakresie sprzętu komputerowego;
- omówienia wymagań biznesowych w zakresie sprzętu komputerowego.
Jak wynika z powyższego, usługi świadczone w ramach PKWiU 62.02.30.0 nie stanowią usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania oraz usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego.
Odnosząc się zatem do sytuacji przedstawionej we wniosku, wskazuję, że w świetle tak przedstawionego opisu czynności w zakresie usług w ramach grupowania PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, należy stwierdzić, że uzyskiwane z tego tytułu przychody podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy.
Natomiast usługi w ramach grupowań: PKWiU 62.02.20.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego oraz PKWiU 62.02.10.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu 12% stawki ryczałtu zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy.
Zatem, Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Odnosząc się do powołanej przez Pana we wniosku interpretacji indywidualnej, wskazać należy, że została ona wydana w indywidualnej sprawie innego podmiotu i nie wiąże organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku. Została wydana w określonym stanie faktycznym i w tej sprawie rozstrzygnięcie w niej zawarte jest wiążące. Nie może ona zatem przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu. Natomiast organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego. Każdą sprawę tut. organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Panu rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
