Jak rozliczyć VAT należny w przypadku różnych terminów zapłaty przez kontrahentów
PROBLEM
Zapytanie dotyczy sposobu refundacji podatku VAT należnego. W zarządzeniu dotyczącym centralizacji podatku VAT mamy następujący zapis: Urząd Miejski sporządza deklarację cząstkową i przekazuje ją do komórki zajmującej się centralizacją podatku VAT do 20 dnia każdego miesiąca za poprzedni miesiąc. Urząd Miejski przekazuje podatek VAT należny wynikający z deklaracji w terminie złożenia deklaracji. Rozpisze to przykładowo na miesiącu np. maju. Urząd wystawił faktury VAT w maju, z których wynika VAT należny w wysokości 6 200 000 zł. Część kontrahentów zapłaciła za faktury w maju i zapłacony VAT przez kontrahentów w maju wyniósł 200 000 zł. Pozostali kontrahenci zapłacili faktury do 15 czerwca i podatek VAT, który wpłynął od kontrahentów w czerwcu dotyczący sprzedaży majowej wyniósł 6 000 000 zł. Jak powinniśmy rozliczyć VAT należny wynikający z deklaracji majowej: 1. VAT należny za maj 6 200 000 zł VAT, który wpłynął na konto w maju 200 000 zł VAT do refundacji z wydatków z paragrafu 4530 w czerwcu 6 000 000 zł, bo rozpatruję miesiąc maj, a do końca maja podatek nie wpłynął na konto urzędu. VAT, który wpłynął w czerwcu, a dotyczył VAT należnego z maja 6 000 000 zł - przekazanie na pomniejszenie wydatków 6 000 000 zł. 2. VAT należny za maj 6 200 000 zł VAT, który wpłynął na konto w maju 200 000 zł VAT, który wpłynął do 15 czerwca, a dotyczył VAT należnego z maja 6 000 000 zł. Data złożenia deklaracji za maj 25 czerwca. VAT do refundacji z wydatków z paragrafu 4530 w czerwcu 0,00 zł, bo do dnia złożenia deklaracji cały podatek VAT należny za maj wpłynął na konto urzędu od kontrahentów. Który sposób jest prawidłowy?
