rynek farmaceutyczny
Lukę po zakazie reklamy leków muszą wypełnić nowe przepisy
Czy po wyroku TSUE w sprawie C-200/24 wciąż obowiązuje w Polsce zakaz reklamowania się aptek? Eksperci nie są co do tego zgodni, a samorząd aptekarski ostrzega przed kuszeniem pacjentów nieetycznymi promocjami
Zakaz reklamowania się aptek wprowadzono do ustawy – Prawo farmaceutyczne (tj. Dz.U. z 2025 r. poz. 750) w 2012 r. Powodem miały być panująca na rynku wolna amerykanka i nieetyczne akcje promocyjne w stylu „drugi lek za grosz”. Nowa regulacja nie spodobała się przedsiębiorcom, w których imieniu w 2013 r. Konfederacja Lewiatan zaskarżyła przepisy do Komisji Europejskiej (KE). Po latach bezskutecznego dialogu z polskim rządem w marcu 2024 r. KE skierowała skargę do Trybunału Sprawiedliwości UE.
Ten zaś 19 czerwca br. wydał wyrok (sprawa C-200/24), w którym stwierdził, że zawarty w art. 94a prawa farmaceutycznego zakaz reklamowania się aptek jest niezgodny z unijnym prawem. W uzasadnieniu do wyroku czytamy, że polski rząd nie wykazał związku między istnieniem zakazu a zmniejszeniem spożycia leków przez polskich pacjentów. Zdaniem TSUE ta regulacja „wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia celu ochrony zdrowia publicznego polegającego na zwalczaniu nadmiernego spożycia produktów leczniczych”.
