Interpretacja indywidualna z dnia 4 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.257.2025.2.AS
Podmiot, który rezygnuje z działalności opodatkowanej i staje się podatnikiem zwolnionym z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, nie jest zobowiązany do składania JPK_V7 z deklaracją, ograniczając działalność do usług biegłego sądowego.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku składania JPK_V7 z deklaracją (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 5 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
·możliwości zmiany statusu z czynnego podatnika podatku VAT na podmiot zwolniony, poprzez aktualizację VAT-R, w przypadku likwidacji agencji celnej, przy założeniu utrzymywania limitu obrotów na poziomie wynikającym z art. 113 ust. 1 ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 1);
·braku obowiązku składania JPK_V7 z deklaracją (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).
Uzupełnił go Pan pismem z 5 czerwca 2025 r. (wpływ 5 czerwca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Podatnik (...) prowadzi aktualnie działalność gospodarczą (dalej: Podatnik) pod nazwą (…). Z tego tytułu jest podatnikiem VAT czynnym od 1 października 2005 r. Od 10 marca 2010 r. Podatnik wykonuje również funkcje biegłego sądowego z zakresu szacowania nieruchomości. Ta działalność podlega pod zwolnienie ze względu na limit obrotu (200 000,00 zł).
Jako, że osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą nie może być jednocześnie podatnikiem VAT czynnym (z tytułu usług agencji celnej) i zwolnionym ze względu na limit obrotu (z uwagi na wykonywanie funkcji biegłego sądowego z zakresu szacowania nieruchomości), to aktualnie Podatnik łączy swój obrót i jest podatnikiem VAT jednocześnie od czynności agencji celnej i od czynności biegłego.
Za jakiś czas Podatnik zamierza zlikwidować działalność gospodarczą (agencję celną), a utrzymać wykonywanie funkcji biegłego sądowego.
Doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
1)Pytanie „Od kiedy zamierza Pan zaprzestać prowadzenia agencji celnej? Proszę o podanie przybliżonej daty”.
Odpowiedź: Od 1 stycznia 2026 r.
2)Pytanie „Proszę zwięźle opisać na czym polegają wykonywane przez Pana czynności biegłego sądowego z zakresu szacowania nieruchomości. W szczególności czy w ramach tej funkcji świadczy Pan usługi prawnicze lub usługi w zakresie doradztwa”?
Odpowiedź: Wydawanie opinii sądowych jako biegły sądowy z zakresu szacowania nieruchomości – szacowanie wartości rynkowych, odtworzeniowych prawa własności, prawa użytkowania wieczystego nieruchomości oraz maszyn i urządzeń trwale z gruntem związanych, szacowanie wszelkich praw do nieruchomości oraz maszyn i urządzeń trwale z gruntem związanych, wycena nakładów itp. itd. W Pana ocenie, nie mieszczą się tu usługi prawnicze i usługi doradztwa, dlatego że mają swoją własną PKWiU, tj. PKWiU dla usług biegłego z zakresu szacowania nieruchomości, dla którego głównym zawodem jest bycie rzeczoznawcą majątkowym), to usługi oznaczone w PKWiU-2015 kodem 68.31.16.0. Po drugie, biegły sądowy z mocy samego prawa nie może ani ustalać faktów, ani interpretować przepisów prawa. Stąd, jego opinie z założenia nie są ani usługami prawniczymi, ani usługami doradztwa.
3)Pytanie „Czy w ramach działalności gospodarczej, oprócz czynności jako biegły sądowy, będzie Pan wykonywał inne czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej »ustawą«? Jeśli tak, proszę wskazać, jakie to czynności”?
Odpowiedź: Nie.
4)Pytanie „Czy wartość sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, zrealizowanej w roku 2024 przekroczyła kwotę 200 000 zł”?
Odpowiedź: Licząc odrębnie wartości sprzedaży opodatkowanej (czynności agencji celnej) i odrębnie wartość sprzedaży zwolnionej (usługi biegłego sądowego) za rok 2024, to usługi biegłego sądowego (te, które można zawrzeć w limicie 200 000,00 zł) stanowiły 35% całości sprzedaży; cała sprzedaż przekroczyła limit, ale same usługi biegłego sądowego w roku 2024 stanowiły niewiele poniżej 50% limitu.
Pytania
Czy w sytuacji, w której odpowiedź na pytanie nr 1 będzie pozytywna, to czy Podatnik VAT zwolniony będzie miał obowiązek składania JPK_V7 z deklaracją? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)
Pana stanowisko w sprawie
Ad 2.:
Podatnik uważa, że odpowiedź na pytanie nr 1 jest pozytywna, a podatnik VAT zwolniony nie ma obowiązku składania JPK_V7 z deklaracją, dlatego że są to obowiązki podatnika VAT czynnego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie braku obowiązku składania JPK_V7 z deklaracją (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775) zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan aktualnie działalność gospodarczą, obejmującą m.in. prowadzenie agencji celnej, z tytułu której jest Pan podatnikiem VAT czynnym od 1 października 2005 r. Od 10 marca 2010 r. wykonuje Pan również funkcje biegłego sądowego z zakresu szacowania nieruchomości. Za jakiś czas zamierza Pan zlikwidować działalność gospodarczą (agencję celną), a utrzymać wykonywanie funkcji biegłego sądowego. Od 1 stycznia 2026 r. zamierza Pan zaprzestać prowadzenia agencji celnej. Wykonywane przez Pana czynności biegłego sądowego z zakresu szacowania nieruchomości polegają na wydawaniu opinii sądowych jako biegły sądowy z zakresu szacowania nieruchomości – szacowaniu wartości rynkowych, odtworzeniowych prawa własności, prawa użytkowania wieczystego nieruchomości oraz maszyn i urządzeń trwale z gruntem związanych, szacowaniu wszelkich praw do nieruchomości oraz maszyn i urządzeń trwale z gruntem związanych, wycenie nakładów itp. W Pana ocenie, nie mieszczą się tu usługi prawnicze i usługi doradztwa, dlatego że mają swoją własną PKWiU, tj. PKWiU dla usług biegłego z zakresu szacowania nieruchomości, dla którego głównym zawodem jest bycie rzeczoznawcą majątkowym, to usługi oznaczone w PKWiU-2015 kodem 68.31.16.0. Po drugie, biegły sądowy z mocy samego prawa nie może ani ustalać faktów, ani interpretować przepisów prawa. Stąd, jego opinie z założenia nie są ani usługami prawniczymi, ani usługami doradztwa. W ramach działalności gospodarczej, oprócz czynności jako biegły sądowy, nie będzie Pan wykonywał innych czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy. Licząc odrębnie wartości sprzedaży opodatkowanej (czynności agencji celnej) i odrębnie wartość sprzedaży zwolnionej (usługi biegłego sądowego) za rok 2024, to usługi biegłego sądowego (te, które można zawrzeć w limicie 200 000,00 zł) stanowiły 35% całości sprzedaży; cała sprzedaż przekroczyła limit, ale same usługi biegłego sądowego w roku 2024 stanowiły niewiele poniżej 50% limitu.
Pana wątpliwości dotyczą kwestii braku obowiązku składania JPK_V7 z deklaracją (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).
Z postanowienia o zastosowaniu do sprawy interpretacji ogólnej sygn. (...) wydanego wobec Pana wątpliwości dotyczących kwestii możliwości zmiany statusu z czynnego podatnika podatku VAT na podmiot zwolniony, poprzez aktualizację VAT-R, w przypadku likwidacji agencji celnej, przy założeniu utrzymywania limitu obrotów na poziomie wynikającym z art. 113 ust. 1 ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) wynika, że w przypadku likwidacji przez Pana działalności gospodarczej (agencji celnej), może Pan zmienić status podatnika VAT z czynnego na zwolniony (aktualizacja VAT-R), przy założeniu utrzymywania limitu obrotów na poziomie wynikającym z art. 113 ust. 1 ustawy.
Mając zatem na uwadze rozstrzygnięcie wynikające z ww. postanowienia oraz powyższe wątpliwości należy wskazać, że zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy:
Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 albo art. 113a ust. 1, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:
1)rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;
2)kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;
3)kontrahentów;
4)dowodów sprzedaży i zakupów.
Zgodnie z powyższym, podatnik korzystający ze zwolnienia podmiotowego – zgodnie z art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy, nie ma obowiązku przesyłania pliku JPK_VAT, gdyż ten obowiązek obejmuje jedynie podatników VAT czynnych. Obowiązku przesyłania JPK_VAT nie ma również podatnik korzystający ze zwolnienia z art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy, który jest zarejestrowany do transakcji wewnątrzwspólnotowych i składa VAT-UE.
Podsumowując, stwierdzam, że nie będzie Pan miał obowiązku składania JPK_V7 z deklaracją.
Tym samym, Pana stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym, Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, w szczególności na wskazanym przez Pana założeniu utrzymania limitu obrotów na poziomie wynikającym z art. 113 ust. 1 ustawy. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie braku obowiązku składania JPK_V7 z deklaracją (pytanie oznaczone we wniosku nr 2). Natomiast w zakresie możliwości zmiany statusu z czynnego podatnika podatku VAT na podmiot zwolniony, poprzez aktualizację VAT-R, w przypadku likwidacji agencji celnej, przy założeniu utrzymywania limitu obrotów na poziomie wynikającym z art. 113 ust. 1 ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) wydane zostało 4 lipca 2025 r. postanowienie o zastosowaniu do sprawy interpretacji ogólnej nr (...).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
