Interpretacja indywidualna z dnia 2 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.237.2025.2.DG
Dostawa urządzenia wielofunkcyjnego, które nie jest wymienione w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług, nie korzysta z opodatkowania zerową stawką VAT, niezależnie od spełnienia pozostałych wymogów formalnych wskazanych w art. 83 ust. 14-15 tej ustawy.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania stawki VAT 0% dla dostawy urządzenia wielofunkcyjnego na rzecz publicznej placówki oświatowej. Uzupełnili go Państwo pismami z 3 czerwca 2025 r. (wpływ 3 czerwca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca, A. z siedzibą w (…), prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży sprzętu komputerowego oraz urządzeń wielofunkcyjnych.
1 kwietnia 2025 r. zawarł z Uniwersytetem (…) (publiczną uczelnią wyższą, nadzorowaną przez Ministra) umowę nr (…), której przedmiotem jest dostawa urządzenia wielofunkcyjnego.
Przedmiot dostawy, zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia i specyfikacją techniczną, obejmuje urządzenie, które łączy funkcje drukowania, skanowania, kopiowania oraz faksowania. Urządzenie to w szczególności umożliwia drukowanie dokumentów w wysokiej jakości (1200x1200 dpi) oraz skanowanie dokumentów do różnych formatów cyfrowych, a jego podstawowe funkcje są tożsame z funkcjami drukarki i skanera.
Uniwersytet uzyskał od Ministra pisemne potwierdzenie z dnia 14 kwietnia 2025 r., że realizowane zamówienie mieści się w zakresie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, tj. dotyczy sprzętu komputerowego dla placówki oświatowej.
Wnioskodawca, w związku z realizacją przedmiotowego zamówienia i na podstawie uzyskanej dokumentacji, zamierza zastosować w fakturze VAT stawkę podatku 0% dla dostawy wskazanego urządzenia.
Z uwagi jednak na brak wiążącego charakteru zaświadczenia Ministra (które nie stanowi interpretacji indywidualnej prawa podatkowego), Wnioskodawca powziął wątpliwości w zakresie możliwości zastosowania preferencyjnej stawki VAT 0%.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
Wnioskodawca realizując dostawę urządzeń wielofunkcyjnych w ramach postępowania przetargowego nr (…) na rzecz Uniwersytetu (…), posiadał w dacie dokonania dostawy następujące dokumenty:
- zawartą umowę z Uniwersytetem (…) nr (…) - Pakiet 1 z 1 kwietnia 2025 r.,
- formularz oferty złożony w postępowaniu przetargowym wraz z jego akceptacją przez Zamawiającego,
- opis przedmiotu zamówienia (załącznik nr 2 do SWZ) - stanowiący integralną część dokumentacji przetargowej.
Wszystkie powyższe dokumenty potwierdzają, że dostawa była realizowana na rzecz publicznej uczelni medycznej, tj. podmiotu objętego nadzorem Ministra.
Dodatkowo należy podkreślić, że w dokumentacji ofertowej i w umowie wskazano podstawową stawkę VAT w wysokości 23%, a możliwość zastosowania stawki 0% została wyraźnie uzależniona od uzyskania stosownego potwierdzenia z Ministerstwa. W § 2 ust. 10 umowy wskazano, że w razie uzyskania takiej zgody, Wykonawca wystawi odpowiednią korektę faktury.
Po dokonaniu dostawy, Wnioskodawcy przedstawione zostało zaświadczenie wystawione przez Ministra z dnia 14 kwietnia 2025 r., w którym wprost wskazano, że: „Zamówienie realizowane przez (…) w ramach postępowania (…) spełnia warunki określone w art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a oraz art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.”
W ocenie Wnioskodawcy, zaświadczenie to - pomimo że zostało uzyskane po dokonaniu dostawy - wskazuje na spełnienie ustawowych przesłanek z art. 83 ust. 14, tj. potwierdzenie zamówienia przez organ nadzorujący jednostkę, na rzecz której dokonano dostawy.
W związku z tym, całość dokumentacji - zarówno przetargowej, jak i zaświadczenie organu - łącznie pozwala na zastosowanie stawki 0% VAT, a wymogi art. 83 ust. 14 ustawy o VAT zostały dochowane.
Wnioskodawca oświadczył, że kopia zaświadczenia Ministra zostanie przekazana do właściwego urzędu skarbowego po dokonaniu korekt faktur VAT i zastosowaniu stawki 0% VAT, w terminie na złożenie tychże korekt rozliczeń. Pierwotnie zastosowano w rozliczeniach stawkę 23% VAT.
Tym samym, zostanie w ocenie Wnioskodawcy spełniony wymóg wynikający z art. 83 ust. 15 ustawy o VAT.
W pierwotnej odpowiedzi wskazano klasyfikację PKWiU 26.20.11.0 - „komputery i jednostki centralne”. Jednakże biorąc pod uwagę charakter urządzenia wielofunkcyjnego (drukarka/skaner/kopiarka), w ocenie Wnioskodawcy, trafniejsze może być ujęcie go w szerszym grupowaniu PKWiU 26.20.1 - „komputery i urządzenia peryferyjne”, obejmującym również kod 26.20.18.0.
Grupowanie 26.20.1 znajduje się w pozycji 60 załącznika nr 8 do ustawy o VAT i odnosi się do sprzętu komputerowego wykorzystywanego w edukacji. Przedmiotowe urządzenie będzie wykorzystywane przez publiczną uczelnię (…) w ramach jej działalności dydaktycznej.
Doprecyzowanie to nie wpływa na stanowisko Wnioskodawcy co do prawa do zastosowania stawki 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, w związku z realizacją dostawy dla jednostki edukacyjnej nadzorowanej przez Ministra.
Pytanie
Czy dostawa urządzenia wielofunkcyjnego, którego głównymi funkcjami są drukowanie oraz skanowanie dokumentów, zrealizowana na rzecz publicznej placówki oświatowej (…) w ramach zamówienia publicznego, będzie opodatkowana stawką VAT w wysokości 0% zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, przy spełnieniu wymagań określonych w art. 83 ust. 13-15 tej ustawy?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, dostawa urządzenia wielofunkcyjnego na rzecz Uniwersytetu (…) spełnia warunki do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2024 r. poz. 361, dalej: „ustawa o VAT”).
Zgodnie z dokumentacją techniczną, urządzenie wielofunkcyjne posiada następujące główne funkcje:
- drukowanie dokumentów w technologii laserowej kolorowej,
- skanowanie dokumentów do plików cyfrowych,
- kopiowanie dokumentów,
- przesyłanie dokumentów faksem.
Głównymi i dominującymi funkcjami urządzenia są jednak funkcje drukarki i skanera, co wynika zarówno z budowy urządzenia, jego dokumentacji technicznej, jak i zamierzonego celu użytkowania. Dodatkowe funkcje (kopiowanie, faksowanie) mają charakter pomocniczy i nie zmieniają zasadniczego przeznaczenia urządzenia jako drukarki i skanera.
Art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT przewiduje stawkę podatku VAT w wysokości 0% dla dostaw sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych, przy czym sprzęt ten musi być wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.
Załącznik nr 8 obejmuje m.in.:
- poz. 2 - drukarki,
- poz. 3 - skanery.
Nie budzi wątpliwości, że urządzenie wielofunkcyjne łączące funkcje drukowania i skanowania kwalifikuje się w istocie jako sprzęt wymieniony w załączniku nr 8.
Z wykładni literalnej przepisu nie wynika, aby urządzenie musiało spełniać wyłącznie jedną funkcję (drukowanie lub skanowanie) — liczy się, czy sprzęt obejmuje funkcje wskazane w załączniku nr 8.
Prawidłowość powyższej interpretacji potwierdza wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) z dnia 17 grudnia 2024 r., sygn. akt (…), w którym Sąd wskazał, że: „Urządzenie wielofunkcyjne łączące funkcje drukarki i skanera zachowuje charakter sprzętu objętego załącznikiem nr 8 do ustawy o VAT, a fakt wyposażenia go w dodatkowe funkcje (kopiowanie, faksowanie) nie wyłącza możliwości zastosowania stawki 0% VAT”.
Ponadto, zasada neutralności VAT wynikająca z prawa Unii Europejskiej (orzecznictwo TSUE) nakazuje stosowanie jednolitego traktowania podatkowego towarów o porównywalnym przeznaczeniu.
Wnioskodawca spełnił także dodatkowe wymogi formalne wskazane w art. 83 ust. 13-15 ustawy o VAT:
- Zamówienie pochodzi od placówki oświatowej (…),
- Zamawiający uzyskał potwierdzenie od Ministra, że dostawa dotyczy sprzętu kwalifikowanego do zastosowania stawki 0% VAT (zaświadczenie z dnia 14 kwietnia 2025 r.),
- Dokumentacja zamówienia i urządzenia została przekazana w odpowiednim trybie.
Wnioskodawca jest świadomy, że zaświadczenie Ministra nie stanowi interpretacji prawa podatkowego w rozumieniu art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej i nie chroni go bezpośrednio przed odpowiedzialnością podatkową. Niemniej jednak, jego treść potwierdza spełnienie przesłanki związanej z odbiorcą dostawy i charakterem zamówienia, co w połączeniu ze spełnieniem pozostałych warunków pozwala na bezpieczne zastosowanie stawki 0%.
W świetle:
- charakteru dostarczanego towaru,
- treści art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT i załącznika nr 8,
- orzecznictwa sądowego,
- spełnienia warunków formalnych,
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że dostawa urządzenia wielofunkcyjnego na rzecz Uniwersytetu (…) podlega opodatkowaniu według stawki VAT 0%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t .j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W świetle art. 41 ust. 1 ustawy:
Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy:
W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23 %.
Stosownie do art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy:
W okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz.U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347, 641, 1615, 1834 i 1872) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110, art. 120 ust. 3a i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.
Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, przy czym wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku, może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.
Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:
a)dla placówek oświatowych,
b)dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym
– przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.
Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy:
Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.
W załączniku nr 8 do ustawy - „Wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy” wymieniono:
1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych
2. Drukarki
3. Skanery
4. Urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących)
5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).
W myśl art. 83 ust. 14 ustawy:
Dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:
1)posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
2)posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.
Ponadto stosownie do art. 83 ust. 15 ustawy:
Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.
Jednocześnie w myśl art. 43 ust. 9 ustawy:
Przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.
Z powołanych przepisów wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy, będący przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych, a także organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym, będzie opodatkowany stawką podatku w wysokości 0%, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.
Przepisy ustawy przewidują warunki, jakie należy spełnić, aby móc zastosować preferencyjną stawkę podatku. Po pierwsze, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej. Na potrzeby art. 83 ustawy, w treści art. 43 ust. 9 ustawy, wymieniono zamknięty katalog placówek oświatowych. Po drugie, preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego wskazanego w załączniku nr 8 do ustawy, w którym literalnie wymienione są m.in.: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, urządzenia do transmisji danych cyfrowych, drukarki czy skanery. Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 oraz ust. 15 ustawy wskazują z kolei na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego. Zatem dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki do dostawy sprzętu komputerowego.
Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0% w przypadku dostaw sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych jest przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których mają zastosowanie przepisy art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki (wymieniono bowiem grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług), jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających.
Zatem, nie każdy sprzęt komputerowy będzie opodatkowany 0% stawką podatku, lecz wyłącznie ten, który został wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy. Wszystkie niewymienione w tym załączniku towary wchodzące w skład szeroko rozumianego sprzętu komputerowego będą opodatkowane stawką podstawową, tj. 23%, niezależnie od spełnienia warunków wskazanych w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy o VAT.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że prowadzą Państwo działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży sprzętu komputerowego oraz urządzeń wielofunkcyjnych. 1 kwietnia 2025 r. zawarli Państwo z Uniwersytetem (…) (publiczną uczelnią wyższą, nadzorowaną przez Ministra) umowę, której przedmiotem jest dostawa urządzenia wielofunkcyjnego.
Przedmiot dostawy, zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia i specyfikacją techniczną, obejmuje urządzenie, które łączy funkcje drukowania, skanowania, kopiowania oraz faksowania. Urządzenie to w szczególności umożliwia drukowanie dokumentów w wysokiej jakości (1200x1200 dpi) oraz skanowanie dokumentów do różnych formatów cyfrowych, a jego podstawowe funkcje są tożsame z funkcjami drukarki i skanera.
Realizując dostawę urządzeń wielofunkcyjnych w ramach postępowania przetargowego nr (…) na rzecz Uniwersytetu (…), posiadali Państwo w dacie dokonania dostawy następujące dokumenty:
- zawartą umowę z Uniwersytetem (…) z 1 kwietnia 2025 r.,
- formularz oferty złożony w postępowaniu przetargowym wraz z jego akceptacją przez Zamawiającego,
- opis przedmiotu zamówienia - stanowiący integralną część dokumentacji przetargowej.
Wszystkie powyższe dokumenty potwierdzają, że dostawa była realizowana na rzecz publicznej uczelni, tj. podmiotu objętego nadzorem Ministra.
Po dokonaniu dostawy, zostało Państwu przedstawione zaświadczenie wystawione przez Ministra z 14 kwietnia 2025 r., w którym wprost wskazano, że: „Zamówienie realizowane przez (…) w ramach postępowania (…) spełnia warunki określone w art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a oraz art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.”
Kopia zaświadczenia Ministra zostanie przekazana do właściwego urzędu skarbowego po dokonaniu korekt faktur VAT i zastosowaniu stawki 0% VAT, w terminie na złożenie tychże korekt rozliczeń. Pierwotnie zastosowano w rozliczeniach stawkę 23% VAT.
Biorąc pod uwagę charakter urządzenia wielofunkcyjnego (drukarka/skaner/kopiarka), w Państwa ocenie, trafniejsze może być ujęcie go w szerszym grupowaniu PKWiU 26.20.1 - „komputery i urządzenia peryferyjne”, obejmującym również kod 26.20.18.0. Grupowanie 26.20.1 znajduje się w pozycji 60 załącznika nr 8 do ustawy o VAT i odnosi się do sprzętu komputerowego wykorzystywanego w edukacji. Przedmiotowe urządzenie będzie wykorzystywane przez publiczną uczelnię (…) w ramach jej działalności dydaktycznej.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy dostawa urządzenia wielofunkcyjnego, którego głównymi funkcjami są drukowanie oraz skanowanie dokumentów, zrealizowana na rzecz publicznej placówki oświatowej w ramach zamówienia publicznego, będzie opodatkowana stawką VAT w wysokości 0%.
Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 i 15 ww. ustawy wskazują na istnienie warunków formalnych niezbędnych do zastosowania stawki podatku wynoszącej 0%. Spełnienie warunków wynikających z powyższego przepisu, zarówno na moment dostawy jak i po dokonanej dostawie pozwala na opodatkowanie dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych stawką 0%.
Jednak podkreślenia wymaga fakt, że uprawnienie powyższe odnosi się wyłącznie do dostawy takich sprzętów komputerowych, które zostały wymienione w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług. Z przepisów ustawy wynika, że preferencyjną stawką podatku VAT – 0% objęto dostawę konkretnego sprzętu komputerowego.
W celu określenia, dostawa jakiego sprzętu podlega opodatkowaniu powyższą stawką art. 83 ust. 13 ustawy o VAT odsyła do załącznika nr 8 do ustawy, w którym literalnie wymienione są m.in.: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, urządzenia do transmisji danych cyfrowych, drukarki czy skanery. Precyzyjnie określony w załączniku do ustawy wykaz sprzętów, których dostawa podlega opodatkowaniu zerową stawką podatku pozwala na uznanie, że jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków ani interpretacji rozszerzających.
W tym miejscu należy podkreślić, że nie istnieje legalna definicja pojęć wskazanych w załączniku nr 8 do ustawy o VAT, w tym definicja zestawu komputera stacjonarnego. Brak definicji ustawowej oznacza konieczność posłużenia się przy interpretacji tego zagadnienia literalną wykładnią przepisów oraz potocznym rozumieniem tych pojęć. Zestaw komputera stacjonarnego to rodzaj komputera osobistego, który składa się z co najmniej trzech zasadniczych elementów: jednostki centralnej (systemowej), monitora i klawiatury. W takim rozumieniu pojęcia zestawu komputera stacjonarnego nie mieści się urządzenie wielofunkcyjne, będące przedmiotem wniosku, które łączy w funkcje drukowania, skanowania, kopiowania oraz faksowania.
Zatem w analizowanej sprawie dostawa urządzenia wielofunkcyjnego, którego głównymi funkcjami są drukowanie, skanowanie, kopiowanie i faksowanie dokumentów, jako że nie zostało ono wymienione wprost w katalogu urządzeń mieszczących się w załączniku nr 8 do ustawy, nie podlega opodatkowaniu preferencyjną 0% stawką podatku VAT, gdyż urządzenie te nie jest żadnym z towarów wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy.
Ponadto wskazać należy, że ani przepisy ustawy, ani rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zastosowania zwolnienia od podatku lub obniżonych stawek podatku VAT dla dostaw ww. urządzenia wielofunkcyjnego.
Skoro więc przedmiotowe urządzenie nie może zostać zakwalifikowane jako sprzęt komputerowy, który został wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy, jego dostawa nie korzysta z opodatkowania preferencyjną 0% stawką podatku.
Zatem Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
W odniesieniu do powołanego przez Państwa wyroku Sądu Administracyjnego wskazuję, że wyroki sądów administracyjnych są rozstrzygnięciami odnoszącymi się do indywidualnych spraw i co do zasady wiążą one strony postępowania w tych konkretnych, indywidualnych sprawach, nie rozciągając swojego oddziaływania na inne, choćby podobne lub zbieżne sprawy. Ponadto powołane orzeczenie jest nieprawomocne.
Zatem powołany przez Państwa wyrok potraktowałem jako element Państwa argumentacji, nie miał on natomiast mocy wiążącej w analizowanej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
