Nieprawidłowe zorganizowanie obsługi finansowo-księgowej nowo utworzonego żłobka miejskiego
Nieprawidłowość
Rada miejska utworzyła z dniem 1 stycznia 2024 r. odrębną samorządową jednostkę budżetową pn. „Żłobek miejski”. W uchwale o utworzeniu wskazała, że obsługę finansowo-księgową żłobka ma wykonywać urząd miejski – jako jednostka obsługująca samorządowe centrum usług wspólnych (CUW). Uchwała o utworzeniu żłobka i objęciu go wspólną obsługą przez CUW był prawidłowa, została jednak nieprawidłowo wykonana przez burmistrza miasta – będącego jednocześnie kierownikiem jednostki obsługującej CUW. Dochody i wydatki żłobka były ujmowane w planie finansowym urzędu miejskiego. Nie otworzono dla niego odrębnego rachunku bankowego bieżącego, dochody i wydatki żłobka były realizowane bezpośrednio z rachunku bankowego urzędu miejskiego. Podobnie było z rachunkiem zfśs. Żłobek ponadto nie miał osobnych ksiąg rachunkowych – dotyczące go operacje były ewidencjonowane w księgach rachunkowych urzędu miejskiego. To skutkowało brakiem osobnego sprawozdania finansowego żłobka za 2024 rok. Burmistrz miasta, jako kierownik jednostki obsługującej CUW, zaciągał w jego imieniu zobowiązania oraz wydawał dyspozycje jego środkami pieniężnymi. Rola dyrektora żłobka w zakresie gospodarki finansowej ograniczała się do przedstawiania propozycji wydatków do ujęcia w projekcie planu finansowego.
Prawidłowe postępowanie
Gmina miejska może organizować opiekę nad małymi dziećmi – tworząc w tym celu żłobek, funkcjonujący w formie samorządowej jednostki budżetowej (art. 8 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3). Ponadto może zapewnić żłobkowi wspólną obsługę w zakresie administracyjnym, finansowym i organizacyjnym (w tym w zakresie prowadzenia rachunkowości) – wskazując w uchwale rady miejskiej zakres obsługi i jednostkę obsługującą (art. 10a pkt 1, art. 10b ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym; dalej: u.s.g.).
W szczególności jednostką obsługującą może być urząd miejski. W tej sytuacji kierownikiem jednostki obsługującej jest burmistrz miasta (jako kierownik urzędu miejskiego – art. 33 ust. 3 u.s.g.). Jednocześnie – jako zarząd JST – burmistrz jest odpowiedzialny za prawidłowe wykonanie uchwały rady miejskiej o utworzeniu żłobka i objęcia go wspólną obsługą przez urząd miejski (art. 30 ust. 1 u.s.g.).
Wykonanie przedmiotowej uchwały wymaga przede wszystkim zatrudnienia przez burmistrza dyrektora żłobka, który będzie odpowiedzialny za jego zorganizowanie zgodnie ze statutem – w tym:
• nadanie regulaminu organizacyjnego i zatrudnienie pracowników na wskazane w nim stanowiska (art. 13 ust. 1 ustawy o opiece nad dziećmi),
• otwarcie rachunku bankowego bieżącego żłobka i rachunków pomocniczych wymaganych przepisami (art. 53 ust. 1 ustawy o finansach publicznych; dalej: u.f.p., i art. 12 ust. 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych),
• ustalenie planu finansowego żłobka (dochodów i wydatków) niezwłocznie po otrzymaniu od burmistrza informacji koniecznych do sporządzenia planu finansowego żłobka zgodnie z kwotami dochodów i wydatków ujętymi w budżecie miasta (art. 249 ust. 1 pkt 1 i ust 2 u.f.p.).
Jednocześnie burmistrz miasta powinien niezwłocznie:
• przekazać dyrektorowi żłobka w zarząd mienie komunalne konieczne do prowadzenia działalności, wskazane w uchwale rady gminy (art. 30 ust. 1 u.s.g.),
• zawnioskować do rady miejskiej o zabezpieczenie w budżecie środków koniecznych na wydatki związane z utworzeniem i prowadzeniem żłobka (art. 233 pkt 1 lub 3 u.f.p.),
• udzielić kierownikowi żłobka pełnomocnictwa do zarządu mieniem komunalnym przekazanym żłobkowi (art. 47 ust. 1 u.s.g.).
Te czynności burmistrz wykonuje jako zarząd JST. Ponadto, jako kierownik jednostki obsługującej CUW, ma obowiązek:
• ustalenia w formie pisemnej polityki rachunkowości żłobka (art. 10 ust. 3 w związku z art. 4 ust. 5 ustawy o rachunkowości i art. 53 ust. 5 u.f.p.),
• niezwłocznego otwarcia odrębnych ksiąg rachunkowych żłobka na dzień rozpoczęcia działalności, tj. na dzień pierwszego zdarzenia wywołującego skutki o charakterze majątkowym lub finansowym (art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości).
Burmistrz, jako kierownik jednostki obsługującej CUW, w żadnym razie nie może uzurpować sobie prawa do zaciągania zobowiązań w imieniu żłobka, wydawania dyspozycji środkami pieniężnymi ani zatwierdzania planu finansowego żłobka. Zakazuje tego art. 10c u.s.g. Te kompetencje przysługują wyłącznie dyrektorowi żłobka (art. 53 ust. 1 u.f.p.).
Za nieprawidłowe wykonanie uchwały rady miejskiej i naruszenie podanych wyżej przepisów z zakresu finansów i rachunkowości nie grożą burmistrzowi żadne sankcje karne. Jednakże powinien on niezwłocznie usunąć stwierdzone nieprawidłowości. Ponieważ pierwszy rok działalności żłobka jest już zamknięty (upłynął zarówno rok budżetowy, jak i obrotowy 2024 i zostało już zatwierdzone sprawozdanie jednostkowe finansowe urzędu miasta, obejmujące aktywa, pasywa i wynik finansowy żłobka za 2024 r.) – odpowiednie korekty należy przeprowadzić w zakresie roku 2025.
Burmistrz musi zlecić dyrektorowi żłobka:
• ustalenie odrębnego planu finansowego dochodów i wydatków żłobka na 2025 rok – w kwotach zgodnych z ujętymi w uchwale budżetowej,
• otwarcie rachunku bankowego bieżącego żłobka i rachunków pomocniczych wymaganych przepisami (m.in. zfśs żłobka, sum depozytowych).
Ponadto burmistrz we własnym zakresie musi:
• niezwłocznie ustalić (w formie pisemnej) osobną od urzędu miejskiego politykę rachunkowości żłobka – z datą wejścia w życie od 1 stycznia 2025 r.,
• niezwłocznie założyć odrębne księgi rachunkowe dla żłobka, zgodnie z jego polityką rachunkowości – z datą otwarcia ksiąg rachunkowych 1 stycznia 2025 r.,
• przeksięgować z ksiąg rachunkowych urzędu miejskiego do ksiąg żłobka wszystkie salda otwarcia i operacje dotyczące żłobka od 1 stycznia 2025 r.,
• udzielić dyrektorowi żłobka pełnomocnictwa do zarządu mieniem komunalnym przekazanym żłobkowi,
• przekazać protokolarnie dyrektorowi żłobka w zarząd mienie komunalne konieczne do prowadzenia działalności, wskazane w uchwale rady gminy o utworzeniu żłobka.
W sprawozdaniu finansowym urzędu miejskiego za 2025 rok trzeba będzie w informacji dodatkowej zawrzeć dane opisowe i liczbowe na temat skutków, jakie dla majątku urzędu miało wyksięgowanie z dniem 1 stycznia 2025 r. aktywów i pasywów żłobka z ksiąg rachunkowych urzędu miejskiego. Natomiast w informacji dodatkowej do sprawozdania finansowego żłobka za 2025 rok trzeba będzie zamieścić adnotacje na temat przyczyny braku sprawozdania finansowego za 2024 rok.
Izabela Motowilczuk
• art. 8 ust. 1 pkt 1 i ust. 2, art. 13 ust. 1 ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (j.t. Dz.U. z 2025 r. poz. 798)
• art. 53 ust. 1 i 5, art. 233 pkt 1 lub 3, art. 249 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2024 r. poz. 1530; ost.zm. Dz.U. z 2025 r. poz. 39)
• art. 4 ust. 5, art. 10 ust. 3, art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 120; ost.zm. Dz.U. z 2024 r. poz. 1863)
• art. 12 ust. 1 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. Dz.U. z 2024 r. poz. 288)
• art. 10a pkt 1, art. 10b ust. 1 i 2, art. 10c, art. 30 ust. 1, art. 33 ust. 3, art. 47 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz.U. z 2024 r. poz. 1465; ost.zm Dz.U. z 2024 r. poz. 1940)
