Interpretacja indywidualna z dnia 4 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.355.2025.4.ICZ
Działalność Grupy K. S.A. jako Agenta w strukturze Cash Poolingu Rzeczywistego nie stanowi świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. W konsekwencji, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na brak odpłatności za działania Spółki oraz brak bezpośredniego świadczenia wzajemnego.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam,żePaństwastanowiskowsprawieocenyskutkówpodatkowychopisanegostanufaktycznego w podatku od towarów i usług, w kwestii objętej pytaniem nr 1, jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej.
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 4 czerwca 2025 r.
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1)Zainteresowany będący stroną postępowania:
Grupa K. S.A. (dalej: Spółka, Agent)
2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:
B. Sp. z o.o.
3)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:
C. Sp. z o.o.
4)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:
E. Sp. z o.o.
5)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:
F. Sp. z o.o.
6)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:
P. Sp. z o.o.
7)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:
S Sp. z o.o.
8)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:
S. Sp. z o.o.
9)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:
P. Sp. z o.o.
dalej: Spółki Zależne, Uczestnicy;
dalej łącznie: Zainteresowani.
Opis stanu faktycznego
Grupa K. Spółka Akcyjna (dalej: Spółka lub Agent) – Zainteresowany będący stroną postępowania – jest polskim rezydentem podatkowym oraz podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.
Spółka wraz ze spółkami zależnymi (dalej: Spółki Zależne lub Uczestnicy) – Zainteresowanymi niebędącymi stroną postępowania – tworzy grupę kapitałową. Spółki Zależne z grupy kapitałowej świadczą kompleksowe usługi pogrzebowe. Przedmiotem działalności Spółki jest świadczenie usług holdingowych na rzecz Spółek Zależnych. Wszystkie Spółki Zależne mają swoje siedziby w Polsce i są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.
Spółka od 1 maja 2023 roku jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółki Zależne są zarejestrowane jako podatnicy podatku od towarów i usług.
Spółka zawarła z Bankiem będącym spółką akcyjną z siedzibą w Polsce (dalej: Bank) umowę o świadczenie usługi Cash Pooling Rzeczywisty (dalej: Umowa). Celem zawarcia Umowy było zapewnienie efektywnego zarządzania środkami pieniężnymi i poprawa płynności finansowej wybranych członków grupy kapitałowej. W ramach zawartej Umowy Spółka będzie pełnić funkcję Agenta, czyli podmiotu uczestniczącego w usłudze na podstawie umowy jako uczestnik oraz dodatkowo odpowiedzialnego za rozliczanie operacji związanych z funkcjonowaniem usługi wobec stron umowy. Pozostałe podmioty z grupy kapitałowej będą pełnić funkcje Uczestników.
Cash Pooling Rzeczywisty (dalej również: CPR) jest usługą, która umożliwia fizyczną konsolidację dostępnych środków na rachunkach bankowych odrębnych podmiotów gospodarczych, umożliwiając jednocześnie korzystanie ze wspólnej płynności środków dostępnych w grupie kapitałowej.
Usługa CPR polega na skonsolidowanym, stałym zarządzaniu płynnością grupy podmiotów poprzez rzeczywiste (fizyczne) transfery środków pieniężnych pomiędzy rachunkami Uczestników a rachunkami Agenta.
Agent pełni rolę nadrzędną w strukturze i jest odpowiedzialny za rozliczanie operacji zarządzania płynnością grupy. Natomiast Uczestnicy to pozostałe Spółki Zależne, które biorą udział w strukturze, posiadając w niej swoje rachunki rozliczeniowe.
W ramach Usługi CPR Bank udostępnia Uczestnikom możliwość wykorzystania indywidualnych limitów zadłużenia (limitów dziennych), tj. kwot, do wysokości których dyspozycje Uczestników dotyczące rachunków Uczestników będą mogły być realizowane przez Bank pomimo braku środków dostępnych na poszczególnych rachunkach Uczestników. Wskutek każdorazowego zrealizowania dyspozycji w ciężar Limitu Indywidualnego przyznanego Uczestnikowi, na danym rachunku Uczestnika powstaje saldo ujemne, które w przypadku braku jego pokrycia na koniec dnia środkami tego Uczestnika podlega konsolidacji.
Umowa CPR przewiduje ponadto stosowanie odrębnego parametru umożliwiającego, dla potrzeb tej umowy, kontrolę łącznej płynności Agenta i Uczestników, poprzez określenie tzw. globalnego limitu płynności obejmującego sumę sald rachunków Uczestników, uwzględniającą środki dostępne z tytułu przyznanego, na podstawie odrębnej umowy, kredytu w rachunku Agenta.
Konstrukcja usługi CPR jest oparta o mechanizmy subrogacji i przejęcia długu, zgodnie z art. 518 i art. 519 Kodeksu cywilnego.
Subrogacja oznacza wstąpienie w prawa zaspokojonego wierzyciela. Zgodnie z postanowieniami Umowy Agent spłaca zobowiązania Uczestników z saldami ujemnymi, względem Banku, nabywając wierzytelność Banku względem Uczestników, zaś Uczestnicy z saldami dodatnimi spłacają zobowiązania Agenta względem Banku zgodnie z art. 518 Kodeksu cywilnego.
W ramach przejęcia długu Agent przejmuje długi Banku względem Uczestników zgodnie z art. 519 Kodeksu cywilnego. Z tytułu przejęcia długów, Bank płaci Agentowi wynagrodzenie w wysokości wartości nominalnej długów.
Na koniec każdego dnia Bank przeprowadza kolejno po sobie następujące czynności:
1)ustala saldo Uczestnika dla każdego z Uczestników z osobna,
2)w przypadku gdy Saldo Uczestnika, który nie jest Agentem ma wartość:
a)ujemną: dokonuje transferu środków pieniężnych z Rachunku Agenta na Rachunek Uczestnika,
b)dodatnią: dokonuje transferu środków pieniężnych z Rachunku Uczestnika na Rachunek Agenta, tak, aby po dokonaniu tych transferów Salda Uczestników na Rachunkach były równe zeru.
Zgodnie z Umową CPR każdego dnia, w przypadku gdy co najmniej jeden Uczestnik niebędący Agentem jest Uczestnikiem, którego saldo rachunku Uczestnika ma wartość dodatnią (dalej: Uczestnik Dodatni) i co najmniej jeden Uczestnik niebędący Agentem jest Uczestnikiem, którego saldo Rachunku Uczestnika ma wartość ujemną (dalej: Uczestnik Ujemny), wówczas Agent, z wykorzystaniem środków pieniężnych dostępnych w rachunku Agenta, spłaca zobowiązania Uczestników Ujemnych względem Banku i nabywa w ten sposób wierzytelności Banku względem Uczestników Ujemnych do wysokości dokonanej spłaty, wstępując tym samym w prawa zaspokojonego wierzyciela, tj. Banku, w trybie artykułu 518 § 1 pkt 3 Kodeksu cywilnego.
Natomiast Uczestnicy Dodatni niebędący Agentem, z wykorzystaniem środków pieniężnych zgromadzonych na ich Rachunkach, spłacają zobowiązania Agenta istniejące w Rachunku Agenta względem Banku i nabywają w ten sposób wierzytelności Banku względem Agenta do wysokości dokonanej spłaty, wstępując tym samym w prawa zaspokojonego wierzyciela, tj. Banku w trybie artykułu 518 § 1 pkt 3 Kodeksu cywilnego.
Natomiast gdy każdy z Uczestników, innych niż Agent, jest Uczestnikiem Dodatnim lub saldo rachunku Uczestnika jest równe zeru wówczas Uczestnicy Dodatni, z wykorzystaniem środków pieniężnych zgromadzonych na ich Rachunkach, spłacają zobowiązania Agenta, istniejące w rachunku Agenta, względem Banku i nabywają w ten sposób wierzytelności Banku względem Agenta do wysokości dokonanej spłaty, wstępując tym samym w prawa zaspokojonego wierzyciela, tj. Banku, w trybie artykułu 518 § 1 pkt 3 Kodeksu cywilnego.
Z kolei gdy każdy z Uczestników innych niż Agent jest Uczestnikiem Ujemnym lub saldo Rachunku Uczestnika jest równe zeru wówczas Agent, z wykorzystaniem środków pieniężnych dostępnych w rachunku Agenta spłaca zobowiązania Uczestników Ujemnych względem Banku i nabywa w ten sposób wierzytelności Banku względem Uczestników Ujemnych do wysokości dokonanej spłaty, wstępując tym samym w prawa zaspokojonego wierzyciela, tj. Banku, w trybie artykułu 518 § 1 pkt 3 Kodeku cywilnego.
Gdy każdy z Uczestników jest Uczestnikiem Dodatnim lub saldo rachunku Uczestnika jest równe zeru wówczas Agent przejmuje długi Banku względem Uczestników Dodatnich, w trybie art. 519 § 1 Kodeksu cywilnego. Celem przejęcia długów, Bank przelewa na Rachunek Agenta kwotę w wysokości wartości nominalnej długów.
Bank dokonuje odrębnego naliczenia odsetek należnych między Agentem i poszczególnymi Uczestnikami z tytułu wzajemnych zobowiązań wynikających z usługi CPR. Odsetki są naliczane w oparciu o stawki oprocentowania określone dla poszczególnych Uczestników w ramach Umowy. Odsetki są naliczane przez Bank osobno dla poszczególnych dni miesiąca kalendarzowego, w których saldo danego Uczestnika było dodatnie i osobno dla poszczególnych dni miesiąca kalendarzowego, w których saldo danego Uczestnika było ujemne. Odsetki są rozliczane przez Bank pomiędzy Agentem i Uczestnikami w cyklach miesięcznych, ostatniego dnia kalendarzowego miesiąca, za który zostały naliczone, poprzez Rachunek Agenta i Rachunki Uczestników.
Pełnienie funkcji Agenta wiąże się z reprezentowaniem Uczestników wobec banku w zakresie kwestii związanych z Umową (uczestnictwem w usłudze optymalizacji zarządzania płynnością). Umowa nie przewiduje dodatkowego wynagrodzenia dla Agenta z tytułu pełnionej przez niego funkcji. Agent nie uzyskuje również wynagrodzenia od Banku. Agent jest przy tym uprawniony do odsetek na takich samych zasadach jak pozostali Uczestnicy.
Agent zostaje upoważniony przez każdego z Uczestników do wykonywania, każdorazowo oraz według uznania Agenta i na warunkach określonych przez Agenta, następujących czynności w imieniu lub na rzecz każdego z Uczestników:
1)podpisywania zlecenia włączenia Uczestnika,
2)podpisywania zlecenia wyłączenia Uczestnika,
3)podpisywania z Bankiem aneksu do Umowy zmieniającego inne postanowienia Umowy,
4)dokonywania zmian treści załączników do Umowy,
5)zmieniania tych warunków wykonywania Umowy, które zgodnie z jej postanowieniami mogą być dokonywane za pośrednictwem systemu bankowości elektronicznej,
6)wykonywania wszelkich innych czynności faktycznych lub prawnych, w tym składania dyspozycji, które zgodnie z treścią Umowy lub załączników do niej, są realizowane przez Agenta w imieniu lub na rzecz Uczestnika,
7)reprezentowania każdego z Uczestników we wszystkich sprawach związanych z Umową, w tym do wypowiedzenia Umowy, do negocjowania lub uzgadniania czynności określonych w pkt 1) – 6) powyżej lub podpisywania w imieniu każdego z Uczestników wszelkich innych dokumentów lub oświadczeń związanych z realizacją Umowy,
8)otrzymywania lub odbierania oświadczeń od innych stron Umowy lub od innych podmiotów, a dotyczących spraw określonych w niniejszym ustępie.
Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług - oznaczone jak we wniosku
Czy w związku z przystąpieniem do Umowy i w konsekwencji uczestnictwem w Usłudze w charakterze Agenta Spółka będzie wykonywała czynności stanowiące świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT, podlegające opodatkowaniu VAT?
Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług
Uzasadnienie stanowiska do pytania nr 1:
Spółka w związku z przystąpieniem do Umowy i pełnieniem w niej funkcji Agenta nie wykonuje usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia o podatku od towarów i usług [dalej: ustawa o VAT] opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również: przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej; zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji; świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z kolei na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również: użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych; nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Ustawa VAT zawiera szeroką definicję usług na gruncie VAT. Usługę stanowi, co do zasady, każde świadczenie niebędące dostawą towarów, polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania, o ile spełnione zostaną łącznie następujące warunki:
w następstwie świadczonej usługi druga strona jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia (odnosi korzyść), świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy, tj. wynagrodzenie, istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonanym świadczeniem a otrzymanym wynagrodzeniem.
Brak któregokolwiek z wyżej wymienionych elementów spowoduje, że danego świadczenia nie będzie można uznać za usługę opodatkowaną VAT.
Odpłatne świadczenie usług wymaga istnienia stosunku prawnego pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi więc istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą a przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę. Odpłatne świadczenie usług może zostać opodatkowane wtedy, gdy pomiędzy świadczącym usługę a beneficjentem istnieje jawny lub choćby dorozumiany stosunek prawny, w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne.
Również w dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 8 marca 1988 r. Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise, nr C-102/86 stiwerdził:
Czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem.
Natomiast w wyroku z dnia 3 marca 1994 r. R. J. Tolsma przeciwko Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarde, nr C- 16/93 TSUE uznał, iż czynność: podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy.
Cash pooling rzeczywisty nie został kompleksowo uregulowany w polskim prawie. W przypadku tzw. rzeczywistego cash poolingu, brak bezpośrednich regulacji prawnych wymaga odwołania się do ogólnych przepisów prawa cywilnego, bankowego oraz dewizowego, zwłaszcza tych dotyczących rachunków bankowych, przelewów, poręczeń, subrogacji oraz tajemnicy bankowej.
Z uwagi na brak szczególnych przepisów odnoszących się do tej instytucji, jej konstrukcja opiera się na zasadzie swobody umów, wynikającej z art. 353(1) Kodeksu cywilnego. Zgodnie z tym przepisem strony mają możliwość dowolnego kształtowania treści łączącego je stosunku prawnego, o ile nie jest to sprzeczne z jego naturą, zasadami współżycia społecznego ani przepisami prawa bezwzględnie obowiązującymi.
Umowa cash poolingu stanowi instrument zarządzania środkami finansowymi w grupach kapitałowych lub między podmiotami ekonomicznie powiązanymi, który polega na konsolidacji środków finansowych z indywidualnych rachunków na wspólnym rachunku oraz ich wspólnym zarządzaniu. Dzięki temu możliwe jest optymalne wykorzystanie zasobów finansowych i pokrywanie przejściowych niedoborów jednych uczestników nadwyżkami innych.
W praktyce usługa ta realizowana jest przez bank, który wykonuje szereg czynności w ramach jednej kompleksowej usługi zarządzania płynnością finansową, będąc jednocześnie podatnikiem VAT w związku z jej świadczeniem. Zdaniem Spółki, w związku z uczestnictwem w umowie jako Agent działający również jako jeden z uczestników, nie wykonuje ona czynności, które można by uznać za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Całość działań związanych z zarządzaniem płynnością realizowana jest przez Bank, który świadczy usługę na rzecz wszystkich uczestników Umowy, w tym Agenta.
W ramach Umowy Bank podejmuje działania mające na celu realizację podstawowej funkcji, tj. zarządzanie płynnością finansową w grupie kapitałowej, którą tworzy Spółka i jej Spółki Zależne. Działania podejmowane przez Spółkę mają charakter pomocniczy i służą wyłącznie prawidłowemu wykonaniu usługi przez Bank.
Spółka, jako uczestnik systemu cash poolingu, nie wykonuje usług odpłatnych, lecz udostępnia swój rachunek na potrzeby rozliczeń. Jako Agent, Spółka pełni funkcje organizacyjne i techniczne wobec Banku, nie pobierając z tego tytułu odrębnego wynagrodzenia. Uzyskiwane przez nią odsetki oraz ewentualny zwrot kosztów nie mają charakteru wynagrodzenia za usługi.
Czynności te, jako niezwiązane z odpłatnym świadczeniem usług, pozostają poza zakresem opodatkowania VAT. Wskazać należy także, iż wynikające z Umowy działania Agenta, w tym kontakt z bankiem i ewentualne zadłużenie na rachunku, mają charakter techniczny i nie są usługą świadczoną na rzecz pozostałych uczestników. Są one wynikiem szczególnej roli Agenta jako podmiotu reprezentującego uczestników wobec banku.
Pozostali uczestnicy ograniczają swoją aktywność do udostępnienia rachunków, a ich udział w systemie CPR ma charakter pasywny. Wszelkie czynności bankowe odbywają się na podstawie udzielonego pełnomocnictwa i zgodnie z zapisami Umowy.
Żaden z uczestników ani Agent nie otrzymuje wynagrodzenia za czynności wykonywane w ramach CPR, co przesądza o ich braku odpłatności i wyłączeniu z opodatkowania VAT. Uzyskiwane odsetki nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie usług, lecz wynikają z mechanizmu działania systemu.
Czynności podejmowane w ramach systemu nie są także nieodpłatnym świadczeniem usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy VAT, ponieważ są one nierozerwalnie związane z prowadzoną działalnością gospodarczą uczestników. Usługa cash poolingu rzeczywistego jest usługą wykonywaną przez Bank. Samo zaś uczestnictwo w strukturze cash poolingu nie może być traktowane jako świadczenie. Trzeba też mieć na uwadze, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów/świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi bowiem być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonywaniem działa jako podatnik podatku VAT.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonywaniem działa jako podatnik podatku od towarów i usług.
Czynności podejmowane przez Agenta w ramach Umowy CPR będą miały charakter techniczny (administracyjny) i wykonywane będą dla sprawnego realizowania Umowy CPR w interesie wszystkich stron Umowy, w tym samego Agenta i nie będzie pobierać z tego tytułu wynagrodzenia. Działania podejmowane w ramach wykonania Umowy Uczestników będą zawierały elementy pomocnicze, konieczne dla efektywnego świadczenia przez Bank usługi cash-poolingu. Inni niż Agent Uczestnicy, również nie wykonują jakichkolwiek czynności podlegających opodatkowaniu w ramach Umowy CPR oraz Umowy uczestników na rzecz Agenta, a zatem Agent i pozostali Uczestnicy nie będą działać w charakterze podatników podatku od towarów i usług, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.
Spółka powołuje się przy tym na liczne interpretacje indywidualne Dyrektora KIS, które potwierdzają, że działania uczestników i koordynatorów w systemach cash poolingu nie stanowią czynności opodatkowanych: nr 0112-KDIL1-3.4012.116.2021.2.MR z dnia 28 czerwca 2021 r.:
Spółka jako Koordynujący będzie otrzymywać jedynie odsetki, które nie mają charakteru wynagrodzenia za jakąkolwiek usługę świadczoną przez Koordynującego na rzecz Uczestników. Zatem należy stwierdzić, że w świetle art. 5 ust. 1 ustawy, z perspektywy Wnioskodawcy jako Koordynującego, czynności wykonywane przez niego w ramach umowy Cash Poolingu, pozostają poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Tym samym, otrzymane przez Spółkę odsetki nie będą stanowiły wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług podlegających opodatkowaniu VAT.
nr 0111-KDIB3-1.4012.186.2023.4.MG z dnia 19 maja 2023 r.: Z Państwa wniosku wynika, że Bank będzie wykonywał na rzecz Uczestników szereg czynności składających się łącznie na jedną usługę w postaci kompleksowej usługi zarządzania płynnością finansową, czyli cash pooling. Bank będzie pobierał od każdego z Uczestników opłatę za świadczenie usługi cash-poolingu rzeczywistego w ustalonej między stronami (tj. pomiędzy Uczestnikami a Bankiem) wysokości. W praktyce więc, to Bank jako usługodawca, a więc podmiot organizujący operacje konsolidacji środków pieniężnych podmiotów uczestniczących w strukturze cash poolingu, dla tych usług jest podatnikiem VAT.
Mając na uwadze powyższe oraz przestawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w świetle opisanego powyżej zdarzenia przyszłego, z tytułu uczestnictwa w strukturze cash poolingu nie będą Państwo podatnikiem podatku od towarów i usług bowiem jak wynika z wniosku Państwo jako Agent/Koordynujacy - Uczestnik przedmiotowej usługi nie będą zawierać transakcji finansowych z innymi Uczestnikami, nie będą Państwo wykonywać jakichkolwiek usług na rzecz innych Uczestników i Banku i nie będą Państwo pobierać z tego tytułu wynagrodzenia. Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług, że w świetle opisanego wyżej zdarzenia przyszłego, Państwa uczestnictwo w strukturze cash poolingu nie będzie stanowiło świadczenia usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, w związku z czym nie będą Państwo dla tych czynności podatnikiem podatku od towarów i usług, jest prawidłowe.
nr 0111-KDIB3-1.4012.523.2023.4.ICZ z dnia 26 października 2023 r.
Zatem Bank wykonuje na rzecz Agenta oraz Uczestników, szereg czynności składających się łącznie na usługę zarządzania płynnością finansową wykonywana na podstawie Umowy czyli Cash Poolingu. W praktyce więc to Bank, jako usługodawca, będzie wykonywać czynności opodatkowane na podstawie Umowy Cash Poolingu Rzeczywistego. Agent ani Uczestnicy nie będą uzyskiwali wynagrodzenia bądź jakichkolwiek środków pieniężnych poza ewentualnymi odsetkami wynikającymi z Umowy Cash Poolingu Rzeczywistego. Zatem nie zostanie spełniona jedna z przesłanek (brak wynagrodzenia) wynikająca z art. 8 ust. 1 ustawy) powodująca opodatkowanie usługi na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym Państwo (Agent) oraz pozostali Uczestnicy Umowy Cash Poolingu Rzeczywistego (będący w niniejszej sprawie Zainteresowanymi niebędącymi stroną postępowania) nie będą świadczyć usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. Ponadto podejmowane przez Państwa czynności w ramach opisanej umowy nie będą stanowiły nieodpłatnego świadczenia usług zrównanego z odpłatnym świadczeniem usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy, gdyż treść wniosku nie wskazuje, by miały one służyć do celów innych niż Państwa działalność gospodarcza.
nr 0111-KDIB3-1.4012.421.2024.4.MP z dnia 17 października 2024 r.:
Mając na uwadze wcześniejsze rozważania oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że czynności wykonywane przez Państwa i pozostałych Uczestników Systemu Cash Poolingu, polegające jedynie na posiadaniu rachunków bankowych, za pośrednictwem których realizowane będą wpływy i wypływy środków finansowych nie będą stanowić odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy lecz jedynie elementy pomocnicze, konieczne dla efektywnego świadczenia przez inny podmiot usługi cash poolingu. Jak wynika z opisu sprawy, Państwo - jako Agent - będą wykonywać jedynie wymienione w Umowie czynności o charakterze technicznym, natomiast pozostali Uczestnicy struktury cash poolingu nie będą wykonywać żadnych czynności. Nie będą Państwo (Agent i Uczestnicy) uzyskiwać wynagrodzenia z tego tytułu. Państwo i pozostali Uczestnicy będą mogli jedynie otrzymywać odsetki lub być zobowiązani do ich zapłaty. Zatem z tytułu wykonywania ww. czynności, Państwo i pozostali Uczestnicy nie będą działać w charakterze podatników podatku od towarów i usług, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. Tym samym czynności Państwa i pozostałych Uczestników wykonywane w ramach Systemu Cash Poolingu nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług, w kwestii objętej pytaniem nr 1 - jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Zgodnie z art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.).
Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Jednolity tekst ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług został opublikowany w Dz. U. z 2025 r. poz. 775.
Interpretacja dotyczy dotyczystanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Ocena Państwa stanowiska w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.
Zaznaczenia wymaga, że Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega jednak, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny interpretacja nie wywoła skutków prawnych.
Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
Zainteresowany będący stroną postępowania – K. - art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej - ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.
