Interpretacja indywidualna z dnia 9 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDSB1-1.4019.11.2025.1.ND
Napoje roślinne zawierające wyłącznie naturalne cukry nie podlegają opłacie cukrowej; mieszanki z napojami o naturalnych cukrach, a także produkty z dodanym disacharydem, podlegają tej opłacie.
Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w zakresie ustalenia czy są Państwo podmiotem zobowiązanym do uiszczenia opłaty od środków spożywczych oraz wykazywania informacji w zakresie napojów podlegających tej opłacie od:
- napojów zawierających w swoim składzie wyłącznie cukry pochodzenia naturalnego - jest prawidłowe,
- napojów, do których w procesie produkcji dodany został napój posiadający w swoim składzie wyłącznie cukry pochodzenia naturalnego - jest nieprawidłowe,
- produktów stanowiących roślinny odpowiednik mleka, zawierających w swoim składzie zarówno cukry pochodzenia naturalnego, jak i cukry będące disacharydami dodane w procesie produkcji - jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy przepisów ustawy o zdrowiu publicznym, w zakresie opłaty od środków spożywczych. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W zakresie istotnym dla niniejszego wniosku wskazać należy, iż Wnioskodawca zajmuje się sprzedażą detaliczną produktów spożywczych (w tym napojów) i (…), które oferowane są w ramach sieci sklepów (…) zlokalizowanych na terenie Polski.
W ramach działalności gospodarczej prowadzonej na terenie kraju Spółka między innymi nabywa napoje, mogące podlegać obowiązkowi uiszczenia opłaty od środków spożywczych, o której mowa w treści art. 12a ust. 1 u.z.p. (dalej: „opłata cukrowa” lub „podatek cukrowy”). Napoje nabywane są w drodze wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów od zagranicznych dostawców.
Wszystkie nabywane w ten sposób produkty przeznaczone są do dalszej odsprzedaży detalicznej.
Wątpliwości Spółki odnośnie obowiązku uiszczania opłaty cukrowej dotyczą produktów należących do kategorii tzw. napojów roślinnych, stanowiących roślinne odpowiedniki mleka.
Napoje będące przedmiotem wniosku są napojami ujętymi w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i usług w dziale 11, klasie 11.07.19 „Pozostałe napoje bezalkoholowe”.
Przedmiotem niniejszego wniosku będą następujące grupy napojów roślinnych:
1. Napoje roślinne zawierające w swoim składzie wyłącznie cukry pochodzenia roślinnego (zwane dalej „Produkty”).
2. Napoje roślinne, do których w procesie produkcji został dodany napój zawierający w swoim składzie wyłącznie cukry pochodzenia roślinnego (zwane dalej „Produkty z dodatkiem napojów”).
3. Wszystkie napoje roślinne stanowiące roślinne odpowiedniki mleka.
Ad 1. Napoje roślinne zawierające w swoim składzie wyłącznie cukry pochodzenia roślinnego
Napoje te z racji swojego charakteru są odpowiednie dla osób z nietolerancją laktozy, wegan oraz wegetarian, będąc przy tym roślinnym zamiennikiem mleka. Na etykietach tych Produktów została wskazana zawartość cukru w gramach na 100 ml. Cukier zawarty w Produktach nie został dodany na żadnym etapie produkcji oraz pochodzi wyłącznie z ziaren wykorzystanych do produkcji napoju.
Wątpliwości Spółki odnośnie obowiązku uiszczania opłaty cukrowej dotyczą sześciu produktów należących do tej kategorii.
Produktami są:
- (…)
Poniżej zaprezentowano opisy zawierające składy analizowanych produktów:
1) (…)
(…) stanowi napój roślinny marki (…), wyprodukowany na bazie (…).
Skład:
- (…)
Zawartość cukru wskazana na etykiecie produktu wynosi (…) g/100 ml. Ponadto, cukier zawarty w produkcie nie został dodany na żadnym etapie produkcji oraz pochodzi wyłącznie z ziaren wykorzystanych do produkcji napoju.
2) (…)
(…) stanowi napój roślinny (…), wyprodukowany na bazie (…).
Skład:
- (…)
Zawartość cukru wskazana na etykiecie produktu wynosi (…) g/100 ml. Ponadto, cukier zawarty w produkcie nie został dodany na żadnym etapie produkcji oraz pochodzi wyłącznie z użytych do produkcji napoju ziaren.
3) (…)
(…) stanowi napój roślinny (…), wyprodukowany na bazie (…).
Skład:
- (…)
(…)
Zawartość cukru wskazana na etykiecie produktu nie przekracza poziomu (…) g/100 ml. Cukier zawarty w produkcie nie został dodany na żadnym etapie produkcji oraz pochodzi wyłącznie z użytych do produkcji napoju (…).
4) (…)
(…) stanowi napój roślinny (…), wyprodukowany na bazie (…).
Skład:
- (…)
Zawartość cukru wskazana na etykiecie produktu wynosi (…) g/100 ml. Cukier zawarty w produkcie nie został dodany na żadnym etapie produkcji oraz pochodzi wyłącznie ze składników użytych do produkcji napoju.
5) (…)
(…) stanowi napój roślinny (…), wyprodukowany na bazie (…).
Skład:
- (…)
Zawartość cukru wskazana na etykiecie produktu wynosi (…) g/100 ml. Cukier zawarty w produkcie nie został dodany na żadnym etapie produkcji oraz pochodzi wyłącznie z użytych do produkcji napoju ziaren.
6) (…)
(…) stanowi napój roślinny (…), wyprodukowany na bazie (…).
Skład:
- (…)
Zawartość cukru wskazana na etykiecie produktu wynosi (…) g/100 ml. Cukier zawarty w produkcie nie został dodany na żadnym etapie produkcji oraz pochodzi wyłącznie ze składników użytych do produkcji napoju.
Napoje z grupy pierwszej będące przedmiotem wniosku nie zawierają cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz. Urz. UE L 354 z 31.12.2008, str. 16, ze zm.), kofeiny i tauryny. Napoje zawierają jedynie cukier występujący w nich naturalnie.
Ad 2. Napoje roślinne, do których w procesie produkcji został dodany napój zawierający w swoim składzie wyłącznie cukry pochodzenia roślinnego
Napoje te z racji swojego charakteru są odpowiednie dla osób z nietolerancją laktozy, wegan oraz wegetarian, będąc przy tym roślinnym zamiennikiem mleka. Na etykietach tych Produktów została wskazana zawartość cukru w gramach na 100 ml. Cukier zawarty w Produktach nie został dodany na żadnym etapie produkcji oraz pochodzi wyłącznie z ziaren oraz napoju wykorzystanych do produkcji napoju.
Wątpliwość Spółki odnośnie obowiązku uiszczania opłaty cukrowej dotyczy Napoju (…), który należy do tej grupy produktów.
(…) stanowi napój roślinny (…), wyprodukowany na bazie (…).
Skład:
- (…)
(…)
Zawartość cukru wskazana na etykiecie produktu wynosi (…) g/100 ml. Cukier zawarty w produkcie nie został dodany na żadnym etapie produkcji oraz pochodzi wyłącznie z ziaren (…) oraz napoju (…), w których występuje naturalnie.
Napoje z grupy drugiej będące przedmiotem wniosku nie zawierają cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz. Urz. UE L 354 z 31.12.2008, str. 16, ze zm.), kofeiny i tauryny. Napoje zawierają jedynie cukier występujący w nich naturalnie.
Ad 3. Wszystkie napoje roślinne stanowiące roślinne odpowiedniki mleka
Wszystkie powyższe napoje stanowią napoje roślinne, będące swoistym odpowiednikiem mleka. Napoje roślinne z racji posiadanej specyfiki wykorzystywane są częstokroć jako zamienniki napojów mlecznych, gdyż pozwalają konsumentom na zaspokojenie analogicznych potrzeb. Na etykietach tych Produktów została wskazana zawartość cukru w gramach na 100 ml. Cukry występujące w napojach roślinnych z grupy 3 częściowo są pochodzenia naturalnego i częściowo zostały również dodane w procesie produkcji do napoju.
Wątpliwości Spółki odnośnie obowiązku uiszczania opłaty cukrowej dotyczą czterech produktów należących do tej kategorii.
Produktami są:
- (…)
Poniżej zaprezentowano opisy zawierające składy analizowanych produktów:
1) (…)
(…) stanowi napój roślinny (…), wyprodukowany na bazie (…).
Skład:
- (…)
(…)
Zawartość cukru wskazana na etykiecie produktu wynosi (…) g/100 ml (cukier naturalny - (…) g/100 ml, cukier dodany podczas produkcji - (…) g/100 ml).
2) (…)
(…) stanowi napój roślinny (…), wyprodukowany na bazie (…).
Skład:
- (…)
Zawartość cukru wskazana na etykiecie produktu wynosi (…) g/100 ml (cukier naturalny - (…) g/100 ml, cukier dodany podczas produkcji - (…) g/100 ml).
3) (…)
(…) stanowi napój roślinny (…), wyprodukowany na bazie (…).
Skład:
- (…)
Zawartość cukru wskazana na etykiecie produktu wynosi (…) g/100 ml (cukier naturalny - (…) g/100 ml, cukier dodany podczas produkcji - (…) g/100 ml).
4) (…)
(…) stanowi napój roślinny (…), wyprodukowany na bazie (…).
Skład:
- (…)
Zawartość cukru wskazana na etykiecie produktu wynosi (…) g/100 ml (cukier naturalny - (…) g/100 ml, cukier dodany podczas produkcji - (…) g/100 ml).
Napoje z grupy trzeciej zawierają cukier będący disacharydem. Nie zawierają substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz. Urz. UE L 354 z 31.12.2008, str. 16, ze zm.), kofeiny i tauryny.
Na gruncie tak przedstawionego stanu faktycznego, po stronie Spółki pojawiły się wątpliwości związane z interpretacją przepisów u.z.p. dotyczące kwalifikacji napojów (Produktów oraz Produktów z dodatkiem napojów), których wprowadzenie na rynek krajowy będzie związane z obowiązkiem uiszczenia opłaty cukrowej.
Pytania
1. Czy w rozumieniu art. 12d ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z art. 12a u.z.p., Spółka jest podmiotem zobowiązanym do uiszczenia podatku cukrowego od napojów zawierających w swoim składzie wyłącznie cukry pochodzenia naturalnego (Produkty) oraz wykazywania informacji w zakresie napojów podlegających opłacie cukrowej?
2. Czy w rozumieniu art. 12d ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z art. 12a u.z.p., Spółka jest podmiotem zobowiązanym do uiszczenia podatku cukrowego od napojów, do których w procesie produkcji dodany został napój posiadający w swoim składzie wyłącznie cukry pochodzenia naturalnego (Produkty z dodatkiem napojów) oraz wykazywania informacji w zakresie napojów podlegających opłacie cukrowej?
3. Czy w rozumieniu art. 12b ust. 2 pkt 7 w powiązaniu z art. 12a u.z.p., Spółka jest podmiotem zobowiązanym do uiszczenia podatku cukrowego od produktów stanowiących roślinny odpowiednik mleka oraz wykazywania informacji w zakresie napojów podlegających opłacie cukrowej?
Państwa stanowisko w sprawie
1. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w świetle art. 12d ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z art. 12a u.z.p., Spółka nie jest zobowiązana do uiszczenia podatku cukrowego, z uwagi na fakt, że wszystkie cukry zawarte w Produktach są pochodzenia naturalnego.
2. W opinii Spółki, w świetle art. 12d ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z art. 12a u.z.p., nie jest ona zobowiązana do uiszczenia podatku cukrowego względem Produktów z dodatkiem napojów z uwagi na fakt, iż wszystkie zawarte w nich cukry są pochodzenia naturalnego.
3. Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 12b ust. 2 pkt 7 w powiązaniu z art. 12 u.z.p. Spółka nie jest zobowiązana do uiszczenia podatku cukrowego względem napojów roślinnych stanowiących roślinne odpowiedniki produktów mlecznych, posiadających wysoce zbliżone właściwości odżywcze.
Ad 1.
Zgodnie z treścią art. 12a ust. 1 u.z.p., wprowadzanie na rynek krajowy napojów z dodatkiem:
1) cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz. Urz. UE L 354 z 31.12.2008, str. 16, z późn. zm.), zwanym dalej „rozporządzeniem nr 1333/2008”;
2) kofeiny lub tauryny;
- podlega opłacie.
Stosownie do treści art. 12a ust. 2 u.z.p., przez wprowadzenie na rynek krajowy napojów, o których mowa w ust. 1, rozumie się sprzedaż napojów przez podmioty obowiązane do zapłaty opłaty, o których mowa w art. 12d ust. 1, do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna napojów przez: producenta, podmiot, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2, podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju, albo sprzedaż w przypadku, o którym mowa w art. 12e ust. 3, tj. w przypadku sprzedaży napojów podlegających opłacie do podmiotu prowadzącego jednocześnie sprzedaż detaliczną i hurtową.
W myśl art. 12b ust. 1 u.z.p., za napój, o którym mowa w art. 12a ust. 1, uważa się wyrób w postaci napoju oraz syrop będący środkiem spożywczym, ujęty w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32 i 10.89 oraz w dziale 11, w którego składzie znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.
Zgodnie z art. 12d ust. 1 u.z.p., obowiązek zapłaty opłaty ciąży na osobie fizycznej, osobie prawnej oraz jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej będącej:
1) podmiotem sprzedającym napoje do punktów sprzedaży detalicznej albo prowadzącym sprzedaż detaliczną napojów w przypadku: producenta, podmiotu nabywającego napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju;
2) zamawiającym, w przypadku gdy, skład napoju objętego opłatą stanowi element umowy zawartej przez producenta a dotyczącej produkcji tego napoju dla zamawiającego.
Jak stanowi art. 12e ust. 1 u.z.p., obowiązek zapłaty opłaty powstaje z dniem wprowadzenia na rynek krajowy napoju, o którym mowa w art. 12a ust. 1.
Dodatkowo, jak wskazuje treść art. 12e ust. 3 u.z.p., obowiązek zapłaty opłaty ciąży na podmiocie sprzedającym napoje, o których mowa w art. 12a ust. 1, podmiotowi prowadzącemu jednocześnie sprzedaż detaliczną oraz hurtową. W takim przypadku opłatę odprowadza się od wszystkich sprzedanych temu podmiotowi napojów objętych opłatą.
Biorąc pod uwagę treść powyższych przepisów oraz opis Produktów przedstawionych w stanie faktycznym, zdaniem Wnioskodawcy, napoje roślinne oferowane przez Spółkę (w typie Produktów) wprowadzane przez nią na rynek nie są objęte obowiązkiem uiszczania opłaty cukrowej z uwagi na fakt, że wszystkie cukry zawarte w składzie takich wyrobów są pochodzenia naturalnego. Innymi słowy, każdy wyrób, który zawiera w swoim składzie wyłącznie cukry pochodzenia naturalnego, nie będzie podlegał opłacie od środków spożywczych.
Jak wynika z treści art. 12a ust. 1 u.z.p. opłacie cukrowej podlega m.in. wprowadzanie na rynek napojów zawierających w swoim składzie cukry w postaci monosacharydów lub disacharydów, jak również środków spożywczych zawierających te substancje lub inne substancje spożywcze. Z przedstawionego we wcześniejszej części wniosku stanu faktycznego wynika bezpośrednio, że Produkty nie posiadają w swoim składzie ww. cukrów lub substancji mogących je zawierać. (…) mogąca występować w składach niektórych Produktów stanowią polisacharydy nieobjęte zakresem stosowania omawianych przepisów, które ponadto w treści rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie dozwolonych substancji dodatkowych zostały zaklasyfikowane jako emulgatory, środki spulchniające, substancje żelujące.
Co więcej, zgodnie z brzmieniem art. 12b ust. 1 z zakresu obowiązywania opłaty cukrowej wyłączone zostały napoje posiadające w swoim składzie cukry i substancje słodzące wskazane w art. 12a ust. 1 u.z.p. występujące naturalnie w danym napoju tzn. nie zostały do niego oddzielnie dodane na żadnym etapie produkcji. Wnioskodawca w stanie faktycznym wskazał, iż oferowane napoje roślinne posiadają w swoim składzie wyłącznie naturalnie występujące cukry, zawarte w składnikach wykorzystanych do ich produkcji tj. (…). Należy przy tym wskazać, iż powyższe składniki nie są dodawane z zamiarem nadania słodkiego smaku Produktom, zaś stanowiły podstawowe komponenty warunkujące ich smak i właściwości.
Jak wynika bowiem z treści orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (wyrok z dnia 1 marca 2023 r. sygn. akt III FSK 1278/22) „przez substancje występujące naturalnie rozumie się substancje, które nie zostały dodane do produktu, natomiast znajdują się w składzie zgodnie z jego charakterystyką, np. cukry występujące w owocach (w odniesieniu do soków) lub kofeina zawarta w naparze z kawy (zob. Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów - IX kadencja, druk sejm. nr 210). Z zawartego w art. 12b ust. 1 u.z.p. wyłączenia przedmiotowego nie wynika, by dotyczyło ono wyłącznie substancji występujących naturalnie w wyrobie w 100%”.
Tym samym, zdaniem Spółki, cukry występujące w kluczowych składnikach wykorzystywanych do wytworzenia napojów roślinnych (tj. w przypadku Produktów będzie to przykładowo (…)) wpisują się w zakres powyższej definicji substancji występujących naturalnie, gdyż nie są osobno dodawane do napojów roślinnych oferowanych przez Spółkę, lecz stanowią nierozerwalny element tychże składników.
Co więcej, potwierdzenie słuszności stanowiska Wnioskodawcy znajduje uzasadnienie w wydanych wcześniej interpretacjach indywidualnych, w szczególności:
- w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 kwietnia 2024 r., sygn. 0111-KDSB1-1.4019.3.2024.2.MC organ stwierdził, że „(...) napój objęty przedmiotem niniejszej interpretacji produkowany na bazie owsa zawiera wyłącznie cukry powstałe w trakcie procesu jego produkcji, zatem są to substancje występujące w nim naturalnie, bowiem nie zostały one dodane do napoju. W konsekwencji Państwa stanowisko w zakresie wyłączenia z opłaty od środków spożywczych, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy, napoju bezalkoholowego zawierającego cukry powstałe w trakcie procesu jego produkcji, pochodzące z owsa, niedodane do produktu jako odrębny składnik - jest prawidłowe”.
- w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 listopada 2023 r., sygn. 0111-KDSB1-1.4019.116.2021.13.MF organ stwierdził, że „(...) zasadne jest stanowisko, zgodnie z którym występujące w Produktach cukry pochodzące wyłącznie z koncentratów owocowych, soków (w tym soków dodawanych w procesie produkcji napoju) stanowią „substancje występujące naturalnie” w Produktach. Produkty zawierające wyłącznie takie cukry nie stanowią zatem „napojów podlegających opłacie”, o których mowa w art 12a ust 1 i art. 12b ust. 1 ustawy o zdrowiu publicznym”.
W treści przywołanych interpretacji indywidualnych organ administracji skarbowej wskazuje każdorazowo, że z zakresu obowiązywania opłaty cukrowej wyłączone zostały napoje posiadające w swoim składzie cukry występujące naturalnie w składnikach wykorzystanych do ich produkcji.
Zgodnie z powyższymi ustaleniami, w przedstawionym stanie faktycznym, na podstawie obowiązujących przepisów prawa podatkowego oraz wydawanych interpretacji indywidualnych, należy uznać, że Wnioskodawca nie jest zobowiązany do uiszczenia podatku cukrowego od oferowanych napojów roślinnych zawierających wyłącznie cukry naturalne.
Ad 2.
Przedmiot drugiego pytania Spółki zawartego w treści niniejszego wniosku stanowi obowiązek uiszczania opłaty cukrowej względem napojów roślinnych, do których w procesie produkcji dodany został napój posiadający w swoim składzie wyłącznie cukry pochodzenia naturalnego (Produkty z dodatkiem napojów).
W stanie faktycznym wskazano, że do produkcji napojów roślinnych mogą być dodawane również inne napoje, które posiadają w swoim składzie jedynie naturalnie występujący cukry.
Tym samym, w opinii Spółki fakt, iż Produkty z dodatkiem napojów nie posiadają w swoim składzie cukrów dodanych, a jedynie te występujące naturalnie w ich komponentach stanowi podstawę, aby uznać, że ich obecność nie determinuje konieczności uiszczania opłaty cukrowej.
Prawdziwości powyższej argumentacji dowodzi treść orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 23 sierpnia 2023 r. (sygn. III FSK 189/23), w której wskazano, że „jeżeli cukry wchodzące w skład napoju są cukrami występującymi naturalnie np. są składnikiem dodanego w trakcie produkcji soku owocowego, znajdują się w napoju zgodnie z jego charakterystyką, należy uznać, że są cukrami występującymi naturalnie”.
Sąd zwraca również uwagę, że cele przyświecające wprowadzeniu analizowanej regulacji wskazują, że „głównym celem wprowadzenia opłaty [cukrowej] jest promowanie prozdrowotnych wyborów żywieniowych oraz poprawa jakości diety przez ograniczenie spożycia słodkich napojów (...). Trudno zakładać, że promowaniem prozdrowotnych wyborów żywieniowych jest opodatkowanie substancji występujących w napojach naturalnie”.
Ponadto w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 listopada 2023 r., sygn. 0111-KDSB1-1.4019.116.2021.13.MF organ stwierdził, że „(...) zasadne jest stanowisko, zgodnie z którym występujące w Produktach cukry pochodzące wyłącznie z koncentratów owocowych, soków (w tym soków dodawanych w procesie produkcji napoju) stanowią „substancje występujące naturalnie” w Produktach. Produkty zawierające wyłącznie takie cukry nie stanowią zatem „napojów podlegających opłacie”, o których mowa w art 12a ust 1 i art. 12b ust. 1 ustawy o zdrowiu publicznym”.
Tym samym w opinii Wnioskodawcy cukier zawarty naturalnie w napojach dodawanych do Produktów z dodatkiem napojów nie stanowi przesłanki do objęcia ich zakresem obowiązywania opłaty cukrowej.
Ad 3.
Odnosząc się do charakterystyki napojów zawartej w opisie stanu faktycznego, wynika z niej, iż wszystkie stanowią napoje roślinne, będące swoistym odpowiednikiem mleka. Zgodnie z brzmieniem art. 12b ust. 2 pkt 7 opłacie cukrowej nie podlegają napoje wprowadzone na rynek krajowy będące wyrobami, w których na pierwszym miejscu w wykazie składników znajduje się mleko albo jego przetwory, niezależnie od ich sklasyfikowania w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Napoje roślinne z racji posiadanej specyfiki wykorzystywane są zazwyczaj jako zamienniki napojów mlecznych, gdyż pozwalają konsumentom na zaspokojenie analogicznych potrzeb.
Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, poza okolicznościami wskazanymi wyżej, istnieją również osobne przesłanki przemawiające za koniecznością wyłączenia napojów roślinnych z zakresu obowiązywania opłaty cukrowej, podobnie jak miało to miejsce w przypadku napojów mlecznych. Tożsamy pogląd zawarty został w treści interpelacji poselskiej z dnia 6 lutego 2023 r. (sygn. 38909) skierowanej do Ministra Zdrowia, w której zwrócono uwagę na następujące kwestie:
- Równe traktowanie napojów roślinnych na bazie soi, orzechów, zbóż i nasion oraz napojów mlecznych zapewniają przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie objęcia ich analogiczną, obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 5%;
- Uwspólnianie przepisów obowiązujących dla napojów roślinnych i mlecznych odgrywa kluczowe znaczenie dla osób posiadających specjalne wymagania żywieniowe tj. m.in. osoby z alergią na białka mleka, osoby z nietolerancją laktozy, weganie, wegetarianie;
- Napoje roślinne są wysoce zbliżone do napojów mlecznych pod względem zawartych w nich wybranych substancji odżywczych, takich jak wapń i białko, co pozwala na zaspokajanie w zbliżonym stopniu analogicznych potrzeb konsumentów przez obydwie grupy napojów;
W związku z powyższym w opinii Wnioskodawcy zasadne wydaje się uwspólnienie zakresu obowiązywania opłaty cukrowej dla napojów roślinnych i napojów mlecznych, z uwagi na ich substytucyjność, zbliżone właściwości odżywcze oraz pełnienie tożsamych funkcji dla konsumentów.
Tym samym w opinii Spółki nie jest ona zobowiązana do uiszczania podatku cukrowego względem napojów roślinnych, również z uwagi na fakt, iż ich właściwości oraz przeznaczenie są wysoce zbliżone do napojów mlecznych, które wyłączone zostały z zakresu obowiązywania opłaty cukrowej. Odmienne podejście stanowiłoby, w ocenie Wnioskodawcy, dyskryminację i nierówne traktowanie osób, które ze względów zdrowotnych lub światopoglądowych nie mogą spożywać produktów mlecznych, lecz są zmuszone do korzystania z roślinnych substytutów mleka.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie ustalenia czy są Państwo podmiotem zobowiązanym do uiszczenia opłaty od środków spożywczych oraz wykazywania informacji w zakresie napojów podlegających tej opłacie od:
- napojów zawierających w swoim składzie wyłącznie cukry pochodzenia naturalnego - jest prawidłowe,
- napojów, do których w procesie produkcji dodany został napój posiadający w swoim składzie wyłącznie cukry pochodzenia naturalnego - jest nieprawidłowe,
- produktów stanowiących roślinny odpowiednik mleka, zawierających w swoim składzie zarówno cukry pochodzenia naturalnego, jak i cukry będące disacharydami dodane w procesie produkcji - jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 12a ustawy z 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1670 ze zm.), zwanej dalej ustawą,
1. wprowadzanie na rynek krajowy napojów z dodatkiem:
1) cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz. Urz. UE L 354 z 31.12.2008, str. 16, z późn. zm.) zwanym dalej "rozporządzeniem nr 1333/2008",
2) kofeiny lub tauryny
- podlega opłacie.
2. przez wprowadzenie na rynek krajowy napojów, o których mowa w ust. 1, rozumie się sprzedaż napojów przez podmioty obowiązane do zapłaty opłaty, o których mowa w art. 12d ust. 1, do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna napojów przez: producenta, podmiot, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2, podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju, albo sprzedaż w przypadku, o którym mowa w art. 12e ust. 3.
3. Przez sprzedaż detaliczną, o której mowa w ust. 2, rozumie się dokonywanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w ramach działalności gospodarczej zbywcy, odpłatnego zbywania towarów konsumentom na podstawie umowy zawartej:
1) w lokalu przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. z 2023 r. poz. 2759 oraz z 2024 r. poz. 1222),
2) poza lokalem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta
- także w przypadku, gdy zbywaniu towaru towarzyszy świadczenie usługi odrębnie niezaewidencjonowanej.
Natomiast w myśl art. 12b ustawy,
1. Za napój, o którym mowa w art. 12a ust. 1, uważa się wyrób w postaci napoju oraz syrop będący środkiem spożywczym, ujęty w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32 i 10.89 oraz w dziale 11, w którego składzie znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.
2. Opłacie nie podlega wprowadzenie na rynek krajowy napojów:
1) będących wyrobami medycznymi w rozumieniu art. 2 pkt 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/745 z dnia 5 kwietnia 2017 r. w sprawie wyrobów medycznych, zmiany dyrektywy 2001/83/WE, rozporządzenia (WE) nr 178/2002 i rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 oraz uchylenia dyrektyw Rady 90/385/EWG i 93/42/EWG (Dz.Urz. UE L 117 z 05.05.2017, str. 1, z późn. zm.2));
2) będących suplementami diety w rozumieniu art. 3 ust. 3 pkt 39 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz.U. z 2023 r. poz. 1448);
3) będących żywnością specjalnego przeznaczenia medycznego, preparatami do początkowego żywienia niemowląt, preparatami do dalszego żywienia niemowląt, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie żywności przeznaczonej dla niemowląt i małych dzieci oraz żywności specjalnego przeznaczenia medycznego i środków spożywczych zastępujących całodzienną dietę, do kontroli masy ciała oraz uchylającym dyrektywę Rady 92/52/EWG, dyrektywy Komisji 96/8/WE, 1999/21/WE, 2006/125/WE i 2006/141/WE, dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/39/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 41/2009 i (WE) nr 953/2009 (Dz.Urz. UE L 181 z 29.06.2013, str. 35, z późn. zm.3));
4) będących wyrobami akcyzowymi w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1542, 1598 i 1723);
5) w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego oraz zawartość cukrów jest mniejsza lub równa 5 g w przeliczeniu na 100 ml napoju;
6) będących roztworami węglowodanowo-elektrolitowymi, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 432/2012 z dnia 16 maja 2012 r. ustanawiającym wykaz dopuszczonych oświadczeń zdrowotnych dotyczących żywności, innych niż oświadczenia odnoszące się do zmniejszenia ryzyka choroby oraz rozwoju i zdrowia dzieci (Dz.Urz. UE L 136 z 25.05.2012, str. 1, z późn. zm.4)), zwanym dalej "rozporządzeniem nr 432/2012", w których zawartość cukrów jest mniejsza lub równa 5 g w przeliczeniu na 100 ml napoju;
7) będących wyrobami, w których na pierwszym miejscu w wykazie składników znajduje się mleko albo jego przetwory, niezależnie od ich sklasyfikowania w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.
Zgodnie z art. 12d ust. 1 ustawy:
Obowiązek zapłaty opłaty ciąży na osobie fizycznej, osobie prawnej oraz jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej będącej:
1) podmiotem sprzedającym napoje do punktów sprzedaży detalicznej albo prowadzącym sprzedaż detaliczną napojów w przypadku: producenta, podmiotu nabywającego napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju;
2) zamawiającym, w przypadku gdy skład napoju objętego opłatą stanowi element umowy zawartej przez producenta a dotyczącej produkcji tego napoju dla zamawiającego.
Jak stanowi art. 12e ust. 1 ustawy:
Obowiązek zapłaty opłaty powstaje z dniem wprowadzenia na rynek krajowy napoju, o którym mowa w art. 12a ust. 1.
Na podstawie art. 12f ustawy:
1. Na wysokość opłaty składają się następujące części:
1) 0,50 zł za zawartość cukrów w ilości równej lub mniejszej niż 5 g w 100 ml napoju, lub za zawartość w jakiejkolwiek ilości co najmniej jednej substancji słodzącej, o których mowa w rozporządzeniu nr 1333/2008,
2) 0,05 zł za każdy gram cukrów powyżej 5 g w 100 ml napoju
- w przeliczeniu na litr napoju.
2. Wysokość opłaty dla napojów zawierających powyżej 5 g cukrów w 100 ml napoju stanowi sumę części, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, z wyłączeniem ust. 7.
3. Napoje zawierające dodatek kofeiny lub tauryny są objęte opłatą w wysokości 0,10 zł w przeliczeniu na litr napoju.
4. Wysokość opłaty dla napojów zawierających substancje, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lub 2, oraz kofeinę lub taurynę stanowi odpowiednio sumę części, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lub 2, oraz opłaty, o której mowa w ust. 3.
5. Do obliczenia opłaty zawartość cukrów w 100 ml napoju jest zaokrąglana w górę do pełnego grama.
6. Maksymalna wysokość opłaty wynosi 1,2 zł w przeliczeniu na 1 litr napoju.
Zgodnie z art. 12g ust. 1 ustawy:
Podmioty obowiązane do zapłaty opłaty, o których mowa w art. 12d ust. 1, są obowiązane:
1) składać w postaci elektronicznej informację, opatrzoną podpisem kwalifikowanym, według wzoru, o którym mowa w ust. 3, organowi właściwemu w sprawie opłaty za pośrednictwem systemu informatycznego ministra właściwego do spraw finansów publicznych,
2) obliczać i wpłacać opłatę
- w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy informacja, na rachunek organu właściwego w sprawie opłaty.
Z opisu stanu faktycznego wynika, że zajmują się Państwo sprzedażą detaliczną produktów (…) zlokalizowanych na terenie Polski.
W ramach działalności gospodarczej prowadzonej na terenie kraju nabywają Państwo między innymi napoje, mogące podlegać obowiązkowi uiszczenia opłaty od środków spożywczych, o której mowa w treści art. 12a ust. 1 u.z.p. Napoje nabywane są w drodze wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów od zagranicznych dostawców.
Wskazali Państwo również, iż wszystkie nabywane w ten sposób produkty przeznaczone są do dalszej odsprzedaży detalicznej.
Napoje będące przedmiotem wniosku są napojami ujętymi w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i usług w dziale 11, klasie 11.07.19 „Pozostałe napoje bezalkoholowe”.
We wniosku podzielili Państwo napoje na trzy grupy produktów, tj.:
1. Napoje roślinne zawierające w swoim składzie wyłącznie cukry pochodzenia roślinnego.
2. Napoje roślinne, do których w procesie produkcji został dodany napój zawierający w swoim składzie wyłącznie cukry pochodzenia roślinnego.
3. Wszystkie napoje roślinne stanowiące roślinne odpowiedniki mleka.
Wskazali Państwo także, że cukier zawarty w Produktach z grupy 1 nie został dodany na żadnym etapie produkcji oraz pochodzi wyłącznie z ziaren wykorzystanych do produkcji napoju. Napoje z tej grupy nie zawierają cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, kofeiny i tauryny. Napoje te zawierają jedynie cukier występujący w nich naturalnie.
W odniesieniu do Produktów z grupy 2 wskazali Państwo, że cukier zawarty w tych Produktach nie został dodany na żadnym etapie produkcji oraz pochodzi wyłącznie z ziaren oraz napoju wykorzystanych do produkcji napoju. Wyjaśnili także Państwo, że napoje z grupy 2 nie zawierają cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, kofeiny i tauryny.
Z kolei w zakresie Produktów z grupy 3 wskazali Państwo, że cukry występujące w tych napojach roślinnych częściowo są pochodzenia naturalnego i częściowo zostały również dodane w procesie produkcji do napoju. Napoje z grupy 3 zawierają cukier będący disacharydem oraz nie zawierają substancji słodzących, kofeiny i tauryny.
Państwa wątpliwość budzi kwestia obowiązku uiszczania opłaty od środków spożywczych dotyczącej produktów należących do kategorii tzw. napojów roślinnych oraz wykazania informacji w zakresie tych napojów.
Jak wynika z wyżej powołanych przepisów ustawy, opłacie od środków spożywczych podlega wprowadzenie na rynek krajowy napojów ujętych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32 i 10.89 oraz w dziale 11, w składzie których znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.
Zatem opłacie, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy, podlega napój z dodatkiem:
- cukrów (monosacharydów i/lub disacharydów),
- środków spożywczych zawierających wskazane cukry,
- substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu nr 1333/2008,
- kofeiny i/lub tauryny.
Ustawa o zdrowiu publicznym nie precyzuje sformułowania „substancje występujące naturalnie”. Natomiast jak wskazano w uzasadnieniu do rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów (druk sejmowy nr 210), „przez substancje występujące naturalnie rozumie się substancje, które nie zostały dodane do produktu, natomiast znajdują w składzie zgodnie z jego charakterystyką, np. cukry występujące w owocach (w odniesieniu do soków) lub kofeina zawarta w naparze z kawy”.
Ustawodawca substancje występujące naturalnie odnosi do napoju podlegającego opłacie, a nie do składników, na bazie których napój jest wyprodukowany. Tym samym substancje występujące naturalnie w napoju powinny być zgodne z charakterystyką napoju, a nie jego składników.
W związku z powyższym środki spożywcze zawierające cukry będące monosacharydami lub disacharydami, nawet występujące naturalnie w tych środkach spożywczych, dodane w trakcie procesu produkcji napoju - nie stanowią substancji występujących w nim (tj. w napoju) naturalnie.
Jak już zostało wskazane, we wniosku podzielili Państwo napoje na trzy grupy produktów, tj.:
1. Napoje roślinne zawierające w swoim składzie wyłącznie cukry pochodzenia roślinnego.
2. Napoje roślinne, do których w procesie produkcji został dodany napój zawierający w swoim składzie wyłącznie cukry pochodzenia roślinnego.
3. Wszystkie napoje roślinne stanowiące roślinne odpowiedniki mleka.
W przypadku Produktów z grupy 1, tj. napojów roślinnych zawierających w swoim składzie wyłącznie cukry pochodzenia roślinnego, należy wskazać, iż stosownie do treści art. 12b ust. 1 ustawy, aby napój podlegał opłacie musi do niego zostać dodana jedna z substancji wymienionych w art. 12a ust. 1 ustawy.
Natomiast jak wskazali Państwo we wniosku, cukier występujący w Produktach z tej grupy nie został dodany na żadnym etapie produkcji napojów oraz pochodzi wyłącznie z ziaren wykorzystanych do ich produkcji, a zatem stwierdzić należy, że są to substancje występujące w tych Produktach naturalnie, bowiem nie zostały one do nich dodane. W konsekwencji czego Produkty z tej grupy nie podlegają opłacie od środków spożywczych.
W związku z powyższym, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia czy są Państwo podmiotem zobowiązanym do uiszczenia opłaty od środków spożywczych od napojów zawierających w swoim składzie wyłącznie cukry pochodzenia naturalnego oraz wykazania informacji w zakresie tych napojów - należy uznać za prawidłowe.
Z kolei w zakresie Produktów z grupy 2, tj. napojów roślinnych, do których w procesie produkcji został dodany napój zawierający w swoim składzie wyłącznie cukry pochodzenia roślinnego, zaznaczenia wymaga, iż w przypadku napojów, powstałych wskutek połączenia chociażby dwóch produktów, które oddzielnie nie podlegają opłacie od środków spożywczych, to jednak napój ten należy traktować jako mieszaninę z dodatkiem środków spożywczych, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy.
W przypadku tej grupy Produktów wskazali Państwo, że cukier zawarty w tych napojach nie został dodany na żadnym etapie ich produkcji oraz pochodzi wyłącznie z ziaren oraz napoju wykorzystanego do jego produkcji.
Zaznaczenia wymaga, iż napój roślinny zawierający cukier występujący w nim naturalnie, dodawany w procesie produkcji do innego napoju, stanowi dodatek środka spożywczego zawierającego cukier, a zatem nie stanowi substancji występującej naturalnie w tym napoju.
Pomimo, że niektóre składniki napojów z tej grupy zawierają cukry występujące naturalnie w tych składnikach, to w napojach z tej grupy cukier ten nie występuje naturalnie, ponieważ w procesie produkcji do napoju dodaje się środek spożywczy zawierający cukier.
Podsumowując, opisane we wniosku napoje z grupy 2, zawierają w swoim składzie środki spożywcze zawierające cukry, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy, tym samym spełniają definicję napoju określoną w art. 12b ust. 1 ustawy i podlegają opłacie od środków spożywczych.
Ponadto wskazać należy, że we wniosku zawarli Państwo m.in. informację, że napoje z tej grupy nie zawierają cukrów będących monosacharydami lub disacharydami.
Jednakże wskazali Państwo również, że zawartość cukru wykazana na etykiecie, w produkcie należącym do tej grupy wynosi (…) g/100 ml, co oznacza, że napój zawiera mono i/lub disacharydy.
Podkreślenia wymaga, iż w zakresie obowiązków informacyjnych dotyczących żywności obowiązuje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zwane dalej rozporządzeniem nr 1169/20112, zawierające szczegółowe regulacje dotyczące etykietowania produktów spożywczych. Tym samym źródłem informacji o substancjach, ze względu na których zawartość napój podlega opłacie od środków spożywczych jest ogólnodostępna, uregulowana odrębnymi przepisami etykieta, zawierająca jednoznacznie określone przepisami rozporządzenia nr 1169/2011 informacje.
Wymagania dotyczące obowiązkowych danych określonych dla opakowanych środków spożywczych zostały określone w art. 9 ust. 1 rozporządzenia nr 1169/2011, zgodnie z którym, obowiązkowe jest podanie następujących danych szczegółowych (zgodnie z art. 10-35 i z zastrzeżeniem określonych w rozdziale IV wyjątków) dotyczących m. in.:
a) nazwy żywności
b) wykazu składników
c) ilość określonych składników lub kategorii składników,
(…)
l) informacja o wartości odżywczej.
Zgodnie z załącznikiem I do rozporządzenia nr 1169/2011 pkt 1 „informacja o wartości odżywczej” lub „etykietowanie dotyczące wartości odżywczej” oznaczają informacje określające:
a) wartość energetyczną; lub
b) wartość energetyczną i tylko jeden lub więcej niż jeden spośród następujących składników odżywczych:
- tłuszcz (kwasy tłuszczowe nasycone, kwasy tłuszczowe jednonienasycone, kwasy tłuszczowe wielonienasycone),
- węglowodany (cukry, alkohole wielowodorotlenowe, skrobia),
(…)
Przy czym „cukry" oznaczają wszelkie cukry proste i dwucukry obecne w żywności, z wyjątkiem alkoholi wielowodorotlenowych.
W tym miejscu wskazać należy, że jak wynika z cytowanych powyżej przepisów ustawy, opłacie od środków spożywczych podlega wprowadzenie na rynek krajowy napojów, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy.
Z kolei przez wprowadzenie na rynek krajowy napojów zgodnie z art. 12a ust. 2 ustawy, rozumie się sprzedaż napojów przez podmioty obowiązane do zapłaty opłaty, o których mowa w art. 12d ust. 1, do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna napojów przez: producenta, podmiot, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2, podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju, albo sprzedaż w przypadku, o którym mowa w art. 12e ust. 3 (sprzedaż napojów do podmiotu prowadzącego jednocześnie sprzedaż detaliczną oraz hurtową).
Jak wynika z przedstawionego przez Państwa opisu stanu faktycznego zajmują się Państwo sprzedażą detaliczną napojów, które oferowane są w ramach sieci sklepów (…) zlokalizowanych na terenie Polski.
W związku z powyższym będą Państwo podmiotem zobowiązanym do uiszczenia opłaty od środków spożywczych z tytułu wprowadzenia na rynek krajowy napojów wymienionych w grupie 2, które zawierają w swoim składzie dodatek substancji wymienionych w art. 12a ust. 1 ustawy, tj. środków spożywczych zawierających mono i/lub disacharydy. Tym samym, zgodnie z art. 12g ust. 1 ustawy, będą Państwo zobowiązani do złożenia informacji, o której mowa w tym przepisie.
W konsekwencji Państwa stanowisko w zakresie ustalenia czy są Państwo podmiotem zobowiązanym do uiszczenia opłaty od środków spożywczych od napojów, do których w procesie produkcji dodany został napój posiadający w swoim składzie wyłącznie cukry pochodzenia naturalnego oraz wykazania informacji w zakresie tych napojów - należy uznać za nieprawidłowe.
Z kolei w przypadku napojów z grupy 3, tj. wszystkich napojów roślinnych stanowiących roślinne odpowiedniki mleka, podkreślenia wymaga, iż cukier występujący w tych produktach częściowo jest pochodzenia naturalnego i częściowo został również dodany w procesie produkcji do tychże napojów. Ponadto zaznaczenia wymaga, iż napoje z tej grupy zawierają cukier będący disacharydem, nie zawierają zaś substancji słodzących.
W zakresie tej grupy produktów zaznaczenia wymaga, iż cukier będący disacharydem, dodawany na etapie produkcji tychże napojów, został wprost wymieniony w art. 12a ust. 1 ustawy, a zatem napój zawierający jego dodatek podlega opłacie od środków spożywczych.
Ponadto ponownie podkreślić należy, iż prowadzą Państwo sprzedaż detaliczną napojów, które oferowane są w ramach sieci sklepów (…) zlokalizowanych na terenie Polski. Zatem z tytułu wprowadzenia na rynek krajowy napojów z grupy 3, tak samo jak zostało to już wyjaśnione powyżej, będą Państwo podmiotem zobowiązanym do uiszczenia opłaty od środków spożywczych od ww. produktów, które to zawierają w swoim składzie dodatek substancji wymienionych w art. 12a ust. 1 ustawy, tj. cukrów będących disacharydami. Tym samym, zgodnie z art. 12g ust. 1 ustawy, będą Państwo zobowiązani do złożenia informacji, o której mowa w tym przepisie.
Z kolei w odniesieniu do Państwa stanowiska w zakresie pytania nr 3, w którym wskazali Państwo m.in., że: „(…) w świetle art. 12b ust. 2 pkt 7 w powiązaniu z art. 12 u.z.p. Spółka nie jest zobowiązana do uiszczenia podatku cukrowego względem napojów roślinnych stanowiących roślinne odpowiedniki produktów mlecznych, posiadających wysoce zbliżone właściwości odżywcze”, należy zwrócić uwagę na brzmienie powołanego przez Państwa przepisu, tj. art. 12b ust. 2 pkt 7 ustawy, który stanowi, że: „Opłacie nie podlega wprowadzenie na rynek krajowy napojów będących wyrobami, w których na pierwszym miejscu w wykazie składników znajduje się mleko albo jego przetwory, niezależnie od ich sklasyfikowania w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.”
Wyjaśnić należy, iż w składzie napojów z grupy 3 nie występuje mleko albo jego przetwory, nie ma przy tym znaczenia, że napoje te stanowią roślinne odpowiedniki mleka, gdyż przepis ten wprost wyłącza z opłaty od środków spożywczych wyłącznie te wyroby, w których na pierwszym miejscu w wykazie składników znajduje się mleko albo jego przetwory, co nie ma miejsca w przypadku opisanej grupy produktów.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie ustalenia czy są Państwo podmiotem zobowiązanym do uiszczenia opłaty od środków spożywczych od „produktów stanowiących roślinny odpowiednik mleka”, zawierających w swoim składzie zarówno cukry pochodzenia naturalnego, jak i cukry będące disacharydami dodane w procesie produkcji oraz wykazania informacji w zakresie tych napojów - należy uznać za nieprawidłowe.
Końcowo, odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych oraz wyroków, wskazać należy, że wydawane interpretacje dotyczą konkretnych, indywidualnych spraw podatników, w określonym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące, zatem nie mogą przesądzać o treści niniejszego rozstrzygnięcia.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...).
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.
