Interpretacja indywidualna z dnia 16 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.313.2025.3.MJ
Przychody z publikowania autorskich materiałów audiowizualnych na platformie internetowej, klasyfikowane jako PKWiU 59.11.11.0, mogą być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, pod warunkiem niespełnienia przesłanek negatywnych z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 maja 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 12 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 9 czerwca 2025 r. (wpływ 10 czerwca 2024 r.) oraz pismem z 24 czerwca 2025 r. (wpływ 24 czerwca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni planuje rozpocząć jednoosobową działalność gospodarczą, którą zamierza opodatkować w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Obecnie Wnioskodawczyni prowadzi działalność nierejestrowaną.
Zakres działalności Wnioskodawczyni będzie obejmować tworzenie i publikowanie autorskich materiałów audiowizualnych na platformie (…), o charakterze rozrywkowym. Wnioskodawczyni prowadzi kanał, na którym publikuje quizy rozrywkowe z elementami animacji 3D. Wnioskodawczyni opracowuje treści samodzielnie: scenariusz, grafika, animacja, montaż. Po rozpoczęciu działalności zamierza monetyzować treści w dwóch formach:
-Środki z programu (…), wypłacane przez (…) — uzależnione od oglądalności filmów.
-Dobrowolne wpłaty od widzów – Wnioskodawczyni planuje włączyć funkcje takie jak (…), donejty, członkostwa kanału, które pozwolą użytkownikom wspierać twórczość Wnioskodawczyni bezpośrednio. Obecnie ta opcja jest wyłączona.
W ramach CEIDG Wnioskodawczyni planuje zgłosić działalność pod kodem PKD 59.11.Z – Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych.
W piśmie z 9 czerwca 2025 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku doprecyzowała Pani opis sprawy w następujący sposób:
Wnioskodawczyni rozpoczęła działalność gospodarczą w dniu (…) maja 2025 r. i planuje rozpocząć uzyskiwanie przychodów z publikowania autorskich materiałów wideo w serwisie (…). W dniu wysłania uzupełnienia wniosku o interpretację, przychód z działalności nie został jeszcze osiągnięty, dlatego wniosek o interpretację w dalszym ciągu dotyczy zdarzenia przyszłego. Filmy będą tworzone samodzielnie, mają charakter rozrywkowy lub edukacyjny (np. quizy, testy wiedzy, łamigłówki, animacje), nie będą przygotowywane na zlecenie i stanowią autorską twórczość materiałów wideo Wnioskodawczyni.
Przychody będą uzyskiwane wyłącznie w ramach programu partnerskiego (…), który obejmuje m.in. automatyczną emisję reklam przy materiałach publikowanych w serwisie (…), dobrowolnej funkcji (…) oraz dobrowolnych wpłat od widzów (donejty). Wnioskodawczyni nie będzie zawierać umów z reklamodawcami, nie będzie świadczyć usług reklamowych ani decydować o czasie, formie i treści reklam — całość emisji będzie realizowana przez (…) automatycznie.
Twórca nie ma wpływu na emisję reklam na platformie (…), ani nie sprzedaje miejsca reklamowego, gdyż nie jest właścicielem platformy.
Środki wypłacane będą przez (…) w formie zbiorczego miesięcznego przelewu, który nie będzie rozdzielony na poszczególne źródła (przychód z …, …, donejty). Nie będzie więc technicznej możliwości przyporządkowania przychodów do różnych rodzajów usług.
Wnioskodawczyni uznaje, że planowana działalność mieści się w klasyfikacji: PKWiU 59.11.11.0 – Usługi związane z produkcją filmów, z wyłączeniem filmów reklamowych lub promocyjnych i powinna podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5%.
Ponadto Wnioskodawczyni udzieliła następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:
1.Czy jest/będzie Pani właścicielem kanału na platformie (…), na której publikować Pani będzie nagrywane przez siebie filmy, czy właścicielem jest/będzie inny podmiot – jaki?
Odpowiedź:
Własność kanału (…).
Tak, Wnioskodawczyni jest i będzie jedynym właścicielem kanału na platformie (…).
2.Od kiedy będzie prowadzić Pani kanał na platformie (…) w ramach działalności gospodarczej i kiedy uzyska przychody ze świadczonych usług?
Odpowiedź:
Data rozpoczęcia działalności i uzyskania przychodu.
Wnioskodawczyni rozpoczęła działalność gospodarczą 28 maja 2025 r.
Pierwszy przychód z tytułu publikacji materiałów audiowizualnych na platformie (…) Wnioskodawczyni planuje osiągnąć 21 czerwca 2025 r.
3.Czy zawrze Pani umowę stanowiącą podstawę do wyświetlania reklam na platformie, na której publikuje Pani autorskie materiały audiowizualne? Jeżeli tak, to co będzie przedmiotem tej umowy, z kim zostanie zawarta i jakie zapisy będzie zawierać (jakie będą warunki tej umowy)?
Odpowiedź:
Umowa dot. reklam (…)
Tak, Wnioskodawczyni zawarła standardową umowę z (…) w ramach programu (…).
Przedmiotem tej umowy jest wyrażenie przez Wnioskodawczynię zgody na emisję reklam przy jej materiałach audiowizualnych publikowanych na platformie (…). Umowa ma charakter regulaminowy, zawierana jest elektronicznie i dotyczy zasad uczestnictwa w programie (…).
4.W jaki sposób umowa będzie regulować zasady dotyczące wyświetlania reklam oraz zasady naliczania i wypłaty wynagrodzenia z tego tytułu?
Odpowiedź:
Zasady emisji reklam i wypłat
Zasady emisji reklam i naliczania wynagrodzenia wynikają z regulaminu (…). Reklamy są dobierane automatycznie przez …, bez udziału Wnioskodawczyni. Nie ma ona wpływu na treść, czas emisji ani dobór reklam. Wynagrodzenie naliczane jest przez … według własnego algorytmu w zależności od rodzaju tworzonych treści, ilości wyświetleń wideo oraz zaangażowania odbiorców i wypłacane w formie miesięcznego zbiorczego przelewu na konto bankowe. Wynagrodzenie to nie stanowi jednak zapłaty za usługę reklamową świadczoną przez Wnioskodawczynię na rzecz konkretnego kontrahenta – nie zawiera ona żadnych umów reklamowych, nie udostępnia przestrzeni reklamowej i nie realizuje kampanii na zlecenie.
5.W jakich konkretnie okolicznościach, w jaki sposób i na jakich zasadach będą dokonywane wpłaty wspierające Pani twórczość (…, donejty, członkostwo kanału)? Należy szczegółowo opisać.
Odpowiedź:
(…), donejty, członkostwo – zasady wpłat
Wpłaty w formie (…) oraz donejtów są dokonywane dobrowolnie przez widzów w trakcie transmisji na żywo lub jako wsparcie kanału. Obsługa płatności realizowana jest przez (…). Wpłaty te są zbiorczo przekazywane przez (…) w miesięcznym przelewie razem z wynagrodzeniem z reklam. Wnioskodawczyni nie ma możliwości technicznego rozdzielenia źródeł tych przychodów jeżeli takowe kiedykolwiek wystąpią.
6.Czy uzyskuje Pani przychody ze świadczenia usług:
a)związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60),
Odpowiedź: Nie, Wnioskodawczyni nie uzyskuje i nie planuje uzyskiwać przychodów z usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych lub abonamentowych (PKWiU dział 60).
b)przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99),
Odpowiedź: Nie, Wnioskodawczyni nie uzyskuje i nie planuje uzyskiwać przychodów z przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) ani pozostałych usług informacyjnych (PKWiU 63.99).
c)kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90)?
Odpowiedź: Nie, Wnioskodawczyni nie uzyskuje przychodów z usług kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90).
7.Czy prowadzona przez Panią działalność będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.)?
Odpowiedź: Charakter działalności. Tak, prowadzona przez Wnioskodawczynię działalność ma charakter działalności usługowej w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
8.Czy oprócz wskazanych w opisie sprawy przychodów, będzie Pani uzyskiwać inne dochodypodlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, to z jakich źródeł przychodów one będą pochodzić?
Odpowiedź: Inne dochody. Wnioskodawczyni nie uzyskuje i nie planuje uzyskiwać innych dochodów podlegających opodatkowaniu poza opisanymi we wniosku.
9.Czybędzie Pani prowadzić ewidencję przychodów, w której będzie Pani w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?
Odpowiedź: Tak, Wnioskodawczyni będzie prowadzić ewidencję przychodów zgodnie z obowiązującymi przepisami. Z uwagi na to, że przychody wypłacane są zbiorczo w jednej kwocie, Wnioskodawczyni nie ma możliwości ich rozdzielenia na konkretne źródła. W związku z tym ewidencja będzie prowadzona zbiorczo.
10.Jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) – faktycznie wykonywane przez Panią czynności, których dotyczą zadane przez Panią pytania (proszę podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką – dla czynności będących przedmiotem zapytania).
Odpowiedź: Klasyfikacja PKWiU działalność polegająca na tworzeniu i publikowaniu filmów w serwisie (…), bez realizowania zamówień na zlecenie oraz bez świadczenia usług reklamowych, odpowiada zakresem klasyfikacji: PKWiU 59.11.11.0 – Usługi związane z produkcją filmów, z wyłączeniem filmów reklamowych lub promocyjnych co potwierdzają m.in. interpretacje indywidualne: 0114-KDIP3-2.4011.52.2021.2.MG, 0112-KDSL1-2.4011.165.2024.2.BR.
W piśmie z 24 czerwca 2025 r. (data wpływu 24 czerwca 2025 r.), stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzieliła Pani następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:
1.Czy złożyła Pani w terminie właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.)?
Odpowiedź: Wnioskodawczyni złożyła oświadczenie o wyborze opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy – zarówno w formularzu CEIDG, jak i pismem ogólnym do właściwego naczelnika urzędu skarbowego – w terminie 7 dni od rozpoczęcia działalności gospodarczej.
2.Czy w okresie, którego dotyczy wniosek, w odniesieniu do Pani zachowane są warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy?
Odpowiedź: Wnioskodawczyni nie prowadziła działalności w roku 2024 (samodzielnie ani w formie spółki) i nie korzysta z opodatkowania w formie karty podatkowej, dlatego spełnia warunki określone w art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym i ma prawo do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
3.Czy w odniesieniu do prowadzonej przez Panią działalności występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: W odniesieniu do prowadzonej działalności nie występują negatywne przesłanki z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
4.Czy wpłaty w formie (…), donejty oraz opłaty za członkostwo mają ścisły związek z Pani działalnością polegającą na publikowaniu autorskich materiałów wideo w serwisie (…)? Na czym ten związek polega?
Odpowiedź: Tak, wpłaty w formie (…), donejtów oraz opłat za członkostwo w kanale (…) mają ścisły związek z prowadzoną działalnością polegającą na publikowaniu autorskich materiałów wideo. Wpłaty te są dokonywane przez widzów w odpowiedzi na dostarczane treści oraz możliwość interakcji z twórcą (…), uzyskiwania dodatkowych treści (członkostwo) czy ogólnego wsparcia działalności twórcy (donejty). Bez prowadzenia kanału na (…), przychody te nie wystąpiłyby. Stanowią zatem integralną część działalności gospodarczej
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 9 czerwca 2025 r.)
Czy przychody, które Wnioskodawczyni planuje osiągać w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, polegającej na publikowaniu autorskich materiałów wideo w serwisie (…) (w tym przychody z reklam (…), (…) i dobrowolnych wpłat od widzów), będą mogły być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5%, jako usługi zaklasyfikowane pod PKWiU 59.11.11.0?
Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku z 24 czerwca 2025 r.)
Zdaniem Wnioskodawczyni, przychody osiągane w ramach programu (…) oraz wpłat użytkowników w formie (…), donejtów i członkostwa, uzyskiwane w związku z publikowaniem autorskich filmów w serwisie (…), stanowią przychody z działalności gospodarczej, która może być opodatkowana w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Wnioskodawczyni nie świadczy usług reklamowych na rzecz konkretnych podmiotów i nie zawiera indywidualnych umów z reklamodawcami. Całość przychodów wypłacana jest przez (…) zgodnie z zasadami programu partnerskiego.
Wnioskodawczyni nie ma wpływu na dobór reklam, czas ich emisji ani miejsce.
Usługi te Wnioskodawczyni klasyfikuje według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jako:
PKWiU 59.11.11.0 – Usługi związane z produkcją filmów, z wyłączeniem filmów reklamowych lub promocyjnych.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy, do tego rodzaju usług ma zastosowanie stawka ryczałtu w wysokości 8,5%.
W ocenie Wnioskodawczyni, przychody osiągane z działalności opisanej we wniosku mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5%.
Wnioskodawczyni oświadcza, że powyższe stanowisko stanowi jednoznaczną i pełną odpowiedź na pytanie zawarte we wniosku, zgodnie z wymaganiami art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylona
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylona
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4. – 7. (uchylony).
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej "ustawą o CEIDG".
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Na mocy art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zwracam także uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem co do zasady, konieczne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Ponadto podkreślić należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnień wynika, że rozpoczęła Pani działalność gospodarczą w dniu (…) maja 2025 r. i zamierza uzyskiwać przychody z publikowania autorskich materiałów wideo w serwisie (…). Filmy będą tworzone samodzielnie, mają charakter rozrywkowy lub edukacyjny (np. quizy, testy wiedzy, łamigłówki, animacje), nie będą przygotowywane na zlecenie i stanowią Pani autorską twórczość. Przychody będą uzyskiwane wyłącznie w ramach programu partnerskiego (…), który obejmuje m.in. automatyczną emisję reklam przy materiałach publikowanych w serwisie (…), dobrowolnej funkcji (…) oraz dobrowolnych wpłat od widzów (donejty). Nie będzie Pani zawierać umów z reklamodawcami, nie będzie świadczyć usług reklamowych ani decydować o czasie, formie i treści reklam — całość emisji będzie realizowana przez (…) automatycznie. Wskazała Pani, że twórca nie ma wpływu na emisję reklam na platformie (…), ani nie sprzedaje miejsca reklamowego, gdyż nie jest właścicielem platformy. Środki wypłacane będą przez (…) w formie zbiorczego miesięcznego przelewu, który nie będzie rozdzielony na poszczególne źródła (przychód z …, donejty). Nie będzie więc technicznej możliwości przyporządkowania przychodów do różnych rodzajów usług. Wynagrodzenie naliczane jest przez (…) według własnego algorytmu w zależności od rodzaju tworzonych treści, ilości wyświetleń wideo oraz zaangażowania odbiorców. Jest i będzie Pani jedynym właścicielem kanału na platformie (…). Przedmiotem umowy z (…) zawartej w ramach programu (…) jest wyrażenie przez Panią zgody na emisję reklam przy Pani materiałach audiowizualnych publikowanych na platformie (…). Umowa ma charakter regulaminowy, zawierana jest elektronicznie i dotyczy zasad uczestnictwa w programie (…). Zasady emisji reklam i naliczania wynagrodzenia wynikają z regulaminu (…). Reklamy są dobierane automatycznie przez (…), bez Pani udziału. Wynagrodzenie nie stanowi zapłaty za usługę reklamową świadczoną przez Panią na rzecz konkretnego kontrahenta – nie zawiera Pani żadnych umów reklamowych, nie udostępnia Pani przestrzeni reklamowej i nie realizuje kampanii na zlecenie. Wpłaty w formie (…), donejtów oraz opłat za członkostwo w kanale (…) mają ścisły związek z prowadzoną działalnością polegającą na publikowaniu autorskich materiałów wideo. Wpłaty w formie (..) oraz donejtów są dokonywane dobrowolnie przez widzów w trakcie transmisji na żywo lub jako wsparcie kanału. Wpłaty te są dokonywane przez widzów w odpowiedzi na dostarczane treści oraz możliwość interakcji z twórcą (…), uzyskiwania dodatkowych treści (członkostwo) czy ogólnego wsparcia działalności twórcy (donejty). Bez prowadzenia kanału na (…), przychody te nie wystąpiłyby. Stanowią zatem integralną część działalności gospodarczej.
Pani działalność polegająca na tworzeniu i publikowaniu filmów w serwisie (…), bez realizowania zamówień na zlecenie oraz bez świadczenia usług reklamowych mieści się w klasyfikacji: PKWiU 59.11.11.0 – Usługi związane z produkcją filmów, z wyłączeniem filmów reklamowych lub promocyjnych.
Nie uzyskuje Pani i nie planuje uzyskiwać przychodów z usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych lub abonamentowych (PKWiU dział 60). Nie uzyskuję Pani i nie planuje uzyskiwać przychodów z przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) ani pozostałych usług informacyjnych (PKWiU 63.99). Nie uzyskuje Pani przychodów z usług kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90). Prowadzona przez Panią działalność ma charakter działalności usługowej w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Nie uzyskuje Pani i nie planuje uzyskiwać innych dochodów podlegających opodatkowaniu poza opisanymi we wniosku.
Będzie Pani prowadzić ewidencję przychodów zgodnie z obowiązującymi przepisami. Z uwagi na to, że przychody wypłacane są zbiorczo w jednej kwocie, nie ma Pani możliwości ich rozdzielenia na konkretne źródła. W związku z tym ewidencja będzie prowadzona zbiorczo.
Złożyła Pani oświadczenie o wyborze opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy – zarówno w formularzu CEIDG, jak i pismem ogólnym do właściwego naczelnika urzędu skarbowego – w terminie 7 dni od rozpoczęcia działalności gospodarczej.
Nie prowadziła Pani działalności w roku 2024 (samodzielnie ani w formie spółki) i nie korzysta z opodatkowania w formie karty podatkowej, dlatego spełnia warunki określone w art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym i ma prawo do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
W odniesieniu do prowadzonej działalności nie występują negatywne przesłanki z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
W zakresie wykonywanych przez Panią usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu PKWiU 59.11.11.0 – Usługi związane z produkcją filmów, z wyłączeniem filmów reklamowych lub promocyjnych wskazać należy, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawne wskazać należy, że uzyskiwane przez Panią przychody ze świadczenia usług polegających na publikowaniu autorskich materiałów wideo w serwisie (…) (w tym przychody z reklam (…), (…) i dobrowolnych wpłat od widzów), dla których wskazała Pani grupowanie PKWiU 59.11.11.0 – Usługi związane z produkcją filmów, z wyłączeniem filmów reklamowych lub promocyjnych, będą podlegały opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, przy zastosowaniu stawki w wysokości 8,5% określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Ta interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Panią w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.
Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
