transport
Dotacja do tachografów nie dla wszystkich
Z dofinansowania na wymianę urządzeń rejestrujących czas pracy kierowców najbardziej skorzystają najmniejsze firmy transportowe. Wymiana jest obowiązkowa, a jej druga tura mija już za trzy tygodnie
Tachografy to urządzenia, które rejestrują, czy zawodowi kierowcy robią odpowiednio długie i odpowiednio częste odpoczynki. Ich używanie jest wymagane w przypadku zdecydowanej większości kierowców ciężarówek i autokarów.
Wymiana droga i obowiązkowa
Od 21 sierpnia 2023 r. w nowo rejestrowanych pojazdach zaczęto montować najnowsze wersje tych urządzeń – tachografy G2V2, inaczej inteligentne tachografy 2.0. Takie wymogi wprowadziła Unia Europejska w przepisach dla transportu, nazywanych pakietem mobilności. Jeśli chodzi o starsze samochody, zaplanowano wymianę urządzeń, rozłożoną na kilka etapów. Obowiązkiem tym objęto jednak tylko auta używane w przewozach międzynarodowych.
W przypadku pojazdów zarejestrowanych przed 15 czerwca 2019 r. termin mijał 31 grudnia 2024 r. (jednak kary za brak nowego tachografu zaczęły być nakładane dopiero od 1 marca br.). Następna tura wypada 19 sierpnia br. i dotyczy pojazdów zarejestrowanych między 15 czerwca 2019 r. a 20 sierpnia 2023 r. Ostatni etap wdrażania najnowocześniejszych urządzeń to obowiązek montowania ich w pojazdach od 2,5 t do 3,5 t (czyli w busach) wykonujących transport międzynarodowy – przypada 1 lipca 2026 r.
