Interpretacja indywidualna z dnia 21 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.419.2025.2.KK
Zabieg chirurgiczny usunięcia niewydolnej żyły odpiszczelowej, nawet jeśli jest warunkiem dalszej operacji i rehabilitacji osoby niepełnosprawnej, nie kwalifikuje się jako wydatek ulgi rehabilitacyjnej, gdyż nie mieści się w ustawowym katalogu wydatków rehabilitacyjnych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 kwietnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 8 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 4 lipca 2025 r. (data wpływu 9 lipca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Posiada Pani dwa odrębne orzeczenia o niepełnosprawności (w stopniu umiarkowanym oraz znacznym) wydane odpowiednio 26 sierpnia 2009 r. oraz 24 września 2024 r.
31 października 2022 r. przebyła Pani operację endoprotezoplastyki prawego stawu biodrowego w Szpitalu w X. Na skutek bardzo silnych dolegliwości bólowych oraz zakrzepicy w operowanej kończynie, spowodowanych obluzowaniem protezy i migracją trzpienia w głąb kości udowej, zaistniała konieczność przeprowadzenia operacji rewizyjnej. W międzyczasie odmówiono Pani planowego przyjęcia na oddział rehabilitacyjny w Centrum Rehabilitacji w Y i stanowczo odradzono jakąkolwiek rehabilitację, aż do momentu operacji rewizyjnej, która ostatecznie została przeprowadzona 27 sierpnia 2024 r. W ramach przygotowań do tej operacji, w grudniu 2023 r. odbyła Pani pierwszą konsultację anestezjologiczną, gdzie warunkowo zakwalifikowano Panią do zabiegu z wymogiem dostarczenia zaświadczenia od chirurga naczyniowego o braku przeciwwskazań. W marcu 2024 r. otrzymała Pani telefon od naczelnego lekarza w poradni anestezjologicznej. Podczas rozmowy telefonicznej lekarz poinformował Panią, że dostarczone przez Nią zaświadczenie jest dla niego niewystarczające i absolutnie nie wyrazi zgody na przeprowadzenie operacji rewizyjnej, jeżeli wcześniej nie podda się Pani zabiegowi usunięcia niewydolnej żyły odpiszczelowej. Z uwagi na długą kolejkę oczekujących w ramach NFZ, zdecydowała się Pani na zabieg prywatny w kwietniu 2024 r., za który otrzymała fakturę VAT opiewającą na kwotę 3 300 zł.
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że posiada dwa orzeczenia o niepełnosprawności:
1)orzeczenie o stopniu niepełnosprawności nr (…):
•organ orzekający: Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności w V;
•data wydania: 26 sierpnia 2009 r.,
•kod niepełnosprawności: 03-L, 05-R,
•choroby, z tytułu których została orzeczona niepełnosprawność: głuchota ucha prawego, niedosłuch ucha lewego, zaburzenia mowy, choroba zwyrodnieniowa kręgosłupa oraz stawów (w tym biodrowych i kolanowych),
•okres powstania niepełnosprawności: 1978 r.,
•data ustalenia niepełnosprawności: 15 czerwca 2007 r.,
•okres na jaki zostało wydane orzeczenie: na stałe, Pani niepełnosprawność polega między innymi na trudności w porozumiewaniu się bez pomocy aparatu słuchowego oraz ograniczeniu sprawności ruchowej,
2)orzeczenie o stopniu niepełnosprawności nr (…):
•organ orzekający: Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności w X,
•data wydania: 24 września 2024 r.,
•kod niepełnosprawności: 05-R, 07-S,
•choroby, z tytułu których została orzeczona niepełnosprawność: choroba zwyrodnieniowa kręgosłupa oraz stawów (w tym biodrowych i kolanowych), nowotwór płuc,
•okres powstania niepełnosprawności: od 20-go roku życia,
•data ustalenia niepełnosprawności: 18 lipca 2024 r.,
•okres na jaki zostało wydane orzeczenie: do 30 września 2027 r.,
•Pani niepełnosprawność polega między innymi na ograniczeniu sprawności ruchowej oraz ograniczeniu wydolności oddechowej w związku z usunięciem segmentu S2 prawego płuca na skutek nowotworu.
W dacie poniesienia wydatków wskazanych w Pani wniosku obowiązywało jedno z posiadanych przez Panią orzeczeń o niepełnosprawności, tj. orzeczenie nr (…) (orzeczenie to obowiązywało przez cały 2024 r.).
Wydatki, które chciałaby Pani odliczyć:
·nie zostały sfinansowane ani dofinansowane ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zakładowego funduszu aktywności, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub Narodowego Funduszu Zdrowia (zostały w całości sfinansowane z Pani własnych środków),
·nie zostały Pani zwrócone w jakiejkolwiek formie,
·nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,
·nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c,
·nic zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,
·nie zostały przez Panią uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
W roku podatkowym 2024, za który chce Pani skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej, otrzymała Pani dochody z tytułu emerytury powszechnej wypłacanej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, opodatkowane na zasadach ogólnych, tj. podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Na pytanie Organu o treści: „czy wskazana w opisie sprawy operacja/zabieg był zabiegiem rehabilitacyjnym, leczniczo-rehabilitacyjnym czy medycznym/operacyjnym? Czy posiada Pani zaświadczanie wydane przez uprawnionego lekarza potwierdzające, że opisany we wniosku zabieg, jest zabiegiem rehabilitacyjnym lub leczniczo-rehabilitacyjnym?” wskazała Pani, że nie posiada zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego, iż wykonany u Pani zabieg był zabiegiem rehabilitacyjnym lub leczniczo-rehabilitacyjnym. Powołując się na wyrok NSA z 17 marca 2011 r., sygn. akt II FSK 1927/09, w którym Sąd stwierdził, że: „Jeżeli zabieg chirurgiczny stanowi niezbędny i konieczny element zmierzający do przywrócenia ograniczonych funkcji, zmniejszenia następstw nieodwracalnych zmian lub wyrównanie ich w takim stopniu, aby poszkodowanemu przywrócić społecznie przydatną sprawność, to taki zabieg stanowi część rehabilitacji, tj. działania, którego efektem końcowym, jest maksymalne przywrócenie sprawności rehabilitowanemu”, w Pani przypadku zabieg usunięcia niewydolnej żyły odpiszczelowej był obligatoryjnym warunkiem do przeprowadzenia operacji rewizyjnej, która z kolei była absolutnie konieczna w celu poprawy Pani zdrowia, a co za tym idzie również ogólnego funkcjonowania i odbycia rehabilitacji.
Na pytanie Organu o treści: „jaka operacja/zabieg została wykonana u Pani i wskazana w posiadanych przez Panią dokumentach?” wskazała Pani, że 25 kwietnia 2024 r. zostało u Pani wykonane laserowe zamknięcie prawej żyły odpiszczelowej, na fakturze VAT opisane jako „laserowe usunięcie żylaków”. Zabieg został wykonany w Centrum Chirurgii (…), w Y.
Na pytanie Organu o treści: „czy posiada Pani dokumenty potwierdzające poniesienie wydatków na operację/zabieg zawierające w szczególności Pani dane identyfikujące jako kupującego (odbiorcę towaru i usługi) i dane sprzedającego (towar i usługę), rodzaj zakupionego towaru i usługi oraz kwotę zapłaty (np. faktury VAT); w przypadku posiadania paragonu fiskalnego, należy wskazać czy poza paragonem fiskalnym posiada Pani jakikolwiek dokument, który świadczy o poniesieniu wydatku (np. potwierdzenie przelewu)?” wskazała Pani, że jako udokumentowanie poniesionych przez Panią wydatków posiada fakturę VAT Nr (…), której kserokopię załączyła Pani do uzupełnienia wniosku.
Na pytanie Organu o treści: „jaki jest związek ww. zabiegu z rodzajem Pani niepełnosprawności?” wskazała Pani, że przeprowadzony u Pani zabieg ma ścisły związek z Pani niepełnosprawnością, ponieważ bez wykonania tego zabiegu nie mogłaby Pani być poddana operacji rewizyjnej prawego stawu biodrowego. Z kolei operacja rewizyjna prawego stawu biodrowego była u Pani konieczna ze względu na znaczne obluzowanie i przemieszczenie się trzpienia protezy oraz nieprawidłowo umiejscowioną panewkę, co powodowało u Pani bardzo silne dolegliwości bólowe oraz uniemożliwiało dalszą rehabilitację.
Pytanie
Czy poniesiony przez Panią wydatek na laserowe usunięcie niewydolnej żyły odpiszczelowej może Pani odliczyć od podatku w ramach ulgi rehabilitacyjnej?
Pani stanowisko w sprawie
Powołując się na wyrok NSA z 17 marca 2011 r., sygn. akt II FSK 1927/09, w którym Sąd stwierdził, że: „Jeżeli zabieg chirurgiczny stanowi niezbędny i konieczny element zmierzający do przywrócenia ograniczonych funkcji, zmniejszenia następstw nieodwracalnych zmian lub wyrównanie ich w takim stopniu, aby poszkodowanemu przywrócić społecznie przydatną sprawność, to taki zabieg stanowi część rehabilitacji, tj. działania, którego efektem końcowym, jest maksymalne przywrócenie sprawności rehabilitowanemu", uważa Pani, że poniesiony przez Panią wydatek na laserowe usunięcie żylaków może Pani odliczyć od podatku w ramach ulgi rehabilitacyjnej, gdyż zabieg usunięcia niewydolnej żyły odpiszczelowej był niezbędnym warunkiem do przeprowadzenia operacji rewizyjnej, która z kolei była konieczna w celu ratowania Pani zdrowia i odbycia rehabilitacji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g i art. 30j-30p, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne.
Rodzaje wydatków na cele rehabilitacyjne uprawniające do odliczeń od dochodu przed opodatkowaniem zawiera art. 26 ust. 7a ww. ustawy, zaś zasady i warunki dokonywania tych odliczeń określone zostały w ust. 7b-7g tego artykułu.
Przepis art. 26 ust. 7a ww. ustawy stanowi, że:
Za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 6, uważa się wydatki poniesione na:
1) adaptację i wyposażenie mieszkań oraz budynków mieszkalnych stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności;
2) przystosowanie pojazdów mechanicznych do potrzeb wynikających z niepełnosprawności;
2a) zakup, naprawę lub najem wyrobów medycznych wymienionych w wykazie wyrobów medycznych określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 38 ust. 4 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 930) oraz wyposażenia umożliwiającego ich używanie zgodnie z przewidzianym zastosowaniem, z wyjątkiem pieluchomajtek, pieluch anatomicznych, chłonnych majtek, podkładów i wkładów anatomicznych;
3) zakup, naprawę lub najem indywidualnego sprzętu, urządzeń i narzędzi niezbędnych w rehabilitacji oraz ułatwiających wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, oraz wyposażenia umożliwiającego ich używanie zgodnie z przewidzianym zastosowaniem, niewymienionych w wykazie, o którym mowa w pkt 2a, z wyjątkiem sprzętu gospodarstwa domowego;
3a) pieluchomajtki, pieluchy anatomiczne, chłonne majtki, podkłady, wkłady anatomiczne, w kwocie nieprzekraczającej w roku podatkowym 2280 zł;
4) zakup wydawnictw i materiałów (pomocy) szkoleniowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności;
5) odpłatność za pobyt na turnusie rehabilitacyjnym;
6) odpłatność za pobyt w zakładzie lecznictwa uzdrowiskowego, zakładzie rehabilitacji leczniczej, zakładzie opiekuńczo-leczniczym, zakładzie pielęgnacyjno-opiekuńczym;
6a) odpłatność za pobyt opiekuna osoby niepełnosprawnej zaliczonej do I grupy inwalidztwa lub dzieci niepełnosprawnych do lat 16, przebywającego z osobą niepełnosprawną na turnusie rehabilitacyjnym, w zakładzie lecznictwa uzdrowiskowego lub zakładzie rehabilitacji leczniczej;
6b) odpłatność za zabiegi rehabilitacyjne lub leczniczo-rehabilitacyjne;
7) opłacenie przewodników osób niewidomych I lub II grupy inwalidztwa oraz osób z niepełnosprawnością narządu ruchu zaliczonych do I grupy inwalidztwa, w kwocie nieprzekraczającej w roku podatkowym 2280 zł;
8) utrzymanie psa asystującego, o którym mowa w ustawie o rehabilitacji zawodowej, w kwocie nieprzekraczającej w roku podatkowym 2280 zł;
9) opiekę pielęgniarską w domu nad osobą niepełnosprawną w okresie przewlekłej choroby uniemożliwiającej poruszanie się oraz usługi opiekuńcze świadczone dla osób niepełnosprawnych zaliczonych do I grupy inwalidztwa;
10) opłacenie tłumacza języka migowego;
11) kolonie i obozy dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz dzieci osób niepełnosprawnych, które nie ukończyły 25. roku życia;
12) leki, o których mowa w ustawie z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz.U. z 2024 r. poz. 686) - w wysokości stanowiącej różnicę pomiędzy faktycznie poniesionymi wydatkami w danym miesiącu a kwotą 100 zł, jeżeli lekarz specjalista stwierdzi, że osoba niepełnosprawna powinna stosować stale lub czasowo te leki;
13) odpłatny przewóz:
a) osoby niepełnosprawnej - karetką transportu sanitarnego,
b) osoby niepełnosprawnej, zaliczonej do I lub II grupy inwalidztwa, oraz dzieci niepełnosprawnych do lat 16 - również innymi środkami transportu niż wymienione w lit. a;
14) używanie samochodu osobowego, stanowiącego własność (współwłasność) osoby niepełnosprawnej lub podatnika mającego na utrzymaniu osobę niepełnosprawną albo dziecko niepełnosprawne, które nie ukończyło 16. roku życia - w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2280 zł;
15) odpłatne przejazdy środkami transportu publicznego związane z pobytem:
a) na turnusie rehabilitacyjnym,
b) w zakładach, o których mowa w pkt 6,
c) na koloniach i obozach dla dzieci i młodzieży, o których mowa w pkt 11,
d) opiekuna osoby niepełnosprawnej zaliczonej do I grupy inwalidztwa lub dzieci niepełnosprawnych do lat 16, przebywającego z osobą niepełnosprawną na turnusie rehabilitacyjnym lub w zakładzie lecznictwa uzdrowiskowego, lub zakładzie rehabilitacji leczniczej.
Stosownie do treści art. 26 ust. 7 pkt 4 ww. ustawy:
Wysokość wydatków na cele określone w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7c, ustala się na podstawie dokumentu stwierdzającego ich poniesienie, zawierającego w szczególności: dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi lub towaru) i sprzedającego (towar lub usługę), rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę zapłaty - w przypadkach innych niż wymienione w pkt 1-3.
Art. 26 ust. 7c ww. ustawy wskazuje, że:
W przypadku wydatków, o których mowa w ust. 7a pkt 7, 8 i 14, nie jest wymagane posiadanie dokumentów stwierdzających ich wysokość. Jednakże na żądanie organów podatkowych podatnik jest obowiązany przedstawić dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:
1)wskazać z imienia i nazwiska osoby, które opłacono w związku z pełnieniem przez nie funkcji przewodnika;
2)okazać certyfikat potwierdzający status psa asystującego.
3)(uchylony)
Zgodnie z art. 26 ust. 7d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Warunkiem odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 7a, jest posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek:
1) orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub
2) decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo
3) orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.
W myśl art. 26 ust. 7f ww. ustawy:
Ilekroć w przepisach ust. 7a jest mowa o osobach zaliczonych do:
1) I grupy inwalidztwa - należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:
a) całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji albo
aa) niezdolność do samodzielnej egzystencji, albo
b) znaczny stopień niepełnosprawności;
2) II grupy inwalidztwa - należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:
a) całkowitą niezdolność do pracy albo
b) umiarkowany stopień niepełnosprawności.
Zauważyć należy, że odliczeniu od dochodu podlegają co do zasady wydatki poniesione od daty uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności, chyba że w orzeczeniu tym wskazano, że niepełnosprawność datowana jest wcześniej niż data wydania orzeczenia. W takiej sytuacji podatnik może odliczyć wydatki poniesione po dniu wskazanym w orzeczeniu jako data ustalenia niepełnosprawności.
Na podstawie art. 26 ust. 7b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wydatki, o których mowa w ust. 7a, podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zakładowego funduszu aktywności, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
W przypadku gdy wydatki były częściowo sfinansowane (dofinansowane) z tych funduszy (środków), odliczeniu podlega różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą sfinansowaną (dofinansowaną) z tych funduszy (środków) lub zwróconą w jakiejkolwiek formie.
Zgodnie z art. 26 ust. 13a ww. ustawy:
Wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Należy podkreślić, że wszelkiego rodzaju ulgi i zwolnienia są wyjątkiem od konstytucyjnej zasady równości i powszechności opodatkowania, dlatego winny być interpretowane ściśle z literą prawa. Niedopuszczalna jest zatem ich interpretacja rozszerzająca. Zatem wydatki poniesione na inne cele − nawet wówczas, gdy zostały poniesione w związku z niepełnosprawnością − nie korzystają z odliczeń w ramach omawianej ulgi.
We wniosku wskazała Pani, że 31 października 2022 r. przebyła Pani operację endoprotezoplastyki prawego stawu biodrowego w Szpitalu w X. Na skutek bardzo silnych dolegliwości bólowych oraz zakrzepicy w operowanej kończynie, spowodowanych obluzowaniem protezy i migracją trzpienia w głąb kości udowej, zaistniała konieczność przeprowadzenia operacji rewizyjnej. W międzyczasie odmówiono Pani planowego przyjęcia na oddział rehabilitacyjny w Centrum Rehabilitacji w Y i stanowczo odradzono jakąkolwiek rehabilitację, aż do momentu operacji rewizyjnej, która ostatecznie została przeprowadzona 27 sierpnia 2024 r. W ramach przygotowań do tej operacji, w grudniu 2023 r. odbyła Pani pierwszą konsultację anestezjologiczną, gdzie warunkowo zakwalifikowano Panią do zabiegu z wymogiem dostarczenia zaświadczenia od chirurga naczyniowego o braku przeciwwskazań. W marcu 2024 r. otrzymała Pani telefon od naczelnego lekarza w poradni anestezjologicznej. Podczas rozmowy telefonicznej lekarz poinformował Panią, że dostarczone przez Panią zaświadczenie jest dla niego niewystarczające i absolutnie nie wyrazi zgody na przeprowadzenie operacji rewizyjnej, jeżeli wcześniej nie podda się Pani zabiegowi usunięcia niewydolnej żyły odpiszczelowej. 25 kwietnia 2024 r. zostało u Pani wykonane laserowe zamknięcie prawej żyły odpiszczelowej, na fakturze VAT opisane jako „laserowe usunięcie żylaków”. Zabieg został wykonany w Centrum Chirurgii (…).
W dacie poniesienia wydatków wskazanych we Pani wniosku obowiązywało Panią orzeczenie o niepełnosprawności nr (…) (orzeczenie to obowiązywało przez cały 2024 r.), które zawierało:
-organ orzekający: Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności w X,
-data wydania: 26 sierpnia 2009 r.,
-kod niepełnosprawności: 03-L, 05-R,
-choroby, z tytułu których została orzeczona niepełnosprawność: głuchota ucha prawego, niedosłuch ucha lewego, zaburzenia mowy, choroba zwyrodnieniowa kręgosłupa oraz stawów (w tym biodrowych i kolanowych),
-okres powstania niepełnosprawności: 1978 r.,
-data ustalenia niepełnosprawności: 15 czerwca 2007 r.,
-okres na jaki zostało wydane orzeczenie: na stałe, Pani niepełnosprawność polega między innymi na trudności w porozumiewaniu się bez pomocy aparatu słuchowego oraz ograniczeniu sprawności ruchowej.
Nie posiada zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego, iż wykonany u Pani zabieg był zabiegiem rehabilitacyjnym lub leczniczo-rehabilitacyjnym. Zdaniem Pani, zabieg usunięcia niewydolnej żyły odpiszczelowej był obligatoryjnym warunkiem do przeprowadzenia operacji rewizyjnej, która z kolei była absolutnie konieczna w celu poprawy Pani zdrowia, a co za tym idzie również ogólnego funkcjonowania i odbycia rehabilitacji. Przeprowadzony u Pani zabieg ma ścisły związek z Pani niepełnosprawnością, ponieważ bez wykonania tego zabiegu nie mogłaby Pani być poddana operacji rewizyjnej prawego stawu biodrowego. Z kolei operacja rewizyjna prawego stawu biodrowego była u Pani konieczna ze względu na znaczne obluzowanie i przemieszczenie się trzpienia protezy oraz nieprawidłowo umiejscowioną panewkę, co powodowało u Pani bardzo silne dolegliwości bólowe oraz uniemożliwiało dalszą rehabilitację.
Odnosząc się do możliwości odliczenia przez Panią w ramach ulgi rehabilitacyjnej wydatku poniesionego na zabieg operacyjny usunięcia niewydolnej żyły odpiszczelowej, wskazać należy, że przepis art. 26 ust. 7a pkt 6b ww. ustawy stanowi, że wydatkami, które uprawniają do skorzystania z przedmiotowej ulgi, są wydatki poniesione na odpłatność za zabiegi rehabilitacyjne lub leczniczo-rehabilitacyjne.
Należy wyjaśnić, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji pojęcia „zabieg”, „rehabilitacja” oraz „rehabilitacja lecznicza”, zatem konieczne jest wyjaśnienie tych pojęć w oparciu o definicje encyklopedyczne oraz wydaną z zakresu rehabilitacji literaturę. Zgodnie z definicją tych pojęć zawartą w „Słowniku wyrazów obcych” (PWN, Warszawa 1991 r.) oraz „Encyklopedii” PWN, „zabieg” stanowi interwencję mającą na celu wywołanie określonego skutku, zwykle będącą środkiem zaradczym przeciwdziałającym czemuś (np. skutkom choroby), z kolei „rehabilitacja” jest to przywrócenie choremu sprawności fizycznej i psychicznej poprzez stosowanie odpowiednich zabiegów leczniczych, natomiast „rehabilitacja lecznicza” jest to połączenie leczenia z postępowaniem usprawniającym, które obejmuje zabiegi fizykoterapeutyczne, wodolecznictwo, światłolecznictwo, elektrolecznictwo, mechanoterapię i kinezyterapię.
We wniosku w opisie sprawy wskazała Pani, że konieczne było poddanie się przez Panią zabiegowi usunięcia niewydolnej żyły odpiszczelowej. Z uwagi na długą kolejkę oczekujących w ramach NFZ, zdecydowała się Pani na zabieg prywatny w kwietniu 2024 r.
W celu wyjaśnienia spełnienia powyższej przesłanki, Organ wezwał Panią do wskazania, czy wspomniany w opisie stanu faktycznego zabieg był zabiegiem rehabilitacyjnym, leczniczo-rehabilitacyjnym czy medycznym/operacyjnym oraz czy posiada Pani zaświadczanie wydane przez uprawnionego lekarza potwierdzające, że opisany we wniosku zabieg, jest zabiegiem rehabilitacyjnym lub leczniczo-rehabilitacyjnym. W uzupełnieniu wniosku w odpowiedzi na powyższe pytanie wskazała Pani, że nie posiada zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego, iż wykonany u Pani zabieg był zabiegiem rehabilitacyjnym lub leczniczo-rehabilitacyjnym oraz powołała się Pani na wyrok NSA z 17 marca 2011 r., sygn. akt II FSK 1927/09, w którym Sąd odnosił się do kwestii zabiegu chirurgicznego.
W zamkniętym katalogu wydatków uprawniających do skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej nie mieszczą się wydatki na ww. opisany zabieg operacyjny (chirurgiczny), który, nawet jeśli został zlecony przez lekarza specjalistę oraz był zabiegiem niezbędnym i służył poprawie Pani stanu zdrowia w związku z orzeczonym stopniem niepełnosprawności – nie może zostać zaliczony do zabiegów rehabilitacyjnych lub leczniczo-rehabilitacyjnych.
Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 20 stycznia 2012 r., sygn. akt II FSK 1417/10:
Nie powinno nasuwać wątpliwości, że zabieg operacyjny jest procedurą leczniczą, a nie rehabilitacyjną. W przepisach art. 26 ust. 7a PDOFizU użyto zwrotów „zabieg rehabilitacyjny” i „zabieg leczniczo – rehabilitacyjny”. Przyjmuje się, że ustawodawca posługuje się określonymi zwrotami w sposób racjonalny, a zatem nie można przyjmować w procesie wykładni, iż określonych słów użyto w tekście prawnym bez wyraźnej ku temu potrzeby, że są one „puste” i nic nie znaczą (por. uchwała składu siedmiu sędziów NSA z dnia 20 marca 2000 r. sygn. akt FPS 14/99, POP 2001, nr 2, poz. 39). (…)
Przy różnorodności definicji tego pojęcia zawartych w słownikach, encyklopediach medycznych, tekstach aktów prawnych (pozapodatkowych), to właśnie intuicja językowa adresata normy prawnej i organów stosujących prawo ma istotne znaczenie. W języku powszechnym rozumienie pojęcia „rehabilitacja” nie obejmuje operacji chirurgicznych zapobiegających upośledzeniu poruszania się, ale obejmuje zespół działań przystosowujących pacjenta po zabiegu operacyjnym do normalnej lub możliwej do osiągnięcia zdolności do samodzielności ruchowej. Na rehabilitację kieruje lekarz prowadzący i odbywa się ona pod kierunkiem lekarza rehabilitanta lub fizjoterapeuty (lub innych uprawnionych specjalistów).
Zatem, nie wszystkie wydatki, które ponosi osoba niepełnosprawna mogą podlegać odliczeniu w ramach przywołanego przepisu, a tylko te, które są w nim wymienione. Odliczenie od dochodu wydatków możliwe jest tylko wówczas, gdy mieszczą się one w katalogu art. 26 ust. 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z tym, skorzystanie przez Panią z odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej poniesionego wydatku na zabieg operacyjny (chirurgiczny) usunięcia niewydolnej żyły odpiszczelowej, mimo tego, że niewątpliwie był to wydatek poniesiony w celu poprawy Pani zdrowia – nie może zostać odliczony przez Panią od dochodu w rocznym zeznaniu podatkowym w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Wydatek ten nie może zostać odliczony na podstawie art. 26 ust. 7a pkt 6b w zw. z art. 26 ust. 7 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również nie może zostać odliczony z żadnego innego przepisu art. 26 ust. 7a ww. ustawy, traktującego o odliczeniu wydatków poniesionych na cele rehabilitacyjne lub związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych. Jak wskazała Pani, na posiadanej przez Panią fakturze zabieg ten został nazwany:„laserowe usunięcie żylaków”, który jest powszechnie stosowanym zabiegiem operacyjnym (chirurgicznym). Ponadto, nie posiada Pani zaświadczenia potwierdzającego, że ww. zabieg jest zabiegiem rehabilitacyjnym lub leczniczo-rehabilitacyjnym.
W związku z tym, nie przysługuje Pani prawo odliczenia od dochodu w ramach ulgi rehabilitacyjnej za 2024 r. wydatku poniesionego na zabieg usunięcia niewydolnej żyły odpiszczelowej.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Do wniosku i uzupełnienia załączyła Pani dokumenty. Jednak w postępowaniu dotyczącym wydania interpretacji indywidualnej nie prowadzimy postępowania wyjaśniającego i nie analizujemy dokumentów, ale opieramy się jedynie na opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualanej.
Końcowo – odnosząc się do powołanego przez Panią wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego wskazuję, że dotyczy on konkretnej, indywidualnej sprawy podatnika, osadzonej w określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w nim zawarte jest wiążące, zatem nie może przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu. Natomiast organy podatkowe, mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
