Interpretacja indywidualna z dnia 23 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.472.2025.1.KP
Podatnik nabywa prawo do odliczenia VAT z faktury wystawionej przedwcześnie w rozliczeniu za okres, w którym zrealizowano dostawę, pod warunkiem, że faktura dokumentuje rzeczywistą dostawę.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy odliczenia podatku naliczonego z faktury wystawionej wcześniej niż 60 dni przed dostawą towaru.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
(…) S.A. (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest polską spółką kapitałową, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatnikiem VAT czynnym. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka specjalizuje się w produkcji (…). Wnioskodawca posiada (…) nowoczesnych zakładów produkcyjnych zlokalizowanych w różnych częściach Polski, m.in. w (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…) i (…).
Dodatkowo, Spółka aktywnie inwestuje w rozwój swojej działalności. Inwestycje te obejmują zarówno modernizację infrastruktury, jak i rozwój nowych technologii, co pozwala na utrzymanie wysokiej jakości produktów i usług.
Spółka w jednym z Oddziałów, zlokalizowanym w (…), podjęła decyzję o postawieniu dodatkowej serwerowni IT w formie serwerowni kontenerowej. W związku z tym Spółka zawarła umowę z zewnętrznym podmiotem na dostawę serwerowni kontenerowej oraz wykonanie prac instalacyjnych. Obiekt, w którym znajduje się serwerownia jest posadowiony na gruncie i ogrodzony ogrodzeniem z furtką. W kontenerze zostały zainstalowane urządzenia techniczne towarzyszące, takie jak generator i klimatyzatory. Kontener podłączony jest do lokalnej sieci komputerowej oraz zasilającej i pełni rolę serwerowni zapasowej (backup). W Oddziale znajduje się główna serwerownia, która jest kluczowa dla przetwarzania danych i może w dowolnym momencie przejąć pełne obciążenie. Wydatki poniesione na dostawę i instalację serwerowni kontenerowej oraz urządzeń technicznych towarzyszących są niezbędne do zapewnienia ciągłości działania systemów IT oraz zabezpieczenia danych przetwarzanych przez Spółkę.
Zewnętrzna firma (dostawca) wystawiła 12 września 2024 r. fakturę zaliczkową na część zapłaty za dostawę serwerowni kontenerowej. Spółka zapłaciła zaliczkę 14 października 2024 r. i dokonała odliczenia podatku naliczonego VAT zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług (ustawy) w miesiącu październiku 2024. Firma zewnętrzna wystawiła fakturę końcową 31 grudnia 2024 z terminem płatności 30 dni na pozostałą część zapłaty, wskazując datę sprzedaży 31 grudnia 2024 r. Dostawa serwerowni nie została jednak zrealizowana do tego dnia. Faktura wpłynęła do systemu OCR Spółki (wewnętrznego elektronicznego obiegu faktur) 2 stycznia 2025 r. oraz została zaakceptowana przez osobę odpowiedzialną. Z zastrzeżeniem, iż wstrzymano płatność za fakturę końcową ze względu na brak dostawy.
Z przyczyn losowych, takich jak niekorzystne warunki pogodowe, dostawa znacznie się opóźniła. Ostatecznie dostawa została zrealizowana 25 kwietnia 2025 r., a płatność za fakturę Spółka zrealizowała 28 kwietnia 2025 r. Spółka uwzględniła fakturę w pliku JPK_V7M w miesiącu kwietniu 2025 r. w myśl z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy.
Dostawca zewnętrzny nie wystawił do tej dostawy faktury korygującej, ale był poinformowany o wstrzymaniu płatności. Spółka poinformowała dostawcę o konieczności prawidłowego udokumentowania tej dostawy i ewentualnej korekcie. Pomimo to, nie otrzymali Państwo faktury korygującej.
Skutkiem prawno-podatkowym wynikającym z wydania niniejszej interpretacji indywidualnej będzie potwierdzenie prawidłowości odliczenia podatku naliczonego w opisanej sytuacji.
Pytanie
Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego Spółka ma prawo odliczenia VAT od faktury wystawionej wcześniej niż 60 dni przed dokonaniem dostawy w myśl art. 86 ust. 1 i 10 ustawy?
Państwa stanowisko w sprawie
W związku z przestawionym stanem faktycznym, Spółka uważa, że ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, a odliczenie z faktury końcowej powinno zostać dokonane w miesiącu, w którym faktycznie zrealizowano dostawę, tj. w kwietniu 2025 r.
Spółka podkreśla, że zgodnie z art. 86 ust. 1 w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, natomiast zgodnie z art. 86 ust.10 ustawy (dalej: ustawa o VAT), prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych towarów lub usług powstał obowiązek podatkowy.
Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku odliczenia VAT naliczonego, kluczowe jest, aby dostawa towaru faktycznie miała miejsce. Jeśli Spółka otrzymała fakturę VAT, ale towar nie został dostarczony, nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego na podstawie tej faktury. Jeśli dostawa nastąpiła po 60 dniach od wystawienia faktury, odliczenie VAT naliczonego powinno być dokonane w okresie rozliczeniowym, w którym Spółka otrzymała towar.
Zgodnie z art. 106i ust. 1 ustawy o VAT fakturę należy wystawić nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę.
Zgodnie z art. 106i ust. 7 faktury nie mogą być wystawione wcześniej niż 60. dnia przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi; otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty.
Zgodnie z zasadą podatku wykazanego w fakturze: w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty.
Zgodnie z art. 103 ust. 1 ustawy, podatnicy oraz podmioty wymienione w art. 108 są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 1a-4 oraz art. 33 i art. 33b.
Wystawienie faktury, która nie odzwierciedla rzeczywistych zdarzeń gospodarczych, niezależnie od tego, czy została uwzględniona w rejestrach podatkowych, powoduje obowiązek zapłaty wykazanego w niej podatku VAT zgodnie z art. 108 ust. 1 ustawy o VAT. Każdy podatnik, który wystawia fakturę z wykazanym podatkiem, musi zapłacić ten podatek, bez względu na przyczynę nieprawidłowego wystawienia faktury.
Zatem w sytuacji gdy faktura została wystawiona wcześniej niż 60 dni przed dokonaniem dostawy towaru i została wprowadzona do obrotu prawnego przez przekazanie jej Spółce, wówczas należy ją uznać jako wystawioną niezgodnie z ww. art. 106i ust. 7 ustawy o VAT. Wówczas to na wystawcy faktury ciążyć będzie obowiązek wystawienia faktury korygującej stosownie do art. 106j ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT, który obliguje podatnika do wystawienia faktury korygującej w sytuacji stwierdzenia pomyłki w jakiejkolwiek pozycji faktury.
Natomiast jeśli przed dniem wynikającym z art. 103 ust. 1 ustawy o VAT (25 dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy) dojdzie do dostawy towaru, to u Wnioskodawcy obowiązek podatkowy z tego tytułu powstanie zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT. Tym samym, w takiej sytuacji, Spółka będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego.
W związku z tym, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, towary i usługi jakie nabywa tj. serwerownia kontenerowa wraz z usługą instalacji są bezpośrednio związane z wykonywanymi przez Spółkę czynnościami opodatkowanymi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, to Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT. Zdaniem Wnioskodawcy warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego zostały spełnione, natomiast wystawienie przez dostawcę przedwczesnej faktury pozostaje bez wpływu na moment powstania obowiązku podatkowego.
Zgodnie z art. 88 ustawy o VAT, nie istnieje zakaz odliczenia podatku naliczonego z faktury, która została wystawiona przedwcześnie lub zbyt późno. Art. 88 ust. 3a pkt 4 ustawy o VAT nie ma zastosowania w niniejszej sprawie, ponieważ czynność udokumentowana fakturą - nawet jeśli jest ona wystawiona przedwcześnie - zostaje faktycznie dokonana. Może ona co najwyżej mieć miejsce w innej dacie niż ta, którą wykazuje faktura.
Spółka podkreśla, że w przypadku nabycia przedmiotowego kontenera wraz z montażem dochodzi do nabycia rzeczy oznaczonej co do tożsamości, która jest łatwo i niezawodnie identyfikowalna. Potwierdzenie tego znajduje się również w ewidencji prowadzonej na poczet podatku od nieruchomości. Nie zachodzi zatem ryzyko, że nieprawidłowe określenie daty na fakturze może prowadzić do braku możliwości powiązania faktury z dostawą określonego towaru/środka trwałego przez dostawcę na rzecz Spółki.
Reasumując w związku z opóźnieniem dostawy oraz późniejszym uregulowaniem płatności, a także brakiem otrzymania faktury korygującej do faktury za dostawę serwerowni kontenerowej Spółka ma możliwość odliczenia VAT naliczonego, a odliczenie powinno nastąpić w miesiącu dostawy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega, odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zgodnie z art. 2 pkt 31 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze - rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.
Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo podatnikiem VAT czynnym. Spółka w jednym z Oddziałów podjęła decyzję o postawieniu dodatkowej serwerowni IT w formie serwerowni kontenerowej. W związku z tym Spółka zawarła umowę z zewnętrznym podmiotem na dostawę serwerowni kontenerowej oraz wykonanie prac instalacyjnych. Wydatki poniesione na dostawę i instalację serwerowni kontenerowej oraz urządzeń technicznych towarzyszących są niezbędne do zapewnienia ciągłości działania systemów IT oraz zabezpieczenia danych przetwarzanych przez Spółkę. Zewnętrzna firma (dostawca) wystawiła 12 września 2024 r. fakturę zaliczkową na część zapłaty za dostawę serwerowni kontenerowej. Spółka zapłaciła zaliczkę 14 października 2024 r. i dokonała odliczenia podatku naliczonego VAT zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług (ustawy) w miesiącu październiku 2024. Firma zewnętrzna wystawiła fakturę końcową 31 grudnia 2024 z terminem płatności 30 dni na pozostałą część zapłaty, wskazując datę sprzedaży 31 grudnia 2024 r. Dostawa serwerowni nie została jednak zrealizowana do tego dnia. Faktura wpłynęła do systemu OCR Spółki (wewnętrznego elektronicznego obiegu faktur) 2 stycznia 2025 r. oraz została zaakceptowana przez osobę odpowiedzialną. Z zastrzeżeniem, iż wstrzymano płatność za fakturę końcową ze względu na brak dostawy. Z przyczyn losowych, takich jak niekorzystne warunki pogodowe, dostawa znacznie się opóźniła. Ostatecznie dostawa została zrealizowana 25 kwietnia 2025 r., a płatność za fakturę Spółka zrealizowała 28 kwietnia 2025 r. Spółka uwzględniła fakturę w pliku JPK_V7M w miesiącu kwietniu 2025 r. w myśl z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy. Dostawca zewnętrzny nie wystawił do tej dostawy faktury korygującej, ale był poinformowany o wstrzymaniu płatności. Spółka poinformowała dostawcę o konieczności prawidłowego udokumentowania tej dostawy i ewentualnej korekcie. Pomimo to, nie otrzymali Państwo faktury korygującej.
Państwa wątpliwości dotyczą tego czy Spółka ma prawo do odliczenia VAT od faktury wystawionej wcześniej niż 60 dni przed dokonaniem dostawy w myśl art. 86 ust. 1 i 10 ustawy.
W odniesieniu do przedstawionego problemu należy wskazać, że w świetle art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:
Kwotę podatku naliczonego stanowi:
1) suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z treści cytowanego wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Ponadto, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Stosownie do art. 88 ust. 3a ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:
1) sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
a) wystawionymi przez podmiot nieistniejący;
b) (uchylona)
2) transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
3) (uchylony)
4) wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
a) stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
b) podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
c) potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;
5) faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
6) (uchylony)
7) wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.
Z analizy zarówno przywołanych regulacji prawnych, jak i całokształtu przepisów ustawy wynika, że podatek od towarów i usług ze względu na jego konstrukcję, tzn. opodatkowanie wartości dodanej na poszczególnych etapach obrotu gospodarczego, jest podatkiem sformalizowanym i prawo do odliczenia podatku naliczonego jest ograniczone. Podstawę do odliczenia podatku naliczonego mogą stanowić bowiem wyłącznie dokumenty wymienione w ustawie, przy czym dokumenty te muszą spełniać wymogi określone przepisami prawa.
Terminy odliczenia podatku VAT naliczonego z otrzymanych faktur zostały określone w art. 86 ust. 10-13 ustawy.
Stosownie do art. 86 ust. 10 ustawy:
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.
Zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy:
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.
Zgodnie z treścią art. 86 ust. 10 i ust. 10b ustawy, prawo do odliczenia powstaje w tym okresie, w którym do nabytych towarów/usług powstał obowiązek podatkowy, z tym że nie wcześniej niż w okresie, w którym podatnik otrzymał fakturę.
Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w przypadku zakupu towarów i usług w rozliczeniu za okres, w którym spełnione są trzy warunki:
- powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabywanych towarów i usług (art. 86 ust. 10),
- doszło do faktycznego nabycia tych towarów i usług (art. 86 ust. 10),
- podatnik jest w posiadaniu faktury dokumentującej tę transakcję (art. 86 ust. 10b).
Według regulacji art. 86 ust. 10c ustawy:
Przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio do całości lub części zapłaty uiszczanej przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi.
Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy:
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
Stosownie do art. 86 ust. 13 ustawy:
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:
1) za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo
2) za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego
- nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego.
Zgodnie z zasadą ogólną, zawartą w art. 19a ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.
Natomiast, zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy:
Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z wyjątkiem:
1) dostaw towarów, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 1b;
2) dostaw towarów i świadczenia usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 5 pkt 4.
Kwestie wystawiania faktur reguluje art. 106b ust. 1 ustawy, zgodnie z którym:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1) sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
2) wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;
3) wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
4) otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:
a) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b) czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,
c) dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.
Na podstawie art. 106i ust. 1 ustawy:
Fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-9.
Na mocy art. 106i ust. 2 ustawy:
Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano całość lub część zapłaty od nabywcy.
Stosownie do art. 106i ust. 7 ustawy:
Faktury nie mogą być wystawione wcześniej niż 60. dnia przed:
1) dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi;
2) otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty.
Według art. 106i ust. 8 ustawy:
Przepis ust. 7 pkt 1 nie dotyczy wystawiania faktur w zakresie dostawy i świadczenia usług, o których mowa w art. 19a ust. 3, 4 i ust. 5 pkt 4, jeżeli faktura zawiera informację, jakiego okresu rozliczeniowego dotyczy.
Powołane przepisy wyraźnie wskazują, że podatnik jest zobowiązany do wystawienia faktury nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy lub wykonano usługę, lecz nie wcześniej niż 60. dnia przed dokonaniem tej dostawy lub wykonaniem usługi. Jeżeli podatnik otrzyma całość lub część zapłaty przed dokonaniem danej czynności - powinien wystawić fakturę również nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu w którym otrzymał całość lub część zapłaty, jednak nie wcześniej niż 60. dnia przed otrzymaniem tej części zapłaty lub całości. Zatem, wystawienie faktury VAT nie wcześniej niż 60. dnia przed wydaniem towaru (instalacja serwerowni kontenerowej oraz urządzeń technicznych) bądź otrzymaniem zapłaty w całości lub w części nie powoduje powstania obowiązku podatkowego.
Stosownie do art. 108 ust. 1 i ust. 2 ustawy:
1. W przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku wyższą od kwoty podatku należnego.
Zgonie z art. 103 ust. 1 ustawy:
Podatnicy oraz podmioty wymienione w art. 108 są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 1a-4 oraz art. 33 i art. 33b.
Z powyższych przepisów wynika, że wystawca faktury co do zasady zobowiązany jest do zapłaty wykazanej w niej kwoty podatku.
Jednakże nie w każdym przypadku wystawienie faktury niezgodnie z art. 106i ust. 7 ustawy o VAT, wprowadzenie jej do obiegu prawnego i brak tzw. wyzerowania oznacza, że mamy do czynienia z pustą fakturą, o której mowa w art. 108 ustawy o VAT, a podatnik obowiązany jest do zapłaty podatku z niej wynikającego.
Należy każdorazowo brać pod uwagę fakt, czy mimo przedwczesnego wystawienia faktury finalnie dochodzi do realizacji usługi, dostawy towaru lub też zapłaty zaliczki. Jeżeli faktura odnosi się do rzeczywistych (przyszłych) zdarzeń gospodarczych, które podlegają opodatkowaniu, to samo jej wystawienie w sposób niezgodny z przepisami (przedwcześnie) nie rodzi obowiązku zapłaty podatku na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT.
Kluczowym elementem jest fakt, aby z tytułu transakcji, powiązanej z przedwcześnie wystawioną fakturą, finalnie powstał obowiązek podatkowy, który w sytuacji wcześniejszego wystawienia faktury (przy założeniu, że nie doszło do wcześniejszej zapłaty) powstanie z chwilą dokonania dostawy towarów, nie zaś z chwilą wystawienia faktury.
Oznacza to, że prawo do odliczenia powstanie najwcześniej za okres, w którym doszło do powstania obowiązku podatkowego. Zatem samo otrzymanie faktury przedwcześnie wystawionej w sytuacji, gdy w odniesieniu do czynności dokumentowanej tą fakturą nie powstał jeszcze obowiązek podatkowy, nie tworzy prawa do odliczenia podatku naliczonego z niej wynikającego.
W analizowanej sprawie faktura końcowa za dostawę towaru tj. instalację serwerowni kontenerowej oraz urządzeń technicznych została wystawiona 31 grudnia 2024 r. Jednakże z przyczyn losowych, takich jak niekorzystne warunki pogodowe ostatecznie dostawa została zrealizowana 25 kwietnia 2025 r. Zatem w niniejszej sprawie pomimo tego, że faktura została przedwcześnie wystawiona, to ostatecznie doszło do dostawy towarów.
Tym samym należy stwierdzić, że w tym konkretnym przypadku, nie mamy do czynienia z tzw. pustą fakturą, o której mowa w art. 108 ustawy o VAT. W konsekwencji w opisanej sytuacji, pomimo wystawienia faktury niezgodnie z art. 106i ust. 7 ustawy, nie znajdzie zastosowania art. 103 ust. 1 ustawy, a obowiązek podatkowy z tytułu dostawy serwerowni kontenerowej powstanie, zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy.
Jak wyżej wskazano podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w przypadku zakupu towarów i usług w rozliczeniu za okres, w którym spełnione są trzy warunki:
- powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabywanych towarów i usług (art. 86 ust. 10),
- doszło do faktycznego nabycia tych towarów i usług (art. 86 ust. 10),
- podatnik jest w posiadaniu faktury dokumentującej tę transakcję (art. 86 ust. 10b).
Odnosząc powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy należy stwierdzić, że w tej konkretnej sprawie obowiązek podatkowy powstanie z chwilą dokonania dostawy towarów tj. w kwietniu 2025 r. Tym samym, dopiero w tym miesiącu Spółka nabyła prawo do odliczenia podatku VAT z faktury wystawionej w grudniu 2024 r., gdyż spełnione zostały warunki określone w art. 86 ust. 10 i ust. 10b ustawy, doszło bowiem do faktycznego nabycia towarów, jesteście Państwo w posiadaniu faktury dokumentującej tę transakcję oraz powstał obowiązek podatkowy. Zatem należy się z Państwem zgodzić, że mają Państwo prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktury końcowej w miesiącu, w którym faktycznie zrealizowano dostawę, tj. w kwietniu 2025 r. na podstawie art. 86 ust. 10 ustawy.
W efekcie Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
