Jak będą wystawiane faktury w trybie offline24
Obecnie KSeF nie jest obowiązkowy. Dlatego awarie czy niedostępność systemu nie sprawiają większego problemu, gdyż możemy wówczas wystawić fakturę na „starych” zasadach. Zmieni się to w 2026 r., gdy KSeF będzie obowiązkowy. Przepisy przewidują zasady postępowania w takiej sytuacji. Ostatnia nowelizacja wprowadza dodatkowo tryb offline24, z którego będzie można korzystać nie tylko w trakcie awarii systemu.
Wprowadzenie obowiązkowego KSeF budzi wiele obaw wśród przedsiębiorców. Jedną z nich są problemy techniczne zarówno po stronie samego systemu, jak i po stronie użytkowników. Z tego powodu przepisy ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT) w zakresie KSeF przewidują od 1 lutego 2026 r. kilka trybów, aby poradzić sobie z takimi właśnie problemami. Należą do nich:
- awaria zwykła (art. 106nh ustawy o VAT),
- awaria ogłoszona w mediach (art. 106ne ustawy o VAT),
- niedostępność systemu (art. 106nh ustawy o VAT).
Uchwalona 5 sierpnia 2025 r. ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (dalej: ustawa zmieniająca) wprowadza na stałe, dodatkowo, możliwość wystawiania i przesyłania do KSeF faktur w trybie offline24 (art. 106nda ustawy o VAT). Tryb ten ma na celu wzmocnienie pewności obrotu gospodarczego w sytuacji, gdy podatnik napotka trudności z wystawianiem i przesyłaniem e-faktur do systemu w czasie rzeczywistym lub generalnie specyfika jego działalności uzasadnia stosowanie tego trybu. To oznacza, że każdy podatnik może stosować ten tryb na co dzień.
