Interpretacja indywidualna z dnia 25 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.135.2025.2.AM
Zużycie porektyfikatu jako paliwa grzewczego w składzie podatkowym, nie prowadząc bezpośrednio do produkcji innego wyrobu akcyzowego, nie spełnia wymogów art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej, skutkując koniecznością opodatkowania akcyzą.
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 6 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej wpłynął 12 maja 2025 r. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 23 czerwca 2025 r. (wpływ 23 czerwca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
X (dalej również: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest (…). Spółka posiada zakład produkcyjny o statusie składu podatkowego oraz została wpisana do rejestru podmiotów wykonujących działalność w zakresie wyrobu i przetwarzania alkoholu etylowego. (...). W ramach głównego procesu produkcyjnego w zakładzie Spółki, przy produkcji wódki (...) powstaje produkt uboczny - tzw. porektyfikat.
Porektyfikat jest produktem usuwanym podczas procesu rektyfikacji spirytusu i jako mieszanina usuwanych związków chemicznych, fuzli i etanolu jest m.in. sprzedawany odbiorcom zewnętrznym do dalszego jego wykorzystania (nie na cele energetyczne). Ze względu na okresowość procesu rektyfikacji (około 6 miesięcy w ciągu roku) Spółka rozważa, aby w okresie przerwy produkcyjnej (...), wykorzystać wspomniany produkt uboczny - porektyfikat jako paliwo (...), co nie tylko wygenerowałoby oszczędności ekonomiczne, ale dodatkowo pozwoliłoby na dalsze obniżenie emisyjności realizowanego procesu (nawet do poziomu zero-emisyjnego). Spółka, rozważa bezpośrednie przeznaczenie porektyfikatu o kodzie CN 2207 10 00 jako paliwa do celów opałowych, którego spalenie, na terenie składu podatkowego, służyć będzie wytworzeniu ciepła na potrzeby grzewcze składu podatkowego. Spółka planuje wykorzystanie porektyfikatu kompleksowo na cele grzewcze całego składu w tym do wytworzenia ciepła niezbędnego w procesach destylacji, rektyfikacji, zestawiania oraz rozlewu wódek co umożliwi proces produkcyjny innego wyrobu akcyzowego tj. alkoholu etylowego. Procesy produkcyjne odbywające się w ramach składu podatkowego planowane są przez Spółkę na miesiące, w których wykorzystywana jest kotłownia służąca ogrzewaniu m.in. na potrzeby rektyfikacji. Wykorzystanie porektyfikatu przeznaczanego do celów opałowych związane jest z temperaturą panującą na zewnątrz i wykorzystywanie centralnego ogrzewania do hal produkcyjnych itp. Przedmiotowe działanie (spalanie porektyfikatu) nie ma miejsca (w miesiącach letnich) z oczywistych przyczyn związanych z temperaturami zewnętrznymi. Dodatkowo, Spółka świadomie planując procesy produkcyjne zakłada przestoje produkcyjne w miesiącach letnich. Sumarycznie można stwierdzić, że spalany porektyfikat wykorzystywany jest jako źródło opału w kotłowni, która służy do ogrzewania składu podatkowego składającego się z budynku i hali produkcyjnej. Spółka pragnie wskazać, że opis zdarzenia przyszłego był w części przedmiotem wniosku i interpretacji indywidualnej z dnia 28 listopada 2023 r. o sygn. 0111-KDIB3-3.4013.270.2023.3.JSV. W ramach procesów mających miejsce w składzie podatkowym produkowana jest również para, która wykorzystywana jest jako medium do ogrzewania zbiorników, instalacji produkcyjnej. Proces podgrzania wody technologicznej i wytworzenia pary w zależności od potrzeb zakładu produkcyjnego może być wykorzystywany zgodnie z bieżącym zapotrzebowaniem i skierowanie na konkretny zbiornik, instalację produkcyjną, procesy czyszczenia itp., w każdym przypadku znajdujące się w składzie podatkowym produkującym w systematyce ustawy o podatku akcyzowym wyrób akcyzowy w postaci alkoholu etylowego. (...). Wykorzystywanie w całości produktów ubocznych w możliwie kompletny i zgodny z obowiązującymi przepisami sposób.
Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo:
1)Na prośbę o wskazanie wszystkich sposobów wykorzystania wytworzonego ciepła (tj. w jakim celu i w jakich urządzeniach jest/będzie ono wykorzystywane), ze szczególnym wskazaniem sposobu wykorzystania wytworzonego ciepła w procesie produkcji alkoholu etylowego odpowiedzieli Państwo:
„Spółka wytworzone ciepło wykorzystywać będzie do produkcji pary wodnej w ramach istniejącej kotłowni z wykorzystaniem porektyfikatu, który będzie spalany w piecu znajdującym się w kotłowni.
Procesy związane z rektyfikacją planowane są w miesiącach „zimnych/zimowych”, aby wykorzystać pracę kotłowni nie tylko do produkcji pary na potrzeby rektyfikacji, ale i na potrzeby centralnego ogrzewania. Sama idea wdrożenia wykorzystania wytwarzanego ciepła obejmuje wykorzystywanie spalanie porektyfikatu w momentach, kiedy nie pracuje pełną parą kotłownia, a temperatura na zewnątrz spada i móc w ten sposób dogrzewać pomieszczenia biurowe, hale produkcyjne w obrębie funkcjonującego składu podatkowego.
Podsumowując wytwarzane ciepło służy:
- ogrzaniu hali (w tym pomieszczeń biurowych), gdzie produkowany jest alkohol etylowy,
- podgrzaniu wody i wytworzeniu pary, która służy do analogicznych procesów jak wskazane powyżej.
Ciepło tym samym wykorzystywane jest w instalacjach służących do ogrzewania hali produkcyjnej w tym pomieszczeń biurowych.
(...)”.
2) Na prośbę o wskazanie w jaki sposób i do jakich celów będzie zużywana para technologiczna generowana z wykorzystaniem ciepła otrzymywanego ze spalania porektyfikatu, odpowiedzieli Państwo:
„Spółka raz jeszcze podkreśla, że jej zakład produkcyjny (produkujący jako wyrób akcyzowy - alkohol etylowy) działa w rygorze składu podatkowego. Magazynowane surowce i wyroby gotowe wymagają podgrzewania w zależności od temperatur zewnętrznych. Spalanie porektyfikatu (w tym poprzez wytworzenie pary) wykorzystywane będzie do podgrzania do wymaganych temperatur pomieszczeń z magazynowanym wyrobem akcyzowym (alkoholem etylowym) jak również pomieszczeń biurowych”.
3) Na prośbę o wskazanie w jaki sposób i do jakich celów będzie wykorzystywana woda technologiczna, w odniesieniu do której będzie wykorzystywane ciepło odzyskane z procesu spalania porektyfikatu, odpowiedzieli Państwo:
„Podsumowując, spalany porektyfikat (alkohol etylowy) odgrywa fundamentalną rolę w każdym etapie produkcji alkoholu etylowego w tym wódek super premium - od przygotowania surowców, ogrzewanie pomieszczeń funkcjonujących w obrębie składu podatkowego Spółki. Możliwość wykorzystywania porektyfikatu (alkoholu etylowego) jako paliwa grzewczego (opału) w ramach procesów produkcyjnych tworząc system obiegu zamkniętego wewnątrz składu podatkowego, minimalizując koszty mediów energetycznych przy realizacji polityki zero emisyjności.
Podgrzana woda technologiczna może być wykorzystywana do procesów związanych z czyszczeniem linii technologicznych.
W samym zakładzie objętym składem podatkowym nie ma procesów zacierania, fermentacji czy destylacji alkoholu bezpośrednio z zacieru. Nie ma tym samym miejsca wykorzystywania wody technologicznej w ramach wymienionych powyżej procesów”.
Pytanie
Czy czynność związana z wykorzystaniem porektyfikatu o kodzie CN 2207 10 00, powstałego w procesie produkcyjnym i wykorzystania go w składzie podatkowym w procesie grzewczym w tym poprzez wytwarzanie pary wodnej w ramach procesu technologicznego służącego do produkcji wyrobów akcyzowych, może być uznane za jego zużycie do produkcji innych wyrobów akcyzowych (wytworzenie energii w postaci pary wodnej niezbędną do przeprowadzenia procesu technologicznego towarzyszącego produkcji/wytwarzaniu alkoholu etylowego w warunkach składu podatkowego) umożliwiających realizację procesu produkcyjnego innego wyrobu akcyzowego w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu na podstawie art. 42 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym?
Państwa stanowisko w sprawie
Czynność związana z wykorzystaniem porektyfikatu o kodzie CN 2207 10 00 w ramach procesu produkcyjnego w składzie podatkowym (w tym poprzez wytworzenie energii w postaci pary wodnej) w procesie grzewczym umożliwiającym realizację procesu produkcyjnego innego wyrobu akcyzowego nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Wnioskodawca planuje wykorzystanie wytworzonego porektyfikatu do celów opałowych w ramach całego składu podatkowego, w tym procesu produkcji alkoholu etylowego (innego wyrobu akcyzowego). W analizowanym scenariuszu porektyfikat o kodzie CN 2207 10 00 nie podlegałby procesowi skażania i jako taki zostałby przeznaczony w ramach funkcjonującego składu podatkowego przekazany do wykorzystania do celów opałowych. Sam proces wytwarzania alkoholu etylowego ma miejsce na terenie składu podatkowego prowadzonego przez Spółkę. Jak wskazano już powyżej, w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Spółka co do zasady procesy produkcyjne realizuje w miesiącach chłodniejszych, gdzie wykorzystywane jest ogrzewanie przy udziale kotłowni.
W ramach powyższego procesu (wytwarzania ciepła) Wnioskodawca planuje wykorzystanie porektyfikatu kompleksowo na cele grzewcze całego składu podatkowego w tym do wytworzenia ciepła niezbędnego w procesach destylacji, rektyfikacji, zestawiania oraz rozlewu wódek co umożliwi proces produkcyjny innego wyrobu akcyzowego tj. alkoholu etylowego. Porektyfikat (alkohol etylowy) do wykorzystania jako paliwo grzewcze pochodzić będzie z produkcji własnej Spółki jako produkt uboczny (odpad). W całym procesie produkcyjnym porektyfikat znajdować będzie się w składzie podatkowym Spółki.
W związku z tak opisanym zdarzeniem przyszłym, po stronie Spółki powstała wątpliwość dotycząca możliwości zużycia porektyfikatu o kodzie CN 2207 10 00, które nie pociąga za sobą obowiązku zapłaty akcyzy (wygasa obowiązek podatkowy i nie powstaje zobowiązanie podatkowe), na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.
Zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem zużycia wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy, gdy zużyto wyrób akcyzowy do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego, również w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu.
Z powyższych uregulowań wynika, iż ustawodawca krajowy skorzystał z możliwości przewidzianych dyrektywą 2003/96/WE, nieobciążania podatkiem akcyzowym produktów akcyzowych służących do wyprodukowania innych wyrobów akcyzowych.
Powyższe zatem oznacza, że każde zużycie wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym kończy procedurę zawieszenia poboru akcyzy. Jednocześnie w sytuacji, gdy ten wyrób akcyzowy zostanie zużyty w składzie podatkowym do produkcji innego wyrobu akcyzowego, w tym również w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu akcyzowego, w stosunku do tego zużytego w składzie podatkowym wyrobu nie powstaje zobowiązanie podatkowe, a obowiązek podatkowy powstały w związku z jego wyprodukowaniem wygasa. Przepis ten ma na celu uniknięcie podwójnego opodatkowania wyrobów akcyzowych.
Jak wskazuje się w orzecznictwie organów podatkowych, czego przykładem jest interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14 sierpnia 2018 r. o sygn. IPPP3/4513-3-3/15-5/S/SM: „Dla ustalenia znaczenia pojęć „proces produkcji wyrobu akcyzowego” i „wyprodukowanie wyrobu akcyzowego”, o których mowa w ww. art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy, należy się odwołać do wykładni gramatycznej tych pojęć”.
Zgodnie z definicją tych pojęć zawartych w Słowniku Języka Polskiego pod red. M. Szymczaka, wyd. PWN, W-wa 1988, t. II s. 928, „produkować” to brać udział w produkcji, zajmować się produkcją czegoś, wytwarzać coś, jak też powodować powstawanie, tworzenie się czegoś. Natomiast proces, to przebieg następujących po sobie i powiązanych przyczynowo określonych zmian, stanowiących stadia, fazy, etapy rozwoju czegoś np.: proces produkcyjny, czy też kolejno po sobie następujące zmiany fizykochemiczne materii.
Z istoty tych definicji wynika, że do procesu produkcji wyrobów akcyzowych należy zaliczyć „zespół regularnie po sobie następujących zjawisk, pozostających między sobą w związku przyczynowym, zmierzających do wytworzenia wyrobu akcyzowego jakim jest energia elektryczna”.
Przechodząc do wykładni treści art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, Spółka pragnie wskazać ponownie, że z treści tego przepisu wynika, że aby doszło do wygaśnięcia obowiązku podatkowego i niepowstania zobowiązania podatkowego wobec wyrobu objętego procedurą zawieszenia poboru akcyzy musi nastąpić zużycie tego wyrobu do produkcji innego wyrobu akcyzowego.
Aby ustalić prawidłowo znaczenie przepisu należy wyjść od jego literalnej, językowej treści. W ramach wykładni językowej tekstu prawnego przyjmuje się, że dany tekst został sporządzony zgodnie z regułami gramatyki i należy go interpretować z uwzględnieniem zastosowanych spójników, nie traktując jako zbędnej żadnej z części.
W tym kontekście uwidacznia się, że fragment analizowanego przepisu, mówiący o zużyciu wyrobu akcyzowego, jest rozdzielony na dwa przypadki:
1) zużycia do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego, również
2) w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji innego wyrobu akcyzowego.
Ma przy tym znaczenie użycie tu sformułowania „również”, stanowiącego o wzajemnym stosunku części pierwszej i części drugiej z przytoczonego przepisu. Opierając się na definicji zawartej w Słowniku języka polskiego PWN, jest to „partykuła włączająca do większego zbioru wyróżniony przez nią element i komunikująca, że można o nim powiedzieć to samo co o pozostałych elementach tego zbioru”. Logicznie należy zatem przyjąć, że zakres znaczeniowy części drugiej zawiera się w zakresie znaczeniowym części pierwszej. Przy tym część pierwsza tego wyrażenia musi mieć szerszy zakres znaczeniowy niż część druga, gdyż musi pomieścić w sobie także treść zawartą w części drugiej.
W rezultacie, skoro „procesy służące bezpośrednio produkcji innego wyrobu akcyzowego” są jakimś wyróżnionym przypadkiem „zużyć do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego”, należy wnioskować, że muszą być jakieś inne procesy produkcyjne, gdzie zużycia do wyprodukowania wyrobu akcyzowego następują niekoniecznie bezpośrednio. Mimo tego niebezpośredniego związku mieszczą się one jednak w hipotezie powoływanej normy, gdzie rezultat (dyspozycja) to „wygaśnięcie obowiązku podatkowego i niepowstanie zobowiązania podatkowego”. Taka interpretacja leksykalna prowadzi do ustalenia logicznej i spójnej treści normy prawnej wynikającej z powołanego przepisu, nie jest zatem zasadne dokonywanie innych zabiegów interpretacyjnych.
Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka planuje wykorzystanie porektyfikatu kompleksowo, na cele grzewcze całego składu podatkowego, w tym do wytworzenia ciepła niezbędnego w procesach destylacji, rektyfikacji, zestawiania oraz rozlewu wódek co umożliwi proces produkcyjny innego wyrobu akcyzowego tj. alkoholu etylowego. Przedmiotowy proces produkcyjny w obrębie składu podatkowego obejmuje również wytworzenie pary wodnej, wykorzystywanej jako medium do ogrzewania zbiorników, instalacji, hali produkcyjnej i budynku znajdujących się w składzie podatkowym. Zatem w efekcie końcowym dojdzie do wytworzenia alkoholu etylowego, który jest głównym celem produkcyjnym Spółki w ramach funkcjonującego składu podatkowego i stosowanej procedury zwieszenia poboru akcyzy. Skład podatkowy produkuje wyrób akcyzowy w postaci alkoholu etylowego, w ramach planowanych działań zamierza wykorzystywać również odpad alkoholu etylowego, który nie nadaje się do wykorzystania jako produkt segmentu premium, mimo że w ramach systematyki podatku akcyzowego stanowi analogiczny wyrób akcyzowy, to jest alkohol etylowy sklasyfikowany do pozycji CN 2207.
Opierając się na znaczeniu normy prawnej ustalonej w akapicie poprzednim wypada stwierdzić, że nie ma podstaw do dzielenia procesów produkcyjnych związanych z wytwarzaniem alkoholu etylowego w instalacjach Spółki, w szczególności nie ma podstaw do dzielenia tych procesów na procesy produkcji podstawowej i pomocniczej, gdyż przepis art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym nie przewiduje takiego podziału.
Wobec tego, w odniesieniu do Spółki zastosowanie znajdzie dyspozycja art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, bowiem wyrób akcyzowy w postaci porektyfikatu o kodzie alkoholu etylowego CN 2207 10 00 [będzie] zużywany w składzie podatkowym. W konsekwencji w odniesieniu do Spółki nie powstanie zobowiązanie podatkowe i wygaśnie obowiązek podatkowy, gdy zużyto wyrób akcyzowy do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego, w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu.
Warto podkreślić, iż kwestia wykorzystania wyrobów akcyzowych do produkcji ciepła, które bez wątpienia jest nieodłączną częścią procesu produkcyjnego alkoholu etylowego, którego producentem jest Spółka, była podnoszona w orzecznictwie sądów administracyjnych m.in. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 stycznia 2018 r., o sygn. akt I GSK 67/16, w którym NSA orzekł, że: „Tak więc, niewątpliwie częścią procesu produkcji wyrobu akcyzowego, jakim jest energia elektryczna, jest wytworzenie ciepła, które służy do przygotowania surowca np. mycia, rozdrobnienia, jak i konwersji odpadów, a więc procesu chemicznego jakim jest proces wymiany między substancjami i wytworzenia frakcji olejowych, w wyniku których spalania wytwarzana jest energia elektryczna. Bez wytworzenia bowiem ciepła celem przygotowania surowca i konwersji odpadów produkcja wskazanych frakcji olejowych, a tym samym energii elektrycznej, byłaby niemożliwa”.
W powyższym przypadku, przedmiotem sporu była produkcja energii elektrycznej (wyrobu akcyzowego), jednakże znamienne jest odniesienie do „ciepła”, które jest niezbędne do wytworzenia alkoholu, a które powstaje poprzez spalanie porektyfikatu.
Co za tym idzie, w opisanym stanie faktycznym [zdarzeniu przyszłym] spalanie alkoholu etylowego (porektyfikatu) na terenie składu podatkowego będzie stanowić jeden z elementów mających wpływ na produkcję wyrobów akcyzowych w postaci alkoholu etylowego, zatem dojdzie do wypełnienia hipotezy przepisu art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, w konsekwencji czego wykorzystanie alkoholu etylowego nie pociąga za sobą obowiązku zapłaty akcyzy (wygasa obowiązek podatkowy i nie powstaje zobowiązanie podatkowe wobec spalonego porektyfikatu o kodzie CN 2207 10 00 alkoholu etylowego). Bez znaczenia przy tym pozostaje okoliczność, czy zużycie wyrobu akcyzowego (porektyfikatu) następuje w sposób bezpośredni czy w sposób pośredni. Natomiast tylko tytułem informacji w przedmiotowej sprawie zużycie porektyfikatu do produkcji wyrobów akcyzowych ma charakter pośredni i bezpośredni.
Opisane powyżej stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji z dnia 11 maja 2023 r. o sygnaturze 0111-KDIB3-3.4013.78.2023.1.MAZ, gdzie m.in.:
„Na przeszkodzie zastosowania art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym nie powinien stawać fakt, że w wyniku zużycia alkoholu etylowego powstaną również inne wyroby w postaci produktów paszowych. Zaznaczenia wymaga, że te produkty powstawać będą jedynie jako efekt uboczny produkcji alkoholu etylowego. Wytwarzanie alkoholu etylowego to bowiem główny przedmiot działalności Spółki i na to ukierunkowane są wszystkie procesy produkcyjne. Produkty paszowe powstają przy okazji wytwarzania etanolu, i stanowią produkt całkowicie uboczny. Nie da się rozdzielić produkcji etanolu od powstawania tych produktów ubocznych, w związku z tym nie można powiedzieć, że etanol zużywany jako paliwo służy w części do wytwarzania innego wyrobu akcyzowego, a w części do wytwarzania wyrobów nieakcyzowych. Gdyby Spółka nie produkowała alkoholu etylowego, to nie powstawałyby produkty paszowe.
Wnioskodawca rozważa rozpoczęcie zużywania alkoholu etylowego jako paliwa, którego spalenie na terenie składu podatkowego służyć będzie wytworzeniu ciepła niezbędnego w procesach zacierania, fermentacji oraz destylacji, prowadzących bezpośrednio do wytworzenia innego wyrobu akcyzowego (alkoholu etylowego). Etanol do wykorzystania jako paliwo grzewcze może potencjalnie pochodzić z produkcji własnej Spółki, jak również od dostawców zewnętrznych, i do czasu jego zużycia byłby objęty procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
W świetle powyższego opisane spalanie na terenie składu podatkowego alkoholu etylowego, znajdującego się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, może być uznane za zużycie go w ramach procesu służącego bezpośrednio produkcji innego wyrobu akcyzowego (alkoholu etylowego). Zatem znajdzie w tym wypadku zastosowanie wyłączenie, o którym mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy. Okoliczności sprawy wskazują, że zużycie w składzie podatkowym objętego procedurą zawieszenia poboru akcyzy przedmiotowego alkoholu etylowego, nie będzie skutkować powstaniem zobowiązania podatkowego, a powstały na wcześniejszym etapie względem tego alkoholu obowiązek podatkowy wygaśnie. Takie zużycie alkoholu etylowego nie pociąga za sobą obowiązku zapłaty akcyzy”
oraz interpretacji z dnia 4 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.184.2023.1.MAZ, gdzie stwierdzono m.in., że:
„Oleje fuzlowe mają określoną wartość energetyczną, zatem kwalifikują się w pewnym stopniu do wykorzystania jako paliwo opałowe (szczególnie po zaaplikowaniu ich razem z bardziej klasycznymi paliwami opałowymi). Wnioskodawca klasyfikuje oleje fuzlowe do pozycji CN 3824 99 86 i z punktu widzenia przepisów akcyzowych traktuje jako wyrób energetyczny. Spółka zużywa te oleje fuzlowe jako paliwo opałowe, którego spalenie na terenie składu podatkowego służy wytworzeniu ciepła niezbędnego w procesach zacierania, fermentacji oraz destylacji, prowadzących bezpośrednio do wytworzenia innego wyrobu akcyzowego (alkoholu etylowego)”
również w interpretacji z dnia 14 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.13.2023.1.PJ, stwierdził m.in., że:
„Odnosząc Państwa wątpliwości do przedstawionego opisu stanu faktycznego należy wskazać, że „proces produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu” nie został zdefiniowany w ustawie o podatku akcyzowym. Na potrzeby niniejszej sprawy najbliższą definicji procesu produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu” będzie definicja kogeneracji zawarta w art. 3 pkt 33 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1385 ze zm.). W rozumieniu tej ustawy „kogeneracja” to równoczesne wytwarzanie ciepła i energii elektrycznej lub mechanicznej w trakcie tego samego procesu technologicznego. Co istotne, aby doszło do równoczesnego wytwarzania energii elektrycznej i ciepła, wytwarzanie energii elektrycznej i ciepła musi odbywać się w tym samym procesie technologicznym, a zatem wytwarzanie energii elektrycznej (wyrobu akcyzowego) jest ściśle skorelowane z wytwarzaniem ciepła w jednym ciągu technologicznym związanym z zastosowaną technologią.
Przy czym uściślając należy mieć na względzie, że w przypadku „tradycyjnej” produkcji energii elektrycznej (w konwencjonalnej elektrowni, a nie w elektrociepłowni) w procesie produkcyjnym również jest wytwarzane ciepło, tyle że - inaczej niż w procesie kogeneracji - ciepło to nie jest zagospodarowywane, lecz następuje jego strata. Produkcja energii elektrycznej w kogeneracji różni się więc od konwencjonalnej produkcji energii elektrycznej nie tyle okolicznością, że w ramach tego procesu jest wytwarzane ciepło, co tym, że ciepło to jest odzyskiwane, a nie tracone.
W opisanym we wniosku stanie faktycznym zużycie objętych pytaniem Rozpuszczalników w składzie podatkowym służyć będzie bezpośrednio produkcji innych wyrobów akcyzowych - energii elektrycznej (w procesie kogeneracji) i takie zużycie jest wystarczające do uznania, że wypełniona jest hipoteza przepisu art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Zużycie wyrobu akcyzowego, mającego być przedmiotem wyłączenia w oparciu o art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy, ma przyczyniać się w sposób bezpośredni do produkcji wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym i w ocenie Organu taka sytuacja ma miejsce w przedstawionym stanie faktycznym”.
Co więcej również w interpretacji z dnia 3 kwietnia 2025 r. o sygn. 0111-KDIB3-3.4013.27.2025.1.AM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej odniósł się do produkcji pary wodnej i jej wykorzystania w ramach procesów produkcyjnych mających miejsce w składzie podatkowym, gdzie m.in.:
„(…) W związku z wykorzystywaniem pozostałości destylacyjnej alkilatu o kodzie CN 2710 19 29 tzw. olej średni, do procesu produkcji paliw (wyrób akcyzowy jest zużywany w procesie bezpośrednim produkcji), spółka zamierza w tej części (po uzyskaniu pozytywnej indywidualnej interpretacji podatkowej), korzystać z zapisu art. art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej.
Alternatywnym pozyskiwaniem pary wodnej służącej do procesu produkcyjnego wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym, jest jej zakup od dostawcy zewnętrznego - dostarczanej rurociągiem cieplnym. Oba media (dostarczane z zewnątrz i pozyskiwane w piecu technologicznym) są niezależne od siebie i stosowane zamiennie tj. nie ma możliwości korzystania z nich wspólnie/jednocześnie. Para wodna wykorzystywana w procesie produkcyjnym pozyskana jest z zewnątrz lub wytworzona w sposób opisany we wniosku, a przedmiotem pytania wskazanego we wniosku jest pozostałości destylacyjna alkilatu o kodzie CN 2710 19 29 wykorzystywana w procesie produkcji poprzez spalenie w piecu technologicznym, aby ją wytworzyć i wykorzystać do procesu produkcji paliw.(…)
Zważyć należy, że art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej wskazuje, iż zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy, gdy zużyto wyrób akcyzowy do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego, również w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu. Nie ulega wątpliwości, iż w świetle powyższych wywodów pozyskiwana para wodna w procesie spalania w piecu technologicznym pozostałości destylacyjnej alkilatu o kodzie CN 2710 19 29, jest wykorzystywana do produkcji wskazanych frakcji, a zużyciu ulegają produkty energetyczne produkowane na terenie zakładu.
Odmienna wykładnia przepisów, prowadziłaby do konieczności opodatkowania podatkiem akcyzowym wyrobu akcyzowego, zużytego w procesie służącym do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego, które jednocześnie stanowią tę samą kategorię wyrobów objętych zakresem załącznika numer 2 do ustawy o podatku akcyzowym. (…)
Mając na uwadze Państwa wątpliwości oraz przedstawiony opis sprawy wskazać należy, że w Państwa przypadku spalenie pozostałości destylacyjnej alkilatu, tzw. oleju średniego o kodzie CN 2710 19 29 (które zgodnie z opisem sprawy dokonywane jest w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy) może być uznane za jego zużycie do produkcji innych wyrobów akcyzowych. Skoro bowiem w wyniku spalenia tego wyrobu (dokonywanego w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy) powstanie para wodna, która jest wykorzystywana w procesie destylacji atmosferycznej alkilatu, polegającym na termicznym rozdziale alkilatu na dwa produkty, tj. alkilat destylowany o kodzie CN 2710 12 25, który jest zużywany do produkcji paliwa lotniczego i pozostałość destylacyjną alkilatu o kodzie CN 2710 19 29 (tzw. olej średni) - które zgodnie z Państwa wskazaniami są wyrobami akcyzowymi - to w Państwa sytuacji takie zużycie pozostałości destylacyjnej alkilatu nie pociąga za sobą obowiązku zapłaty akcyzy (wygasa obowiązek podatkowy i nie powstaje zobowiązanie podatkowe), na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym”.
Podsumowując istniejącą linię interpretacyjną, można stwierdzić, że procesy związane ze spalaniem wyrobów akcyzowych mających miejsce w składzie podatkowym (w tym poprzez wytworzenie pary wodnej wykorzystywanej w procesach produkcyjnych) a służące do wytworzenia innego wyrobu akcyzowego zarówno w sposób bezpośredni jak i sposób pośredni związany z produkcją, która ma miejsce w składzie podatkowym i docelowo zmierza do wyprodukowania wyrobu akcyzowego w postaci alkoholu etylowego nie powodują powstania zobowiązania w podatku akcyzowym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, względem zadanego we wniosku pytania, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 126, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych, wyroby nowatorskie, urządzenia do waporyzacji, zestawy części do urządzeń do waporyzacji, saszetki nikotynowe i inne wyroby nikotynowe, wymienione w załączniku nr 1 do ustawy
W poz. 17 załącznika nr 1 do ustawy, kod CN 2207, wymieniono alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone.
Jak stanowi art. 93 ust. 1 ustawy:
Do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:
1)wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
2) wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
3) napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.
W myśl art. 93 ust. 2 ustawy:
Produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
W art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy zdefiniowano, że:
Podmiot prowadzący skład podatkowy to podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.
Natomiast w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy zdefiniowano, że:
Procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) produkcja wyrobów akcyzowych;
2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:
a) importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,
b) importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,
c) przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;
4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Jak stanowi art. 8 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
W myśl art. 8 ust. 6 ustawy:
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Stosownie do art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy:
Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są w składzie podatkowym, w tym również w wyniku:
- zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający,
- wprowadzenia do składu podatkowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy, który odebrał te wyroby jako uprawniony odbiorca,
- dopuszczenia do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego, w miejscu importu znajdującym się w składzie podatkowym.
Przepis art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy wskazuje, że:
Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem zużycia wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy, gdy zużyto wyrób akcyzowy do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego, również w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu; jeżeli ilość napoju alkoholowego zużyta do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego przekracza dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. a lub ust. 2 pkt 1 lit. b, w stosunku do ilości przekraczającej te normy obowiązek podatkowy nie wygasa, a zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem wyprowadzenia wyprodukowanego wyrobu akcyzowego ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
Zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy:
Produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji:
1) wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie;
2) mniej niż 1000 hektolitrów w ciągu roku:
a) winiarskiego, w przypadku win, biorąc pod uwagę średnią roczną produkcję z następujących po sobie co najmniej trzech lat winiarskich poprzedzających rok, w którym jest ustalana wielkość produkcji wina,
b) kalendarzowego, w przypadku napojów fermentowanych, biorąc pod uwagę średnią roczną produkcję z następujących po sobie co najmniej trzech lat kalendarzowych poprzedzających rok, w którym jest ustalana wielkość produkcji napojów fermentowanych, jeżeli napoje te:
- spełniają wymagania określone dla fermentowanych napojów winiarskich, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. c i d, pkt 2-6, 9 lub 10 ustawy z dnia 2 grudnia 2021 r. o wyrobach winiarskich (Dz.U. z 2023 r. poz. 550) oraz
- są produkowane przez podmioty posiadające wpis do rejestru przedsiębiorców wykonujących działalność w zakresie wyrobu lub rozlewu wyrobów winiarskich, o którym mowa w art. 9 ustawy z dnia 2 grudnia 2021 r. o wyrobach winiarskich;
3) piwa, wina i napojów fermentowanych, wytwarzanych domowym sposobem przez osoby fizyczne na własny użytek i nieprzeznaczonych do sprzedaży;
4) mniej niż 10 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, alkoholu etylowego, dokonywanej przez gorzelnie prawnie i ekonomicznie niezależne od wszelkich innych gorzelni oraz niedziałające na podstawie licencji uzyskanej od innego podmiotu;
5) wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona przedpłata akcyzy;
6) energii elektrycznej;
7) wyrobów węglowych;
8) suszu tytoniowego;
9) wyrobów gazowych.
W załączniku nr 2 do ustawy, pod poz. 17, kod CN 2207, wymieniono alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone.
Państwa wątpliwości (zakreślone treścią sformułowanego we wniosku pytania), dotyczą braku opodatkowania podatkiem akcyzowym na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy wykorzystania powstałego porektyfikatu o kodzie CN 2207 10 00 w procesie grzewczym w tym poprzez wytwarzanie pary wodnej w ramach procesu technologicznego służącego do produkcji wyrobów akcyzowych, ze względu na uznanie tego wykorzystania za jego zużycie do produkcji innych wyrobów akcyzowych (wytworzenie energii w postaci pary wodnej niezbędną do przeprowadzenia procesu technologicznego towarzyszącego produkcji/wytwarzaniu alkoholu etylowego w warunkach składu podatkowego) umożliwiających realizację procesu produkcyjnego innego wyrobu akcyzowego.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości należy w pierwszej kolejności wskazać, że - co do zasady - zużycie wyrobów akcyzowych powoduje zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy, nawet jeżeli jest dokonywane w składzie podatkowym. W takiej sytuacji zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku określonym w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy, czego konsekwencją będzie przekształcenie obowiązku podatkowego w skonkretyzowane zobowiązanie podatkowe. Jednocześnie z dniem zużycia wyrobu powstanie obowiązek wpłaty dziennej akcyzy w związku z tą czynnością, a podatnikiem w takim przypadku staje się podmiot prowadzący skład podatkowy.
Zauważyć należy, że ustawodawca przewidział także zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy, które wywoła ten skutek, że nie powstaje zobowiązanie podatkowe, a obowiązek podatkowy wygasa. Będzie to następowało w przypadku, gdy wyrób akcyzowy zostanie zużyty do produkcji innego wyrobu akcyzowego - będzie składnikiem/komponentem nowo wyprodukowanego wyrobu akcyzowego, ale także będzie zużyty w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu. Mechanizm ten ma za zadanie zachowanie jednokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych. Należy bowiem zauważyć, że w takiej sytuacji obowiązek podatkowy powstaje zasadniczo w odniesieniu do wyrobu akcyzowego wytworzonego z udziałem surowca stanowiącego wyrób akcyzowy (por. komentarz do art. 42 ustawy o podatku akcyzowym: M. Zimny, Komentarz Akcyza, CH Beck; M. Kałka, U. Ksieniewicz, Podatek Akcyzowy Komentarz, Unimex; prawomocny wyrok WSA w Poznaniu z 18 lutego 2021 r., sygn. akt III SA/Po 492/20; prawomocny wyrok WSA w Szczecinie z 26 lipca 2023 r., sygn. akt I SA/Sz 202/23 [niepubl.]).
Jak wskazał ponadto M. Zimny w przywołanym komentarzu: „O ile ustalenie zużycia danego wyrobu akcyzowego bezpośrednio jako składnik do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego nie budzi w zasadzie wątpliwości, to zakwalifikowanie zużycia wyrobu akcyzowego wykorzystanego w ramach procesów służących do bezpośredniej produkcji może stanowić podstawę do wątpliwości w zakresie nieefektywnego (czyli niepowodującego obciążenia podatkowego) zużycia wyrobów akcyzowych. Niewątpliwie pojęcie »proces« ma węższy zakres niż »produkcja«, która może składać się z samego procesu, lecz może być też efektem kilku procesów lub też kompilacją procesów oraz czynności niestanowiących procesu, jak i też w ramach produkcji może nie zachodzić żaden proces. Dlatego też dla oceny wygaśnięcia obowiązku podatkowego niezbędna będzie analiza stanu faktycznego pod kątem oceny czy dany wyrób akcyzowy jest zużywany w procesie bezpośrednim produkcji”.
Z ostatecznie przedstawionego przez Państwa opisu sprawy z którym Organ jest związany, wynika, że rozważają Państwo wykorzystanie porektyfikatu - produktu ubocznego produkcji alkoholu - w celach grzewczych.
Doprecyzowali Państwo, że wytworzone ciepło będzie przez Państwa wykorzystywane do produkcji pary wodnej w ramach istniejącej kotłowni z wykorzystaniem porektyfikatu, który będzie spalany w piecu znajdującym się w kotłowni.
Procesy związane z rektyfikacją planują Państwo przeprowadzać w miesiącach „zimnych/zimowych”, aby wykorzystać pracę kotłowni nie tylko do produkcji pary na potrzeby rektyfikacji, ale i na potrzeby centralnego ogrzewania. Sama idea wdrożenia wykorzystania wytwarzanego ciepła obejmuje wykorzystywanie spalanie porektyfikatu w momentach, kiedy nie pracuje pełną parą kotłownia, a temperatura na zewnątrz spada i móc w ten sposób dogrzewać pomieszczenia biurowe, hale produkcyjne w obrębie funkcjonującego składu podatkowego.
Tym samym wskazali Państwo, że wytwarzane ciepło służy ogrzaniu hali (w tym pomieszczeń biurowych), gdzie produkowany jest alkohol etylowy oraz podgrzaniu wody i wytworzeniu pary, która służy do analogicznych procesów jak wskazane powyżej.
Ciepło wykorzystywane jest zatem w instalacjach służących do ogrzewania hali produkcyjnej, w tym pomieszczeń biurowych.
Ponadto z ostatecznie sprecyzowanych w uzupełnieniu okoliczności sprawy wynika, że magazynowane surowce i wyroby gotowe wymagają podgrzewania w zależności od temperatur zewnętrznych. Spalanie porektyfikatu (w tym poprzez wytworzenie pary) wykorzystywane będzie do podgrzania do wymaganych temperatur pomieszczeń z magazynowanym wyrobem akcyzowym (alkoholem etylowym) jak również pomieszczeń biurowych.
Jednocześnie wskazali Państwo, że podgrzana woda technologiczna będzie wykorzystywana do procesów związanych z czyszczeniem linii technologicznych.
Nadto wyjaśnili Państwo w uzupełnieniu, że w samym zakładzie objętym składem podatkowym nie ma procesów zacierania, fermentacji czy destylacji alkoholu bezpośrednio z zacieru. Nie ma tym samym miejsca wykorzystywania wody technologicznej w ramach wymienionych powyżej procesów.
Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz przedstawione przez Państwa ostatecznie we wniosku okoliczności sprawy, nie sposób podzielić Państwa stanowiska zgodnie z którym przy skorzystaniu z preferencji o której mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy nie ma znaczenia czy powstałe w wyniku spalania porektyfikatu ciepło przyczynia się bezpośrednio czy pośrednio do powstania alkoholu etylowego.
Zgodnie bowiem ze wskazanymi powyżej wyjaśnieniami, zużycie wyrobu akcyzowego, mającego być przedmiotem wyłączenia w oparciu o art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy, ma bowiem przyczyniać się w sposób bezpośredni do produkcji wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym. Tylko bowiem wówczas zostanie zachowany cel tego unormowania, który omówiono wyżej. W przeciwnej bowiem sytuacji, wykorzystanie wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy winno podlegać opodatkowaniu akcyza, w szczególności w przypadku zużycia wyrobów akcyzowych do celów opałowych.
W ocenie Organu nie będą mogli Państwo korzystać z wyłączenia o którym mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym. Z opisu sprawy wynika bowiem, że ciepło powstałe w wyniku spalenia porekyfikatu, nie będzie zużywane w procesach służących bezpośrednio do powstania alkoholu etylowego. Nie wisusuje się więc przesłankę „procesów służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu”. Jak jednoznacznie wynika z treści wniosku po jego uzupełnieniu, wytwarzane w procesie spalania porektyfikatu ciepło służyć będzie do:
- ogrzania hali (w tym pomieszczeń biurowych), gdzie produkowany jest alkohol etylowy,
- podgrzania wody i wytworzenia pary, która służyć będzie do analogicznych procesów jak wskazane powyżej (tj. do ogrzania hali, w tym pomieszczeń biurowych, gdzie produkowany jest alkohol etylowy),
- podgrzania do wymaganych temperatur pomieszczeń z magazynowanym gotowym wyrobem akcyzowym (alkoholem etylowym), surowcami jak również pomieszczeń biurowych,
- podgrzania wody technologicznej, która może być wykorzystywana do procesów związanych z czyszczeniem linii technologicznych.
W ocenie Organu opisane przez Państwa wykorzystanie wyrobu akcyzowego nie będzie bezpośrednio prowadziło do powstania alkoholu etylowego. Część z tych czynności ma miejsce przed lub po procesie produkcji alkoholu etylowego (jak np. podgrzanie pomieszczeń z magazynowanymi surowcami i wyrobami gotowymi, czyszczenie linii produkcyjnej). Trudno zgodzić się, że w ramy „procesów służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu” - alkoholu, można zaliczyć ogrzewanie pomieszczeń biurowych. Podobnie z ogrzewaniem hali, w której produkowany jest alkohol etylowy.
Fakt, że przedstawione we wniosku czynności składają się na produkcję alkoholu i są z nimi w jakiś sposób związane tj. istnieje daleko idący związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy poszczególnymi czynnościami, nie może automatycznie oznaczać, że wszystkie te czynności wykonywane przez Państwa wpisują się w ramy procesów służących bezpośrednio produkcji alkoholu etylowego - nie można całej Państwa działalności dla celów omawianego wyłączenia, jako wyjątku od zasady powszechności opodatkowania, traktować kompleksowo.
Taka wykładnia byłaby zdaniem Organu nieuprawnionym rozszerzeniem przedmiotowego wyłączenia jako wyjątku od powszechności opodatkowania i sprzeczna ze ścisłą interpretacją przepisów wprowadzających przywileje podatkowe.
Stanowisko Organu znajduje potwierdzenie w aktualnym orzecznictwie sądów administracyjnych i TSUE, które wskazuje, że stosowanie preferencji polegających na wyłączeniu z opodatkowania akcyzą wyrobów akcyzowych do określonych celów/procesów, może nastąpić wyłącznie w sytuacji gdy zużycie danego wyrobu przyczynia się w sposób natychmiastowy i bezpośredni do przeprowadzenia konkretnego procesu podlegającemu wyłączeniu z opodatkowania (por. wyrok TSUE z 7 września 2017 r. w sprawie C-465/15; wyrok WSA w Warszawie z 1 sierpnia 2018 r., sygn. akt V SA/Wa 79/18; WSA w Opolu z 30 maja 2019 r. sygn. akt I SA/Op 19/19; wyrok WSA w Krakowie z 4 października 2019 r. sygn. akt I SA/Kr 756/19; wyrok WSA w Gdańsku z 23 lipca 2019 r., sygn. akt I SA/Gd 980/19; wyroki WSA w Poznaniu z 25 lutego 2022 r., sygn. akt III SA/Po 1202/21, III SA/Po 1286/21; wyrok NSA z 14 lipca 2022 r., sygn. akt I GSK 3213/18; prawomocny wyrok WSA w Szczecinie z 26 lipca 2023 r., sygn. akt I SA/Sz 202/23 [niepubl.]; wyrok WSA w Poznaniu z 18 lutego 2021 r., sygn. akt III SA/Po 492/20).
Mając zatem na uwadze powyższe, w ocenie Organu nie będzie możliwe zastosowanie przez Państwa wyłączenia o którym mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy, bowiem czynności do których będzie wykorzystywane ciepło powstałe w procesie spalania porektyfikatu nie należą do procesów służących bezpośrednio produkcji alkoholu etylowego, a więc nie wpisują się w zakres powyższej preferencji.
Tym samym Państwa stanowisko, ściśle względem przedstawionego we wniosku pytania, należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego ostatecznie w uzupełnieniu zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych oraz konkretnych stanów prawnych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 109/15).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111, ze zm). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.