Interpretacja indywidualna z dnia 4 sierpnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.332.2025.2.JPO
Usługi polegające na wykonywaniu świadectw charakterystyki energetycznej oraz audytów energetycznych, zaklasyfikowane w dziale PKWiU 71 jako usługi inżynierskie i techniczne, są opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 14%, a nie 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 lipca 2025 r. (data wpływu 16 lipca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Pana dane: nazwa: X; adres: ul. (...); NIP: (...).
Forma opodatkowania: ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Forma działalności: jednoosobowa działalność gospodarcza.
PKD: 74.99.Z „Wszelka pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana”.
Stan faktyczny:
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której wykonuje wyłącznie:
-świadectwa charakterystyki energetycznej budynków,
-audyty energetyczne.
Zakres Pana usług obejmuje:
-wizję lokalną obiektu (pomiary, dokumentacja fotograficzna);
-zebranie danych o zużyciu energii, przegród budowlanych i systemach grzewczych,
-obliczenia wskaźników charakterystyki energetycznej wg rozporządzenia MI z 2022 r.;
-wygenerowanie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami i wzorami;
-w przypadku audytów — przedstawienie wyliczeń wariantów modernizacji i zwrotu z inwestycji.
Nie świadczy Pan usług doradczych – nie sporządza opinii technicznych, nie prowadzi konsultacji, nie rekomenduje rozwiązań projektowych ani wykonawczych. Pana dokumenty mają charakter sprawozdawczo-obliczeniowy i są sporządzane na podstawie przepisów prawa i ogólnych norm.
Usługi te nie wymagają uprawnień budowlanych, a ich celem jest przedstawienie stanu technicznego oraz energetycznego budynku w ustandaryzowanej formie, bez ingerencji w proces decyzyjny inwestora.
Uzupełnienie wniosku
Doprecyzował Pan, że wniosek dotyczy roku podatkowego 2025 oraz kolejnych lat.
Przedstawił Pan szczegółowy opis usług:
a)świadectwa charakterystyki energetycznej:
Zakres prac obejmuje:
•wizję lokalną (oględziny budynku, pomiary, dokumentacja zdjęciowa);
•zebranie danych o przegrodach, instalacjach, zużyciu energii;
•wykonanie obliczeń charakterystyki energetycznej wg Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 23 czerwca 2022 r.;
•wygenerowanie dokumentu świadectwa charakterystyki energetycznej i jego rejestracja w centralnym rejestrze.
Efekt: dokument urzędowy wykorzystywany przy sprzedaży/najmie budynku lub do celów formalnych (np. do wniosku o dofinansowanie).
b)audyty energetyczne:
Zakres prac obejmuje:
•analizę stanu istniejącego budynku (inwentaryzacja, pomiary, zdjęcia);
•obliczenia wskaźników zużycia energii;
•zaprojektowanie wariantów termomodernizacji;
•analiza ekonomiczna (koszty, oszczędności, czas zwrotu inwestycji);
•przygotowanie raportu zgodnie z wymaganiami programu „Czyste Powietrze” lub innego źródła finansowania.
Efekt: raport wykorzystywany przez właściciela do uzyskania dotacji, planowania modernizacji lub w celach optymalizacji kosztów eksploatacyjnych.
Na podstawie klasyfikacji PKWiU 2015 r. klasyfikuje Pan usługi jako:
•71.12.12.0 – Usługi w zakresie doradztwa dotyczącego instalacji grzewczych, wentylacyjnych, chłodniczych i klimatyzacyjnych – w zakresie audytów energetycznych;
•71.12.11.0 – Usługi w zakresie doradztwa dotyczącego architektury i inżynierii oraz pokrewne usługi techniczne – w zakresie świadectw charakterystyki energetycznej.
W Pana ocenie, powyższe usługi mają charakter techniczny i obliczeniowy, a nie doradczy w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. Nie polegają one na rekomendowaniu optymalnych rozwiązań inwestycyjnych czy finansowych, lecz na wykonaniu dokumentacji obliczeniowej zgodnie z przepisami prawa i normami technicznymi.
Usługi te nie mają cech typowego doradztwa (np. podatkowego, prawnego, inwestycyjnego), a ich charakter został potwierdzony w licznych interpretacjach indywidualnych oraz orzecznictwie NSA. W związku z tym uznaje Pan, że mogą być one objęte stawką ryczałtu 8,5%.
Pytanie
Czy w odniesieniu do opisanej działalności polegającej na wykonywaniu audytów energetycznych i świadectw charakterystyki energetycznej budynków – bez świadczenia usług doradczych – może Pan stosować ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?
Pana stanowisko w sprawie
Uważa Pan, że opisana działalność uprawnia do stosowania ryczałtu 8,5%, ponieważ:
-nie świadczy Pan usług doradczych – Pana działania mają charakter techniczny, sprawozdawczy i pomiarowy, są powtarzalne, znormalizowane i realizowane na podstawie przepisów prawa;
-działalność mieści się w ramach PKD 74.99.Z, która obejmuje usługi techniczne niewymienione w innych grupowaniach;
-zgodnie z wykładnią Krajowej Informacji Skarbowej (m.in. interpretacja indywidualna 0113-KDIPT2-1.4011.107.2021.1.MZ oraz 0114-KDIP3-1.4011.402.2020.1.ES), podobne usługi o charakterze techniczno-analitycznym bez doradztwa były uznawane za uprawniające do zastosowania 8,5% stawki ryczałtu;
-dodatkowo, w wyroku NSA z 7 maja 2024 r. (sygn. II FSK 2931/21), sąd stwierdził, że organ podatkowy nie może wymagać ścisłego przyporządkowania działalności do PKWiU, jeśli opis działalności jasno określa jej techniczny charakter.
Mając na względzie powyższe, uważa Pan, że przychody z tytułu wykonywania audytów i świadectw energetycznych mogą być opodatkowane ryczałtem w wysokości 8,5%, o ile nie towarzyszy im usługa doradcza.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.). Zatem, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego grupowania PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), pod pojęciem usług rozumie:
‒wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
‒wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z 12 ust. 1 pkt 2a lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
-14% przychodów ze świadczenia usług architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71),
-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której wykonuje wyłącznie świadectwa charakterystyki energetycznej budynków oraz audyty energetyczne. Przedstawił Pan szczegółowy opis usług:
a)świadectwa charakterystyki energetycznej; zakres prac obejmuje:
•wizję lokalną (oględziny budynku, pomiary, dokumentacja zdjęciowa);
•zebranie danych o przegrodach, instalacjach, zużyciu energii;
•wykonanie obliczeń charakterystyki energetycznej wg Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 23 czerwca 2022 r.;
•wygenerowanie dokumentu świadectwa charakterystyki energetycznej i jego rejestracja w centralnym rejestrze.
Efektem prac jest dokument urzędowy wykorzystywany przy sprzedaży/najmie budynku lub do celów formalnych (np. do wniosku o dofinansowanie).
b)audyty energetyczne; zakres prac obejmuje:
•analizę stanu istniejącego budynku (inwentaryzacja, pomiary, zdjęcia);
•obliczenia wskaźników zużycia energii;
•zaprojektowanie wariantów termomodernizacji;
•analiza ekonomiczna (koszty, oszczędności, czas zwrotu inwestycji);
•przygotowanie raportu zgodnie z wymaganiami programu „Czyste Powietrze” lub innego źródła finansowania.
Efektem prac jest raport wykorzystywany przez właściciela do uzyskania dotacji, planowania modernizacji lub w celach optymalizacji kosztów eksploatacyjnych.
Na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015 r.) klasyfikuje Pan usługi jako:
•71.12.12.0 – Usługi w zakresie doradztwa dotyczącego instalacji grzewczych, wentylacyjnych, chłodniczych i klimatyzacyjnych – w zakresie audytów energetycznych;
•71.12.11.0 – Usługi w zakresie doradztwa dotyczącego architektury i inżynierii oraz pokrewne usługi techniczne – w zakresie świadectw charakterystyki energetycznej.
W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) w dziale 71 „USŁUGI ARCHITEKTONICZNE I INŻYNIERSKIE; USŁUGI W ZAKRESIE BADAŃ I ANALIZ TECHNICZNYCH” mieszczą się m.in. wskazane przez Pana, jako właściwe dla świadczonych usług, grupowania PKWiU:
-71.12.11.0 „Usługi doradztwa technicznego”:
-71.12.12.0 „Usługi projektowania technicznego budynków”.
Zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015):
Dział 71 USŁUGI ARCHITEKTONICZNE I INŻYNIERSKIE; USŁUGI W ZAKRESIE BADAŃ I ANALIZ TECHNICZNYCH obejmuje:
-usługi w zakresie architektury, inżynierii oraz opracowywanie projektów, sprawowanie nadzoru budowlanego,
-usługi w zakresie usług mierniczych i kartograficznych,
-badania właściwości fizycznych, analizy chemiczne i pozostałe badania.
Grupowanie 71.12.11.0 obejmuje:
-usługi doradztwa dotyczące zasad i metod inżynierskich, jeśli są wykonywane niezależnie od projektu inżynierskiego, włączając analizę, badania i przeglądy,
-usługi rzeczoznawcy, który ze względu na doświadczenie, wyszkolenie, umiejętności lub wiedzę inżynierską, jest uznawany za osobę wykwalifikowaną w zakresie wydawania fachowej opinii w tego typu sprawach,
-badanie techniczne uszkodzonego systemu inżynieryjnego lub konstrukcji celem określenia jego przyczyn.
Grupowanie to nie obejmuje:
-usług doradztwa, badań i raportów wykonywanych w połączeniu z projektem, sklasyfikowanych w 71.12.12.0 - 71.12.19.0.
Grupowanie 71.12.12.0 obejmuje:
-usługi projektowania technicznego budynków mieszkalnych, takich jak:
-domy nowe i już istniejące,
-domy szeregowe, apartamenty itp.,
-budynki o przeznaczeniu mieszanym, które są wykorzystywane głównie, jako budynki mieszkalne,
-usługi projektowania technicznego nowych i już istniejących budynków handlowych, użyteczności publicznej i instytucji, włączając budynki o mieszanym przeznaczeniu wykorzystywane przede wszystkim do celów niemieszkalnych, takich jak:
-areny, budynki biurowe, biblioteki, centra handlowe, hotele, kościoły, magazyny, muzea, restauracje, stacje obsługi, szpitale, szkoły, stadiony, terminale autobusowe i dla samochodów ciężarowych, więzienia,
-usługi doradztwa technicznego związane z określonymi projektami budynków mieszkalnych, handlowych, użyteczności publicznej lub instytucji.
Grupowanie to nie obejmuje:
-usług doradztwa technicznego niezwiązanych z określonym projektem, sklasyfikowanych w 71.12.11.0.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że w zakresie przychodów uzyskiwanych przez Pana z tytułu świadczenia usług, polegających na wykonywaniu świadectw charakterystyki energetycznej budynków oraz audytów energetycznych, dla których wskazał Pan grupowania PKWiU 71.12.11.0 oraz 71.12.12.00, a więc usług objętych działem PKWiU 71, właściwa stawka ryczałtu wynosi 14%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pana stanowiska – 8,5%. Treść tego przepisu jednoznacznie bowiem wskazuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów ze świadczenia usług architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych, sklasyfikowanych w PKWiU dział 71 wynosi 14%.
W związku z tym, Pana stanowisko uznano za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
-zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie objętym pytaniem interpretacyjnym i odnosi się do przedstawionego opisu sprawy. A zatem, nie dotyczy innych kwestii zawartych w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie były przedmiotem zapytania.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan będące przedmiotem wniosku usługi do odpowiednich grupowań PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Ponadto, w odniesieniu do wskazanych przez Pana we własnym stanowisku interpretacji indywidualnych oraz wyroku sądu administracyjnego wskazać należy, że podanych sygnatur nie można odnaleźć ani na stronie publikacji interpretacji indywidualnych (https://eureka.mf.gov.pl/), ani na stronie publikacji wyroków sądów administracyjnych (https://orzeczenia.nsa.gov.pl/), tym samym odniesienie się do ich treści jest niemożliwe.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
i.z zastosowaniem art. 119a;
ii.w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
iii.z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.