Z opcją czy bez – oto jest pytanie
Prawo opcji jest jednym z tych rozwiązań, które pozwalają na uelastycznienie procesu udzielania zamówień publicznych. Aby zapewnić sobie możliwość skorzystania z tego rozwiązania, należy przewidzieć je już na etapie przygotowania postępowania. Opcja wpływa bowiem nie tylko na szacowanie wartości zamówienia, lecz także na obowiązkowe zapisy, które muszą się znaleźć w dokumentacji. Stosowanie tego rozwiązania nie zawsze jest jednak zalecane. Przyjrzyjmy się, kiedy i jak stosować prawo opcji na gruncie obecnego Prawa zamówień publicznych.
Kluczowe dla skorzystania z prawa opcji jest zaplanowanie tego na etapie przygotowywania postępowania. Nie oznacza to, że zamawiający będzie automatycznie zobowiązany do zastosowania opcji. Stanowi to bowiem jego uprawnienie, a nie obowiązek. To, na co należy zwrócić szczególną uwagę, to właściwe oszacowanie wartości zamówienia oraz sformułowanie odpowiednich zapisów w ogłoszeniu o zamówieniu lub w dokumentach zamówienia. Warto w tym miejscu jedynie nadmienić, że omawiane rozwiązanie, w obecnym stanie prawnym, dotyczy zarówno dostaw, usług, jak i robót budowlanych.
Uprzednie przewidzenie opcji
Zgodnie z art. 441 ustawy – Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp) uwzględnienie możliwości skorzystania z prawa opcji musi zostać zapisane w ogłoszeniu o zamówieniu lub w dokumentach zamówienia. Naruszenie tych wymogów będzie skutkowało unieważnieniem czynności podjętych na etapie realizacji umowy.
