Interpretacja indywidualna z dnia 14 sierpnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.468.2025.2.MST
Ulga na powrót, przewidziana w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie ma zastosowania do podatników, którzy przenieśli miejsce zamieszkania do Polski przed dniem 1 stycznia 2022 r.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 31 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z ulgi na powrót. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie organu – pismem z 11 lipca 2025 r. (data wpływu 15 lipca br.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W 2006 roku podjął Pan decyzję o wyjeździe do Szkocji, do miasta X, gdzie podjął Pan pracę. Przez cały Pana pobyt w Szkocji pracował Pan u dwóch pracodawców. Pierwszym z nich był Y w miejscowości X, gdzie pracował Pan na stanowisku (...). Drugie Pana miejsce pracy to firma o nazwie Z w V, w której pracował Pan aż do końca pobytu w Szkocji. W tym czasie wynajmował Pan mieszkanie, płacił podatki dochodowe zgodnie z prawem brytyjskim. Miał Pan również wymienione prawo jazdy na brytyjskie, bo takie były wymagania, by można było prowadzić samochód. Opłacał Pan rachunki za swoje utrzymanie: prąd, gaz, wodę i śmieci.
W czasie pobytu w Szkocji, w Polsce nie prowadził Pan żadnej działalności gospodarczej ani zarobkowej. Pana rezydencją podatkową była Szkocja. To w tym kraju płacił Pan podatki, miał wymienione prawo jazdy, posiadał pozwolenie na pracę w tym kraju – wówczas było wymagane. Wynajmował Pan mieszkania w różnych dzielnicach miasta, zanim zakupił swoje własne. Posiadał Pan samochód i opłacał stosowne ubezpieczenia. W roku 2012 zakupił Pan dom pod adresem (...), na który wziął Pan kredyt hipoteczny w banku. I tak mieszkał Pan i pracował.
W roku 2015 w (...) urodziła się Panu córka w szpitalu w (...), posiada ona obywatelstwo brytyjskie. Pan jako rodzic posiada status rezydenta UK. Córka, gdy osiągnęła wymagany i obligujący wiek, poszła do szkoły. Korzystał Pan z usług brytyjskiej służby zdrowia, leczył się Pan tam.
W lipcu 2021 roku podjął Pan decyzję o zamknięciu życia w Szkocji i przeprowadzeniu się do Polski. Sprzedał Pan dom, samochód i wszelkie inne dobra materialne. Po powrocie do Polski po 15 latach zaczął Pan organizowanie swojego centrum życiowego, budowę domu i szukanie pracy – tym się Pan zajął. Córka chodzi do podmiejskiej szkoły podstawowej w (...).
4 kwietnia 2022 r. podjął Pan pracę w firmie (...). Po kilku miesiącach, czyli 13 czerwca 2022 r., podjął Pan pracę w nowym miejscu – w firmie o nazwie (...), gdzie obecnie Pan pracuje. Od tego czasu Polska jest Pana nowym centrum życiowym, gdzie Pan mieszka, pracuje, udziela się społecznie, płaci podatki i jest bardzo zadowolony.
Uzupełnienie wniosku
W okresie pobytu w Zjednoczonym Królestwie, czyli od 2006 do 2021 roku, kiedy mieszkał Pan w Szkocji w Zjednoczonym Królestwie, był Pan traktowany jako osoba w kontekście prawnym „tax residency”. Był Pan uznany za rezydenta podatkowego, który płaci podatki, respektował Pan prawo brytyjskie.
Pana związki z Polską w okresie od wyjazdu do Szkocji w 2006 roku aż do momentu powrotu były cały czas żywe i utrzymywane na różnych płaszczyznach. Utrzymywał Pan stały kontakt z rodziną i przyjaciółmi w Polsce – zarówno telefonicznie, jak i przez regularne odwiedziny. Starał się Pan przyjeżdżać do Polski przynajmniej 3 razy do roku. Zawsze interesował się Pan sytuacją w kraju, śledził wydarzenia polityczne i społeczne, czytając polskie portale informatyczne i oglądając polską telewizję przez Internet. Podsumowując, mimo fizycznej nieobecności w Polsce przez pewien czas, związek emocjonalny, kulturowy i rodzinny z krajem nigdy nie został zerwany. Pana powrót do Polski był naturalnym krokiem wynikającym z tych więzi. W ciągu roku przyjeżdżał Pan do Polski 2-3 razy. Głównym celem były odwiedziny rodziny i przyjaciół bądź wakacje, sprawy zdrowotne. Każdy pobyt trwał od 10 do 14 dni. Po każdym pobycie wracał Pan do Szkocji – Wielkiej Brytanii, gdzie stale Pan mieszkał i pracował. Pobyt w Polsce nigdy nie przekroczył 183 dni. Formalnie był Pan zameldowany w Polsce w domu rodzinnym, ale nie przebywał Pan tam. Na stałe mieszkał i pracował Pan w Szkocji. Posiadał Pan konto bankowe w Polsce, na którym miał Pan oszczędności w czasie pobytu w Szkocji, ale używał go Pan sporadycznie. Jako rezydencję podatkową w banku miał Pan zgłoszoną, zadeklarowaną Szkocję. Posiada Pan w Polsce grunty, dwie działki – jedną, którą dostał Pan od rodziców, teściów i drugą, którą zakupił Pan razem z żoną. Nie prowadził Pan na nich działalności rolniczej w tamtym czasie. Nie miał Pan żadnych źródeł dochodów. Nie posiadał Pan kredytów i żadnych ubezpieczeń.
Do Polski przeprowadził się Pan na stałe pod koniec lipca 2021 roku. Precyzując, przyleciał Pan do Polski 30 lipca 2021 r. razem z rodziną, po zakończeniu pracy w Szkocji. Od tego momentu przeniósł Pan swoje centrum życiowe wraz z rodziną ze Szkocji do Polski. Od kiedy przeniósł się Pan do Polski, tj. od lipca 2021 roku, Pana centrum interesów życiowych i centrum życiowe jest w Polsce. Od momentu powrotu do Polski przebywa Pan w Polsce w każdym roku podatkowym powyżej 183 dni.
Jest Pan w posiadaniu P60 End of Year Certificate od 2006 do 2022 roku, czyli corocznych zeznań podatkowych bądź Certificate P45. Posiada Pan list od pracodawcy, opinię, od kiedy do kiedy pracował Pan w owym miejscu. Ma Pan tylko kilka pasków wynagrodzeń z ostatnich lat 2020/2021 – niewiele – nie było konieczności ich przechowywania, jeśli otrzymywało się z HM Revenue & Customs P45 bądź P60. W Szkocji w owym czasie nie było konieczności stosowania umowy o pracę: był Pan ubezpieczony, także nie posiada Pan nic takiego. Posiada Pan dokument z Home Office z 4 listopada 2019 r. potwierdzający Pana status osoby osiedlonej, tj. (...)”. Dokument potwierdza, że może Pan legalnie pracować w UK, korzystać ze służby zdrowia, studiować i uczyć się, pobierać zasiłki i emeryturę w UK.
W dalszym ciągu posiada Pan rachunek bankowy w Banku (...) w Szkocji, jest Pan w stanie cofnąć się do historii i wydrukować jakieś ostatnie operacje na koncie bankowym. Jest Pan w posiadaniu dokumentów potwierdzających wzięcie kredytu hipotecznego na dom, czyli „(...)”. Dokumenty od „(...)”, które potwierdzają, że w całości spłacił Pan kredyt hipotetyczny, stał się Pan właścicielem domu, który sprzedał przez agencję nieruchomości tuż przed wyjazdem.
Posiada Pan obywatelstwo polskie. W firmie (...) pracował Pan od 4 kwietnia 2022 r. do 31 maja 2022 r. na podstawie umowy o pracę na czas określony (okres próbny) na stanowisku (...). W firmie (...) pracuje Pan od 13 czerwca 2022 r. Wcześniej były to umowy na czas określony, czyli od 13 czerwca 2022 r. do 31 maja 2023 r., 1 czerwca 2023 r. do 30 listopada 2023 r., a na czas nieokreślony od 1 grudnia 2023 r. na podstawie umowy o pracę na stanowisku operator urządzeń.
Pytanie
Czy ma Pan prawo do skorzystania z ulgi na powrót od 2022 roku i na kolejne 4 lata?
Pana stanowisko w sprawie
Przez 15 lat mieszkał Pan w Szkocji, gdzie pracował zgodnie z prawem brytyjskim i odprowadzał podatki z tego tytułu. Po tym czasie przeniósł Pan miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Ulga na powrót jest środkiem, który wspiera mobilność zawodową obywateli i wspomaga rozwój rynku pracy w Polsce. Zasady korzystania z tej ulgi są określone przez szereg warunków. Pana zdaniem, spełnił je Pan. Odwołuje się Pan do art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również do aktualnej linii orzeczniczej organów podatkowych oraz sądów administracyjnych.
Jest Pan w posiadaniu niezbędnych dokumentów do potwierdzenia zaistniałego zdarzenia. Należą do nich: zeznania podatkowe, status osoby osiedlonej w UK, dokumenty potwierdzające wymianę prawa jazdy z polskiego na brytyjskie (wymienione na polskie po powrocie), opinie, referencje od pracodawców, NIN National Insurance Number, dokumenty potwierdzające kupno, jak i sprzedaż domu, paszport brytyjski dziecka, payslipy – wydruki wynagrodzenia.
Pana zdaniem, „ulga na powrót” obejmuje Pana dochody od roku 2022, tj.:
·dochody z zatrudnienia w firmie (...) od 4 kwietnia 2022 r. do 31 maja 2022 r. z tytułu umowy o pracę na czas określony na stanowisku (...) oraz
·dochody z zatrudnienia w firmie (...) od 13 czerwca 2022 r. z tytułu umowy o pracę na czas nieokreślony.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
Wolne od podatku dochodowego są przychody podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:
a) ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,
b) z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,
c) z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
- w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym podatnik przeniósł to miejsce zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44.
Na podstawie art. 21 ust. 39 ww. ustawy:
Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 21 ust. 43 tej ustawy:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 152, przysługuje pod warunkiem, że:
1) w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz
2) podatnik nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obejmującym:
a) trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz
b) okres od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz
3) podatnik:
a) posiada obywatelstwo polskie, Kartę Polaka lub obywatelstwo innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej lub
b) miał miejsce zamieszkania:
- nieprzerwanie co najmniej przez okres, o którym mowa w pkt 2, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, lub
- na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres, o którym mowa w pkt 2, oraz
4) posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia, oraz
5) nie korzystał uprzednio, w całości lub w części, z tego zwolnienia - w przypadku podatników, którzy ponownie przeniosą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Powyższe przepisy zostały wprowadzone z dniem 1 stycznia 2022 r. przez art. 1 pkt 13 lit. a) tiret 13 ustawy z dnia 23 listopada 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.).
Ponadto z art. 53 ww. ustawy zmieniającej wynika, że:
Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy zmienianej w art. 1, ma zastosowanie do podatników, którzy przenieśli miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po dniu 31 grudnia 2021 r.
Zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, polega na zwolnieniu od podatku dochodowego niektórych przychodów osiągniętych w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych przez podatników, którzy w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Polski po dniu 31 grudnia 2021 r. podlegają w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Jak wynika z Pana opisu sprawy doprecyzowanego w uzupełnieniu, 30 lipca 2021 r. wraz z rodziną przeprowadził się Pan na stałe ze Szkocji do Polski. Wtedy też przeniósł Pan swoje miejsce zamieszkania na terytorium RP.
W Pana przypadku zmiana miejsca zamieszkania nie nastąpiła zatem po dniu wskazanym w art. 53 ustawy zmieniającej, tj. po 31 grudnia 2021 r. Wobec tego, w świetle przedstawionych przez Pana okoliczności, w Pana sytuacji nie ma zastosowania zwolnienie podatkowe określone przepisem art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – nie przysługuje Panu tzw. ulga na powrót.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
