Interpretacja indywidualna z dnia 19 sierpnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDWPT.4011.141.2025.2.MH
Odpłatne zbycie samochodu przed upływem 6 miesięcy od nabycia podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Dochód ze zbycia można pomniejszyć o koszt nabycia obejmujący opłaty leasingowe.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:
- nieprawidłowe – w zakresie uznania, że odpłatne zbycie samochodu przed upływem 6 miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (pyt. nr 2);
- prawidłowe - w pozostałej części (pyt. nr 1).
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 lipca 2025 r. złożył Pan wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 1 sierpnia 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W dniu 13 lipca 2021 r. zawarł Pan umowę z (…) (finansujący), w ramach której finansujący przekazał Panu do odpłatnego korzystania pojazd osobowy (leasing konsumencki). Umowa została zawarta na czas określony do dnia 20 czerwca 2025 r. W umowie określono wartość początkową przedmiotu leasingu na kwotę 208 900 zł brutto.
W ramach umowy dokonał Pan zapłaty do finansującego kwoty 21 000,09 brutto - wpłata początkowa, kwoty 113 778,72 zł brutto w 48 ratach miesięcznych, kwoty 103 482,83 zł brutto - rata końcowa za przeniesienie własności. Całkowita kwota zapłacona do finansującego przez Pana wyniosła 238 261,64 zł brutto. Wszystkie wpłaty zostały udokumentowane fakturami VAT wystawianymi przez (…).
Zgodnie z umową w dniu 11 czerwca 2025 r. finansujący przeniósł własność pojazdu na Pana. Nie prowadzi Pan działalności gospodarczej. Planuje Pan dokonać zbycia pojazdu za cenę rynkową 170 000 zł brutto.
Ponadto wyjaśnił Pan, że:
- umowa leasingu to leasing konsumencki,
- nie prowadzi Pan działalności gospodarczej,
- samochód był tylko w Pana posiadaniu,
- cena i raty brutto, bez odliczeń czy ulg,
- wpłacona opłata początkowa oraz raty miesięczne zostały uwzględnione przy wyliczeniu opłaty końcowej za przeniesienie własności. Co więcej, zgodnie z umową prawo do wykupu samochodu było uzależnione od zapłaty wszystkich wcześniejszych rat.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
W piśmie z 1 sierpnia 2025 r. udzieliła Pani odpowiedzi na następujące pytania:
1)Czy Pana wniosek w zakresie stanu faktycznego dotyczy 2025 r.?
Odpowiedź:Tak, wniosek w zakresie stanu faktycznego dotyczy 2025 r.
2)Czy umowa leasingu zawierała postanowienia o obowiązku wykupu samochodu?
Odpowiedź:Nie. Umowa nie zawierała postanowienia o obowiązku wykupu samochodu.
- Czy umowa wskazywała na możliwość wykupu samochodu po jej zakończeniu, a decyzję w tym zakresie podejmował leasingobiorca?
Odpowiedź: Tak. Umowa wskazywała na możliwość wykupu samochodu po jej zakończeniu, a decyzję w tym zakresie podejmował leasingobiorca czyli Pan.
3)Czy umowa leasingu wskazuje, która z opłat jest za korzystanie samochodu, a która jest za jego wykup?
Odpowiedź: Tak. Umowa wskazuje w tabeli zamieszczonej w umowie leasingu, która z opłat jest za korzystanie z samochodu, a która jest za jego wykup.
- Czy umowa leasingu przewidywała, że wraz z wpłatami kolejnych rat następuje spłata wartości przedmiotu leasingu?
Odpowiedź: Nie. Takie sformułowanie nie występuje w umowie leasingu. Raty były równe i ustalone z góry na cały okres leasingu. Pojawia się natomiast takie stwierdzenie w warunkach umowy leasingu.
30.„Wynagrodzenie" - suma Opłaty Wstępnej, Rat Leasingowych, Wartości Końcowej i Opłaty Aktywacyjnej płatna przez Korzystającego na rzecz Finansującego. Wynagrodzenie z tytułu Umowy Leasingu na dzień zawarcia Umowy Leasingu wynosi: 238 741,34 PLN i obejmuje następujące kwoty:
Opłata Wstępna: 1 - 21 000,09
Opłata Aktywacyjna: 1 - 479,70
Raty Leasingowe: 48 -113 778,72
Wartość Końcowa: 1 -103 482,83.
4)Czy planuje Pan zbycie przedmiotowego pojazdu przed upływem 6 miesięcy od dnia jego wykupu.
Odpowiedź: Tak, planuje Pan zbycie przedmiotowego pojazdu przed upływem 6 miesięcy od dnia jego wykupu.
Pytania
1)Czy przy zbyciu pojazdu osobowego ma Pan prawo rozpoznać wszystkie raty leasingowe (w tym początkową, comiesięczne oraz końcową) jako koszt jego nabycia przy wyliczeniu dochodu ze zbycia, w rozumieniu art. 24 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
2)Czy odpłatne zbycie samochodu przed upływem 6 miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, ma Pan prawo rozpoznać wszystkie raty leasingowe (w tym początkową, comiesięczne oraz końcową) jako koszt nabycia samochodu przy wyliczeniu dochodu ze zbycia pojazdu.
Zgodnie z art. 24 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodem z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d), jeżeli przychód z odpłatnego zbycia nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej, jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia rzeczy a kosztem ich nabycia, zmniejszona o wartość nakładów poczynionych w czasie posiadania rzeczy. Jako jedyny płatnik oraz użytkownik auta na użytek własny nieprowadzący działalności gospodarczej. Wszystkie raty, wpłaty w formie brutto są potwierdzone fakturami.
Stanowisko do pytania nr 2 ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku z 2 sierpnia 2025 r.
Nie, nie podlega. Przedstawiona przez Pana interpretacja poniesionych kosztów związanych z zakupem, eksploatacją i wykupem samochodu jest równoznaczna z ogólną sumą nabycia pojazdu. Wliczając w ogólny koszt nabycia pojazdu, wpłatę początkową, raty leasingowe oraz ratę końcową tzw. wykup w łącznej sumie : 238 741,34 PLN.
Reasumując, więc nie uzyska Pan dochodu ze zbycia pojazdu za kwotę poniżej: 238 741,34 PLN przed upływem 6 miesięcy od jego wykupu tzn. zapłacenia ostatniej raty wykupu. Więc, zbycie nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym za rok 2025.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 9 ust. 2 ww. ustawy:
Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy:
Źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,
d)innych rzeczy,
– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którymnastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.
Źródłem przychodu z tytułu odpłatnego zbycia rzeczy ruchomych jest tylko taka sprzedaż, która łącznie spełnia następujące przesłanki:
- nie nastąpiła w wykonywaniu działalności gospodarczej,
- została dokonana przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie.
W świetle powyższego, w razie sprzedaży prywatnego samochodu, który nie był wykorzystywany do działalności gospodarczej, lecz służył wyłącznie celom osobistym, przychód powstanie tylko wtedy, gdy między nabyciem samochodu, a jego sprzedażą nie upłynął okres 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie pojazdu. Natomiast, sprzedaż samochodu po tym terminie będzie obojętna podatkowo.
Z kolei zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, winien – w myśl ww. przepisu – spełniać łącznie następujące warunki:
- pozostawać w związku przyczynowo-skutkowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
- nie znajdować się na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, enumeratywnie wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
- być właściwie udokumentowany.
Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.
W myśl art. 19 ust. 3 ww. ustawy:
Wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.
Stosownie do art. 19 ust. 4 ww. ustawy:
Jeżeli wartość wyrażona w cenie określonej w umowie odpłatnego zbycia znacznie odbiega od wartości rynkowej nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, organ podatkowy wezwie strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej. W razie nieudzielenia odpowiedzi, niedokonania zmiany wartości lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, organ podatkowy określi wartość z uwzględnieniem opinii biegłego lub biegłych. Jeżeli wartość ustalona w ten sposób odbiega co najmniej o 33% od wartości wyrażonej w cenie, koszty opinii biegłego lub biegłych ponosi zbywający.
Zgodnie natomiast z art. 24 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Dochodem z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d, jeżeli przychód z odpłatnego zbycia nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej, jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia rzeczy a kosztem ich nabycia, zmniejszona o wartość nakładów poczynionych w czasie posiadania rzeczy.
Podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym z tytułu odpłatnego zbycia rzeczy stanowi dochód. Jest nim różnica pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia samochodu, a kosztem jego nabycia, zmniejszona o wartość nakładów poczynionych w czasie posiadania samochodu. Przychodem jest tu cena określona w umowie sprzedaży, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli cena ta, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej samochodu, przychód ten określany jest przez organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Wartość rynkową rzeczy określa się z kolei na podstawie cen rynkowych, stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.
Zatem, przy ustalaniu dochodu z odpłatnego zbycia prywatnego samochodu uwzględniane są koszty jego odpłatnego zbycia, koszty jego nabycia, a także nakłady poczynione na samochód w czasie jego posiadania.
Podatnik, który zamierza uwzględnić w podstawie opodatkowania te koszty, powinien zadbać o ich udokumentowanie, aby móc udowodnić fakt ich poniesienia oraz ich wysokość.
W myśl art. 7091 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):
Przez umowę leasingu finansujący zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, nabyć rzecz od oznaczonego zbywcy na warunkach określonych w tej umowie i oddać tę rzecz korzystającemu do używania albo używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony, a korzystający zobowiązuje się zapłacić finansującemu w uzgodnionych ratach wynagrodzenie pieniężne, równe co najmniej cenie lub wynagrodzeniu z tytułu nabycia rzeczy przez finansującego.
Zgodnie zaś z art. 70916 ww. Kodeksu:
Jeżeli finansujący zobowiązał się, bez dodatkowego świadczenia, przenieść na korzystającego własność rzeczy po upływie oznaczonego w umowie czasu trwania leasingu, korzystający może żądać przeniesienia własności rzeczy w terminie miesiąca od upływu tego czasu, chyba że strony uzgodniły inny termin.
W opisie sprawy wskazał Pan, że w dniu 13 lipca 2021 r. zawarł Pan umowę leasingu konsumenckiego, w ramach której finansujący przekazał Panu do odpłatnego korzystania pojazd osobowy. Umowa została zawarta na czas określony do 20 czerwca 2025 r. W umowie określono wartość początkową przedmiotu leasingu na kwotę 208 900 zł brutto. W ramach umowy dokonał Pan zapłaty do finansującego kwoty 21 000,09 brutto - wpłata początkowa, kwoty 113 778,72 zł brutto w 48 ratach miesięcznych, kwoty 103 482,83 zł brutto - rata końcowa za przeniesienie własności. Całkowita kwota zapłacona do finansującego przez Pana wyniosła 238 261,64 zł brutto. Wszystkie wpłaty zostały udokumentowane fakturami VAT. Zgodnie z umową w dniu 11 czerwca 2025 r. finansujący przeniósł własność pojazdu na Pana. Nie prowadzi Pan działalności gospodarczej. Planuje Pan dokonać zbycia pojazdu za cenę rynkową 170 000 zł brutto. Wpłacona opłata początkowa oraz raty miesięczne zostały uwzględnione przy wyliczeniu opłaty końcowej za przeniesienie własności. Co więcej, zgodnie z umową prawo do wykupu samochodu było uzależnione od zapłaty wszystkich wcześniejszych rat.
W związku z powyższym wskazać należy, że odpłatne zbycie przez Pana samochodu osobowego dokonane przed upływem 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło jego nabycie, stanowi źródło przychodu w świetle art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym dochód uzyskany z tego tytułu podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Wobec tego, Pana stanowisko w zakresie pyt. nr 2, zgodnie z którym:
(…) zbycie nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym za rok 2025, uznałem za nieprawidłowe.
Jednakże, fakt powstania przychodu ze sprzedaży samochodu nie oznacza automatycznie obowiązku zapłaty podatku. W tym przypadku opodatkowaniu podlega bowiem dochód, a nie przychód.
Przy ustalaniu dochodu z odpłatnego zbycia wskazanego we wniosku samochodu, ma Pan prawo, zgodnie z art. 24 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód z jego sprzedaży pomniejszyć o poniesione przez Pana wydatki na nabycie tego samochodu, tj. wszystkie raty leasingowe (w tym początkową, comiesięczne oraz końcową) w części dotyczącej spłaty wartości samochodu.
Zatem, Pana stanowisko w zakresie pyt. nr 1 uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.) jest sam przepis prawa. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Nie analizujemy załączników (dokumentów) podłączonych do wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…).
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
