Interpretacja indywidualna z dnia 4 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDSB1-1.4019.15.2025.2.ND
Piwo bezalkoholowe, zawierające więcej niż 5 g cukru na 100 ml i 20% masowych soków owocowych, nie jest zwolnione z opłaty na mocy art. 12b ust. 2 pkt 5 ustawy, gdyż dodane cukry (naturalne według składników) uniemożliwiają przyznanie zwolnienia.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w zakresie ustalenia czy piwo bezalkoholowe 0,0% z dodatkiem soków owocowych o zawartości nie mniejszej niż 20% składu surowcowego, w tym również soków owocowych powstałych z soków zagęszczonych, a jednocześnie zawartość cukrów w napojach, za wyłączeniem cukrów naturalnych, jest mniejsza bądź równa 5 g/100 ml, korzystają ze zwolnienia opłaty określonej w art. 12a ust. 1 ustawy, przewidzianego w art. 12b ust. 2 pkt 5 w zw. z art. 12b ust. 1 ww. ustawy – jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy przepisów ustawy o zdrowiu publicznym, w zakresie opłaty od środków spożywczych. Uzupełnili go Państwo, w odpowiedzi na wezwanie, pismem z 12 sierpnia 2025 r. (data wpływu 19 sierpnia 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(…)
(…) podjęła decyzję o rozpoczęciu produkcji (…) piwa bezalkoholowego z dodatkiem soku owocowego o zawartości alkoholu poniżej 0,5 % vol. – planowo 0,0 % vol. (dalej: „Piwo bezalkoholowe”).
Z uwagi na niską zawartość alkoholu, Piwo bezalkoholowe nie stanowi wyrobu akcyzowego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy akcyzowej. Jest ono ujęte w dziale 11 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: „PKWiU”) pod kodem 11.05.10.0 – piwo, z wyłączeniem odpadów browarnych.
Etykiety Piwa bezalkoholowego zawierają informacje dotyczące jego wartości odżywczych, w tym ilość węglowodanów w przeliczeniu na 100 ml Piwa bezalkoholowego, w tym cukrów. Piwo bezalkoholowe nie zawiera w swoim składzie substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz.Urz. UE L 354 z 31.12.2008. str. 16, z późn. zm.), kofeiny oraz tauryny.
Ponadto piwo bezalkoholowe (…) zawierać będzie minimum 20% soków owocowych odtworzonych z zagęszczonego soku, oraz jednocześnie mieć w swym składzie (…) g cukru w przeliczeniu na 100 ml, przy czym (…) g (z (…) g) w przeliczeniu na 100 ml stanowi cukier dodany do przedmiotowego produktu (w tym (…) g/100 ml cukru to występujący naturalnie). Podana powyżej zawartość cukru (ogółem, w tym cukru naturalnego) w piwie bezalkoholowym 0% (…) oraz soków będzie wykazana w tabeli wartości odżywczych zamieszczonej na etykiecie produktu w kategorii węglowodanów, w tym cukrów.
Wniosek uzupełnili Państwo o następujące informacje:
Proces produkcji (…) piwa bezalkoholowego składa się z następujących etapów:
1.Warzenie: (…)
2.Fermentacja: (…)
3.Leżakowanie: (…)
4.Dealkoholizacja piwa:
a.(…)
(…)
h.W kolejnym etapie do piwa bezalkoholowego w zależności od produkowanego asortymentu może być dodawana (…) (zawierająca soki owocowe), (…).
(…)
5.Rozlew piwa: (…)
Soki zawarte w ww. piwie bezalkoholowym są sokami owocowymi z zagęszczonego soku w rozumieniu Dyrektywy Rady 2001/112/WE z dnia 20 grudnia 2001 r odnoszącej się do soków owocowych i niektórych podobnych produktów przeznaczonych do spożycia przez ludzi (Dz. U. UE L 2002 10 58 ze zm.).
Ilość cukrów występujących naturalnie w przeliczeniu na 100 ml wynosi (…) g, ilość cukrów dodanych w procesie produkcji wynosi (…) g w przeliczeniu na 100 ml. Cukry występujące naturalnie w piwie pochodzą ze słodu.
W cukrach ogółem znajdują się monosacharydy i disacharydy.
Pytania
Czy Piwo bezalkoholowe 0,0% z dodatkiem soków owocowych o zawartości nie mniejszej niż 20% składu surowcowego, w tym również soków owocowych powstałych z soków zagęszczonych, a jednocześnie zawartość cukrów w napojach, za wyłączeniem cukrów naturalnych, jest mniejsza bądź równa 5g/100 ml, korzystają ze zwolnienia opłaty określonej w art. 12a ust. 1 ustawy z dnia 11.09.2015 r. o zdrowiu publicznym (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1670 ze zm.), dalej u.z.p., przewidzianego w art. 12b ust. 2 pkt 5 w zw. z art. 12b ust. 1 ww. ustawy?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy Piwo bezalkoholowe 0,0% z dodatkiem soków owocowych o zawartości nie mniejszej niż 20% składu surowcowego, w tym soków owocowych powstałych z soków zagęszczonych, a jednocześnie zawartość cukrów w napojach, z wyłączeniem cukrów występujących naturalnie, jest mniejsza bądź równa 5 g/100 ml, korzystają ze zwolnienia od opłaty od środków spożywczych, tj. tzw. podatku cukrowego, na podstawie ww. art 12b ust. 2 pkt 5 u.z.p.
Zgodnie z art 12a ust. 1 u.z.p., Opłacie podlega wprowadzanie na rynek krajowy napojów z dodatkiem:
- cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz. Urz. UE L 354 z 31 12 2008, str. 16, z późn. zm.4)), zwanym dalej „rozporządzeniem nr 1333/2008”,
- kofeiny lub tauryny,
– dalej łącznie jako „Substancje”.
W myśl art 12b ust 1 u.z.p., za napój, o którym mowa w art. 12a ust. 1 Ustawy, uważa się wyrób w postaci napoju oraz syrop będący środkiem spożywczym, ujęty w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32 i 10.89 oraz w dziale 11, w którego składzie znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1 Ustawy z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.
Zgodnie z art. 12b ust. 2 pkt 5 u.z.p., opłacie nie podlega wprowadzenie na rynek krajowy napojów, w których udział masowy soku owocowego warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego oraz zawartość cukrów jest mniejsza lub równa 5 g w przeliczeniu na 100 ml napoju.
Dodatkowo w art. 12e ust. 1 Ustawy, wskazano że w zakresie Opłaty obowiązek jej zapłaty powstaje z dniem wprowadzenia na rynek krajowy napoju, o którym mowa w art. 12a ust. 1 Ustawy.
Natomiast, regulacje art. 12f ust. 1 Ustawy stanowią, że na wysokość Opłaty składają się następujące części:
- 0,50 zł za zawartość cukrów w ilości równej lub mniejszej niż 5 g w 100 ml napoju, lub za zawartość w jakiejkolwiek ilości co najmniej jednej substancji słodzącej, o których mowa w rozporządzeniu nr 1333/2008,
- 0,05 zł za każdy gram cukrów powyżej 5 g w 100 ml napoju,
– w przeliczeniu na litr napoju.
Ponadto zgodnie z art. 12f ust. 7 pkt 1 u.z.p. napoje, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego zawierające powyżej 5 g cukrów w 100 ml napoju są objęte wyłącznie częścią opłaty, o której mowa w ust. 1 pkt 2 tej ustawy.
Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązki w zakresie opłaty cukrowej powinny być określone wyłącznie w odniesieniu do zawartość (ilości) cukru innego aniżeli występujący naturalnie tj. cukru dodanego. W definicji napoju dla celów opłaty cukrowej posłużono się bowiem określeniem „z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie”, tak więc tego rodzaju substancje nie powinny wpływać na wartość opłaty cukrowej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie ustalenia czy piwo bezalkoholowe 0,0% z dodatkiem soków owocowych o zawartości nie mniejszej niż 20% składu surowcowego, w tym również soków owocowych powstałych z soków zagęszczonych, a jednocześnie zawartość cukrów w napojach, za wyłączeniem cukrów naturalnych, jest mniejsza bądź równa 5 g/100 ml, korzystają ze zwolnienia opłaty określonej w art. 12a ust. 1 ustawy, przewidzianego w art. 12b ust. 2 pkt 5 w zw. z art. 12b ust. 1 ww. ustawy – jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 12a ust . 1 ustawy z 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1670 ze zm.), zwanej dalej ustawą,
1.wprowadzanie na rynek krajowy napojów z dodatkiem:
1)cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz. Urz. UE L 354 z 31.12.2008, str. 16, z późn. zm.) zwanym dalej "rozporządzeniem nr 1333/2008",
2)kofeiny lub tauryny
– podlega opłacie.
Stosownie do art. 12a ust. 2 ustawy,
przez wprowadzenie na rynek krajowy napojów, o których mowa w ust. 1, rozumie się sprzedaż napojów przez podmioty obowiązane do zapłaty opłaty, o których mowa w art. 12d ust. 1, do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna napojów przez: producenta, podmiot, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2, podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju, albo sprzedaż w przypadku, o którym mowa w art. 12e ust. 3.
Natomiast w myśl art. 12b ustawy,
1.Za napój, o którym mowa w art. 12a ust. 1, uważa się wyrób w postaci napoju oraz syrop będący środkiem spożywczym, ujęty w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32 i 10.89 oraz w dziale 11, w którego składzie znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.
2.Opłacie nie podlega wprowadzenie na rynek krajowy napojów:
(...)
5)w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego oraz zawartość cukrów jest mniejsza lub równa 5 g w przeliczeniu na 100 ml napoju;
(...)
Na podstawie art. 12f ustawy:
1.Na wysokość opłaty składają się następujące części:
1)0,50 zł za zawartość cukrów w ilości równej lub mniejszej niż 5 g w 100 ml napoju, lub za zawartość w jakiejkolwiek ilości co najmniej jednej substancji słodzącej, o których mowa w rozporządzeniu nr 1333/2008,
2)0,05 zł za każdy gram cukrów powyżej 5 g w 100 ml napoju
– w przeliczeniu na litr napoju.
(…)
5.Do obliczenia opłaty zawartość cukrów w 100 ml napoju jest zaokrąglana w górę do pełnego grama.
6.Maksymalna wysokość opłaty wynosi 1,2 zł w przeliczeniu na 1 litr napoju.
7.Napoje:
1)w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,
2)będące roztworami węglowodanowo-elektrolitowymi, o których mowa w rozporządzeniu nr 432/2012
– zawierające powyżej 5 g cukrów w 100 ml napoju są objęte wyłącznie częścią opłaty, o której mowa w ust. 1 pkt 2.
(…)
Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że (…). W ostatnim czasie podjęli Państwo decyzję o rozpoczęciu produkcji (…) piwa bezalkoholowego z dodatkiem soku owocowego o zawartości alkoholu poniżej 0,5 % vol. – planowo 0,0 % vol.
Piwo bezalkoholowe jest ujęte w dziale 11 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod pozycją 11.05.10.0 – piwo, z wyłączeniem odpadów browarnych.
Wskazują Państwo, że piwo bezalkoholowe nie zawiera w swoim składzie substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu nr 1333/2008, kofeiny oraz tauryny.
Podają Państwo także, że piwo bezalkoholowe (…) zawierać będzie minimum 20% soków owocowych odtworzonych z zagęszczonego soku. Soki zawarte w ww. piwie bezalkoholowym są sokami owocowymi z zagęszczonego soku w rozumieniu Dyrektywy Rady 2001/112/WE z dnia 20 grudnia 2001 r. odnoszącej się do soków owocowych i niektórych podobnych produktów przeznaczonych do spożycia przez ludzi (Dz. U. UE L 2002 10 58 ze zm.).
Doprecyzowali Państwo, że (…) piwo bezalkoholowe z dodatkiem soku owocowego będzie mieć w swoim składzie (…) g cukru w przeliczeniu na 100 ml, przy czym ilość cukrów występujących naturalnie w przeliczeniu na 100 ml wynosi (…) g, a ilość cukrów dodanych w procesie produkcji wynosi (…) g w przeliczeniu na 100 ml. Cukry występujące naturalnie w piwie pochodzą ze słodu. Ponadto wskazali Państwo, iż w cukrach ogółem znajdują się monosacharydy i disacharydy. Podana zawartość cukru (ogółem, w tym cukru naturalnego) w piwie bezalkoholowym 0% (…) oraz soków będzie wykazana w tabeli wartości odżywczych zamieszczonej na etykiecie produktu w kategorii węglowodanów, w tym cukrów.
Państwa wątpliwość budzi kwestia ustalenia czy (…) piwo bezalkoholowe z dodatkiem soku owocowego, które będzie mieć w swoim składzie (…) g cukru w przeliczeniu na 100 ml, przy czym ilość cukrów występujących naturalnie wynosić będzie (…) g/100 ml, a ilość cukrów dodanych w procesie produkcji – (…) g/100 ml, korzysta ze zwolnienia z opłaty określonej w art. 12a ust. 1 ustawy.
Jak wynika z wyżej powołanych przepisów ustawy, opłacie od środków spożywczych podlega wprowadzenie na rynek krajowy napojów ujętych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32 i 10.89 oraz w dziale 11, w składzie których znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.
Zatem opłacie, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy, podlega napój z dodatkiem:
-cukrów (monosacharydów i/lub disacharydów),
-środków spożywczych zawierających wskazane cukry,
- substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu nr 1333/2008,
- kofeiny i/lub tauryny.
Tak więc, aby napój podlegał opłacie musi do niego zostać dodana jedna z ww. substancji.
Natomiast za napój, w myśl art. 12b ust. 1 ustawy, o którym mowa w art. 12a ust. 1 ustawy, uważa się wyrób w postaci napoju oraz syrop będący środkiem spożywczym, ujęty w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32 i 10.89 oraz w dziale 11, w którego składzie znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.
Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że (…) piwo bezalkoholowe będące przedmiotem wniosku, spełnia definicję napoju, o którym mowa w art. 12b ust. 1 ustawy. Napój ten jest bowiem ujęty w dziale 11 PKWiU oraz zawiera w swoim składzie dodatek substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy, tj. cukry będące monosacharydami i disacharydami oraz środki spożywcze zawierające wskazane cukry (soki owocowe) – dodane w toku jego produkcji.
W tym miejscu wskazać należy, że w uzupełnieniu wniosku zawarli Państwo m.in. informację, że w cukrach ogółem znajdują się monosacharydy i disacharydy. Podana zawartość cukru (ogółem, w tym cukru naturalnego) w piwie bezalkoholowym 0% (…) oraz soków będzie wykazana w tabeli wartości odżywczych zamieszczonej na etykiecie produktu w kategorii węglowodanów, w tym cukrów.
Podkreślenia wymaga, iż w zakresie obowiązków informacyjnych dotyczących żywności obowiązuje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zwane dalej rozporządzeniem nr 1169/20112, zawierające szczegółowe regulacje dotyczące etykietowania produktów spożywczych. Tym samym źródłem informacji o substancjach, ze względu na których zawartość napój podlega opłacie od środków spożywczych jest ogólnodostępna, uregulowana odrębnymi przepisami etykieta, zawierająca jednoznacznie określone przepisami rozporządzenia nr 1169/2011 informacje.
Wymagania dotyczące obowiązkowych danych określonych dla opakowanych środków spożywczych zostały określone w art. 9 ust. 1 rozporządzenia nr 1169/2011, zgodnie z którym, obowiązkowe jest podanie następujących danych szczegółowych (zgodnie z art. 10-35 i z zastrzeżeniem określonych w rozdziale IV wyjątków) dotyczących m. in.:
a)nazwy żywności
b)wykazu składników
c)ilość określonych składników lub kategorii składników,
(…)
l) informacja o wartości odżywczej.
Zgodnie z załącznikiem I do rozporządzenia nr 1169/2011 pkt 1 „informacja o wartości odżywczej” lub „etykietowanie dotyczące wartości odżywczej” oznaczają informacje określające:
a)wartość energetyczną; lub
b)wartość energetyczną i tylko jeden lub więcej niż jeden spośród następujących składników odżywczych:
-tłuszcz (kwasy tłuszczowe nasycone, kwasy tłuszczowe jednonienasycone, kwasy tłuszczowe wielonienasycone),
-węglowodany (cukry, alkohole wielowodorotlenowe, skrobia),
(…)
Przy czym „cukry” oznaczają wszelkie cukry proste i dwucukry obecne w żywności, z wyjątkiem alkoholi wielowodorotlenowych.
A zatem skoro na etykiecie będzie wykazana informacja, iż napój zawiera w swoim składzie (…) g cukru na 100 ml to stwierdzić należy, iż cukry te stanowią monosacharydy i/lub disacharydy.
Ponadto w odniesieniu do wskazania przez Państwa, że: „(…) obowiązki w zakresie opłaty cukrowej powinny być określone wyłącznie w odniesieniu do zawartości (ilości) cukru innego aniżeli występujący naturalnie tj. cukru dodanego. W definicji napoju dla celów opłaty cukrowej posłużono się bowiem określeniem „z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie”, tak więc tego rodzaju substancje nie powinny wpływać na wartość opłaty cukrowej”, wskazać należy, że, co prawda, ustawa o zdrowiu publicznym nie precyzuje sformułowania „substancje występujące naturalnie”, natomiast jak wskazano w uzasadnieniu do rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów (druk sejmowy nr 210), „przez substancje występujące naturalnie rozumie się substancje, które nie zostały dodane do produktu, natomiast znajdują w składzie zgodnie z jego charakterystyką, np. cukry występujące w owocach (w odniesieniu do soków) lub kofeina zawarta w naparze z kawy” (podkreślenie Organu).
Ustawodawca substancje występujące naturalnie odnosi do napoju podlegającego opłacie, a nie do składników, na bazie których napój jest wyprodukowany. Tym samym substancje występujące naturalnie w napoju powinny być zgodne z charakterystyką napoju, a nie jego składników.
W związku z powyższym, środki spożywcze zawierające cukry będące monosacharydami lub disacharydami, nawet występujące naturalnie w tych środkach spożywczych, dodane w trakcie procesu produkcji napoju – nie stanowią substancji występujących w nim (tj. w napoju) naturalnie. Sok owocowy zawierający cukier (występujący w nim naturalnie), dodawany w procesie produkcyjnym napoju, stanowi dodatek środka spożywczego zawierającego cukier. Tym samym, nie można mówić o „cukrach występujących naturalnie” w (…) piwie bezalkoholowym opisanym we wniosku.
Przechodząc do kwestii kalkulacji opłaty, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy, Organ pragnie zwrócić uwagę, że „zawartość cukrów”, o której mowa w przepisach ustawy odnosi się do zawartości wszystkich cukrów w napoju.
Powołany powyżej art. 12b ust. 2 pkt 5 ustawy stanowi, że opłacie od środków spożywczych nie podlega wprowadzenie na rynek krajowy napojów, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego oraz zawartość cukrów jest mniejsza lub równa 5g w przeliczeniu na 100 ml napoju.
Ponownie należy wskazać, iż w (…) piwie bezalkoholowym będącym przedmiotem wniosku udział masowy soku owocowego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego oraz zawartość cukrów jest większa niż 5 g w przeliczeniu na 100 ml napoju.
A zatem skoro opisane we wniosku (…) piwo bezalkoholowe zawierać będzie w swoim składzie (…) g cukru w przeliczeniu na 100 ml to nie może korzystać ze zwolnienia z opłaty na postawie art. 12b ust. 2 pkt 5 ustawy, bowiem pomimo, iż napój zawierać będzie minimum 20% soków owocowych odtworzonych z zagęszczonego soku to zawartość cukrów w napoju będzie większa niż 5 g w przeliczeniu na 100 ml napoju. Tym samym napój podlega opłacie określonej w art. 12a ust. 1 ustawy.
W świetle przytoczonego wcześniej art. 12f ust. 7 pkt 1 ustawy napoje, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego, zawierające powyżej 5 g cukrów w 100 ml napoju są objęte wyłącznie częścią opłaty, o której mowa w ust. 1 pkt 2, czyli 0,05 zł za każdy gram cukrów powyżej 5 g w 100 ml napoju w przeliczeniu na litr napoju.
A zatem od ww. napoju opłata od środków spożywczych powinna zostać obliczona w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12f ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 12f ust. 7 pkt 1 ustawy, tj. w wysokości 0,05 zł za każdy gram cukrów powyżej 5g w 100 ml napoju – w przeliczeniu na litr napoju.
Mając na uwadze powyższe, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia czy piwo bezalkoholowe 0,0% z dodatkiem soków owocowych o zawartości nie mniejszej niż 20% składu surowcowego, w tym również soków owocowych powstałych z soków zagęszczonych, a jednocześnie zawartość cukrów w napojach, za wyłączeniem cukrów naturalnych, jest mniejsza bądź równa 5 g/100 ml, korzystają ze zwolnienia opłaty określonej w art. 12a ust. 1 ustawy, przewidzianego w art. 12b ust. 2 pkt 5 w zw. z art. 12b ust. 1 ww. ustawy – jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...).
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
