Interpretacja indywidualna z dnia 8 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.470.2025.2.AK
Świadczenie przez podatnika usług koordynacji projektów sklasyfikowanych jako PKD 70.22.Z nie wyklucza prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT, zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, o ile usługi te nie mają charakteru doradztwa i wartość sprzedaży nie przekracza ustawowego limitu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 29 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.
Uzupełniła go Pani pismem z 23 sierpnia 2025 r. (wpływ 27 sierpnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Działalność gospodarczą prowadzi Pani od (…) sierpnia 2014 r. Przeważająca działalność gospodarcza (kod PKD 2007) to 86.90.E Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana. Wykonywana działalność gospodarcza (kody PKD 2007) obejmuje 86.90.E Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Obecnie korzysta Pani z przedmiotowego zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ustawy o VAT, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności. Przez cały dotychczasowy okres prowadzenia działalności gospodarczej, tj. od 2014 roku, nie przekroczyła Pani w żadnym roku kalendarzowym limitu wartości sprzedaży opodatkowanej (nieobjętej zwolnieniem przedmiotowym), o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
Planuje Pani rozszerzyć swoją działalność gospodarczą o PKD 70.22.Z w zakresie doradztwa związanego z zarządzaniem i zamierza Pani skorzystać z podmiotowego zwolnienia z VAT związanego z limitem przychodów, zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Podczas prowadzenia działalności gospodarczej nie zrezygnowała Pani z prawa do zwolnienia od podatku od towarów i usług. Wartość sprzedaży w 2025 r. nie przekroczy kwoty 200 000 zł.
Od wielu lat zajmuje się Pani zawodowo koordynacją projektów o tematyce społecznej, zdobywając rozległą wiedzę i doświadczenie w tym zakresie. Do tej pory czynności te wykonywała Pani na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia. Prócz ukończonych studiów na uczelni medycznej z zakresu dietetyki, posiada Pani również wykształcenie z zakresu nauk społecznych.
W ramach rozszerzenia działalności gospodarczej, zamierza Pani świadczyć usługi w zakresie koordynacji/koordynowania projektów o tematyce społecznej, finansowanych zarówno z krajowych, jak i zagranicznych środków publicznych, w tym pochodzących z Unii Europejskiej. Koordynowanie projektów będzie dotyczyć zarówno wniosków własnych (jako wnioskodawca lub grantobiorca), jak i usług świadczonych dla podwykonawców zadań w ramach realizacji projektów.
W ww. sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe i nie jest prowadzona kontrola podatkowa lub kontrola celno-skarbowa, sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego.
Działania, które zamierza Pani wykonywać jako koordynator projektów, obejmują m.in.: kierowanie wykonaniem projektu (nadzór merytoryczny i techniczny), nadzór nad realizacją projektu, personelem i pracą podwykonawców, rekrutacja beneficjentów projektu, bieżący kontakt z instytucją pośredniczącą oraz innymi organizacjami/instytucjami zaangażowanymi w realizację projektu, reprezentowanie projektu na zewnątrz oraz podwykonawców w kontaktach z uczestnikami projektu, realizacja wydatków z budżetu projektu zgodnie z przeznaczeniem i obowiązującym prawem oraz kontrola nad ich realizacją (również u podwykonawców), prowadzenie dokumentacji projektowej, odbiór pracy wykonanej przez personel projektu oraz personel podwykonawcy, zarządzanie planowanymi działaniami projektowymi, przygotowanie wniosków o płatność, sprawozdawczość, monitoring i ewaluacja projektu, przygotowanie organizacyjne zajęć w ramach projektu, promocja projektu, przygotowanie, administracja i aktualizacja strony internetowej projektu, realizacja zakupów materiałów i usług w ramach projektu. Wskazane powyżej usługi, według klasyfikacji PKD, zostały ujęte w podklasie 70.22.Z Działalność w zakresie doradztwa związanego z zarządzaniem. Zaznacza Pani jednak, że świadczone przez Panią usługi nie będą miały charakteru doradztwa, lecz będą stanowiły bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek w efektywnym zarządzaniu i realizacji projektów społecznych. Będą to czynności stricte organizacyjne, zarządcze i wykonawcze, nie zaś wydawanie opinii czy rekomendacji doradczych.
W uzupełnieniu do wniosku wskazała Pani następujące informacje:
1.W związku ze wskazaniem w opisie sprawy, że:
Obecnie korzystam z przedmiotowego zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ustawy o VAT, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności.
– proszę wyjaśnić, czy była Pani kiedykolwiek czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT? Jeśli tak, to z tytułu prowadzenia jakiej działalności i w jakim okresie? Proszę podać dokładne daty.
Odp.: Nie była Pani nigdy czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT).
2.Czy kiedykolwiek utraciła Pani prawo do ww. zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”? Proszę podać dokładną datę utraty prawa do zwolnienia.
Odp.: Nie utraciła Pani prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
3.Czy posiada Pani siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju?
Odp.: Tak, posiada Pani siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski.
4.Czy w ramach prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej, będącej przedmiotem wniosku, będzie wykonywała Pani czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy? Jeśli tak, to proszę wskazać, jakie to czynności?
Odp.: Nie, w ramach prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej, będącej przedmiotem wniosku, nie będzie Pani wykonywała czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, tj. usług doradztwa. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, planowane przez Panią czynności mają charakter organizacyjny, zarządczy i wykonawczy, a nie doradczy.
5.Czy usługi opisane we wniosku, które zamierza Pani świadczyć w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, będą usługami polegającymi na udzielaniu „porad i wyjaśnień” charakterystycznych dla usług doradztwa?
Odp.: Nie, usługi opisane we wniosku nie polegają na udzielaniu „porad i wyjaśnień” charakterystycznych dla usług doradztwa. Świadczone przez Panią czynności mają charakter stricte organizacyjny i wykonawczy, polegające na realizacji działań w ramach efektywnego zarządzania projektami.
Pytanie
Czy w przedstawionym stanie sprawy ma Pani prawo korzystać ze zwolnienia podmiotowego w zakresie podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, w związku z zamiarem świadczenia usług koordynacji projektów (PKD 70.22.Z)?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, ma Pani prawo korzystać ze zwolnienia podmiotowego w zakresie podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Uzasadnienie Pani oceny prawnej (wraz z przywołaniem odpowiednich przepisów i argumentacji):
Pani stanowisko opiera się na fakcie, iż zakres planowanych przez Panią działań koncentruje się na organizacji, zarządzaniu i nadzorze nad realizacją projektu. Będą to czynności stricte organizacyjne, zarządcze i wykonawcze, nie zaś polegające na wydawaniu opinii czy rekomendacji doradczych. Świadczone przez Panią usługi będą miały zatem charakter osobisty i wykonawczy, stanowiąc bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych oraz innych jednostek w zakresie realizacji ich projektów.
Pani sytuacja jest tożsama z faktycznym stanem przedstawionym w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 maja 2023 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.121.2023.2.MPA. W cytowanej interpretacji organ podatkowy uznał, że usługi polegające na koordynacji projektu (mimo ujęcia w PKD 70.22.Z) nie stanowią usług doradztwa w rozumieniu art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy o VAT, a w konsekwencji nie wyłączają prawa do zwolnienia podmiotowego.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1.
Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika. Z treści art. 15 ust. 1 i 2 ustawy wynika, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł (do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku). Zwolnienie to stosuje się również do podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 ustawy o VAT, jeżeli przewidywana przez nich wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności w roku podatkowym, kwoty określonej w art. 113 ust. 1 (art. 113 ust. 9 ustawy o VAT). Art. 113 ust. 2 ustawy precyzuje, co nie wlicza się do wartości sprzedaży.
Potwierdza Pani, że nie zrezygnowała z prawa do zwolnienia (art. 113 ust. 4) i rozumie zasady jego utraty oraz ponownego skorzystania (art. 113 ust. 5 i 11). Kluczowe dla przedmiotowej sprawy jest odniesienie do art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy, który stanowi, że zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się m.in. do podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego. Wobec powyższego należy wskazać, że usługi w zakresie doradztwa (poza wskazanymi wyjątkami) nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ww. ustawy.
Jednakże, jak trafnie zauważa się w przytoczonej interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia „doradztwa”. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN 2006, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”, natomiast „doradzać” oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad np. ekonomicznych czy finansowych. Mimo że planowane przez Panią usługi koordynacji projektów (obejmujące m.in. kierowanie, nadzór, rekrutację, kontakt z instytucjami, realizację wydatków, prowadzenie dokumentacji, sprawozdawczość, monitoring i ewaluację, przygotowanie organizacyjne zajęć, promocję, administrację strony internetowej, realizację zakupów) według klasyfikacji PKD zostały zdefiniowane w podklasie 70.22.Z – Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, w Pani ocenie, nie są one usługami doradztwa w rozumieniu wyłączenia z art. 113 ust. 13 ustawy o VAT. Świadczone przez Panią usługi będą jedynie stanowić bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek w efektywnym zarządzaniu i realizacji projektów społecznych. Będą to czynności stricte organizacyjne, zarządcze i wykonawcze, nie zaś wydawanie opinii czy rekomendacji doradczych.
Mając powyższe na uwadze, jak również przywołane przepisy oraz argumentację zgodną z interpretacją Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 maja 2023 r., stwierdza Pani, że skoro w ramach prowadzonej działalności zgodnie z zakresem wykonywanych czynności, nie zamierza Pani wykonywać jakichkolwiek usług wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, w tym doradczych, i nie przekroczy Pani kwoty 200 000 zł, ma Pani prawo korzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.
Według art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł.
Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1) wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
1) transakcji związanych z nieruchomościami,
2) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
3) usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych
– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Z przepisu art. 113 ust. 5 ustawy wynika, że:
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Natomiast w myśl art. 113 ust. 10 ustawy:
Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy:
Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.
Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych m.in. wyżej przytoczonymi przepisami art. 113 ust. 1-10 ustawy pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.
Zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy:
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1)dokonujących dostaw:
a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
- wyrobów tytoniowych,
- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d) terenów budowlanych,
e) nowych środków transportu,
f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
-preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
-komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
-urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
-maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
-pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
-motocykli (PKWiU ex 45.4);
2) świadczących usługi:
a) prawnicze,
b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c) jubilerskie,
d) ściągania długów, w tym factoringu.
Biorąc pod uwagę powołany powyżej przepis art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy stwierdzić należy, że ze zwolnienia podmiotowego od podatku nie korzystają m.in. usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.
Z opisu sprawy wynika, że działalność gospodarczą prowadzi Pani od (…) sierpnia 2014 r. Przeważająca działalność gospodarcza (kod PKD 2007) to 86.90.E Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana. Wykonywana działalność gospodarcza (kody PKD 2007) obejmuje 86.90.E Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Obecnie korzysta Pani z przedmiotowego zwolnienia z podatku VAT, na podstawie art. 43 ustawy, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności. Przez cały dotychczasowy okres prowadzenia działalności gospodarczej, tj. od 2014 roku, nie przekroczyła Pani w żadnym roku kalendarzowym limitu wartości sprzedaży opodatkowanej (nieobjętej zwolnieniem przedmiotowym), o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Planuje Pani rozszerzyć swoją działalność gospodarczą o PKD 70.22.Z w zakresie doradztwa związanego z zarządzaniem i zamierza Pani skorzystać z podmiotowego zwolnienia z VAT, związanego z limitem przychodów, zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy. Podczas prowadzenia działalności gospodarczej nie zrezygnowała Pani z prawa do zwolnienia od podatku od towarów i usług. Wartość sprzedaży w 2025 r. nie przekroczy kwoty 200 000 zł. Nie utraciła Pani prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Posiada Pani siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski. W ramach prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej, będącej przedmiotem wniosku, nie będzie Pani wykonywała czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, tj. usług doradztwa.
Pani wątpliwości dotyczą ustalenia, czy będzie Pani miała prawo korzystać ze zwolnienia podmiotowego w zakresie podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, w związku z zamiarem świadczenia usług koordynacji projektów (PKD 70.22.Z).
W tym miejscu podkreślić należy, że ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do niej, nie definiują pojęcia doradztwa. Skoro jednak ustawa o podatku od towarów i usług w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy zastrzega, że do osób świadczących usługi doradztwa nie stosuje się zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 należy – wobec braku w ustawie definicji doradztwa – posłużyć się znaczeniem językowym. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj. np.: podatkowe, prawne, finansowe. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN 2006, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN 2006, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.
W świetle powołanych wyżej przepisów należy zauważyć, że o zwolnieniu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub ust. 9 ustawy, w kontekście art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy, decyduje kwalifikacja, bądź istota wykonywanych czynności.
Z opisu analizowanej sprawy nie wynika, że w ramach działalności gospodarczej, będzie Pani świadczyła usługi doradcze. Jak bowiem Pani wskazała, działania, które zamierza Pani wykonywać jako koordynator projektów, obejmują m.in.: kierowanie wykonaniem projektu (nadzór merytoryczny i techniczny), nadzór nad realizacją projektu, personelem i pracą podwykonawców, rekrutacja beneficjentów projektu, bieżący kontakt z instytucją pośredniczącą oraz innymi organizacjami/instytucjami zaangażowanymi w realizację projektu, reprezentowanie projektu na zewnątrz oraz podwykonawców w kontaktach z uczestnikami projektu, realizacja wydatków z budżetu projektu zgodnie z przeznaczeniem i obowiązującym prawem oraz kontrola nad ich realizacją (również u podwykonawców), prowadzenie dokumentacji projektowej, odbiór pracy wykonanej przez personel projektu oraz personel podwykonawcy, zarządzanie planowanymi działaniami projektowymi, przygotowanie wniosków o płatność, sprawozdawczość, monitoring i ewaluacja projektu, przygotowanie organizacyjne zajęć w ramach projektu, promocja projektu, przygotowanie, administracja i aktualizacja strony internetowej projektu, realizacja zakupów materiałów i usług w ramach projektu. Zaznacza Pani jednak, że świadczone przez Panią usługi nie będą miały charakteru doradztwa, lecz będą stanowiły bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek w efektywnym zarządzaniu i realizacji projektów społecznych. Będą to czynności stricte organizacyjne, zarządcze i wykonawcze, nie zaś wydawanie opinii czy rekomendacji doradczych. Usługi nie polegają na udzielaniu „porad i wyjaśnień” charakterystycznych dla usług doradztwa. Świadczone przez Panią czynności mają charakter stricte organizacyjny i wykonawczy, polegające na realizacji działań w ramach efektywnego zarządzania projektami.
Analiza przedstawionego opisu sprawy w świetle obowiązujących przepisów wskazuje, że skoro przewidywana przez Panią wartość Pani sprzedaży w 2025 r. nie przekroczy kwoty 200.000 zł oraz – jak Pani wskazała – nie będzie Pani wykonywała czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, w tym usług doradztwa, to będzie mogła Pani korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 w zw. z ust. 9 ustawy.
Natomiast w przypadku, gdy dokonywana przez Panią wartość sprzedaży przekroczy kwotę 200 000 zł lub wykona Pani jakąkolwiek czynność, o której mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, to utraci Pani prawo do tego zwolnienia.
Podsumowując, stwierdzam, że będzie Pani miała prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego w zakresie podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, w związku z zamiarem świadczenia usług koordynacji projektów (PKD 70.22.Z). Natomiast w przypadku, gdy dokonywana przez Panią wartość sprzedaży przekroczy kwotę 200 000 zł lub wykona Pani jakąkolwiek czynność, o której mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, to utraci Pani prawo do tego zwolnienia.
Tym samym, Pani stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Panią w złożonym wniosku.
Wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W szczególności oparłem się na informacji, że:
·wskazane usługi, według klasyfikacji PKD, zostały ujęte w podklasie 70.22.Z Działalność w zakresie doradztwa związanego z zarządzaniem. Zaznacza Pani jednak, że świadczone przez Panią usługi nie będą miały charakteru doradztwa, lecz będą stanowiły bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek w efektywnym zarządzaniu i realizacji projektów społecznych. Będą to czynności stricte organizacyjne, zarządcze i wykonawcze, nie zaś wydawanie opinii czy rekomendacji doradczych;
·w ramach prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej, będącej przedmiotem wniosku, nie będzie Pani wykonywała czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, tj. usług doradztwa. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, planowane przez Panią czynności mają charakter organizacyjny, zarządczy i wykonawczy, a nie doradczy;
·usługi opisane we wniosku nie polegają na udzielaniu „porad i wyjaśnień” charakterystycznych dla usług doradztwa. Świadczone przez Panią czynności mają charakter stricte organizacyjny i wykonawczy, polegające na realizacji działań w ramach efektywnego zarządzania projektami.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie podkreślam, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
