Zasady wydawania opinii kuratora oświaty o zamiarze likwidacji lub przekształcenia szkoły (przedszkola)
Opinia kuratora o zamiarze likwidacji szkoły albo przedszkola nie może być uznaniowa. Kurator powinien w opinii powołać przepisy, które likwidacja narusza planowanymi zmianami. Nie są to jednak (jak oczekują gminy) tylko przepisy ustawy – Prawo oświatowe.
W każdym przypadku, gdy kurator oświaty wydaje opinię negatywną, musi wskazać podstawę prawną, na podstawie której zatrzymuje proces likwidacji szkoły albo przedszkola. Tymi przepisami nie są tylko przepisy o likwidacji – jak np. art 89 ustawy – Prawo oświatowe (dalej: u.p.o). Gminy popełniają błąd interpretacyjny, ograniczając uprawnienia kuratora (np. tylko do opiniowania zgodności z m.in. art. 32 ust. 3 u.p.o., który ustanawia limit odległości 3 km). Sądy jednoznacznie wskazują, że kurator nie może dopuścić do szeregu innych sytuacji – np. gdy przedszkole działałoby w budynku zagrażającym bezpieczeństwu dzieci lub niespełniającym wymagań technicznych – a taka sytuacja mogłaby mieć miejsce wówczas, gdyby ograniczyć uprawnienia kuratora oświaty do sprawdzania kilku przepisów u.p.o.
