Postanowienie WSA w Kielcach z dnia 4 września 2025 r., sygn. II SA/Ke 409/25
II SA/Ke 409/25 POSTANOWIENIE Dnia 4 września 2025 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie: Przewodniczący Sędzia WSA Jacek Kuza po rozpoznaniu w dniu 4 września 2025 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi Ś. K. na czynności kontrolne Wojewody Świętokrzyskiego postanawia: 1. odrzucić skargę; 2. zwrócić skarżącemu uiszczony wpis sądowy od skargi w wysokości 100 (sto) złotych.
Uzasadnienie
Ś. K. wniosło do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach skargę na wywołujące skutki prawne po stronie podmiotu skarżącego czynności kontrolne przeprowadzone 28 maja 2025 r. przez organ - Wojewodę Świętokrzyskiego - na podstawie wadliwych upoważnień nr [...] i nr [...] z [...] maja 2025 r., jako dokonane z naruszeniem prawa. Strona domagała się stwierdzenia bezskuteczności czynności kontrolnej przeprowadzonej na podstawie powyższych upoważnień.
W uzasadnieniu skargi jej autor podał, że [...] maja 2025 r. pełnomocnik Wojewody Świętokrzyskiego do Spraw Ratownictwa Medycznego, Wojewódzkiego Koordynatora Ratownictwa Medycznego w Wydziale Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Ś. Urzędu Wojewódzkiego w K. oraz kierownik Oddziału Ratownictwa Medycznego w Wydziale Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Ś. Urzędu Wojewódzkiego w K., z upoważnienia Wojewody przeprowadzili kontrolę problemową w Ś. K. w miejscowości stacjonowania w Rakowie. Kontrola została przeprowadzona na podstawie upoważnienia nr [...] i [...] z [...] maja 2025 r. wystawionego zaledwie dzień wcześniej, a strona skarżąca została o kontroli poinformowana dopiero w dniu jej realizacji - [...] maja 2025 r. o godz. 9.36, już po rozpoczęciu kontroli co ograniczyło możliwość przygotowania organizacyjnego oraz uczestnictwa przedstawiciela podmiotu leczniczego. Celem kontroli było sprawdzenie sposobu realizacji zadań wykonywanych w obszarze ratownictwa medycznego przez kontrolowanego w miejscu stacjonowania pod względem zgodności z przepisami w zakresie wyposażenia w leki i sprzęt medyczny, składów osobowych, oznakowania specjalistycznego środków transportu sanitarnego oraz umundurowania. Kontrolą objęte zostało również stosowanie przez zespół ratownictwa medycznego procedur transportu pacjentów w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego oraz weryfikacji wykonania przez skarżącą zaleceń wojewody. Zdaniem wnoszącego skargę w trakcie kontroli podejmowane były działania wykraczające poza zakres ustawowych uprawnień kontrolującego.
