Interpretacja indywidualna z dnia 22 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.432.2025.3.KB
Przychody z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej są klasyfikowane jako przychody kapitałowe, podlegające opodatkowaniu według stawki 19%, co wyklucza możliwość ich opodatkowania ryczałtem jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 sierpnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz w zakresie stawki ryczałtu.Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 11 września 2025 r. (daty wpływu 12 i 17 września 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Rozważa Pan rozpoczęcie działalności gospodarczej, prowadzonej jednoosobowo i opodatkowanej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przedmiotem tej działalności ma być sprzedaż cyfrowych dóbr związanych z grą online Y, tj. X. Model działania będzie opierał się na aktywności w ramach gry, w której użytkownicy mogą nabywać i sprzedawać wirtualne przedmioty za tzw. Z — wewnętrzną walutę gry. W ramach planowanej działalności zamierza Pan dokonywać zakupu wirtualnych przedmiotów na wewnętrznym rynku gry (market) po niższej cenie i następnie dokonywać ich sprzedaży z zyskiem w celu gromadzenia wewnętrznej waluty Z. Następnie Z będzie wykorzystywany do zakupu X, które następnie będą sprzedawane za wynagrodzeniem w walucie rzeczywistej (PLN) za pośrednictwem platformy (...).
Działalność ta będzie miała charakter ciągły, zarobkowy i zorganizowany, a przychód będzie ewidencjonowany zgodnie z przepisami o ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych. Przychody będą generowane wyłącznie ze sprzedaży X nabywanych pośrednio za pomocą wewnętrznej waluty w grze.
Uzupełnienie wniosku
Wskazał Pan, że X spełniają definicję waluty wirtualnej w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Są one cyfrowym odwzorowaniem wartości niebędącym prawnym środkiem płatniczym, które można wymieniać w obrocie na prawne środki płatnicze (np. sprzedaż za PLN na platformie (...)), a nabywcy akceptują je jako środek wymiany wewnątrz gry Y. X mogą być elektronicznie przechowywane na koncie gracza i przenoszone między użytkownikami gry (np. przekazywane jako „gift”). W konsekwencji spełniają przesłanki ustawowej definicji waluty wirtualnej.
W odniesieniu do pytania czy X stanowią prawa majątkowe, wskazał Pan, że: nie dotyczy – pytanie ma zastosowanie wyłącznie w przypadku negatywnej odpowiedzi na ww. pytanie. (Gdyby jednak uznać, że X nie są walutą wirtualną, należałoby traktować je jako niematerialne prawa majątkowe. Reprezentują one bowiem określoną wartość majątkową w grze – uprawniają posiadacza do nabywania usług i przedmiotów cyfrowych od dostawcy gry lub innych graczy, co wskazuje na charakter prawa majątkowego).
Nie będzie Pan zawierał żadnych umów pośrednictwa z kontrahentami. Działalność polega wyłącznie na bezpośredniej sprzedaży posiadanych X na własny rachunek, bez pośredniczenia w transakcjach wymiany dokonywanych pomiędzy osobami trzecimi. Działa Pan jako sprzedawca (strona transakcji), a nie pośrednik – zatem z żadnej umowy z nabywcami nie będzie wynikać wykonywanie usług pośrednictwa w wymianie X.
Doprecyzował Pan, że X to wirtualna waluta funkcjonująca wewnątrz gry online Y. Została wprowadzona przez producenta gry (firmę (...)) jako specjalna waluta, za którą gracze mogą nabywać dobra i usługi w grze. Innymi słowy, X pełnią rolę oficjalnej waluty premium w świecie gry – służą do kupowania w sklepie wewnątrz gry rozmaitych przedmiotów i usług, takich jak czas premium zapewniający dodatkowe przywileje, przedmioty kosmetyczne (np. (...)) czy inne funkcje specjalne (np. (...)). X są zapisami cyfrowymi na koncie gracza w grze i mogą być transferowane pomiędzy graczami jako gift (prezent) w grze, tj. transfer z jednego konta na inne.
Wartość X jest ustalana rynkowo w oparciu o ich przydatność do zakupu usług w grze oraz cenę tych usług w walucie realnej. Operator gry sprzedaje X w swoim sklepie – przykładowo (...). Sprzedając X na (...), określa Pan cenę w oparciu o powyższe relacje rynkowe – tak aby (...). Cena może podlegać wahaniom zależnie od popytu czy dostępności (posiadania X do sprzedaży), jednak punktem odniesienia jest kurs ustalony przez wydawcę gry oraz oferty innych sprzedawców na (...).
X są wymienialne wyłącznie w grze Y (oraz w powiązanym z nią ekosystemie). Oznacza to, że można ich użyć jedynie do transakcji wewnątrz gry – głównie do zakupu usług i dóbr cyfrowych oferowanych przez (...) (operator gry) w Y (premium, przedmioty kosmetyczne itp.), ewentualnie do handlu między graczami (np. (...)). Poza grą Y monety te nie mają zastosowania jako środek płatniczy – nie zapłacimy nimi za towary czy usługi w świecie rzeczywistym. Jedynym sposobem „wyprowadzenia” ich poza grę jest opcja konwersji na token blockchain (omówiona poniżej), co nie zmienia faktu, że zasadniczo X funkcjonują i mają wartość użytkową tylko w uniwersum gry Y. W standardowej postaci (nieprzeniesione na blockchain) nie mogą być używane w innych grach czy systemach.
X nie są walutą opartą na technologii blockchain – w swojej podstawowej formie istnieją jedynie jako zapis w bazie danych gry prowadzonej przez serwery (...). Co prawda producent gry udostępnił opcjonalną funkcjonalność eksportu X poza grę w postaci tokenu blockchain (tzw. V na (...)), jednak nie zamierza Pan korzystać z tej opcji. Wszystkie transakcje planowane przez Pana odbywają się w ramach gry (oraz platformy (...) jako miejsca ogłoszenia sprzedaży), bez użycia jakichkolwiek kryptograficznych tokenów na blockchain. Należy więc podkreślić, że same X pozostają walutą scentralizowaną (kontrolowaną przez wydawcę gry) i nie korzystają z rozproszonego rejestru. Dopiero ich ewentualna zamiana na token V wiązałaby się z technologią blockchain – czego w niniejszej działalności się nie przewiduje.
Nabywcami X na platformie (...) będą osoby prywatne – gracze Y, którzy chcą uzyskać dodatkowe monety do wykorzystania w grze. Innymi słowy, Pana klientami będą gracze zainteresowani tańszym lub wygodniejszym zakupem X od prywatnego sprzedawcy. Typowy przebieg transakcji będzie wyglądał następująco: gracz zamawia na (...) określoną liczbę X, dokonuje płatności w złotówkach, po czym przekazuje Pan zakupione monety na konto tego gracza w grze (poprzez funkcję „gift” (transfer) dostępną w Y). Nie przewiduje się sprzedaży dla podmiotów instytucjonalnych – docelowymi odbiorcami są indywidualni użytkownicy gry Y, poszukujący wirtualnej waluty do własnego użytku rozrywkowego.
Potwierdził Pan, że X stanowią alternatywny środek płatniczy o przeznaczeniu wyłącznie płatniczym, ale ograniczony do świata gry Y. W praktyce pełnią one dokładnie funkcję środka wymiany – ich jedynym celem istnienia jest umożliwianie dokonywania zapłaty za rozmaite usługi i dobra cyfrowe oferowane w grze. Innymi słowy, X zostały zaprojektowane jako wewnętrzna waluta transakcyjna (zamiennik realnej waluty) w ekosystemie Y. Nie mają żadnego innego zastosowania ani wartości użytkowej poza pełnieniem funkcji środka płatniczego dla transakcji między graczem a systemem w grze (lub między graczami w formie transferów – tzw. „giftów”, czyli prezentów, transferów). Jedynym przeznaczeniem X jest funkcja płatnicza wewnątrz Y (nie pełnią żadnej innej roli, jak np. udziału w projekcie inwestycyjnym czy prawa do świadczeń itp.). Poza grą nie są używane – stanowią więc alternatywny środek płatniczy o charakterze zamkniętym do wirtualnej społeczności gry.
X są wymienialne na prawne środki płatnicze w obrocie gospodarczym – dowodem jest chociażby planowana przez Pana działalność (sprzedaż za złotówki na (...)) oraz istnienie rynku, na którym osoby trzecie również handlują X (np. oficjalni resellerzy lub transakcje między graczami poza grą). Innymi słowy, istnieją podmioty zainteresowane nabyciem X za realne pieniądze, co oznacza, że monety te mają mierzalną wartość w walucie realnej i można je skutecznie spieniężyć. Sama możliwość kupowania za nie dóbr cyfrowych (premium, przedmioty) oznacza, że X spełniają funkcję powszechnie uznanego środka zapłaty między operatorem gry ((...)) a graczem. Nabywcy traktują X jako pełnowartościowy środek wymiany ograniczony do gry, a na rynku istnieje wymienialność tych X na złotówki.
Wskazał Pan, że nie będzie podmiotem prowadzącym działalność określoną w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy (ustawy AML). Nie będzie świadczyć usług w zakresie wymiany między walutami wirtualnymi a środkami płatniczymi ani między walutami wirtualnymi, nie będzie też pośredniczyć w takiej wymianie ani prowadzić rachunków walut wirtualnych dla klientów. Planowana działalność to sprzedaż posiadanych X konkretnym odbiorcom (graczom) za ustaloną cenę – jest to jednostronna transakcja sprzedaży towaru/usługi, a nie usługa kantoru. Nie będzie Pan pełnić roli pośrednika kojarzącego niezależne strony wymiany ani nie zaoferuje platformy do wymiany wielostronnej. Nie dochodzi tu do wymiany „w obie strony” (klient nie odsprzedaje Panu waluty, brak jest kursów kupna/sprzedaży jak w kantorze). W praktyce działa Pan jak sprzedawca towaru (waluty gry) ze swojego magazynu. Nie jest to działalność kantorowa ani platforma wymiany walut wirtualnych, zatem nie kwalifikuje się jako instytucja obowiązana w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy. W szczególności nie zostaną przekroczone ramy zwykłej sprzedaży konsumenckiej, a Pan nie będzie prowadził dla klientów żadnych rachunków walut wirtualnych ani zawierał transakcji zamiany jednych walut na inne na zlecenie klienta. Profil działalności nie podlega obowiązkom wynikającym z ustawy AML.
Świadczone przez Pana usługi (sprzedaż X) będą sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) pod symbolem 47.00.86.0 – Sprzedaż detaliczna pozostałych towarów konsumpcyjnych, nieżywnościowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych. X można potraktować jako towar konsumpcyjny niematerialny (cyfrowy), służący zaspokajaniu potrzeb rekreacyjnych graczy. Nie mieszczą się one w żadnej bardziej szczegółowej kategorii PKWiU (dotyczącej np. gier i zabawek czy oprogramowania), stąd właściwe jest grupowanie obejmujące pozostałe nieżywnościowe towary konsumpcyjne.
Pana działalność polega na detalicznym handlu takimi dobrami cyfrowymi przez Internet (platforma (...)). Kod 47.00.86.0 dotyczy właśnie sprzedaży detalicznej towarów nieżywnościowych, niewymienionych w innych pozycjach – co odpowiada charakterystyce X jako specyficznego dobra wirtualnego.
Zgodnie z objaśnieniami GUS do PKWiU, sprzedaż detaliczna jest traktowana jako usługa handlowa. Kod 47.00.86.0 mieści się w dziale 47 PKWiU – handel detaliczny – stąd przychód zalicza się do działalności handlowej, opodatkowanej 3% ryczałtem. Dokładny kod PKD to 47.91.Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet.
Po wznowieniu działalności gospodarczej złoży Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania ryczałtem do Naczelnika właściwego Urzędu Skarbowego, w ustawowym terminie określonym w art. 9 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Od dnia odwieszenia działalności gospodarczej będzie Pan prowadził ewidencję przychodów zgodnie z wymogami ustawy, w sposób zapewniający jednoznaczne ustalenie wysokości przychodów z tej działalności. Każda sprzedaż X zostanie ujęta w ewidencji w dacie powstania przychodu wraz z danymi niezbędnymi do jej identyfikacji. Dane z platformy (...) będą traktowane jako dokumentacja pomocnicza wspierająca prowadzoną ewidencję, lecz nie będą jej zastępować.
Do Pana działalności nie mają zastosowania żadne wyłączenia wymienione w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Żadne z wykluczeń wskazanych w art. 8 ustawy nie obejmuje planowanej działalności. Upewnił się Pan, że nie występują okoliczności, które pozbawiałyby Pana prawa do ryczałtu. W szczególności sprzedaż wirtualnej waluty z gry nie jest wymieniona jako działalność wyłączona – a nie jest ona tożsama z żadną działalnością wprost wykluczoną. W związku z tym będzie Pan uprawniony do opodatkowania ryczałtem. Doprecyzowując: art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. c wyłącza ryczałt dla osób prowadzących handel walutami w rozumieniu Prawa dewizowego. X nie są walutą w rozumieniu Prawa dewizowego, bo nie są oficjalnym środkiem płatniczym żadnego kraju ani międzynarodową jednostką rozrachunkową. Są one dobrem niematerialnym specyficznym dla gry – zatem wyłączenie to nie ma zastosowania.
Nie będzie Pan osiągał innych dochodów podlegających opodatkowaniu poza przychodami z planowanej działalności gospodarczej opisanej we wniosku. Posiada Pan już zarejestrowaną działalność gospodarczą, która była dotychczas zawieszona i zostanie odwieszona w celu prowadzenia sprzedaży X. Działalność ta będzie głównym i jedynym źródłem przychodów.
Poza opisanym zarobkowym zbywaniem X w ramach odwieszonej działalności gospodarczej, nie planuje Pan uzyskiwać innych przychodów. Całość dochodów będzie pochodzić z jednej działalności opodatkowanej ryczałtem, co upraszcza sytuację podatkową.
Wszystkie pytania interpretacyjne odnoszą się wyłącznie do tej działalności.
Pytanie
Czy planowana działalność polegająca na sprzedaży X za pośrednictwem platformy (...), przy założeniu, że X te są pozyskiwane poprzez uprzednią wymianę wirtualnej waluty (...), zdobytej z handlu wirtualnymi przedmiotami wewnątrz gry Y, może być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych? Jeżeli tak, to jaka stawka ryczałtu znajdzie zastosowanie: 3%, 8,5%, 12% czy 15%?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, planowana działalność polegająca na sprzedaży X, pozyskiwanych za pomocą wirtualnej waluty ((...)) zdobywanej poprzez handel wirtualnymi przedmiotami w grze, może być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W Pana ocenie, właściwa jest stawka 3% przewidziana dla przychodów ze sprzedaży towarów handlowych. Alternatywnie, w przypadku odmiennej kwalifikacji, zastosowanie mogłaby znaleźć stawka 8,5% jako świadczenie usług w ramach działalności handlu elektronicznego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych(t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 i pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odrębnymi źródłami przychodów są:
-pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3);
-kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c) (pkt 7).
Jak wynika z treści art. 5a pkt 6 ww. ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Ponadto należy wskazać, że w myśl art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Z powyższych przepisów wynika, że aby dane przychody zostały zaliczone do źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, muszą być łącznie spełnione trzy warunki:
-zaistniały przesłanki pozytywne, o których mowa w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
-nie wystąpiły przesłanki negatywne, o których mowa w art. 5b ust. 1 ww. ustawy oraz
-wykluczono, że uzyskane przychody są zaliczane do jednego z pozostałych źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne:
1) prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą;
2) osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o podatku dochodowym”.
3) będące osobami duchownymi;
4) osiągające przychody ze sprzedaży, o której mowa w art. 20 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym.
W świetle art. 2 ww. ustawy:
1.Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie:
1) ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych;
2) karty podatkowej.
1a. Osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym, opłacają ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
1b. Osoby fizyczne osiągające przychody ze sprzedaży, o której mowa w art. 20 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
2. Osoby duchowne, prawnie uznanych wyznań, opłacają zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów osób duchownych.
(…)
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Ponadto przepis art. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi, że:
Przychodów (dochodów) opodatkowanych w formach zryczałtowanych nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł podlegającymi opodatkowaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym.
Opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych mogą podlegać, po spełnieniu innych wymogów ustawowych, jedynie te przychody uzyskiwane przez podatnika, które w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mogą być zakwalifikowane do źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza wskazana w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub najem, podnajem, poddzierżawa (…), o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 tej ustawy, a także przychody osiągane przez osoby duchowne oraz osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 20 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym [tj. ze sprzedaży przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym na podstawie odrębnych przepisów (…)].
Z kolei przychody z kapitałów pieniężnych, zaliczane do źródła przychodu wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, definiuje przepis art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy:
Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej.
Z powyższego zapisu wynika wprost, że przychody uzyskane z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej zaliczane są do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. do przychodów z kapitałów pieniężnych.
W myśl art. 17 ust. 1f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przez odpłatne zbycie waluty wirtualnej rozumie się wymianę waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną.
Przepis art. 17 ust. 1g ww. ustawy stanowi, że:
Przepis ust. 1 pkt 11 stosuje się również do przychodów uzyskanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, z wyjątkiem działalności, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, zaliczanej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 644)::
Instytucjami obowiązanymi są podmioty prowadzące działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług w zakresie:
a) wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi i środkami płatniczymi,
b) wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi,
c) pośrednictwa w wymianie, o której mowa w lit. a lub b,
d) prowadzenia rachunków, o których mowa w ust. 2 pkt 17 lit. e.
Według art. 5a pkt 33a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o walucie wirtualnej - oznacza to walutę wirtualną w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Zgodnie z art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu:
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
walucie wirtualnej - rozumie się przez to cyfrowe odwzorowanie wartości, które nie jest:
a) prawnym środkiem płatniczym emitowanym przez NBP, zagraniczne banki centralne lub inne organy administracji publicznej,
b) międzynarodową jednostką rozrachunkową ustanawianą przez organizację międzynarodową i akceptowaną przez poszczególne kraje należące do tej organizacji lub z nią współpracujące,
c) pieniądzem elektronicznym w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych,
d) instrumentem finansowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,
e) wekslem lub czekiem
– oraz jest wymienialne w obrocie gospodarczym na prawne środki płatnicze i akceptowane jako środek wymiany, a także może być elektronicznie przechowywane lub przeniesione albo może być przedmiotem handlu elektronicznego.
W myśl art. 30b ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia walut wirtualnych podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.
Zgodnie z art. 30b ust. 1b ww. ustawy:
Dochodem z odpłatnego zbycia walut wirtualnych jest osiągnięta w roku podatkowym różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia walut wirtualnych a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 22 ust. 14-16.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Zatem przychody ze sprzedaży walut wirtualnych stanowią przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jak wyżej wskazano, opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych mogą podlegać, po spełnieniu innych wymogów ustawowych, jedynie te przychody uzyskiwane przez podatnika, które w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mogą być zakwalifikowane do źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza lub najem, podnajem, dzierżawa (...), o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 tej ustawy, a także przychody osiągane przez osoby duchowne oraz osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 20 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym [tj. ze sprzedaży przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym na podstawie odrębnych przepisów (…)].
Brak jest zatem podstaw prawnych do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przychodów ze źródła przychodów, jakim są kapitały pieniężne, tj. przychodów uzyskiwanych ze sprzedaży walut wirtualnych.
Jak wynika z opisu sprawy rozważa Pan prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej, opodatkowanej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przedmiotem tej działalności ma być sprzedaż cyfrowych dóbr związanych z grą online Y, tj. X. Model działania będzie opierał się na aktywności w ramach gry, w której użytkownicy mogą nabywać i sprzedawać wirtualne przedmioty za tzw. Z — wewnętrzną walutę gry. W ramach planowanej działalności zamierza Pan dokonywać zakupu wirtualnych przedmiotów na wewnętrznym rynku gry (market) po niższej cenie i następnie dokonywać ich sprzedaży z zyskiem w celu gromadzenia wewnętrznej waluty Z. Następnie Z będzie wykorzystywany do zakupu X, które następnie będą sprzedawane za wynagrodzeniem w walucie rzeczywistej (PLN) za pośrednictwem platformy (...).
Wskazał Pan, że X spełniają definicję waluty wirtualnej w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Są one cyfrowym odwzorowaniem wartości niebędącym prawnym środkiem płatniczym, które można wymieniać w obrocie na prawne środki płatnicze (np. sprzedaż za PLN na platformie (...)), a nabywcy akceptują je jako środek wymiany wewnątrz gry Y.
Nie będzie Pan podmiotem prowadzącym działalność określoną w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy (ustawy AML). Nie będzie Pan świadczyć usług w zakresie wymiany między walutami wirtualnymi a środkami płatniczymi ani między walutami wirtualnymi, nie będzie też pośredniczyć w takiej wymianie ani prowadzić rachunków walut wirtualnych dla klientów.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz cytowane wyżej przepisy prawa podatkowego, stwierdzić należy, że skoro – jak Pan wskazał – przedmiotem zbycia będzie waluta wirtualna w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, to w świetle art. 17 ust. 1 pkt 11 w związku z art. 17 ust. 1g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód z tego tytułu będzie stanowił przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, tj. przychód z kapitałów pieniężnych, co w konsekwencji skutkować będzie opodatkowaniem dochodów z tego źródła według stawki 19%, na podstawie art. 30b ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wobec powyższego, Pana stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, w szczególności podanej informacji, że X spełniają definicję waluty wirtualnej w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
