Interpretacja indywidualna z dnia 12 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.646.2025.1.PRM
Podatnik nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego tylko po uzyskaniu statusu czynnego podatnika VAT, a brak wcześniejszej rejestracji uniemożliwia wsteczne odliczenie VAT z faktur dotyczących okresów przed rejestracją.
Interpretacja indywidualna - stanowisko jest nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, żePanistanowiskowsprawieocenyskutkówpodatkowychopisanegowpytaniunr3wnioskustanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wnioskuowydanieinterpretacjiindywidualnej
11 sierpnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 11 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zachowania prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT za okres styczeń i luty 2025 r. (pytanie nr 3 wniosku).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanufaktycznego
19 grudnia 2024 r. złożyła Pani wniosek do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej - CEiDG w Urzędzie Miasta i Gminy w (…) (przeważający przedmiot działalności gospodarczej to sprzedaż detaliczna wyrobów tekstylnych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach - 47.51.Z). Data rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej w ewidencji CEiDG została oznaczona na dzień złożenia wniosku, tj. na 19 grudnia 2024 r.
Od początku prowadzenia działalności zamierzała Pani być czynnym podatnikiem VAT, jednak przez nieporozumienie/omyłkę nie złożyła Pani zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R.
Wobec tego, że była Pani przekonana, że jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT, od początku prowadziła Pani ewidencję do celów rozliczeń podatku VAT, zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy o VAT.
Pierwsza sprzedaż w ramach prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej miała miejsce w styczniu 2025 r. (sprzedaż od początku była dokonywana z uwzględnieniem podatku VAT). W styczniu 2025 r. nabyła też Pani towary związane z prowadzoną działalnością gospodarczą (nabyte towary zostały zakupione celem wykorzystania ich do czynności opodatkowanych).
Za styczeń 2025 r. złożyła Pani w ustawowym terminie deklarację VAT-7 (oraz JPK_VAT). W międzyczasie zorientowała się Pani, że nie złożyła zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R więc wypełniła Pani deklarację i złożyła w Urzędzie Skarbowym w (…) 25 lutego 2025 r.
27 lutego 2025 r. została Pani wezwana do Urzędu Skarbowego w (…), gdzie poinformowano Panią, że nie może Pani zostać zarejestrowana jako czynny podatnik VAT według daty wskazanej w deklaracji VAT-R, tj. od 19 grudnia 2024 r. (według pracowników Urzędu Skarbowego rejestracja z datą wsteczną jest niemożliwa). W konsekwencji powyższego została Pani zarejestrowana jako czynny podatnik VAT dopiero z datą 1 marca 2025 r.
Pytanie nr3wniosku
Czy zachowuje Pani prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT za okres styczeń i luty 2025 r.?
Pani stanowiskowsprawie
A
Ustawa o podatku od towarów i usług nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych przed rejestracją, o ile występują przesłanki, że zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżących (lub przyszłych) czynności opodatkowanych (oraz ewentualnie spełniać inne warunki określone w przepisach ustawy). Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny. Tym samym podatnik nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie powstania obowiązku podatkowego i otrzymania faktury. Lecz aby uprawnienie to zrealizować podatnik musi posiadać status podatnika VAT czynnego w momencie realizacji uprawnienia.
Pani zdaniem, dokonanie przez Panią „wstecznej” rejestracji jako czynny podatnik VAT, o czym mowa powyżej, spowoduje możliwość realizacji prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT oraz rozliczenia podatku VAT należnego udokumentowanych wystawionymi fakturami od dnia rozpoczęcia przez podatnika prowadzenia działalności gospodarczej (bez konieczności dokonania korekt złożonych deklaracji).
B
W Pani opinii, odliczenie podatku VAT po Pani stronie od ww. zakupów byłoby możliwe również przy braku wstecznej rejestracji do VAT. Wtedy mogłaby Pani rozliczyć podatek od zakupów dokonanych w styczniu i w lutym 2025 r. np. w marcu lub kwietniu 2025 r., kiedy już została zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.
Zgodnie z ustawą o VAT jeśli nie dokona się bowiem odliczenia za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu danej transakcji, to ma się prawo do tego w rozliczeniu za jeden z dwóch lub trzech kolejnych okresów rozliczeniowych.
Rozlicza się Pani z podatku VAT miesięcznie, a więc Pani zdaniem przysługują Pani trzy miesiące na odliczenie tego podatku VAT.
C
Zwraca Pani uwagę, na stanowisko Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. I tak w wyroku TSUE w sprawie C-400/98 Trybunał stwierdził, że prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z dokonaniem inwestycji nie jest uzależnione od dokonania wcześniejszej rejestracji dla celów podatku VAT. Potwierdzeniem takiej tezy mogą być także wyroki TSUE w sprawach C-268/83 oraz C-110/94, gdzie TSUE wskazał, że powstanie prawa do odliczenia nie zależy od formalnego uznania statusu podatnika przez organy podatkowe. Nabywane jest ono automatycznie, z chwilą uzyskania statusu podatnika, którym się staje w momencie pierwszych inwestycji związanych z przyszłą działalnością gospodarczą.
Natomiast z orzecznictwa TSUE w sprawie C-385/09 Nidera wynika, że prawo do odliczenia powstaje w momencie, w którym podatek ten stał się należny, a jego powstanie nie jest w żaden sposób uzależnione od formalnego uznania statusu podatnika przez organ skarbowy, ale od zaistnienia po stronie podatnika zamiaru, potwierdzonego obiektywnymi dowodami, prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów dotyczących VAT.
Mając na uwadze powyższe, dla realizacji prawa odliczenia nie jest kluczowa rejestracja jako czynny podatnik VAT. Nawet gdyby nie dokonano aktualizacji daty rejestracji do VAT-u, to w Pani ocenie przysługuje Pani prawo odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych przed 1 marca 2025 r.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku w zakresie pytania nr 3 jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacjiindywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarte zostało w art. 86 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta, wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Na podstawie art. 86 ust. 10 ustawy:
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.
W myśl art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy:
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.
Stosownie do art. 86 ust. 11 ustawy:
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
W art. 86 ust. 13 ustawy przewidziano, że:
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:
1)za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo
2)za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego
- nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Zatem prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT. W stosunku do faktur lub dokumentów celnych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy po otrzymaniu faktury lub dokumentu celnego, będącego podstawą odliczenia lub za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują określone sytuacje, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego, że spełnione są generalne przesłanki upoważniające go do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Ograniczenia te zawarte są w art. 88 ustawy.
Stosownie do postanowień art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z treści art. 88 ust. 4 ustawy nie wynika, by do nabycia uprawnienia do odliczenia kwoty podatku naliczonego koniecznym było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury. Podatnik, w zakresie, w jakim nabyte towary wykorzystuje do czynności opodatkowanych, nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status czynnego podatnika VAT.
Należy zauważyć, że ustawa nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów, o ile występują przesłanki świadczące o tym, że zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżącej (lub przyszłej) działalności opodatkowanej. Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom chcącym dokonać odliczenia podatku VAT od poczynionych nabyć obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Natomiast dla realizacji tego prawa konieczne jest m.in. posiadanie statusu podatnika VAT czynnego.
W myśl art. 96 ust. 1 ustawy:
Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Przepis art. 96 ust. 4 ustawy:
Naczelnik urzędu skarbowego, po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym, rejestruje podatnika jako:
1)„podatnika VAT czynnego”,
2)„podatnika VAT zwolnionego” - w przypadku podatnika, o którym mowa w:
a)ust. 3 i 3c,
b)art. 113a ust. 1, jeżeli złożył zawiadomienie w celu rejestracji jako podatnik VAT UE
- i na jego wniosek potwierdza to zarejestrowanie.
Zatem, rejestracji należy dokonać przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 ustawy, przy czym przepis nie określa, jak wcześnie rejestracja powinna nastąpić. Natomiast powinna ona nastąpić najpóźniej w dniu poprzedzającym dokonanie pierwszej czynności opodatkowanej.
Rejestracja następuje w momencie zgłoszenia rejestracyjnego, tj. złożenia w urzędzie skarbowym druku VAT-R. Z tym momentem podmiot uzyskuje formalne znamiona statusu podatnika podatku od towarów i usług i od tego dnia przysługuje mu prawo do odliczania podatku naliczonego od dokonywanych zakupów.
W tym miejscu wskazać należy, że moment powstania prawa do odliczenia od momentu skorzystania z tego prawa może się różnić. Jego realizacja następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia i aby skutecznie zrealizować już powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako podatnika.
Warto również zaznaczyć, że w wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C-400/98 Trybunał stwierdził, że prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z dokonaniem inwestycji nie jest uzależnione od dokonania wcześniejszej rejestracji dla celów podatku VAT. Potwierdzeniem takiej tezy mogą być także wyroki TSUE w sprawach C-268/83 oraz C-110/94, gdzie TSUE wskazał, że powstanie prawa do odliczenia nie zależy od formalnego uznania statusu podatnika przez organy podatkowe. Nabywane jest ono automatycznie, z chwilą uzyskania statusu podatnika, którym się staje w momencie pierwszych inwestycji związanych z przyszłą działalnością gospodarczą.
Natomiast z orzecznictwa TSUE w sprawie C-385/09 Nidera wynika, że prawo do odliczenia powstaje w momencie, w którym podatek ten stał się należny, a jego powstanie nie jest w żaden sposób uzależnione od formalnego uznania statusu podatnika przez organ skarbowy, ale od zaistnienia po stronie podatnika zamiaru, potwierdzonego obiektywnymi dowodami, prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów dotyczących VAT.
Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy:
Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.
Na podstawie art. 103 ust. 1 ustawy:
Podatnicy oraz podmioty wymienione w art. 108 są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 1a-4 oraz art. 33 i art. 33b.
Natomiast w myśl art. 109 ust. 3 ustawy:
Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 albo art. 113a ust. 1, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:
1)rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;
2)kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;
3)kontrahentów;
4)dowodów sprzedaży i zakupów.
Stosownie do art. 109 ust. 3b ustawy:
Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.
Powyższy przepis wskazuje, że podatnicy VAT czynni są obowiązani przesyłać za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję prowadzoną na potrzeby podatku od towarów i usług, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.
Pani wątpliwości dotyczą kwestii zachowania prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur związanych z działalnością gospodarczą za miesiąc styczeń i luty 2025 r. w sytuacji, w której Urząd Skarbowy zarejestrował Panią jako czynny podatnik podatku VAT z datą 1 marca 2025 r.
Pani zdaniem zachowuje Pani prawo do odliczenia podatku VAT od dokonanych zakupów w styczniu i lutym 2025 r. np. w marcu lub kwietniu 2025 r., kiedy została Pani już zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT.
Ustawa o podatku od towarów i usług nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych przed rejestracją, o ile występują przesłanki, że zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżących (lub przyszłych) czynności opodatkowanych (oraz ewentualnie spełniać inne warunki określone w przepisach ustawy). Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny. Tym samym podatnik nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie powstania obowiązku podatkowego i otrzymania faktury. Lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego w momencie realizacji uprawnienia.
Ponadto, z przytoczonych wyżej regulacji art. 86 ustawy wynika, że podatnik, co do zasady, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym spełnione są trzy warunki:
- powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabywanych towarów i usług (art. 86 ust. 10 ustawy),
- doszło do faktycznego nabycia tych towarów i usług (art. 86 ust. 10 ustawy),
- podatnik jest w posiadaniu faktury dokumentującej tę transakcję (art. 86 ust. 10b ustawy).
Jeżeli podatnik nie dokona odliczenia w okresie rozliczeniowym, w którym spełnione są powyższe przesłanki, to ma prawo to zrobić w deklaracji podatkowej składanej za kolejne okresy rozliczeniowe, zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że w styczniu 2025 r. dokonała Pani zakupu towarów celem wykorzystania w działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT. Dokonała Pani również pierwszej sprzedaży opodatkowanej z uwzględnieniem podatku VAT. Była Pani przekonana, że została Pani zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, w związku z czym, w myśl art. 109 ust. 3 ustawy, od początku działalności prowadziła Pani ewidencję do celów rozliczeń podatku VAT. W ustawowym terminie złożyła Pani deklarację VAT-7 za miesiąc styczeń 2025 r.
Pani zachowanie wskazuje, że od chwili rozpoczęcia działalności zamierzała Pani być czynnym podatnikiem podatku VAT, jednakże nie dopełniła Pani formalnego obowiązku złożenia dokumentów rejestracyjnych wynikającego z art. 96 ust. 1 ustawy.
Jak już wyżej wskazano realizacja prawa do odliczenia podatku naliczonego następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia podatku, jednakże aby skutecznie zrealizować powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć, najpóźniej przed skorzystaniem z tego prawa - wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako czynnego podatnika.
25 lutego 2025 r., po zorientowaniu się, że nie złożyła Pani zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, w celu rejestracji jako czynny podatnik podatku VAT, złożyła Pani do Urzędu Skarbowego ww. formularz. 27 lutego 2025 r. została Pani wezwana do Urzędu Skarbowego, gdzie została Pani poinformowana, że nie może Pani zostać zarejestrowana do podatku VAT ze wskazaną przez Panią datą wsteczną tj. 19 grudnia 2024 r. w związku z powyższym jako podatnik VAT czynny została Pani zarejestrowana z datą 1 marca 2025 r.
W tym miejscu należy zauważyć, że to organ podatkowy właściwy dla podatnika decyduje ostatecznie o sposobie rejestracji podatnika jako podatnik VAT czynny.
Jak wynika z powołanych przepisów, skoro uzyskała Pani status czynnego podatnika podatku VAT od 1 marca 2025 r. to prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego powstało dla Pani w zakresie poniesionych wydatków nie w okresie, w którym otrzymała Pani faktury dokumentujące poniesione wydatki. Prawo to przysługiwało Pani zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy tj. w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych nie wcześniej niż w deklaracji za miesiąc marzec 2025 r. Dopiero dopełnienie wymogów formalnych umożliwiło Pani realizację prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT spowodowało możliwość realizacji przez Panią przysługującego prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego.
Tym samym, Pani stanowisko zgodnie w którym m.in. twierdzi Pani, że dla realizacji prawa odliczenia nie jest kluczowa rejestracja jako czynny podatnik VAT (pytanie nr 3 wniosku) uznaję za nieprawidłowe.Dopiero uzyskanie statusu czynnego podatnika podatku VAT daje Pani prawo do odliczenia podatku VAT z faktur otrzymanych w miesiącach styczeń i luty 2025 r., zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy tj. w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych nie wcześniej niż w deklaracji za miesiąc marzec 2025 r.
Jednocześnie brak jest podstaw do analizowania Pani stanowiska w części odnoszącej się do wstecznej rejestracji (aktualizacji VAT-R), gdyż prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych przez Panią w miesiącach styczeń i luty 2025 r. przysługuje Pani na podstawie art. 86 ust. 11 ustawy, co również wskazała Pani we własnym stanowisku w części B.
Dodatkoweinformacje
Informacjaozakresierozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego, Pani ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Informuję ponadto, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie pytania nr 3 wniosku, zaś w zakresie dotyczącym pytań nr 1 i 2 wniosku zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenieofunkcjiochronnejinterpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenieoprawiedowniesieniaskarginainterpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawaprawnadlawydaniainterpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
